Flixbus (d. PolskiBus)

Moderator: JacekM

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 15 cze 2019, 7:23

kveld pisze:
15 cze 2019, 6:28
MZ pisze:
14 cze 2019, 23:04
:arrow: Konkurencja dla "Słonecznego" Kolei Mazowieckich, który startuje od 20 czerwca. Przypadek? ;)
Słoneczny to do Ustki, a nie do Łeby...
Poza tym akurat ten kurs jest nocny, ale będzie też dzienny, który jedzie niewiele dłużej niż TLK Delfin. ;)

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10640
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 15 cze 2019, 11:11

Owszem sąsiednie miasto, ale i tak mogą częściowo konkurować, tak jak Łeba z Ustką.

Konsekwencja niezelektryfikowania linii Lębork-Łeba.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14778
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 16 cze 2019, 22:20

Dobrze, że na mierzeję się nie pchają.

ATSD, zastanawiam się, którędy będą jeździły od lipca kursy z Wawy do Rzeszowa. Przez Lublin? :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 16 cze 2019, 22:40

Wolfchen pisze:
16 cze 2019, 22:20
ATSD, zastanawiam się, którędy będą jeździły od lipca kursy z Wawy do Rzeszowa. Przez Lublin? :-k
Od 1 lipca będzie tylko nocny kurs linii N1271: Warszawa - Ustrzyki Górne p. Radom, Skarżysko-Kamienna, Kielce, Busko-Zdrój, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl i wioski (oraz kurs partnerski, również nocą). Nie będzie kursów dziennych, a jak znajdą podwykonawcę to może wróci 1271 w zmodyfikowanej wersji? :P

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 25 cze 2019, 21:13

fraktal pisze:
25 cze 2019, 17:02
Flixbus akurat ma autokary dostosowane - niskopodłogowy dolny pokład plus bodajże rampa do wprowadzenia wózka, co tylko jest przykładem na to, że standard taki można również wprowadzić w autobusowej komunikacji międzymiastowej, jeśli będzie taka wola.
FlixBus akurat ma coraz mniej autokarów dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. A dzieje się to za sprawą systematycznej redukcji kursów obsługiwanych przez Souter Holdings Poland (PolskiegoBusa), który to miał 100% autokarów dostosowanych i nawet kiedyś przeprowadził na ten temat kampanię.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 26 cze 2019, 12:37

Tak, racja. Te niskopodłogowe autokary to zasługa Polskiego Busa (Souter Holdings).

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 26 cze 2019, 13:47

Dlatego będzie ich coraz mniej, nie ma się czym chwalić. W przypadku nowych partnerów są w Polsce chyba tylko 4 autokary w pełni dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Piętrowy VDL (1 sztuka) na linii 1311 z Poznania do Budapesztu, piętrowe Neoplany Skylinery (3 sztuki, w tym 1 w rezerwie) na linii 1260/N911 na trasie Warszawa - Kraków/Budapeszt.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 26 cze 2019, 18:47

Dziwne że Souter Holdings dał się tak łatwo wymanewrować z polskiego rynku. Szczególnie że dużo zrobili dla rozwoju przewozów autokarowych w Polsce i mieli wysokie ambicje.

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 26 cze 2019, 20:37

Te ambicje to były do momentu, kiedy właściciel postanowił wejść pod skrzydła FlixBusa. Szkoda, bo PolskiBus od początku stawiał na jednolity standard. Dodatkowo lepiej ogarniali marketing, we FlixBusie panują jakieś dziwne zasady nieinformowania o nowych liniach/promocjach. Kto się dowie ten się dowie, a reszta dalej żyje w niewiedzy. Souter Holdings Poland będzie jeździł co najmniej do 31 marca 2020 roku, bo do tego dnia są sprzedawane bilety na kursy realizowane przez tego przewoźnika.

