System komunikacji w Sztokholmie

Moderator: JacekM

Kra
Posty: 1941
Rejestracja: 16 lut 2006, 9:28
Lokalizacja: Żoliborz/Bielany

Post autor: Kra » 09 mar 2007, 17:15

Mam pytanie czy ktoś był w Sztokholmie i korzystał tam z komunikacji miejskiej.
Ze strony internetowej nie wiem kilku spraw (jak ktoś wie prośba o odpowiedź).
1. Czy bilet podstawowy jest jednoprzejazdowy czy też czasowy.
2. Co to jest "Prepaid ticket"? Jest sporo tańszy ale co on oznacza.
3. Czy są tam strefy?

Dzięki za informacje.

Ze względu, iż nie dostałem odpowiedzi więc sam opiszę swe doświadczenia.

1. Przylot na Arlanda Airport (PLL Lot, Embraer 170) - z lotniska oczywiście transport publiczny - wybrałem bus - bilet powrotny 175 SEK (ok. 80 zł), czas przejazdu ok. 40 min, lotnisko jest 40 km od miasta. Kursują wygodne przegubowce, odstępy między siedzeniami większe niż w Boeing 737. Do wyboru był też pociąg "Arlanda Express" ale dwa razy droższy.
2. Komunikacja w mieście - kupiłem sobie 3-dniowy 180 SEK, bilet pojedynczy (sprzedawany po 10 szt) 20 SEK (ok. 9 zł), od 1.04.2007 podwyżka na 26 SEK.
Metro - jeździłem linią niebieską, super fajne pociągi, bardzo długie (3 x 4 wagony), częstotliwość co 3 min. Razem są 3 linie, przy czym na końcach rozgałęziają się. Metro wybudowano w większości po dawnych trasach linii tramwajowych.
Autobusy - są dwa typy linii dziennych, wsiada się obowiązkowo przednimi drzwiami pokazując bilet kierowcy, który sprawdza ważność, bądź stempluje bilet pojedynczy.
linie "Niebieskie" 1-4 przegubowce (3 drzwiowe) w kolorze niebieskim kursują co 3-5 minut w szczycie i co 10 poza (na ważniejszych przystankach stoją pracownicy komunikacji i wpuszczają pasażerów 3-ci drzwiami, oczywiście także sprawdzając bilety, jeżeli masz pojedynczy musisz wsiadać koło kierowcy.
linie "Czerwone" wyższe numery, pojedyncze wozy 3 drzwiowe. Kursują co ok. 5-10 minut do 19, potem co 15 do ok. 21.30 i dalej co 30 do ok. 1.30. Linie tego typu są wariantowe (tzn. część ma krótsze trasy).
linie nocne numery 9x, kursują co 15 min do ok. 2.30 potem co 30 min.
Tramwaje - jest linia turystyczna do Skansenu (latem i chyba w weekendy), i chyba 2-3 linie na południu miasta ale nie widziałem.
3. Przystanki - dobrze oznakowane, częste bus-pasy, na każdym oczywiście rozkład i plan komunikacji. W autobusie możesz sobie wziąć wydrukowany rozkład jazdy.
4. Muzeum Komunikacji Miejskiej Sztokholmu - wstęp 30 SEK, ale mając bilet 3-dniowy wstęp darmowy. Zlokalizowano muzeum w budynku dawnej zajezdni. Dużo tramwajów, autobusów, kilka trolejbusów. Czy wiecie, że do lat 50-tych ubiegłego wieku w Szwecji był ruch lewostronny ?
W Muzeum można wypożyczyć darmowy przewodnik po angielsku ! A pracownicy chętni do informowania, zagadaliśmy się o naszych 13N, koledzy z pracy dość dziwnie na mnie patrzyli, ale przecież dali się namówić na wizytę tam.
5. Zwiedzanie - to sama przyjemność, fakt byliśmy poza sezonem ale zobaczyli museum Vasy, Skansen (połączenie typowego skansenu z ZOO, zobaczyliśmy jak się wyrabiało dawniej szkło), Muzeum Narodowe (czynne do 20 :!: ) kilka wspaniałych obrazów i dopingowaliśmy Justyna Kowalczyk i Krężeloka w narciarskich biegach wokół Pałacu Królewskiego.

Reasumując - polecam, tylko jest baaardzo drogo jak dla nas (zwłaszcza noclegi, jedzenie, napoje (puszka złocistego napoju - maks. 3,5%, 18 SEK)). O cenę hotelu (średniej klasy) nie pytajcie.
W mojej prywatnej ocenie Sztokholm pod względem jakości KM stoi bardzo wysoko (no i chcą rozmawiać w obcych językach).

