[Hydepark] Tramwaje Warszawskie

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Pablo-waw
Posty: 240
Rejestracja: 25 sie 2013, 13:28

Post autor: Pablo-waw » 11 wrz 2016, 11:51

TLG pisze: Przy takich cenach? Nie sądzę.
Zaskakujące jest, że wcale nie są tak wysokie. Tylko trzeba umieć dyskusję prowadzić. Ktoś policzy ile kosztuje nieustanna wymiana torów, bo je pesy ryja?

fraktal
Posty: 5498
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 11 wrz 2016, 11:59

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 49684.html

Prawda jest taka, że w ostatnich latach Alstomowi się nie chciało za bardzo przystępować do przetargów w Warszawie. Przyznaje to nawet w tym wywiadzie jeden z szefów Alstomu. Niby teraz miałoby się to zmienić, ale czy rzeczywiście zmieni się?

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 11 wrz 2016, 15:48

Pablo-waw pisze:Zaskakujące jest, że wcale nie są tak wysokie. Tylko trzeba umieć dyskusję prowadzić. Ktoś policzy ile kosztuje nieustanna wymiana torów, bo je pesy ryja?
Też wolałbym zobaczyć w Warszawie co najmniej Citadisa 403 (bo X02 tak samo zarzyna łuki, a jest sprzedawany niemal wyłącznie na sieci nowoprojektowane). Problem z Alstomem polega przede wszystkim na mentalności Francuzów i ich podejścia do sprzedaży na rynkach, gdzie nie są faworytami (chyba, że przetarg pisze się pod Alstom). Doświadczenia z przełomu lat 90 i 2000 sugerują, że już wtedy Alstom nie bardzo wiedział, jak podejść do sprzedaży w Polsce. W międzyczasie wyrosła krajowa (i nie tylko, bo Skoda może nas jeszcze zaskoczyć) konkurencja, której nie mogą przebić cenowo.
Pamiętam, jak w marcu 2009 poszliśmy z mkm101 na otwarcie ofert na 186. Sądziłem, że Alstom przedstawi bardzo atrakcyjną ofertę na CX04 (słyszało się tu i ówdzie, że prowadzą intensywny lobbing). Oferta Alstomu wprawiła mnie w zdumienie. Co prawda nie była najdroższa, Stadler bardziej zaszalał (brak możliwości produkcji w Polsce; zakład w Siedlcach dopiero się rozkręcał), ale to Alstom mógł zostać faworytem cenowym ze względu na możliwość produkcji w Konstalu i gotową koncepcję tramwaju na rynek środkowoeuropejski.
15/12/2005-12/7/2019

Pablo-waw
Posty: 240
Rejestracja: 25 sie 2013, 13:28

Post autor: Pablo-waw » 11 wrz 2016, 17:00

Ja czekam dnia, gdy polskie "decydenty" wreszcie pojma, że cena to nieistotne element. Ważne jest TCO I wartość zakupu. Przykład. Żarówka zwykła, 100 W, cena 5 zł. Żarówka led, 20 W, cena 50 zł. Która tańsza?
Jak powiesisz w piwnicy i użyjesz 2x w roku, tańsza setka. Ale jak w kuchni czy salonie?

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 11 wrz 2016, 19:58

To też setka, bo "za darmo" grzeje.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10653
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 11 wrz 2016, 21:06

Chyba że potrzebujesz jeszcze włączyć klimę latem :]
Pablo, widziałeś gdzieś uczciwie policzone TCO dla tramwaju? Szukałem opracowań koszty tramwaju vs autobusu i niczego godnego zaufania nie znalazłem.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26853
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 11 wrz 2016, 21:14

Nie ma. W zawodach LCC wygrywa większy kłamca (to opinia nie moja, tylko kolegów z UITP...)
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 11 wrz 2016, 21:32

Jak klimę, to tak. Ale i tak w lecie świecę 2-3 godziny, a w zimie 8-9 godzin. A klimy nie mam. :)

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26853
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 11 wrz 2016, 21:43

Ogrzewanie prądem jest raczej mało ekonomiczne w porownaniu do ciepla z elektrociepłowni?

Dodano po 6 minutach 4 sekundach:
Pablo-waw pisze:
TLG pisze: Przy takich cenach? Nie sądzę.
Zaskakujące jest, że wcale nie są tak wysokie. Tylko trzeba umieć dyskusję prowadzić. Ktoś policzy ile kosztuje nieustanna wymiana torów, bo je pesy ryja?
Citadisy akurat ryją bardziej, przynajmniej w dotychczas oferowanych modelach z rodziny x03 - wozek podparty w 4 punktach bez żadnej możliwości obrotu. Chętnie jednak przeczytam inne źródło...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10653
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 11 wrz 2016, 21:54

Co to są "zawody LCC"?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 11 wrz 2016, 21:55

Glonojad pisze:Ogrzewanie prądem jest raczej mało ekonomiczne w porownaniu do ciepla z elektrociepłowni?
To prawda. Ale znacznie bardziej elastyczne i czasem jedynie dostępne.

W każdym razie, w naszym klimacie rachunek strat i zysków na "zamiast żarówkach" nie powinien traktować ciepła żarówki wyłącznie jako odpadu, nawet jeśli złotówka wydana na prąd do żarówki oszczędza tylko np. 30 groszy na ogrzewaniu.

Ale to temat na inne forum...

gfedorynski
Posty: 718
Rejestracja: 09 sie 2010, 15:45

Post autor: gfedorynski » 12 wrz 2016, 10:11

Powiem tak, gdy alternatywą były świetlówki, za swoim trupim światłem, pierwszy bym pałkę strzaskał na ich głowie. Na szczęście dobre ledy to jest inny świat, światło fajniejsze nawet od żarówki, a różnica w zużyciu energii ogromna. Choć oczywiście nadal mnóstwo pary idzie w gwizdek.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10653
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 12 wrz 2016, 11:20

W przypadku LEDów najmniej trwałą częścią jest przetwornik napięcia 230 V AC na kilka V DC. W tramwajach i tak musi taki się znaleźć (diody migaczy, komputery itp.), więc niejako jego trwałość nie jest czynnikiem ograniczającym. Ponadto diody są znacznie odporniejsze od świetlówek pod względem np. zaników napięcia.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7686
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 12 wrz 2016, 12:22

KwZ pisze:Ponadto diody są znacznie odporniejsze od świetlówek pod względem np. zaników napięcia.
I dlatego dopóki nie założono stabilizatorów napiecia to wyrzucano całe sterty niesprawnych lamp LED oświetlających wnętrze....
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

px33
Posty: 1592
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 12 wrz 2016, 13:17

Ale to raczej nie od zaniku :P

ODPOWIEDZ