[Kraków] Krakowski Szybki Tramwaj i inne inwestycje

Moderatorzy: JacekM, person

Misiek_Krakow
Posty: 7
Rejestracja: 10 wrz 2006, 9:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

[Kraków] Krakowski Szybki Tramwaj i inne inwestycje

Post autor: Misiek_Krakow » 10 wrz 2006, 9:36

jacek2357 pisze:Witam :)

Jak myślisz, na jakie linie mogą wyjechać N8S?
Niestety nie ma już nad czym dywagować, bo jest niemal stuprocentowo pewnym że ich praca w najbliższym czasie będzie się sprowadzać do obsługi linii tramwajowej nr "30", która to ma być uruchomiona (ztcp) 27 września. Linia ta połączy nowobudowany - 200 metrowy odcinek torów w ul. Pawiej przebiegający wzdłuż Galerii Krakowskiej (ten supermarket który władze szumnie nazwały nowym miastem ...) z .... 200 metrowym odcinkiem ul. Pawiej....
Linia ma objechać w około I obwodnicę, czyli Westerplatte, Dominikańska, Straszewskiego, Podwale, Basztowa.
Jaki to ma sens ? Ano taki że władze Krakowa z wielką pompą otworzą tuż przed wyborami odcinek torowiska siejąc w prasie propagandę sukcesu iście godną Goebbelsa ogłaszając jak wspaniali są dla mieszkańców Król.Stoł. Grodu Kraka.
W praktyce będzie to gwoździem do trumny dla ruchu na Westerplatte i węzła Poczty Głównej - niemiłosiernie przeciążonych skutkiem skierowania tam linii z powodu objazdu remontowanego ciągu ul. Lubicz.

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13042
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 26 paź 2006, 21:50

jacek2357 pisze:
Plesim pisze:Po zakończeniu budowy obecnego odcinka tunelu pod dworcem mają ruszyć kolejne inwestycje. Zamierzenia są o wiele bardziej ambitne niż te poznańskie.
Hmmm... A można gdzieś się dowiedzieć o tych zamierzeniach?
Trasa na Ruczaj, przedłużenie linii z Mistrzejowic do cmenatarza Rakowickiego.
"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10127
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23
Lokalizacja: OX11

Post autor: JacekM » 26 paź 2006, 21:52

Dzięki, ale interesuje mnie więcej szczegółów z wiarygodniejszych źródeł.
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Awatar użytkownika
Kleszczu
Stoi... Sofista?
Posty: 13042
Rejestracja: 14 gru 2005, 19:48
Lokalizacja: Nowe Włochy
Kontakt:

Post autor: Kleszczu » 26 paź 2006, 22:04

"Ale potrafił podać dokładnie godziny wyjazdu i przyjazdu pociągu Paryż-Berlin, kombinacje połączeń między Lyonem i Warszawą.(...) Nawet naczelnik stacji by się w tym zgubił..."
Albert Camus-"Dżuma"

"Kiedyś chciałem umrzeć młodo jak Jim Morrison, ale z czasem zacząłem patrzeć na to inaczej..." - Ryszard Riedel

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4179
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11
Kontakt:

Post autor: Plesim » 26 paź 2006, 22:06

jacek2357 pisze:Dzięki, ale interesuje mnie więcej szczegółów z wiarygodniejszych źródeł.
NA szybko masz TO.

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10127
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23
Lokalizacja: OX11

Post autor: JacekM » 26 paź 2006, 22:06

Dziękuję. Ambitne bardzo one te plany. W 4 lata tyle zbudować =P~
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Flash8222
Posty: 6567
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 26 paź 2006, 22:08


Awatar użytkownika
kulikowski
Posty: 857
Rejestracja: 29 sie 2007, 9:39
Lokalizacja: Rakowiec

