[GOP] Tramwaje Śląskie i komunikacja w GOP-ie

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

[GOP] Tramwaje Śląskie i komunikacja w GOP-ie

Post autor: person » 06 wrz 2006, 21:24

Obrazek
Tramwaje wreszcie naprawdę śląskie
Minister skarbu zadeklarował "na piśmie", że "przy zachowaniu obowiązujących wymogów prawnych" przekaże wreszcie samorządom województwa śląskiego pakiet akcji Tramwajów Śląskich. Gminy naszego regionu, czyli my wszyscy, nie zapłacimy za to ani złotówki.

Przypomnijmy, że bój o przejęcie Tramwajów przez samorządy trwa już w naszym regionie co najmniej od kilkunastu lat. Każdy kolejny premier, każdy kolejny minister skarbu obiecywał, że decyzja w tej sprawie zapadnie lada chwila, ale zawsze znajdywano powody, aby proces przekształceń własnościowych opóźnić. - Teraz droga do komunalizacji Tramwajów Śląskich jest wreszcie otwarta - mówi Tomasz Pietrzykowski, wojewoda śląski. - Minister Wojciech Jasiński zapewnił, że sprawa jest na ostatniej prostej.

Do podjęcia decyzji ministerstwa konieczne jest w tej chwili wystąpienie Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP ze stosownym wnioskiem. - Mam nadzieję, że wszystkie uchwały zapadną jeszcze przed listopadowymi wyborami samorządowymi - mówi wojewoda Pietrzykowski.

Do podjęcia decyzji przez ministra potrzebne jest jeszcze wycofanie protestu w tej sprawie, jaki kilka tygodni temu złożył na ręce rządu samorząd województwa śląskiego.

Przypomnijmy, że samorządy już wiedzą jak podzielić między siebie udziały Tramwajów Śląskich. Największy pakiet akcji obejmą gminy, które mają najbardziej gęstą sieć połączeń - czyli Katowice, Chorzów, Bytom i Sosnowiec.
(wit) - Dziennik Zachodni
Obrazek
Tramwaje Śląskie chcą inwestować w nowy sprzęt
Tomasz Głogowski
2006-09-03, ostatnia aktualizacja 2006-09-04 17:46
Dobra wiadomość dla pasażerów Tramwajów Śląskich! Spółka chce wyremontować 90 wozów, kupić najnowszy sprzęt do odśnieżania torowisk i zainwestować w stworzenie sprawienie działającego pogotowia technicznego. To pierwsze poważne inwestowanie w tabor od lat.
Szefowie firmy przygotowali właśnie plan restrukturyzacji firmy. Dowiedzieliśmy się, że we wrześniu Tramwaje Śląskie SA dostaną z Agencji Rozwoju Przemysłu ok. 45 mln zł pomocy publicznej. Te pieniądze pozwolą firmie stanąć wreszcie na nogi i pozbyć się starego zadłużenia.

Tramwaje zamierzają za te pieniądze wyremontować 90 z 360 wozów, kupić sprzęt do odśnieżania torowisk i zainwestować w pogotowie techniczne. - Nie chcemy, aby powtórzyła się sytuacja z zeszłej zimy, gdy niektóre tramwaje stanęły w zaspach śniegu - mówi Janusz Berkowski, prezes spółki.

Niedawno do kasy firmy trafiło też 2,5 mln zł pożyczki z ARP. Zostanie przeznaczona na spłatę najpilniejszych zobowiązań wobec kontrahentów. Najwięcej, bo 1,5 mln zł, otrzyma firma Alstom, z którą Tramwaje przegrały niedawno proces (chodzi o modernizację linii tramwajowej Katowice - Bytom). - Z tych pieniędzy wypłacimy też pracownikom ekwiwalent za odzież roboczą, za którą do tej pory musieli płacić z własnej kieszeni - wyjaśnia Berkowski.

Jeszcze w tym roku zmieni się prawdopodobnie właściciel Tramwajów Śląskich. Weszła właśnie w życie długo oczekiwana nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw. Na jej mocy śląskie samorządy mogą przejąć akcje państwowych jeszcze Tramwajów, o co starały się bezskutecznie od dwóch lat.

Samorządowcy zastanawiali się ostatnio, jak formalnie przejąć Tramwaje. Ostatecznie ustalono, że o akcje do Ministerstwa Skarbu Państwa formalnie wystąpi Komunikacyjny Związek Komunalny GOP. Prawdopodobnie nastąpi to w listopadzie. Potem udziały zostaną rozdzielone między 12 gmin: Bytom, Chorzów, Czeladź, Dąbrowę Górniczą, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Rudę Śląską, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice i Zabrze.

