[Radom] O komunikacji miejskiej

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 17 maja 2010, 13:26

MZ pisze:Inne oznaczenie (Z15, 15BIS, 15* lub cokolwiek podobnego) nie wchodziło w tym układzie w grę, bo każde z nich byłoby traktowane jako inna linia, a bez przetargu nie można jej nikomu dać.
Jak najbardziej wchodzi w grę - wystarczy, aby w rozkładzie jazdy linii 15 pojawił się na przykład zapis: j - kurs wykonywany na trasie do Janiszpola, na tablicach bocznych jako 15J. W dokumentach i na przystankach jest jedna linia, w informacji pasażerskiej są dwie.

Inna sprawa, że wielkim błędem w Radomiu są przetargi na linie, a nie na brygady (rzekomy przetarg na brygady i tak jest w rzeczywistości przetargiem na określone linie).
MZ pisze:A w rozkładach i tak da się je bez problemu odróżnić (J na Janiszpol, reszta na Idalin / Gałczyńskiego)
W rozkłądach może, jednak nazywanie dwóch oddzielnych linii jest głupotą. Pasażer widzący autobus od tyłu nie rozróżni, dokąd ten kurs jest (nie wspominam o wyłączonych wyświetlaczach, co w MPK jest normą). :P
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 02 sie 2010, 16:35

Co prawda o prywaciarzu, ale jednak związane z komunikacją. Jak widać, MPK Radom kopiuje sprawdzone, lubelskie metody

Obrazek
Korzystasz z komunikacji miejskiej? Teraz za przejazd możesz zapłacić mniej. Wystarczy, że wsiądziesz do autobusu linii literowej, aby w granicach miasta podróżować za... złotówkę

Obrazek

To nie wakacyjna promocja, a efekt przemyślanej kalkulacji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu, które obsługuje kilka podmiejskich linii literowych.

- Sprawdziliśmy, że mieszkańcy miasta rzadko korzystają z możliwości przejazdu autobusami na tych liniach. Dlaczego? Może sądzili, że to kosztuje dużo drożej niż na liniach miejskich, że autobusy nie stają na wszystkich przystankach? W efekcie pojazdy obsługujące linie literowe w granicach miasta jeździły zwykle puste, a koszty i tak ponosiliśmy. W dodatku aż w 50 procentach autobusy literowe poruszają się po terenie miasta - wyjaśnia Leszek Lach, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu.

Dlatego podjęto decyzję o obniżeniu znacznie opłaty za przejazd w tak zwanej I strefie. Dzięki temu osoba dorosła, która wsiądzie do autobusu linii "B", "C", "D", "G", "J" lub "L" za jazdę w granicach miasta zapłaci tylko złotówkę. Za dziecko w wieku do czterech lat zapłacimy natomiast... 22 grosze. Tyle samo zapłacą inwalidzi wojenni z I grupą inwalidzką, funkcjonariusze służb mundurowych i żołnierze oraz niepełnosprawni.

Czy przedsiębiorstwu opłaca się stosować tak niskie ceny w chwili, gdy obsługuje także większość zwykłych linii miejskich?

- Oczywiście. Biorąc pod uwagę, że do tej pory nie zarabialiśmy na tym nic, bo nie było pasażerów, to teraz jak zapłacą nawet po złotówce, to już jest dla nas zysk - mówi prezes Lach.

Co ciekawe, nie musimy szukać kiosku, aby kupić bilet na przejazd linią literową. Płaci się podczas wsiadania bezpośrednio kierowcy pojazdu, a ten drukuje bilet.

Nowe ceny obowiązują od 1 sierpnia. Dla linii "B" na odcinku Korei do Małęczyna Starego, "C" od Dworca PKP do Milejowic, "D" od Dworca PKP do Ślepowronu, "G" od Korei do przystanku Kozienicka/Żółkiewskiego, "J" od Dworca PKP do Antoniówki i "L" od Dworca PKP do Nowej Woli Gołębiowskiej.

Linia "A" obsługiwana jest przez ITS A.Michalczewski. Za przejazd tym autobusem w granicach miasta trzeba zapłacić 2 złote.


