Transport w Czechach

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 15 mar 2023, 11:42

Ale tam chyba ma być 3,33-3,33-3,33 + 4-6 + 5-5 + 10 :term:

primoż
Posty: 3699
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 15 mar 2023, 13:25

Gdyby tak wysłać pracowników ZTM-u na wyjazd służbowy do Ostawy, tak jak kiedyś do Pragi, to ciekawe jakie zmiany w układzie linii tramwajowych zostałby wprowadzone w Warszawie? :keke:
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6920
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 15 mar 2023, 15:10

Ostrawa wielka nie jest, więc w warszawskich warunkach okazałoby się, że każda dzielnica musi mieć 10 linii.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 16 mar 2023, 9:54

Autobus Czerwon pisze:
15 mar 2023, 8:05
Ciekawostką jest propozycja uruchomienia linii przyspieszonej 1R, omijającej 4 przystanki
Teraz tak jeździ linia 10.

Przyznaję, że siatka połączeń nadal wygląda dziwnie, choć nieco mniej dziwnie, niż obecnie. Niektórym częściom miasta (np. Martinov) zostają tylko linie donikąd. Aż dziwne, że utrzymuje się linia 15 (pod numerem 10), łącząca dwie sypialnie. Wyłączają też fragment sieci nieopodal dworca Vítkovice. U nas po ogłoszeniu takiego projektu byłyby zamieszki.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27358
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 16 mar 2023, 12:47

Biorąc pod uwagę, że sam Martinov jest bardzo nigdzie, to raczej nie dziwne, że nie zajmuje się miejsca na głównym ciągu liniami tamże. Przy czym ciężko mi też się zgodzić, że południe Ostrawy to jest nigdzie, to nie jest miasto policentryczne - to jest połączenie m.in. z trzema dużymi szkołami średnimi przy ulicy Średnioszkolnej. Patrząc w ten sposób, to w sumie można uznać każdą końcówkę za nigdzie, bo ani centrum Morawskiej Ostrawy, ani linia przez las do huty jakoś ekstremalnie ciekawymi kierunkami nie są. Bardziej dziwne wydaje się to, że południe jest połączone z Porubą praktycznie tylko kręcącym się 7.

A 10 ma szansę być dowozówką do Eska, gdy powstanie przystanek Ostrava-Zábřeh, ale to raczej przypadek.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1710
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 16 mar 2023, 21:05

Powiedz stary gdzieś Ty (nie)był?!
ZUS fundatorem emigracji

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4760
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 20 maja 2023, 15:34

Pozostając w temacie Ostrawy, do planów rozwojowych kraju morawsko-śląskiego wpisano budowę tramwaju z Ostrawy przez Rychwałd, Orłową (największe miasto w Czechach bez obsługi kolejowej) do Karwiny. Taki tram istniał w tej części Śląska Cieszyńskiego przez pierwszą połowę XX wieku.
Obrazek

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 20 maja 2023, 17:02

Wiliam pisze:
20 maja 2023, 15:34
Orłową (największe miasto w Czechach bez obsługi kolejowej)
W sumie czemu? Tory do Ostrawy, jak widzę, są.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4760
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 20 maja 2023, 21:21

W latach 60. przetrasowano linię Cieszyn - Bogumin przez Karwinę (która to wtedy rosła jeśli chodzi o mieszkańców). Starą linię zamieniono w czysto towarową. Nie wiem też czy szkody górnicze nie miały też swojego wpływu na te zmiany. Okolice Karwiny i Orłowej są niesamowicie zdegradowane szkodami. Dość powiedzieć że ten kościółek jest bardziej pochyły niż krzywa wieża w Pizie: https://goo.gl/maps/tj9twkzFb3BpkGwu5
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bc ... w_Karwinie
Obrazek

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27358
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 20 maja 2023, 22:22

Bastian pisze:
20 maja 2023, 17:02
Wiliam pisze:
20 maja 2023, 15:34
Orłową (największe miasto w Czechach bez obsługi kolejowej)
W sumie czemu? Tory do Ostrawy, jak widzę, są.
To linie górnicze, poza zarządem państwowym. Za Czechosłowacji też była w odrębnym zarządzie.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 13 paź 2023, 10:40