Zmiana właściciela będzie pierwszym krokiem do kupna nowych "Karlików". Miasta będą wreszcie mogły starać się o unijne dotacje, czyli coś, na co firma państwowa nie miała w ogóle szans.


[ Dodano: 2006-09-27, 10:24 ]
Średnio tu pasuje, ale nie chciałem zakładać nowego wątku...
WP.pl pisze: 14 osób rannych w wypadku tramwajów

Czternaście osób, w tym czworo dzieci, trafiło do szpitala w wyniku czołowego zderzenia dwóch tramwajów, do którego doszło we wtorek po południu między centrum Rudy Śląskiej, a bytomską dzielnicą Bobrek (Śląskie).

Obrażenia nie są poważne, jedynie dwaj motorniczy pozostali w szpitalu. Inne osoby - w tym dziewczynka i trzej chłopcy w wieku 2 miesięcy, 6 i 12 lat - zostali zwolnieni do domu po przebadaniu.

Do wypadku doszło na jednotorowym odcinku linii w okolicach przystanku Ruda Północ. Czołowo zderzyły się dwa pojedyncze wagony kursujące na linii 18. Prędkość obu tramwajów w momencie zderzenia prawdopodobnie nie była duża.

Jak już udało się ustalić, sygnalizacja ruchu na odcinku linii, gdzie doszło do zderzenia, była sprawna. Zawinił więc prawdopodobnie jeden z motorniczych, który nie poinformował kontrolera ruchu, że wjeżdża na jednotorowy odcinek. Szczegółowe okoliczności zajścia zbada komisja.

To już drugi wypadek tramwajowy na Śląsku tego dnia. Kilka godzin wcześniej w Bytomiu przewrócił się tramwaj techniczny, trzy osoby zostały niegroźnie ranne - motorniczy i dwóch pracowników technicznych.

Oba wypadki spowodowały utrudnienia w ruchu tramwajów. "Osiemnastka" kursowała częściowo zmienioną trasą, pozostali pasażerowie musieli korzystać z autobusów. Na trasę "siódemki", na czas podnoszenia przewróconego wozu, a także naprawiania uszkodzonych szyn i zerwanej sieci trakcyjnej podstawiono dwa autobusy zastępcze. (ap, aka)

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13046
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 27 wrz 2006, 19:44

RMF pisze:Związek śląskich miast domaga się zbadania stanu bezpieczeństwa tramwajów. Tylko wczoraj, w Bytomiu i w Rudzie Śląskiej doszło do dwóch wypadków, w których rannych zostało kilkanaście osób. Związek uważa, że wypadki te efekt wieloletnich zaniedbań
Ameryki nie odkryli :-s
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 14 paź 2006, 10:02

Dziennik Zachodni pisze:Część akcji Tramwajów Śląskich dostaną pracownicy?
Za kilka dni KZK GOP ma wystąpić do Ministerstwa Skarbu Państwa z oficjalnym wnioskiem o przejęcie akcji Tramwajów Śląskich. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, później akcje mają trafić do 12 gmin (najwięcej udziałów przypada Katowicom - 25,1 proc., a najmniej Siemianowicom Śl. - 0,6 proc.). Możliwe jednak, że plan spali na panewce. W Warszawie zastanawiają się, czy przekazać komunikacyjnej centrali wszystkie akcje, czy może tylko ich część.

- Rzeczywiście, nasz departament prawny analizuje, czy nie przekazać 85 procent akcji Tramwajów Śląskich. Resztę miałby stanowić pakiet socjalny dla pracowników tej spółki - potwierdza Agnieszka Dłuska z biura prasowego MSP.

Ten drugi wariant z radością przyjęłyby związki zawodowe w TŚ, które już od kilku miesięcy liczą na owe 15 procent. - Nasi pracownicy są przekonani, że te akcje im się należą. Ale opinie prawne w tym względzie są jednak podzielone - mówi członek zarządu i dyrektor wykonawczy TŚ SA.

Według KZK GOP nie ma innej możliwości, jak tylko przekazanie im wszystkich tramwajowych udziałów. - Już wcześniej zleciliśmy prawnikom opracowanie stanowiska w tej sprawie. Wnioski są jednoznaczne: przekazanie tych akcji to nie jest prywatyzacja, a komunalizacja, czyli żadna akcja nie może trafić do prywatnego inwestora. Owszem, w znowelizowanej ustawie o komunalizacji państwowych przedsiębiorstw jest zapis, że pracownicy zachowują prawo do akcji. Ale to oznacza tylko zakazanie nam, jako przyszłym właścicielom Tramwajów Śląskich, przekazanie ich w prywatne ręce - twierdzi Alodia Ostroch, kierownik biura prasowego KZK GOP.