Post autor: kulikowski » 19 gru 2008, 12:02

Krakowskie małe metro
Autor: Krzysztof Gałat

12 grudnia 2008, po 34 latach budowy ukończono prace nad pierwszym w Polsce tunelem tramwajowym o długości 1538 metrów, wewnątrz którego znajduje się 3078 metrów torowiska tramwajowego prowadzącego od zmodernizowanego w latach 2004-2008 'ronda' Mogilskiego pod ulicą Lubomierską do Dworca Głównego PKP. Tu, dokładnie pod peronami, znajduje się pierwsza stacja 'Dworzec Główny Tunel', następnie tunel skręca w prawo by pod Galerią Krakowską i dalej wzdłuż Nowej Pawiej dotrzeć do kolejnej stacji Politechnika. Węzeł Politechnika to para dwóch przystanków tramwajowych znajdujących się jeden pod drugim. Następnie linia kończy się rampą gdzie pod estakadą al. 29 listopada łączy się z torowiskiem wzdłuż ul. Pawiej i dalej biegną wzdłuż torów kolejowych do pętli Dworzec Towarowy skąd można udać się przez Kleparz i Długą ponownie do centrum, lub estakadą nad torami do pętli Krowodrza Górka.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Historia
Jak już wspomnieliśmy kroniki budowy tunelu pod Dworcem Głównym PKP sięgają 34 lat wstecz, kiedy w latach 60- i 70-tych planowano tędy przebieg linii wschód - zachód krakowskiego metra. W 1974 roku powstał 180 metrowy odcinek tunelu pod właśnie przebudowywanym Dworcem Głównym. Następnie na początku lat 80-tych zmieniono koncepcję metra, na tunel tramwajowy od ronda Mogilskiego pod Dworcem Głównym, pl. Biskupim do ul Karmelickiej. Założeniem tego projektu było zastąpienie naziemnej sieci tramwajowej w centrum na odcinku Dunajewskiego - Basztowa na trasę podziemną. Niestety, albo i na szczęście, (nie zlikwidowano naziemnej sieci) odstąpiono od tego pomysłu. W międzyczasie zmieniono koncepcję tunelu z wschód - zachód, na północ - południe.
Następnym etapem historii tunelu był okres 1995-1999 kiedy ponownie przystąpiono do prac i wykonano odcinek o długości 605 metrów pod ulicą Modrzejową (obecnie Lubomirską) na odcinku od Dworca Głównego do wysokości 'szkieletora' wieżowca NOTu. Tu tunel został zakończony ślepo, charakterystycznym daszkiem, który przez lata wpisywał się w okoliczny krajobraz, zakłócając przebieg czteropasmowej ul. Lubomirskiej w tylko dwupasmowe połączenie z rondem Mogilskim. Kształt tego odcinka został odziedziczony po torowisku tramwajowym, które w latach 1964-84 łączyło pętlę Dworzec Wschód (wschodnie wyjście z Dworca PKP oraz Wschodnie Dworzec PKS-u) z rondem Mogilski, po którym kursowały tramwaje linii 5,9 i 15.
Następnie w latach 2004-2005 prywatny inwestor wybudował, metodą odkrywkową, 324 metrowy łuk łączący przystanki Dworzec Główny z Politechniką. Dzięki czemu na tunelu mógł mogła powstać Galeria Krakowska w ramach projektu Nowe Miasto. Niestety turecki Gũris odstąpił od dalszych plac zanim tunel wyszedł na powierzchnię. Inwestycję, w trybie inwestora zastępczego, dokończył Budimex-Dromex, który po tej stronie dworca budował nowy układ drogowy (który w części miał przebiegać właśnie nad powstającym tunelem). Do zakresu obowiązków inwestora zastępczego należało zabezpieczenie rozpoczętych prac oraz dokończenie przystanku Politechnika, a także wyprowadzenie po rampie torowiska na powierzchnię.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatni odcinek tunelu powstał ponownie dzięki firmie Budimex-Dromex, która przejęła w 2006 roku projekt przebudowy ronda Mogilskiego, po Gũris który w 2005 roku zszedł z placu budowy. Ostatni łuk powstał w dwóch etapach, umożliwiając utrzymanie ruchu komunikacji zbiorowej wokół przebudowywanego ronda. Tunel w stanie surowym został ukończony w lipcu 2007.
Następnie do tunelu weszło konsorcjum firm Grupa ZUE S.A., Budostal 5 S.A., MP Mosty Sp. z o.o., które do pierwszych dni grudnia 2008 roku, za 165 mln zł, wykończyło tunel. Oficjalnie prace przy wyposażaniu tunelu zostały zakończone na przełomie października i listopada, kiedy rozpoczęły się odbiory techniczne inwestycji. Jednakże konsorcjum w dalszym ciągu prowadziło prace przy wykończeniu przystanków oraz na bieżąco wprowadzało kolejne poprawne zgłaszanie przez instytucje odbierające obiekt.
Odbiory