Źródło: Gazeta Wyborcza Radom
http://radom.gazeta.pl/radom/1,35219,82 ... entow.html
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 02 sie 2010, 16:57

22 grosze? Nie dało się juz zaokrąglić? to chyba najniższa opłata za przejazd w Polsce.
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 02 sie 2010, 17:01

Wychodzi 78% ulgi od ceny 1,00 PLN - nie da się zaokrąglić raczej... :-k

PS. W komunikacji miejskiej te osoby jadą za darmo :P
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 02 sie 2010, 19:44

:arrow: Aktualnie MPK organizuje na własny rachunek 4 komercyjne linie podmiejskie (B, C, J, L). Piąta linia, czyli G jest zawieszona na wakacje. Były jednak czasy, gdy było ich znacznie więcej (B, C, D, E, F, G, J, K, K-bis, L, M, 27P). Część całkowicie upadła, a na reszcie ciągle były cięte kursy. Obecne posunięcie chyba znowu jest na zasadzie "tonący brzytwy się chwyta". Kto pojedzie komercyjną linią podmiejską jeżdżącą co godzinę lub półtorej, jeśli na tym samym odcinku ma autobusy miejskie - każdy co 10, 15 lub 20 minut? Co najciekawsze - ITS obsługuje na własny rachunek linię A i ona przynosi mu zyski, a MPK na tej działalności prawdopodobnie nie wychodzi na swoje.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 02 sie 2010, 19:46

MZ pisze:Kto pojedzie komercyjną linią podmiejską jeżdżącą co godzinę lub półtorej, jeśli na tym samym odcinku ma autobusy miejskie - każdy co 10, 15 lub 20 minut?
Rajec i Długojów. Oferta miejska jest tam równie "atrakcyjna", co i prywatna (wiadomo, na Długojowie przez ślimaczące się prace na Słowackiego) :P
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 02 sie 2010, 23:17

Wolfchen pisze:Rajec i Długojów. Oferta miejska jest tam równie "atrakcyjna", co i prywatna (wiadomo, na Długojowie przez ślimaczące się prace na Słowackiego).
:arrow: Długojów to odrębna sprawa ze względu na objazd.
A Rajec? Linia 26 co 30 minut (nie zapominajmy, że to peryferyjne tereny), a linia J co około 60 minut (a w wakacje nawet dwugodzinne dziury). Nie ma co, bardzo atrakcyjne :P.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 03 sie 2010, 14:34

Ale 26 omija praktycznie wszystkie ważniejsze węzły przesiadkowe. Zależy kto i gdzie chce jechać :P
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 12 sie 2010, 21:03

:arrow: Nowa strona internetowa Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji: http://www.mzdik.pl ;).

bartoni722
Posty: 12138
Rejestracja: 20 mar 2009, 19:40
Lokalizacja: Z najlepszej dzielnicy Warszawy-czyli Uuk

Post autor: bartoni722 » 12 sie 2010, 21:06

Już wczoraj była. ;) A tak przy okazji - wie ktoś na których kursach z PKS Radom można trafić Zemuna?
I już nie stały pasażer świetnej linii 527. :(

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 28 sie 2010, 17:50

Obrazek
Od 1 września nie będzie w sprzedaży biletów okresowych 5-dniowych imiennych

Informujemy, że w związku z uchwałą Rady Miejskiej w Radomiu, od dnia 1 września 2010 roku zostaną wycofane ze sprzedaży bilety okresowe 5-dniowe imienne, obowiązujące jedynie w okresie od poniedziałku do piątku. Przyczyną takiej decyzji było znikome zainteresowanie pasażerów radomskiej komunikacji miejskiej tym asortymentem biletów.


Bilety takie były w cenach: 20 złotych (normalny) i 10 złotych (ulgowy). Zostały zlikwidowane uchwałą nr 705/2010 z dnia 29 marca 2010 roku ("o zmianie uchwały nr 404/2008 z dnia 27 października 2010 roku w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe w komunikacji miejskiej w granicach administracyjnych Gminy Miasta Radomia").

Obrazek
http://mzdik.radom.pl/?id=72&art=230&cc=1
:arrow: Moim zdaniem można było o tym poinformować tydzień wcześniej... :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8617
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 28 sie 2010, 19:15

Wolfchen pisze:Moim zdaniem można było o tym poinformować tydzień wcześniej.
:arrow: Jeszcze pojutrze można przecież taki bilet kupić i będzie on ważny aż do piątku.
A poza tym jest to tylko przypomnienie o zapisie uchwały podjętej jeszcze w marcu :P.