W komunikacyjnej centrali nikt nawet nie bierze pod uwagę innego rozwiązania. Utworzenie z akcji pakietu socjalnego oznaczałoby przecież m.in. to, że do zarządu KZK GOP musi trafić kolejna osoba - z TŚ. Podobnie sprawę widzą przedstawiciele 12 gmin.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 12 kwie 2007, 16:58

Obrazek
Tramwaje Śląskie wreszcie na właściwym torze

Sto procent akcji Tramwajów Śląskich trafi w najbliższym czasie do samorządów - obiecał w czwartek w Katowicach Wojciech Jasiński, minister skarbu.

To przełom, bo choć wniosek o przejęcie udziałów tego przedsiębiorstwa leży w Ministerstwie Skarbu Państwa od prawie pół roku, resort do tej pory nie mógł się zdecydować, co w tej sprawie zrobić. Pomógł dopiero list wysłany niedawno przez KZK GOP do samego premiera Jarosława Kaczyńskiego. Gdy trafił do Kancelarii Premiera, na Śląsk osobiście pofatygował się Wojciech Jasiński, minister skarbu. W czwartek w Katowicach w Katowicach uspokajał prezydentów miast aglomeracji. - Sto procent akcji Tramwajów w ciągu dwóch, trzech tygodni trafi do samorządów - zapewniał minister Jasiński.

Do tej pory resort skarbu forsował pomysł, by przekazać gminom 85 proc. akcji, a resztę dać pracownikom. - Na szczęście udało się przekonać ministra, że to spowodowałoby spore zamieszanie i utrudniałoby zarządzanie firmą. W przypadku ewentualnej prywatyzacji Tramwajów pracownicy nie stracą, bo i tak dostaną akcje - wyjaśnia kulisy rozmów jeden z samorządowców.

Tramwaje Śląskie to jedyne przedsiębiorstwo komunikacyjne w Polsce, którego właścicielem jest Skarb Państwa. O tym, że kiepsko sobie z tym radzi, każdego dnia przekonują się tysiące pasażerów jeżdżących zdezelowanymi tramwajami (niektóre maszyny mają po 30 lat).

Akcje Tramwajów chce za darmo przejąć 12 miast, bo tylko będąc właścicielami spółki, będą mogły w nią inwestować. Czwartkowa deklaracja ministra Jasińskiego jest ważna także z innego powodu: we wrześniu minie termin składania wniosków o unijną dotację na rozwój komunikacji w 2008 roku. Jeżeli akcje Tramwajów w ciągu najbliższych tygodni nie trafią na Śląsk, nie ma najmniejszych szans, że zdążymy z przygotowaniem wniosków o pieniądze.
Ciekawe czy po przejęciu akcji spółki przez gminy, któraś nie zechce się wycofać z interesu...

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 12 kwie 2007, 21:05

geograf pisze: Ciekawe czy po przejęciu akcji spółki przez gminy, któraś nie zechce się wycofać z interesu...
To podzielą te udziały poszczególnym gminom. Tak jest z jedną gminą, która nie chciała przejąć tramwaju (bodajże Będzin).

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 13 kwie 2007, 14:49

piotram pisze:To podzielą te udziały poszczególnym gminom. Tak jest z jedną gminą, która nie chciała przejąć tramwaju (bodajże Będzin).
Ciekawe jak wtedy załatwią z utrzymaniem infrastruktury na terenie takiej gminy...
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8267
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 13 kwie 2007, 15:00

Busmann pisze:Ciekawe jak wtedy załatwią z utrzymaniem infrastruktury na terenie takiej gminy...
O to mi chodziło.
I kto będzie płacić za wozokm na terenie takiej gminy...

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 13 kwie 2007, 15:21

geograf pisze:
Busmann pisze:Ciekawe jak wtedy załatwią z utrzymaniem infrastruktury na terenie takiej gminy...
O to mi chodziło.
I kto będzie płacić za wozokm na terenie takiej gminy...
I pytanie czy w tym wypadku w ogóle tramwaje by tam były :>

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 13 kwie 2007, 19:38

geograf pisze: I pytanie czy w tym wypadku w ogóle tramwaje by tam były :>
No jak w Będzinie by nie było, to pół Zagłębia poszło by do piachu, bo to miasto "tranzytowe" no i zajezdnia tam jest...
"A jedenastka to pojedzie w zatrzymanie, bo oni nie mogą tymi nowymi tramwajami po innych torach jeździć"