Trwające ponad 2 miesiące odbiory przedłużały się za sprawą straży pożarnej, która odpowiadała za odbiór od strony bezpieczeństwa. Poślizg wynikał z braku odpowiednich przepisów przeciw pożarowych w Polsce. Niestety przy projektowaniu systemów bezpieczeństwa wzorowano się na schemacie amerykańskim, a nie europejskim np. z Niemiec lub Austrii, gdzie istnieje wiele takich konstrukcji. W wyniku takiego stanu rzeczy przez tunel mogą przejeżdżać tylko nowoczesne tramwaje firmy Bombardier, a poruszające się przez takie konstrukcje w Europie tramwaje GT6 i N8S z Norymbergii czy Wiedeńskie E1 nie mają zielonego światła do pokonania z pasażerami tunelu. W związku z powyższym przez tunel przejeżdża tylko jedna linia tramwajowa nr 50, która pokonuje całą trasę I etapu KST (Krakowski Szybki Tramwaj). Niestety linia 5 z Huty, o której powszechnie się mówiło, iż zostanie skierowana do tunelu, jak na razie do niego nie wjechała z powodu braku odpowiedniego taboru. Przewoźnik - MPK niechętnie puszcza nowoczesny tabor tramwajowy na nowohuckie torowiska. Jednakże wciąż istnieją plany, by finalnie i piątka schowała się pod ziemią. Może to nastąpić, gdy przybędą 24 składy E6+c6 z wiedeńskiego metra, na które właśnie jest prowadzony przetarg. Co prawda nie są to tramwaje niskopodłogowe, jednak są plany by przerobić je na tramwaje z członem niskopodłogowym na wzór N8S-NF kosztem przyczep c6 które mają być źródłem potrzebnych części.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Wykończenie
Na każdej stacji znajduje się punkt kontroli ruchu, gdzie przez cały czas nad bezpieczeństwem czuwa pracownik MPK. Do dyspozycji ma on monitoring przemysłowy, który dodatkowo na przystankach jest zdalnie sterowany. Oprócz tego istnieje podgląd wszystkich parametrów tunelu, od wentylacji po dokładną lokalizację tramwajów w tunelu. Za cały system obsługi tunelu, podobnie jak w Dublinie, odpowiedzialny jest Siemens. Porządku na peronach pilnuje ochrona, a w razie potrzeby pasażer ma możliwość kontaktu z dyspozytorem przez telefony SOS. Również cały czas jest zapewniona radio-łączność między dyspozytorami stacji a tramwajami, jak i również tramwajów z Centralą Ruchu, dzięki przeciągnięciu przez cały tunel specjalnego nieekranowanego kabla. Przy pomocy anten zbiorczych u wylotu tunelu przechwytuje on łączność radiową z CR, a następnie emitując te fale na całej długości tunelu zapewnia ciągłą łączność. Dodatkowo bezpieczeństwo na szlaku zapewnia dwukomorowa sygnalizacja odstępowa - cały tunel został podzielony na 4 sekcje. Mimo to zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 30km/h przy dopuszczalnym przez konstruktorów 60km/h.
Stacje są wybudowane w nowoczesny sposób, przypominający niektórym stacje warszawskiego metra. Zarówno jeśli chodzi o wykończenie, jak i takie detale jak „choinki”KST czy tablice stacyjne. Ze względów bezpieczeństwa międzytorze na stacjach zostało tak wykonane, aby nie istniała możliwość przemieszczania się między peronami przez torowisko, Jednocześnie, w przypadkach zagrożenia, w dość łatwy sposób można pokonać owe zabezpieczenia.
Wszystkie stacje znajdują się na poziomie -2 (ok. -12m). Nad stację Dworzec Główny znajduje się podziemne przejście pod dworcem, w którym w przyszłości ma powstać nowy podziemny dworzec kolejowy. Z każdego peronu istnieje możliwość wyjścia zarówno na Regionalny Dworzec Autobusowy, jak i do tunelu pod dworcem w okolicy 1 peronu i wejścia do Galerii Krakowskiej. Natomiast na stacji Politechnika na -1 poziomie znajduje się galeria umożliwiająca przemieszczanie się między peronami bez konieczności wychodzenia z podziemi, która jednocześnie pełni funkcję przejścia podziemnego pod ul. Pawią. Dla wygody pasażerów na stacjach zamontowano w sumie 14 schodów ruchomych, 6 wind ułatwiających poruszanie się osobą niepełnosprawnym oraz automaty KKM (w czasie jazdy tunelem motorowy nie może sprzedać biletów).
źródło: InfoTram
7 9 15 128 136 154 172 175 188 208 504 S-2 S-3 RL R8 N32 N38 N88
Ręce precz od Polski i Węgier!
Kierunek: Zdrój Trzaskowianka
Następny przystanek: PKP Peron 8
40 lat NSZZ "Solidarność"
90 lat WKD
90 lat PLL Lot
100 lat Legii Warszawa
100 lat Niepodległości
100 lat autobusów w Warszawie
110 lat tramwajów elektrycznych w Warszawie
120 lat kolejki grójeckiej
175 lat kolei na ziemiach Polski