Dzisiaj w Pradze otwarcie trasy tramwajowej do pętli Silvenec, zaś w poniedziałek 23.10 otwarcie kolejnej, do pętli Dědina. Ta pierwsza to właściwie ma znaczenie czysto symboliczne, bo to jeden przystanek+pętla, choć z eksploatacyjnego punktu widzenia ma spore znaczenie, gdyż uwalnia sporą ilość dwukierunków, które ostatecznie zostaną w ogóle wycofane z Barrandova. Ma to też duże znaczenie z powodu niekorzystnego stosunku wózków napędnych do tocznych (1:1) w Tatrach KT8D5 które mają ogromny problem z przegrzewaniem się silników trakcyjnych przy pokonywaniu dużych wzniesień jakie tam są.

Otwarcie trasy do pętli Dědina spowoduje wydłużenie linii 20 i 26 oraz skrócenie 108 i 225, z czego szczególnie ta druga zmiana budzi kontrowersje, gdyż dodaje gronu osób dodatkową przesiadkę na dojeździe do linii metra A. Pętla Divoká Šárka będzie od tej pory służyć jedynie linii nocnej.

Na Silvenec pojedzie 4, 5 i linia nocna 94.

Łącznie w tym roku otwarto 3 trasy o łącznej długości 4,5 km. Następne wydłużenie sieci tramwajowej zdaje się dopiero w 2025 roku za sprawą Dvoreckého mostu. Ciekawostka jest taka, że będzie on przeznaczony jedynie dla ruchu pieszego, rowerowego, tramwajowego i autobusowego.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36586
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 13 paź 2023, 11:13

Autobus Czerwon pisze:
13 paź 2023, 10:40
Otwarcie trasy do pętli Dědina spowoduje wydłużenie linii 20 i 26 oraz skrócenie 108 i 225, z czego szczególnie ta druga zmiana budzi kontrowersje, gdyż dodaje gronu osób dodatkową przesiadkę na dojeździe do linii metra A.
Bywalcem nie jestem, ale na ile widzę na schemacie, to prawie cała trasa 225 ma dojazd do bliższej stacji Petřiny innymi liniami (108, 164, 168 i 191).
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 13 paź 2023, 11:17

Zasadniczo masz rację, ale diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. 225 jeździ z całkiem ładną częstotliwością 6-7,5/15/15-20, zaś 108, 164 i 168 to są śmieciowe socjale, 108 i 168 jeździ 30/30/60 a 164 20/30/30. Na otarcie łez zaplanowano przynajmniej jednoperonową i zsynchronizowaną przesiadkę 225 <-> 20/26. Wiele kontrowersji budzi też zastąpienie 225 na odcinku Nove Vokovice - Nádraží Veleslavín linią podmiejską 300. Początkowo planowano tam dedykowaną linię 2xx, lecz zdecydowano się na taki krok z powodu rzekomych oszczędności taborowo-kadrowych. Prawdopodobnie odbędzie się to kosztem przerw.

Awatar użytkownika
TranslatorPS
Posty: 623
Rejestracja: 16 sie 2012, 20:11
Lokalizacja: 東武東上線志木駅

Post autor: TranslatorPS » 13 paź 2023, 11:33

Akurat o przerwy jakoś bym się nie obawiał, bo Czesi gdzie mogą to stosują wydłużone postoje na przerwy prawie że jak pod tachografy. W miarę typową dla Pragi zagrywką jest wydłużanie dodatków o to jedno kółko żeby tylko całki miały raz postój ponad 30'.
Ten od cyferek i tłumaczeń.
Ostatni manual miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni wysokopodłogowy miejski: Kraków 12240 > 538-04, 23.07.2023
Ostatni 5B/6B: EN57-2070 > ROJ 30517, 22.02.2024
Ostatni pod banderą ZTM: 6208 > 13/189, 7.01.2023

Autobus Czerwon
Posty: 4069
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 21 gru 2023, 14:07

Dzisiaj rozpoczęła się w Pradze testowa eksploatacja dwuprzegubowego trolejbusu Skoda-Solaris. Uruchomienie wszystkich trzyczłonowców na docelowej trasie planowane jest na marzec.

ODPOWIEDZ