Karol_1014
Posty: 44
Rejestracja: 11 lis 2007, 14:03
Lokalizacja: Radom

Post autor: Karol_1014 » 04 wrz 2010, 19:02

Jest mi niezmiernie miło, że na tym forum nie jest poruszana tylko kwestia warszawskiej KM. Jest wiele tematów do poruszenia także na temat radomskiej KM. I tu nie chodzi głównie o bieżące tematy, ale i takie, które można by zrealizować w niedalekiej przyszłości, na przestrzeni kilku lat. Mianowicie, np. zakup nowoczesnego taboru oraz przebudowa ważniejszych ciągów komunikacyjnych. "Na pierwszy ogień" proponuję sprzedaż wszystkich przegubowych MANów (za wyjątkiem #904, #905 i #907) oraz większości Neoplanów N4020 (za wyjątkiem #841, #842 i #843) oraz pozbycie się Neoplanów N4021. W zamian zostałoby zakupionych 50 nowoczesnych autobusów przegubowych, napędzanych olejem napędowym lub biopaliwem. Następnym krokiem byłoby pozbycie się MANów NL202 (#861-#864) oraz ostatnich Jelczy 120MM/1 (#989, #990, #991, #994, #997 i #998). Neoplany N4016 (#804, #805, #806, #821 i #822) oraz Neoplany K4016 (#832-#840), które wraz z pozostawionymi Neoplanami N4020 zostałyby przeznaczone do obsługi linii podmiejskich. Aby uzupełnić powstały niedobór autobusów solowych zostałby przeprowadzony zakup 12 autobusów solowych zasilanych gazem ziemnym CNG. Przydałby się zakup nowoczesnych autobusów małej pojemności (8-10 metrów długości) w celu wyeliminowania z obsługi Jelczy MO81MB(/3) Vero, które są w niezbyt zadowalającym stanie. Zapewne wielu z was zada sobie w tym momencie pytanie: "Po co tyle autobusów na linie strefowe?". Odpowiedź brzmi następująco: Zostałoby przywrócone kursowanie linii podmiejskich D, E i F oraz zwiększenie częstotliwości dotychczasowych linii. To tyle jeśli chodzi o zmiany taborowe. Jednocześnie, gdy byłaby przeprowadzana "reforma taborowa", można by przeprowadzić reformę zmian w komunikacji miejskiej. Najpierw wypadałoby zająć się sytuacją Dworca PKP i okolic. Stacji benzynowej należy się pozbyć, a w jej miejsce zrobić coś w stylu pętli przy Dworcu Centralnym w Warszawie, tj. utworzenie zadaszonego terminalu składającego się z 2 peronów (przy I peronie zatrzymywałyby się linie, które do tej pory przejeżdżają tam, czyli 2,3,6,7,8,9,10,11,13,14,19,23 i 25; przy II peronie miałaby pętlę końcową linia 18 oraz linie podmiejskie literowe). Pozostałą część dworca można by przeznaczyć na parking (nie wiem na ile miejsc postojowych, wszystko wyjaśniłoby się po zrobieniu projektów). Po wykonaniu ww. terminalu komunikacyjnego dotychczasowa zatoka przy ulicy Prażmowskiego zostałaby oddana busom. Następnym krokiem zmian w komunikacji miejskiej byłaby przebudowa pętli autobusowych na osiedlach Gołębiów I, Południe i Prędocinek. Na Osiedlu Gołębiów I byłaby wykonana nowa pętla autobusowa na wysokości ulicy Kozienickiej w miejscu dotychczasowej pętli (bez zjazdu w ulicę Andersa). Za przystankiem "Osiedle Gołębiów I" w kierunku wiaduktu kolejowego autobusy linii 1, 9 i 16 skręcałyby w lewo i wjeżdżałyby na nową pętlę, gdzie miałyby miejsce postojowe. Następnie tuż po wyjechaniu z pętli zatrzymywałyby się na przystanku dla wsiadających - wspólnym z przystankiem przelotowym dla linii 10, 17, 21 (po zakończeniu przebudowy dalszego odcinka ulicy Kozienickiej również dla lini 26). Przy przystanku znajdowałby się punkt sprzedaży biletów MZDiK oraz kiosk kolportażowy, a przy miejscu postojowym dla linii 1, 9 i 16 ekspedycja dla kierowców. Wspomniałem tu o lini 16 - zostałaby przedłużona z dotychczasowej pętli na Osiedlu Gołębiów II ulicami Paderewskiego, Zbrowskiego, 11 Listopada i Kozienicką do wspomnianej pętli na Osiedlu Gołębiów I. Następne zmiany objęłyby pętlę na Osiedlu Południe. Przede wszystkim zamieniono by kierunek wjazdu do pętli i wyjazdu z pętli. Zamiast dotychczasowych dwóch miejsc postojowych zostałyby zrobione 3 (I krawędź dla autobusów lini 7, II krawędź dla