Post
autor: Karol_1014 » 04 wrz 2010, 19:02
Jest mi niezmiernie miło, że na tym forum nie jest poruszana tylko kwestia warszawskiej KM. Jest wiele tematów do poruszenia także na temat radomskiej KM. I tu nie chodzi głównie o bieżące tematy, ale i takie, które można by zrealizować w niedalekiej przyszłości, na przestrzeni kilku lat. Mianowicie, np. zakup nowoczesnego taboru oraz przebudowa ważniejszych ciągów komunikacyjnych. "Na pierwszy ogień" proponuję sprzedaż wszystkich przegubowych MANów (za wyjątkiem #904, #905 i #907) oraz większości Neoplanów N4020 (za wyjątkiem #841, #842 i #843) oraz pozbycie się Neoplanów N4021. W zamian zostałoby zakupionych 50 nowoczesnych autobusów przegubowych, napędzanych olejem napędowym lub biopaliwem. Następnym krokiem byłoby pozbycie się MANów NL202 (#861-#864) oraz ostatnich Jelczy 120MM/1 (#989, #990, #991, #994, #997 i #998). Neoplany N4016 (#804, #805, #806, #821 i #822) oraz Neoplany K4016 (#832-#840), które wraz z pozostawionymi Neoplanami N4020 zostałyby przeznaczone do obsługi linii podmiejskich. Aby uzupełnić powstały niedobór autobusów solowych zostałby przeprowadzony zakup 12 autobusów solowych zasilanych gazem ziemnym CNG. Przydałby się zakup nowoczesnych autobusów małej pojemności (8-10 metrów długości) w celu wyeliminowania z obsługi Jelczy MO81MB(/3) Vero, które są w niezbyt zadowalającym stanie. Zapewne wielu z was zada sobie w tym momencie pytanie: "Po co tyle autobusów na linie strefowe?". Odpowiedź brzmi następująco: Zostałoby przywrócone kursowanie linii podmiejskich D, E i F oraz zwiększenie częstotliwości dotychczasowych linii. To tyle jeśli chodzi o zmiany taborowe. Jednocześnie, gdy byłaby przeprowadzana "reforma taborowa", można by przeprowadzić reformę zmian w komunikacji miejskiej. Najpierw wypadałoby zająć się sytuacją Dworca PKP i okolic. Stacji benzynowej należy się pozbyć, a w jej miejsce zrobić coś w stylu pętli przy Dworcu Centralnym w Warszawie, tj. utworzenie zadaszonego terminalu składającego się z 2 peronów (przy I peronie zatrzymywałyby się linie, które do tej pory przejeżdżają tam, czyli 2,3,6,7,8,9,10,11,13,14,19,23 i 25; przy II peronie miałaby pętlę końcową linia 18 oraz linie podmiejskie literowe). Pozostałą część dworca można by przeznaczyć na parking (nie wiem na ile miejsc postojowych, wszystko wyjaśniłoby się po zrobieniu projektów). Po wykonaniu ww. terminalu komunikacyjnego dotychczasowa zatoka przy ulicy Prażmowskiego zostałaby oddana busom. Następnym krokiem zmian w komunikacji miejskiej byłaby przebudowa pętli autobusowych na osiedlach Gołębiów I, Południe i Prędocinek. Na Osiedlu Gołębiów I byłaby wykonana nowa pętla autobusowa na wysokości ulicy Kozienickiej w miejscu dotychczasowej pętli (bez zjazdu w ulicę Andersa). Za przystankiem "Osiedle Gołębiów I" w kierunku wiaduktu kolejowego autobusy linii 1, 9 i 16 skręcałyby w lewo i wjeżdżałyby na nową pętlę, gdzie miałyby miejsce postojowe. Następnie tuż po wyjechaniu z pętli zatrzymywałyby się na przystanku dla wsiadających - wspólnym z przystankiem przelotowym dla linii 10, 17, 21 (po zakończeniu przebudowy dalszego odcinka ulicy Kozienickiej również dla lini 26). Przy przystanku znajdowałby się punkt sprzedaży biletów MZDiK oraz kiosk kolportażowy, a przy miejscu postojowym dla linii 1, 9 i 16 ekspedycja dla kierowców. Wspomniałem tu o lini 16 - zostałaby przedłużona z dotychczasowej pętli na Osiedlu Gołębiów II ulicami Paderewskiego, Zbrowskiego, 11 Listopada i Kozienicką do wspomnianej pętli na Osiedlu Gołębiów I. Następne zmiany objęłyby pętlę na Osiedlu Południe. Przede wszystkim zamieniono by kierunek wjazdu do pętli i wyjazdu z pętli. Zamiast dotychczasowych dwóch miejsc postojowych zostałyby zrobione 3 (I krawędź dla autobusów lini 7, II krawędź dla