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17392
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 19 gru 2008, 12:12

Te tablice przystankowe przypominają mnie te z Alej...

mozgow
Posty: 703
Rejestracja: 04 gru 2007, 11:43
Lokalizacja: Ochota
Kontakt:

Post autor: mozgow » 19 gru 2008, 15:22

InfoTram pisze:Mimo to zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 30km/h przy dopuszczalnym przez konstruktorów 60km/h.
I to ma być szybki tramwaj ? Ktoś sobie chyba żartuje #-o
SławekM pisze:Te tablice przystankowe przypominają mnie te z Alej...
To chyba dlatego, że je też "robił" Siemens.
1 7 9 22 128 141 157 172 175 504

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8526
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 19 gru 2008, 17:18

:arrow: No proszę, Kraków dorobił się namiastki metra ;). Nawet stację Politechnika mają :).

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Kontakt:

Post autor: MeWa » 19 gru 2008, 17:26

Zaminieć tunel wschód - zachód na północ - południe... to jest sztuka... Nie dziwne, że na razie nie pełni dużej roli w mieście...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 25031
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 19 gru 2008, 19:12

mozgow pisze:
SławekM pisze:Te tablice przystankowe przypominają mnie te z Alej...
To chyba dlatego, że je też "robił" Siemens.
Interesujące, bo w Alejach Siemens nie miał nic do tablic. To by dopiero był dramat...

Poza tym, w Alejach tablice pokazują nie tylko kursy 9 i 25 :p
:arrow: No proszę, Kraków dorobił się namiastki metra ;) . Nawet stację Politechnika mają :) .
Po pierwsze nie żadnej namiastki, tylko niegorszej (no, w tym układzie geometrycznym...) i tańszej (no, względem ofert na M2C przynajmniej ;) ) alternatywy.
Po drugie, to nie żadna "alternatywa metra", tylko normalny stadtbahn. "Lekkie metro" dla metrofilów, "szybki tramwaj" dla tramwajofilów ;).
W Krakowie, w przeciwieństwie do takiej Warszawy, sprawne przejście tramwajem przez śródmieście wymaga tunelu. Chociaż też mam wątpliwości, czy akurat dobrze tę koncepcję przemyślano, zwłaszcza zamykając możliwość przedłużenia go na zachód i południe (tj. rozbudowy do "gwiazdy").
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

mozgow
Posty: 703
Rejestracja: 04 gru 2007, 11:43
Lokalizacja: Ochota
Kontakt:

Post autor: mozgow » 19 gru 2008, 21:04

Interesujące, bo w Alejach Siemens nie miał nic do tablic. To by dopiero był dramat...
Siemens tu, Siemens tam, nic dziewnego, że człowiekowi wszystko kojarzy się z Siemensem ;-)
1 7 9 22 128 141 157 172 175 504

ja0306
Posty: 615
Rejestracja: 02 lut 2006, 15:44
Lokalizacja: Warszawa-Natolin Zachodni
Kontakt:

Post autor: ja0306 » 19 gru 2008, 21:06

A u na jak ruchowość tramwajów ma problemy to nie ma tuneli.
Tak se myślę czy u na Na Al.Jerozolimskich mimo Metra nie dałoby się zrobić tunelu, oraz na Marszałkowskiej czy Al.Solidarności?

Bo tak to problemy ilościowe składów są zbyt ubezwładniające i zameczające.
Np. Taki tunel Jerozolimskich zaczynałby się przy przejściu tym słabofrekwencyjnym przy Pl.Zawiszy i kończył razem z Mostem Poniatowskiego ewentualnie przerobionym dla tramwajów na podobieństwo Mostu Gdańskiego.

A co Do Al.Solidarności to tunel mógłby być od styku Karolkowa/Al.Solidarności ale problemem są węzły Okopowa, Kino femina i Metro Ratusz linie 4, 24, 27, 32, ech tutaj szkoda. Chyba że coś się zrobi z ciągiem Towarowa-Okopowa od okolic Muzeum Powstania Warszawskiego do okolic Esperanto Pętli.

A wtedy problem linii 4 pozostaje, ech.
nasza-klasa
maratonypolskie
radiopolska
wawkom.waw
facebook
fotka
sympatia
Randkologia
Apokalipsy.fora.pl

ODPOWIEDZ