linii 1 i 12, a III dla autobusów 14 i 25). Linie 14 i 25 jadące wydłużonymi trasami odpowiednio do pętli Potkanów/ Stalowa i Potkanów/ Żelazna zatrzymywałyby się w zatoce zlokalizowanej vis a vis pętli. Na pętli, podobnie jak na Osiedlu Gołębiów I zostałby zbudowany punkt sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosk kolportażowy i ekspedycja dla kierowców. Podobne prace należałoby przeprowadzić na pętli Osiedle Prędocinek (budowa trzech krawędzi postojowych, budowa punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego i ekspedycji dla kierowców. Pewnie wielu z was zauważy, dlaczego w zmianach nie uwzględniłem pętli na Osiedlu Michałów. Otóż pętlę tą należałoby zlikwidować, a linie 3, 7 i 24 skierować do nowej pętli przy szpitalu na Józefowie. Aby mieszkańców osiedla na Michałowie nie pozbawiać komunikacji, linie 3, 23 i 34 zostałyby skierowane od ulicy Mieszka I ulicami Królowej Jadwigi, Łokietka, Piastowską, Mieszka I i Aleksandrowicza do pętli na Józefowie. Linie 7 i 13 jeździłyby bezpośrednio ulicą Mieszka I do Józefowa - bez wjazdu w osiedle Michałów. Na Józefowie zostałaby wybudowana nowa pętla autobusowa zamiast dotychczasowej. Znajdowałaby się na wysokości pomiędzy ulicą Aleksandrowicza a przedostatnim rzędem parkingu szpitala. Wtedy zakończyłby się spór pasażerów o to, że mają daleko od przystanku końcowego do drzwi szpitala. Pętla składałaby się z 3 krawędzi postojowych oraz oczywiście z wspomnianych elementów infrastruktury pętli końcowej, czyli punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego oraz ekspedycji dla kierowców. Kolejną rzeczą (już nie tak ogromną jak w przypadku wcześniej wspomnianych pętli) byłyby zmiany w liniach miejskich: wydłużenie wybranymi kursami lini 2 do starej pętli na Koziej Górze (10 kursów w DP i 3-4 kursy w DŚ) z jednoczesnym zwiększeniem częstotliwości do 15 minut w szczycie w DP i 30 minut przez cały dzień w DŚ; linia 4 stały takt 15-minutowy w DP i soboty, a w niedziele i święta od początku kursowania do godziny 12 takt co 20 minut, natomiast po godzinie 12 do końca kursowania co 15 minut; linia 6 - kursowanie w godzinach 8:00-13:00 oraz 16:30-19:00 w takcie 30-minutowym; linia 8 - likwidacja pętli na Halinowie i tym samym skierowanie wszystkich kursów do pętli na Osiedlu Wośniki; linia 9 - zwiększenie częstotliwości w soboty pomiędzy godzinami 8-16 do 10 minut; linia 10 - kursowanie dzień powszedni w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 co 30 minut oraz w godzinach 8:00-13:00 i 16:30-20:00 co 40 minut, w pozostałych godzinach co około 60 minut; linia 12 - w dni powszednie w godzinach 8:00-13:00 oraz w soboty, niedziele i święta przez cały dzień kursowanie w takcie co 30 minut; linia 13 - wybranymi kursami w dni powszednie oraz w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 z częstotliwością co 15 minut wydłużenie kursowania do pętli Firlej/Cmentarz; linia 15 - kursowanie w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 z częstotliwością co 15 minut; linia 18 - zamiana lini okrężnej w linie z dwoma końcowymi przy Dworcu PKP oraz przy ulicy Gajl koło Elektrociepłowni. Powrót z pętli przy Elektrociepłowni ulicami Energetyków, Nowa Wola Gołębiowska, (wahadło przez Kozłów), Potkańskiego, Stara Wola Gołębiowska, Energetyków i dotychczasową trasą do Dworca; linia 21 - zwiększenie częstotliwości w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 do 30 minut; linia 23 - uporządkowanie do równomiernego taktu kursowania w godzinach 6:30-8:00 i 13:00-16:30 co 15 minut oraz 8:00-13:00 co 20 minut.
Użytkownikom i gościom tego forum moje pomysły wydadzą się, że są dobre, ciekawe, złe lub słabe. Chciałbym poznać wasze opinie, czy któreś z tych projektów mają szanse zaistnieć, a które są kompletnie bez sensu.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 04 wrz 2010, 19:15