Awatar użytkownika
Mong
(ZEA_R-0)
Posty: 3832
Rejestracja: 29 lis 2010, 0:18
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Mong » 23 mar 2011, 16:39

Nie wiem czy kogoś to interesuje ale i tak napiszę :P może właśnie dzięki temu wpisowi kogoś to zaciekawi ;)

Umieszczam to tutaj bo nie będę niepotrzebnie mnożył tematów.

Przedwczoraj ruszył remont zielonej linii metra na odcinku Gullmarsplan - Hagsätra (odcinek linii T19). W związku z tym linia T19 została skrócona do Gullmarsplanu a dalej do Hagsätry pojadą dwie zastępcze linie autobusowe: 19 po trasie jak najbardziej zbliżonej do trasy metra i 19X, która spod stacji Gullmarsplan pojedzie bezpośrednio w rejon Hagsätry omijając 5 pośrednich stacji i zatrzymując się tylko przy trzech ostatnich. Będzie także linia wahadłowa 19S dowożąca z przystanku linii 19 do stacji Stureby, do której nie dociera zstępcza linia 19. Remont potrwa do 25 września.

Wg. rozkładów linia 19 będzie kursować:
-co 2-3 minuty w szczycie popołudniowym,
-co 5 minut w DP w godzinach 6 - 16 i 18:30 - 22 oraz w weekendy od 9 do 20,
-co 7-8 minut w DP w godzinach 5 - 6 rano i w weekendowe ranki (6 - 9)
-co 10 minut w DP wieczorem (22 - północ) i w weekendy wieczorem (20 - 22),
-co 15 minut w wekenndowe noce (20 wieczorem - 6 rano)
-co 5, 10, 15 (różnie) w noce w DP (północ - 1)

rozkład linii 19X:
-co 2-3 minuty w szczycie popołudniowym,
-co 5 minut w DP w godzinach 6 - 16 i 18:30 - 22 oraz w weekendy od 9 do 20,
-co 7-8 minut w DP w godzinach 5 - 6 rano i w weekendowe ranki (6 - 9),
-co 10 minut w DP wieczorem (22 - północ) i w weekendy wieczorem (20 - 22),
-co 15 minut w weekendowe noce (22 wieczorem - 6 rano)

rozkład linii 19S:
-co 10 minut w DP (6 - północ) i weekendy (6 - 22),
-co 15 minut na rozpoczęcie (5 - 6) i zakończenie (północ - 1) DP oraz w weekendowe poranki (6 - 9) i noce (22 - 1)

Chyba wszystko dobrze napisałem :)

Podane rozkłady ważne są w okresach 21 marca - 23 czerwca i 15 sierpnia - 25 września, letnie też są podane ale nie chce mi się spisywać.

Cenne informacje jeśli ktoś wybiera się w te wakacje do Sztokholmu.
Tak w ogóle to wszystko jest tutaj: opis remontowanego odcinka, mapki i rozkłady wiosenno-jesienny jak i letni.
http://sl.se/PageFiles/334/Trafikinform ... gsatra.pdf

i opis na stronie internetowej:
http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-b ... tragrenen/

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 12 sie 2016, 9:54

Zakończyłem właśnie zaległe lektury Świata Kolei. Zafrapowało mnie wydarzenie jakie miało miejsce w sztokholmskiej kolejce miejskiej, kiedy sprzątaczka "uwolniła" skład kolejki, skutkiem czego pusty skład wyjechał na trasę. Efektem końcowym było wbicie się składu kolejki w dom mieszkalny. Może Jacku napiszesz trochę szczegółów o tym incydencie. Artykuł Jacka w Świecie Kolei o kolejce miejskiej w Sztokholmie b. ciekawy / zdjęcia! /, pozostaje jednak mały niedosyt wynikły z faktu, że objętość pisma nie pozwala na rozwinięcie ciekawych wątków.
ZUS fundatorem emigracji

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10151
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23
Lokalizacja: OX11

Post autor: JacekM » 12 sie 2016, 13:37

Dzięki za miłe słowa i zachęcam innych do lektury.

Co do incydentu, prawdopodobnie doszło do zaniedbania obsługi technicznej, która pozostawiła "odblokowany" skład i otwarty wyjazd z elektrowozowni. Biedna kobieta musiała też wpaść w panikę, nie wpadając na to, by zaciągnąć hamulec bezpieczeństwa. Na szczęście ofiar, poza rozbitym wagonem i uszkodzonym budynkiem, nie było.
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 12 sie 2016, 15:23

U mnie w firmie sprzątaczka stale "przeprogramowywała" telefony na przyciski / wówczas nowość - wczesne lata 90-te /jadąc na mokro szmatą po klawiaturze....... Aby kobieta nie wpadła w panikę po prostu wyłączaliśmy telefony z gniazdka.
ZUS fundatorem emigracji

ODPOWIEDZ