"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 13 kwie 2007, 19:57

piotram pisze:
solaris8315 pisze: I pytanie czy w tym wypadku w ogóle tramwaje by tam były :>
No jak w Będzinie by nie było, to pół Zagłębia poszło by do piachu, bo to miasto "tranzytowe" no i zajezdnia tam jest...
Zawsze można wprowadzić niezatrzymywanie się tramwajów w Będzinie :twisted:

PS. Przeprawiłem z "geograf" na "solaris8315" Twój cytat ;), bo cytowałeś mnie a nie geografia :)

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 3282
Rejestracja: 06 mar 2006, 22:11
Lokalizacja: Transplovietia

Post autor: jasiu » 24 maja 2008, 15:14

http://bip.tram-silesia.pl/przetargi/po ... 0_2008.pdf
1
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU NIEPUBLICZNYM
SEKTOROWYM DO KWOTY 412 000 EURO
Spółka TRAMWAJE ŚLĄSKIE S.A., 41-506 Chorzów, ul. Inwalidzka 5, tel.(032) 246 60 61 (64, 65),
fax (032) 2510-096, e-mail: przetargi@tram-silesia.pl ogłasza przetarg pisemny.
Przedmiotem zamówienia jest rozbiórka torowiska tramwajowego linii nr 8 i 25.
Nr sprawy: 360/2008.
Nie dopuszcza się składania ofert częściowych.
Nie dopuszcza się składania ofert wariantowych.
Termin wykonania zamówienia - do 30.11.2008r.
(...)
Kryteria wyboru oferty:
Kryterium oceny ofert będzie: cena - 100 %.
(...)
Ofertę należy przesłać na adres zamawiającego lub złożyć w siedzibie Spółki, Tramwaje Śląskie S.A.
(Dyrekcja) w Chorzowie przy ul. Inwalidzkiej 5 – sekretariat.
Termin składania ofert upływa dnia 16.05.2008r. o godz. 10:00.
Otwarcie ofert nastąpi dnia 16.05.2008r. o godz. 10:15 (...)
Tak więc ostatni dzwonek jeśli ktoś chce zaliczyć (niestety już tylko z buta) linie Będzin-Żychcice i Bytom-Dabrówka

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 25 maja 2008, 19:58

Ciekawym, czemu tak im pilno z rozbiórką torowiska? Nie znam ślaskich realiów, ale czy to nie będzie tak, że w przyszłości pojawią się pomysły na odbudowę linii do Wojkowic - jak u nas do Wilanowa? Jakoś nie mogę się oprzeć przeczuciu (którego nie potrafię umotywować), że za 10-15 lat pojawi się myśl: do Wojkowic przydałby się tramwaj.
Podobna sytuacja była w Warszawie. Odkąd pamiętam, 'zawsze' istniało nieużywane torowisko na ul. Stawki, a ponieważ 'deczko na północ' była linia równoległa: Rondo Babka - Dw. Gdański i dalej w stronę Wisły, to wydawało mi się naturalne, że nie ma potrzeby, żeby jakiś tram jeździł Stawkami. Aż tu nagle powstało kilka(naście) lat temu 35... A przecież można było tory na Stawkach rozebrać (zaasfaltować, itp.).
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 3282
Rejestracja: 06 mar 2006, 22:11
Lokalizacja: Transplovietia

Post autor: jasiu » 25 maja 2008, 20:27

no cóż, Wojkowice to chyba jednak nie jest Wilanów. A z rozbiórką pewnie chcą zdążyć zanim to zrobi okoliczna ludność...

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 25 maja 2008, 21:20

Pewnie w czasie rozbiórki torowiska do Wilanowa można było powiedzieć: 'Wilanów to nie jest Służewiec'... Czyżby TŚ chciały zarobić na złomie same i to byłby główny motyw tego pośpiechu :żenada:? Jak już pisałem, nie znam śląskich realiów, [oftop] ale na licznych nieużywanych torach w Warszawie (kolejowych, na Służewcu) nie zauważyłem ubytków, chyba, że zniknięcie torów na wschód od Kłobuckiej to robota złomiarzy [/oftop]
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 25 maja 2008, 23:28

Śląskie realia są takie, że tam wszystko szybko znika i tam to jest plagą. Zresztą tam były inne motywy wstrzymania ruchu - nikt nie chciał płacić za utrzymanie torowiska, a potoki były małe. A w jakiej kondycji były i są TŚ wystarczy poczytać niektóre tematy tutaj... Zresztą nie wiem i tak, czy ta linia jest jeszcze przejezdna i czy przypadkiem - przynajmniej na fragmentach - nie ma już sieci.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

ODPOWIEDZ