Transgraniczny tramwaj do Słubic?

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 21 lip 2011, 4:10

Ciekawe, czy tym razem coś z tego wyjdzie.
Ale tak w ogóle 1,30 euro za bilet na polskie warunki to trochę dużo.

Obrazek
Czy w naszym mieście będą jeździć tramwaje?


Po ponad 10 latach przymiarek do wspólnej komunikacji wrócił temat tramwaju przez Odrę. Warunek? Bruksela musi podzielić entuzjazm pomysłodawców i dać minimum 8,5 mln euro. Póki co, od października, przez most będzie jeździł transgraniczny autobus.

Wczoraj wieczorem we Frankfurcie spotkali się przedstawiciele obu miast, żeby zapoznać się z wynikami ekspertyzy, która miała dać odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest połączenie obu miast linią tramwajową i jaki wariant trasy byłby najkorzystniejszy.

Bruksela da pieniądze?

- Jest to możliwe, a może nawet opłacalne - mówił rzeczoznawca z firmy Planung Transport Verkehr AG Dresden Gerald Schroeter, jednej z czterech, które wspólnie przeanalizowały m.in. warianty tras z Frankfurtu do Słubic.

Każda zaczyna się na moście granicznym i prowadzi przez centrum miasta lub zahacza dodatkowo o jego obrzeża. - Najbardziej optymalny jest wariant linii biegnącej przez deptak do placu Przyjaźni, Wolności i placu Bohaterów - przekonywał G. Schroeter. Trasa miałaby 1,7 km, a koszt jej budowy to 10,5 mln euro.

Przez środek mostu biegłyby dwa tory (jeździłyby po nich też samochody, a ruch sterowałaby sygnalizacja świetlna), wydzielony zostałby też pas dla rowerzystów. Początkowo eksperci nie byli pewni, czy stan techniczny mostu nadaje się do tego, żeby jeździły po nim tramwaje. Badania pokazały, że bez jego modernizacji tramwaje mogłyby nawet się tu mijać.

Po stronie niemieckiej słubiczanie dojechaliby m.in. do dworca kolejowego (stąd m.in. na lotnisko w Berlinie), a studenci na Viadrinę. Tramwaje miałyby jeździć co 20 minut, a bilet kosztowałby 1,30 euro. Linię obsługiwałby frankfurcki zakład komunikacji publicznej.

Nieoficjalnie wiadomo, że rentowność frankfurskich tras tramwajowych spada i linia słubicka mogłaby podreperować finanse miejskiego zakładu komunikacji. Warunek - dziennie musiałoby z niej korzystać minimum 3,2 tys. osób. Kolejny to dofinansowanie całego projektu. Oba miasta liczą na Brukselę lub wsparcie ze strony rządów Polski Niemiec.

W Słubicach będą konsultacje społeczne

Burmistrz Tomasz Ciszewicz nie krył jednak, że zamierza przeprowadzić konsultacje społeczne, żeby dowiedzieć się, co o tramwaju myślą mieszkańcy. Wspólnie z nadburmistrzem Frankfurtu Martinem Wilke podkreślali, że inwestycja może się powieść tylko przy minimum 85 proc. dofinansowaniu, a jej realizacja możliwa by była po 2014 roku, gdy Unia Europejska uruchomi kolejne programy pomocowe.

Z wypowiedzi frankfurtczyków wynikało, że oni są już pewni, że inwestycję warto zrealizować. W 2006 roku atmosfera wokół tego tematu była zupełnie inna. Wtedy to słubiczanie przekonywali Niemców do tramwaju, a mieszkańcy Frankfurtu podczas konsultacji odrzucili projekt twierdząc, że miasta nie stać na transgraniczną komunikację.

Teraz w taki sposób mogą zareagować słubiczanie, bo obecny stan finansów gminy jest katastrofalny (46 mln długu). W 2006 roku możliwości zrealizowania tej inwestycji były duże większe.

Na razie wiadomo tylko tyle, że od października, przez granicę, ma jeździć niemiecki, ekologiczny autobus, napędzany gazem. Pierwszy przystanek będzie miał przy Collegium Polonicum, następny przy stacji paliw koło kościoła przy 1 Maja, być może także przy InterMarche, potem dojedzie do placu Przyjaźni i placu Bohaterów. We Frankfurcie przetnie m.in. centrum i dojedzie na dworzec kolejowy. - Będzie to pilotażowy projekt, który da nam odpowiedź na pytanie, czy jest zapotrzebowanie na transgraniczną komunikację - mówił nam burmistrz Ciszewicz.
http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.d ... /286138227
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 21 lip 2011, 8:10

Pytanie, komu bardziej na tym zależy: Niemcom czy Polakom?
15/12/2005-12/7/2019

primoż
Posty: 3699
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 21 lip 2011, 12:25

Tramwaje miałyby jeździć co 20 minut...
Opłaca się budować linię tramwajową tylko po to, żeby tramwaj jeździł co 20 minut? Już 4 na Żeraniu Wschodnim czy 20 na Boernerowie jeżdżą częściej, a co tyle to wczesnym rankiem i późnym wieczorem. Od razu uprzedzam, że nie jestem żadnym trmawajofobem.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 21 lip 2011, 13:15

Kiełbasa przedwyborcza, w dodatku z kolorkiem...

Przy takiej cenie biletu i częstotliwości to już w ogóle...
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

michj
Posty: 192
Rejestracja: 19 lip 2013, 12:36
Lokalizacja: Warszawa (i okolice)

Post autor: michj » 29 mar 2016, 16:11

http://www.transport-publiczny.pl/mobil ... 51679.html
No to na razie szansa na transgraniczny tramwaj pozostaje tylko w Görlitz i Zgorzelcu, chociaż sytuacja finansowa może być niestety podobna jak powyżej.

ODPOWIEDZ