Karol_1014 pisze:Odpowiedź brzmi następująco: Zostałoby przywrócone kursowanie linii podmiejskich D, E i F oraz zwiększenie częstotliwości dotychczasowych linii.
Linie prywatne/strefowe/komercyjne to zwykłe busiarstwo i należy dążyć do jego zlikwidowania (zastąpienia przez komunikację organizowaną przez MZDiK), a nie rozwijania... 8-(
Karol_1014 pisze:Na Osiedlu Gołębiów I byłaby wykonana nowa pętla autobusowa na wysokości ulicy Kozienickiej w miejscu dotychczasowej pętli
Nie, na Gołębiowie należy przenieść pętlę do planowanego p.o. PKP...
Karol_1014 pisze:linia 18 - zamiana lini okrężnej w linie z dwoma końcowymi przy Dworcu PKP oraz przy ulicy Gajl koło Elektrociepłowni. Powrót z pętli przy Elektrociepłowni ulicami Energetyków, Nowa Wola Gołębiowska, (wahadło przez Kozłów), Potkańskiego, Stara Wola Gołębiowska, Energetyków i dotychczasową trasą do Dworca
A co to za potwór? Taką trasę kiedyś przerabialiśmy, nie sprawdziła się. Pominę kwestię bezpieczeństwa kierowców.
Karol_1014 pisze:linia 23 - uporządkowanie do równomiernego taktu kursowania w godzinach 6:30-8:00 i 13:00-16:30 co 15 minut oraz 8:00-13:00 co 20 minut.
Niemożliwe ze względu na wariantowość plus znaczne obciążenie.
Karol_1014 pisze:Otóż pętlę tą należałoby zlikwidować, a linie 3, 7 i 24 skierować do nowej pętli przy szpitalu na Józefowie. Aby mieszkańców osiedla na Michałowie nie pozbawiać komunikacji, linie 3, 23 i 34 zostałyby skierowane od ulicy Mieszka I ulicami Królowej Jadwigi, Łokietka, Piastowską, Mieszka I i Aleksandrowicza do pętli na Józefowie. Linie 7 i 13 jeździłyby bezpośrednio ulicą Mieszka I do Józefowa - bez wjazdu w osiedle Michałów. Na Józefowie zostałaby wybudowana nowa pętla autobusowa zamiast dotychczasowej.
Przepraszam za ostre sformułowanie, ale gorszego debilizmu nie czytałem... Po co pod szpitalem w szczerym polu autobus co około 2 minuty w szczycie? Jednocześnie całkiem spore osiedle odcinasz od komunikacji, kanalizując wszystko w 3, która obecnie ma na sobie całe os. Gołębiów II... ](*,)
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

