Metropolia warszawska wg. projektu PiSu

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 05 wrz 2019, 22:23

Odświeżam temat, ponieważ w mediach pojawił się pomysł zmian w zbliżonej materii.
Tym razem mowa o wydzieleniu Warszawy wraz z najbliższą okolicą z województwa mazowieckiego.

Zapewne jednym ze skutków takiej zmiany byłaby konieczność płacenia przez woj. warszawskie jeszcze większego "janosikowego".

Ale z drugiej strony, wpadła mi do głowy inna możliwa konsekwencja. Być może korzystna z punktu widzenia transportowego Warszawy i aglomeracji, gorzej za to dla "dalszego Mazowsza":

Wszyscy zapewne wiemy, że na sieci kolejowej granica województwa czasami przypomina granicę państwa. ;) Nieraz toczyły się spory o kolej regionalną na granicy województw. Najbardziej jaskrawym z nich jest brak pociągów lokalnych między Małkinią a Szepietowem na trasie białostockiej.
Skoro tak, to czy nie mogłoby się stać tak, że pociągi Kolei Mazowieckich jadące ze Skierniewic czy Dęblina dojeżdżałyby jedynie do Pruszkowa, Otwocka itp. A na aglomeracji - tylko SKM! [Pomijam oczywiście poc. dalekobieżne.]
W efekcie SKM - a za nią stoi ZTM/WTP - mogłaby wnioskować o więcej kursów oraz bardziej korzystne godziny odjazdów. Mogłaby się poprawić częstotliwość kursów, co powinno być z korzyścią dla Warszawy i aglomeracji.
Tylko mieszkańcy "dalszego Mazowsza" raczej nie byliby ukontentowani dodatkową przesiadką oraz zupełnie różną taryfą biletową (ZTM nie stosuje taryfy kilometrowej i biletów mies. na jedną trasę). Ale cóż - jeśli chciałoby się więcej funduszy jako "biedne województwo", to ma to swoje minusy.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 06 wrz 2019, 0:35

Ja już nawet nie czytam tych zalatujących jadem kiełbasianym przedwyborczych lad z różnościami... Częstochowie chyba obiecywali 4 lata temu - i co? ;)
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Paweł D.
Posty: 5244
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 06 wrz 2019, 9:05

michael112 pisze:
05 wrz 2019, 22:23
Skoro tak, to czy nie mogłoby się stać tak, że pociągi Kolei Mazowieckich jadące ze Skierniewic czy Dęblina dojeżdżałyby jedynie do Pruszkowa, Otwocka itp. A na aglomeracji - tylko SKM! [Pomijam oczywiście poc. dalekobieżne.]
W efekcie SKM - a za nią stoi ZTM/WTP - mogłaby wnioskować o więcej kursów oraz bardziej korzystne godziny odjazdów. Mogłaby się poprawić częstotliwość kursów, co powinno być z korzyścią dla Warszawy i aglomeracji.
Litości.... Absurd roku.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 06 wrz 2019, 10:18

PKB per capita warszawiaków vs siedlecczan 3:1 ?? Skąd takie liczby?! Kłamstwo wyborcze i tyle.

O ile pamiętam, ze 3-4 lata temu takie pomysły już wypływały i chodzi - a jakże - o pieniądze. Unijne. Warszawa prawie na pewno przekroczy 75% średniego PKB unijnego i straci prawo do dofinansowań unijnych; chodzi o to, aby reszta województwa nie straciła. Oidp rozwiązano to w ten sposób, że aglomerację warszawską wydzielono jako makroregion do statystyk unijnych. I już.

Wydzielenie nowego województwa imo może spowodować tylko kłopoty. W pociągi kończące od zachodu w Pruszkowie nie wierzę (choć dziwniejsze rzeczy zna polska kolej), ale z łatwością wyobrażam sobie, że KM straciłyby źródło finansowania modernizacji taboru, bo marszałek nowego województwa byłby na to za biedny. Dalej, oidp janosikowe przekazuje pieniądze do całej Polski. Więc albo wprowadzony zostanie nowy mechanizm przepompowywania pieniędzy, albo biedniejsze powiaty mazowieckie stracą pieniądze z Warszawy (albo oba).
Jedyny zysk, jaki widzę, to gerrymandering: PiS miałby znacznie większe szanse na obsadzenie stanowisk w samorządzie takiego województwa nowomazowieckiego.

Jako przykład oparu absurdu polecam linię z Herbów Nowych do Wielunia i Kępna, która przechodzi przez terytorium 4(!) województw, chociaż chyba nie wszystkie mają przystanki na niej. W efekcie były pociągi z Wielunia zawracające w drugiej wsi za nim... Z tego co widzę w rozkładzie, już to poprawili.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27355
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 06 wrz 2019, 10:27

KwZ pisze:
06 wrz 2019, 10:18
PKB per capita warszawiaków vs siedlecczan 3:1 ?? Skąd takie liczby?! Kłamstwo wyborcze i tyle.
To prawda, w rzeczywistości różnica jest większa.
https://www.mbpr.pl/user_uploads/image/ ... 8/p002.pdf strona 8.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 06 wrz 2019, 10:52

fik pisze:
06 wrz 2019, 10:27
KwZ pisze:
06 wrz 2019, 10:18
PKB per capita warszawiaków vs siedlecczan 3:1 ?? Skąd takie liczby?! Kłamstwo wyborcze i tyle.
To prawda, w rzeczywistości różnica jest większa.
https://www.mbpr.pl/user_uploads/image/ ... 8/p002.pdf strona 8.
Faktycznie :O Cofam w takim razie.
(Chociaż zagranie i tak jest czysto pod publiczkę)
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Yelonker
Posty: 801
Rejestracja: 12 lis 2017, 2:53
Lokalizacja: Hala Wola

Post autor: Yelonker » 06 wrz 2019, 19:37

KwZ pisze:
06 wrz 2019, 10:18
Jako przykład oparu absurdu polecam linię z Herbów Nowych do Wielunia i Kępna, która przechodzi przez terytorium 4(!) województw, chociaż chyba nie wszystkie mają przystanki na niej. W efekcie były pociągi z Wielunia zawracające w drugiej wsi za nim... Z tego co widzę w rozkładzie, już to poprawili.
Akurat to, że Praszka i Rudniki są w opolskim to też jest nieuzasadniony ekonomicznie ani historycznie absurd.

ODPOWIEDZ