linii 1 i 12, a III dla autobusów 14 i 25). Linie 14 i 25 jadące wydłużonymi trasami odpowiednio do pętli Potkanów/ Stalowa i Potkanów/ Żelazna zatrzymywałyby się w zatoce zlokalizowanej vis a vis pętli. Na pętli, podobnie jak na Osiedlu Gołębiów I zostałby zbudowany punkt sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosk kolportażowy i ekspedycja dla kierowców. Podobne prace należałoby przeprowadzić na pętli Osiedle Prędocinek (budowa trzech krawędzi postojowych, budowa punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego i ekspedycji dla kierowców. Pewnie wielu z was zauważy, dlaczego w zmianach nie uwzględniłem pętli na Osiedlu Michałów. Otóż pętlę tą należałoby zlikwidować, a linie 3, 7 i 24 skierować do nowej pętli przy szpitalu na Józefowie. Aby mieszkańców osiedla na Michałowie nie pozbawiać komunikacji, linie 3, 23 i 34 zostałyby skierowane od ulicy Mieszka I ulicami Królowej Jadwigi, Łokietka, Piastowską, Mieszka I i Aleksandrowicza do pętli na Józefowie. Linie 7 i 13 jeździłyby bezpośrednio ulicą Mieszka I do Józefowa - bez wjazdu w osiedle Michałów. Na Józefowie zostałaby wybudowana nowa pętla autobusowa zamiast dotychczasowej. Znajdowałaby się na wysokości pomiędzy ulicą Aleksandrowicza a przedostatnim rzędem parkingu szpitala. Wtedy zakończyłby się spór pasażerów o to, że mają daleko od przystanku końcowego do drzwi szpitala. Pętla składałaby się z 3 krawędzi postojowych oraz oczywiście z wspomnianych elementów infrastruktury pętli końcowej, czyli punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego oraz ekspedycji dla kierowców. Kolejną rzeczą (już nie tak ogromną jak w przypadku wcześniej wspomnianych pętli) byłyby zmiany w liniach miejskich: wydłużenie wybranymi kursami lini 2 do starej pętli na Koziej Górze (10 kursów w DP i 3-4 kursy w DŚ) z jednoczesnym zwiększeniem częstotliwości do 15 minut w szczycie w DP i 30 minut przez cały dzień w DŚ; linia 4 stały takt 15-minutowy w DP i soboty, a w niedziele i święta od początku kursowania do godziny 12 takt co 20 minut, natomiast po godzinie 12 do końca kursowania co 15 minut; linia 6 - kursowanie w godzinach 8:00-13:00 oraz 16:30-19:00 w takcie 30-minutowym; linia 8 - likwidacja pętli na Halinowie i tym samym skierowanie wszystkich kursów do pętli na Osiedlu Wośniki; linia 9 - zwiększenie częstotliwości w soboty pomiędzy godzinami 8-16 do 10 minut; linia 10 - kursowanie dzień powszedni w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 co 30 minut oraz w godzinach 8:00-13:00 i 16:30-20:00 co 40 minut, w pozostałych godzinach co około 60 minut; linia 12 - w dni powszednie w godzinach 8:00-13:00 oraz w soboty, niedziele i święta przez cały dzień kursowanie w takcie co 30 minut; linia 13 - wybranymi kursami w dni powszednie oraz w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 z częstotliwością co 15 minut wydłużenie kursowania do pętli Firlej/Cmentarz; linia 15 - kursowanie w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 z częstotliwością co 15 minut; linia 18 - zamiana lini okrężnej w linie z dwoma końcowymi przy Dworcu PKP oraz przy ulicy Gajl koło Elektrociepłowni. Powrót z pętli przy Elektrociepłowni ulicami Energetyków, Nowa Wola Gołębiowska, (wahadło przez Kozłów), Potkańskiego, Stara Wola Gołębiowska, Energetyków i dotychczasową trasą do Dworca; linia 21 - zwiększenie częstotliwości w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 do 30 minut; linia 23 - uporządkowanie do równomiernego taktu kursowania w godzinach 6:30-8:00 i 13:00-16:30 co 15 minut oraz 8:00-13:00 co 20 minut.
Użytkownikom i gościom tego forum moje pomysły wydadzą się, że są dobre, ciekawe, złe lub słabe. Chciałbym poznać wasze opinie, czy któreś z tych projektów mają szanse zaistnieć, a które są kompletnie bez sensu.