e0n
Posty: 5
Rejestracja: 04 wrz 2010, 20:58

Post autor: e0n » 04 wrz 2010, 21:02

Karol_1014 pisze:Jest mi niezmiernie miło, że na tym forum nie jest poruszana tylko kwestia warszawskiej KM. Jest wiele tematów do poruszenia także na temat radomskiej KM. I tu nie chodzi głównie o bieżące tematy, ale i takie, które można by zrealizować w niedalekiej przyszłości, na przestrzeni kilku lat. Mianowicie, np. zakup nowoczesnego taboru oraz przebudowa ważniejszych ciągów komunikacyjnych. "Na pierwszy ogień" proponuję sprzedaż wszystkich przegubowych MANów (za wyjątkiem #904, #905 i #907) oraz większości Neoplanów N4020 (za wyjątkiem #841, #842 i #843) oraz pozbycie się Neoplanów N4021. W zamian zostałoby zakupionych 50 nowoczesnych autobusów przegubowych, napędzanych olejem napędowym lub biopaliwem. Następnym krokiem byłoby pozbycie się MANów NL202 (#861-#864) oraz ostatnich Jelczy 120MM/1 (#989, #990, #991, #994, #997 i #998). Neoplany N4016 (#804, #805, #806, #821 i #822) oraz Neoplany K4016 (#832-#840), które wraz z pozostawionymi Neoplanami N4020 zostałyby przeznaczone do obsługi linii podmiejskich. Aby uzupełnić powstały niedobór autobusów solowych zostałby przeprowadzony zakup 12 autobusów solowych zasilanych gazem ziemnym CNG. Przydałby się zakup nowoczesnych autobusów małej pojemności (8-10 metrów długości) w celu wyeliminowania z obsługi Jelczy MO81MB(/3) Vero, które są w niezbyt zadowalającym stanie. Zapewne wielu z was zada sobie w tym momencie pytanie: "Po co tyle autobusów na linie strefowe?". Odpowiedź brzmi następująco: Zostałoby przywrócone kursowanie linii podmiejskich D, E i F oraz zwiększenie częstotliwości dotychczasowych linii. To tyle jeśli chodzi o zmiany taborowe. Jednocześnie, gdy byłaby przeprowadzana "reforma taborowa", można by przeprowadzić reformę zmian w komunikacji miejskiej. Najpierw wypadałoby zająć się sytuacją Dworca PKP i okolic. Stacji benzynowej należy się pozbyć, a w jej miejsce zrobić coś w stylu pętli przy Dworcu Centralnym w Warszawie, tj. utworzenie zadaszonego terminalu składającego się z 2 peronów (przy I peronie zatrzymywałyby się linie, które do tej pory przejeżdżają tam, czyli 2,3,6,7,8,9,10,11,13,14,19,23 i 25; przy II peronie miałaby pętlę końcową linia 18 oraz linie podmiejskie literowe). Pozostałą część dworca można by przeznaczyć na parking (nie wiem na ile miejsc postojowych, wszystko wyjaśniłoby się po zrobieniu projektów). Po wykonaniu ww. terminalu komunikacyjnego dotychczasowa zatoka przy ulicy Prażmowskiego zostałaby oddana busom. Następnym krokiem zmian w komunikacji miejskiej byłaby przebudowa pętli autobusowych na osiedlach Gołębiów I, Południe i Prędocinek. Na Osiedlu Gołębiów I byłaby wykonana nowa pętla autobusowa na wysokości ulicy Kozienickiej w miejscu dotychczasowej pętli (bez zjazdu w ulicę Andersa). Za przystankiem "Osiedle Gołębiów I" w kierunku wiaduktu kolejowego autobusy linii 1, 9 i 16 skręcałyby w lewo i wjeżdżałyby na nową pętlę, gdzie miałyby miejsce postojowe. Następnie tuż po wyjechaniu z pętli zatrzymywałyby się na przystanku dla wsiadających - wspólnym z przystankiem przelotowym dla linii 10, 17, 21 (po zakończeniu przebudowy dalszego odcinka ulicy Kozienickiej również dla lini 26). Przy przystanku znajdowałby się punkt sprzedaży biletów MZDiK oraz kiosk kolportażowy, a przy miejscu postojowym dla linii 1, 9 i 16 ekspedycja dla kierowców. Wspomniałem tu o lini 16 - zostałaby przedłużona z dotychczasowej pętli na Osiedlu Gołębiów II ulicami Paderewskiego, Zbrowskiego, 11 Listopada i Kozienicką do wspomnianej pętli na Osiedlu Gołębiów I. Następne zmiany objęłyby pętlę na Osiedlu Południe. Przede wszystkim zamieniono by kierunek wjazdu do pętli i wyjazdu z pętli. Zamiast dotychczasowych dwóch miejsc postojowych zostałyby zrobione 3 (I krawędź dla autobusów lini 7, II krawędź dla linii 1 i 12, a III dla autobusów 14 i 25). Linie 14 i 25 jadące wydłużonymi trasami odpowiednio do pętli Potkanów/ Stalowa i Potkanów/ Żelazna zatrzymywałyby się w zatoce zlokalizowanej vis a vis pętli. Na pętli, podobnie jak na Osiedlu Gołębiów I zostałby zbudowany punkt sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosk kolportażowy i ekspedycja dla kierowców. Podobne prace należałoby przeprowadzić na pętli Osiedle Prędocinek (budowa trzech krawędzi postojowych, budowa punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego i ekspedycji dla kierowców. Pewnie wielu z was zauważy, dlaczego w zmianach nie uwzględniłem pętli na Osiedlu Michałów. Otóż pętlę tą należałoby zlikwidować, a linie 3, 7 i 24 skierować do nowej pętli przy szpitalu na Józefowie. Aby mieszkańców osiedla na Michałowie nie pozbawiać komunikacji, linie 3, 23 i 34 zostałyby skierowane od ulicy Mieszka I ulicami Królowej Jadwigi, Łokietka, Piastowską, Mieszka I i Aleksandrowicza do pętli na Józefowie. Linie 7 i 13 jeździłyby bezpośrednio ulicą Mieszka I do Józefowa - bez wjazdu w osiedle Michałów. Na Józefowie zostałaby wybudowana nowa pętla autobusowa zamiast dotychczasowej. Znajdowałaby się na wysokości pomiędzy ulicą Aleksandrowicza a przedostatnim rzędem parkingu szpitala. Wtedy zakończyłby się spór pasażerów o to, że mają daleko od przystanku końcowego do drzwi szpitala. Pętla składałaby się z 3 krawędzi postojowych oraz oczywiście z wspomnianych elementów infrastruktury pętli końcowej, czyli punktu sprzedaży biletów MZDiK Radom, kiosku kolportażowego oraz ekspedycji dla kierowców. Kolejną rzeczą (już nie tak ogromną jak w przypadku wcześniej wspomnianych pętli) byłyby zmiany w liniach miejskich: wydłużenie wybranymi kursami lini 2 do starej pętli na Koziej Górze (10 kursów w DP i 3-4 kursy w DŚ) z jednoczesnym zwiększeniem częstotliwości do 15 minut w szczycie w DP i 30 minut przez cały dzień w DŚ; linia 4 stały takt 15-minutowy w DP i soboty, a w niedziele i święta od początku kursowania do godziny 12 takt co 20 minut, natomiast po godzinie 12 do końca kursowania co 15 minut; linia 6 - kursowanie w godzinach 8:00-13:00 oraz 16:30-19:00 w takcie 30-minutowym; linia 8 - likwidacja pętli na Halinowie i tym samym skierowanie wszystkich kursów do pętli na Osiedlu Wośniki; linia 9 - zwiększenie częstotliwości w soboty pomiędzy godzinami 8-16 do 10 minut; linia 10 - kursowanie dzień powszedni w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 co 30 minut oraz w godzinach 8:00-13:00 i 16:30-20:00 co 40 minut, w pozostałych godzinach co około 60 minut; linia 12 - w dni powszednie w godzinach 8:00-13:00 oraz w soboty, niedziele i święta przez cały dzień kursowanie w takcie co 30 minut; linia 13 - wybranymi kursami w dni powszednie oraz w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 z częstotliwością co 15 minut wydłużenie kursowania do pętli Firlej/Cmentarz; linia 15 - kursowanie w godzinach 6:30-8:00 oraz 13:00-16:30 z częstotliwością co 15 minut; linia 18 - zamiana lini okrężnej w linie z dwoma końcowymi przy Dworcu PKP oraz przy ulicy Gajl koło Elektrociepłowni. Powrót z pętli przy Elektrociepłowni ulicami Energetyków, Nowa Wola Gołębiowska, (wahadło przez Kozłów), Potkańskiego, Stara Wola Gołębiowska, Energetyków i dotychczasową trasą do Dworca; linia 21 - zwiększenie częstotliwości w soboty, niedziele i święta w godzinach 8:00-18:00 do 30 minut; linia 23 - uporządkowanie do równomiernego taktu kursowania w godzinach 6:30-8:00 i 13:00-16:30 co 15 minut oraz 8:00-13:00 co 20 minut.
Użytkownikom i gościom tego forum moje pomysły wydadzą się, że są dobre, ciekawe, złe lub słabe. Chciałbym poznać wasze opinie, czy któreś z tych projektów mają szanse zaistnieć, a które są kompletnie bez sensu.
Jak to dobrze, że stary karolek ożył ze swoimi "sóper sweet pomysuami". Zapomniałeś chyba dodać, że 12 trzeba wydłużyć do Warszawy na pętlę Okęcie z częstotliwością co 15 minut, 5 do Kielc, 8 do Łodzi. No i pewnie przydałoby się oddać 1, 2 i 6 MPK.
A tak na serio. Dawno się tak nie uśmiałem! :grin:

ODPOWIEDZ