Piottr
Posty: 1291
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 27 cze 2019, 12:20

michael112 pisze:
26 cze 2019, 18:47
Dziwne że Souter Holdings dał się tak łatwo wymanewrować z polskiego rynku.
Też żałuję, ale najprawdopodobniej winne są tabelki excela.
Dopóki pan Souter dokładał do interesu, i bilety były zauważanie tanie ORAZ nie było Pendolino, autobusy były pełne. Sam parę razy jechałem do/z Gdańska i Wrocławia za 12 zł. Ale w momencie kiedy po okresie dotowania ceny na połączenia wzrosły oraz pojawiły się konkurencyjne pociągi, mogło się w tabelkach okazać, że ten biznes w Polsce nigdy nie będzie dochodowy.
Przecież podobnie Souter bardzo szybko wycofał się z Finlandii (OnniBus).
Doszliśmy w Polsce do stanu, że rozkład jazdy pociągów to jest coś,
co w istocie działania przypomina kalejdoskop, obracający się nie rzadziej niż cztery razy do roku,
w tym raz, w grudniu, z solidnym potrząśnięciem....

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27359
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 27 cze 2019, 12:36

A pamiętasz, jak wróżyłeś, że kolej nigdy nie odzyska rynku na trasie do Trójmiasta? :keke:
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 27 cze 2019, 19:00

Piottr pisze:
27 cze 2019, 12:20
michael112 pisze:
26 cze 2019, 18:47
Dziwne że Souter Holdings dał się tak łatwo wymanewrować z polskiego rynku.
Też żałuję, ale najprawdopodobniej winne są tabelki excela.
Dopóki pan Souter dokładał do interesu, i bilety były zauważanie tanie ORAZ nie było Pendolino, autobusy były pełne. Sam parę razy jechałem do/z Gdańska i Wrocławia za 12 zł. Ale w momencie kiedy po okresie dotowania ceny na połączenia wzrosły oraz pojawiły się konkurencyjne pociągi, mogło się w tabelkach okazać, że ten biznes w Polsce nigdy nie będzie dochodowy.
Przecież podobnie Souter bardzo szybko wycofał się z Finlandii (OnniBus).
Tak jak kiedyś pisałem, podobno PolskiBus wyszedł na plus i zarabiał na kursach w porównaniu do SuperBus w Estonii, któremu polski oddział najpierw pożyczył część autokarów, a później dostał je z powrotem. OnniBus w Finlandii istnieje po dziś dzień i ma się dobrze, jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że w porównaniu do MegaBusa, PolskiegoBusa i SuperBusa nie został założony przez Briana Soutera, choć to on później przejął większościowy pakiet udziałów. Firmę założyło dwóch Finów, którzy genialnie podrobili PolskiegoBusa. Dlaczego właściciel postanowił "sprzedać" markę PolskiBus i powoli wygasać działalność firmy? Teorii było kilka, a jak było naprawdę to pewnie wie tylko on sam. Pojawiła się dobra oferta do sprzedaży to skorzystał. Do końca pracowano nad rozwojem PolskiegoBusa, mało brakowało, a powstałaby "czerwona" aplikacja, zamiast "pomarańczowo-zielonej". :P

Piottr
Posty: 1291
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 28 cze 2019, 11:18

ashir pisze:
27 cze 2019, 19:00
Tak jak kiedyś pisałem, podobno PolskiBus wyszedł na plus i zarabiał na kursach w porównaniu do SuperBus w Estonii, któremu polski oddział najpierw pożyczył część autokarów, a później dostał je z powrotem.
Widzę, że masz sporo wiedzy na ten temat. W jaki sposób zatem można wytłumaczyć z pozoru chaotyczne ruchy, jakie w pewnej chwili wydawało się że robi PB, uruchamiając nowe linie do mniejszych miast, (np do Włocławka) a potem je wygaszając?
Podobnie pamiętam, że kiedyś chciałem pojechać do Olsztyna, patrzę, a tu nagle przestały być kursy.
ashir pisze:
27 cze 2019, 19:00
OnniBus w Finlandii istnieje po dziś dzień i ma się dobrze,
Ale z tego co twierdzi Wikipedia, Souter się z OnniBusa wycofał:
Highland Global Transport, Lauri Helke and Petteri Rantala sold their shares to Koiviston Auto in October 2018.
ashir pisze:
27 cze 2019, 19:00
Dlaczego właściciel postanowił "sprzedać" markę PolskiBus i powoli wygasać działalność firmy? Teorii było kilka, a jak było naprawdę to pewnie wie tylko on sam. Pojawiła się dobra oferta do sprzedaży to skorzystał. Do końca pracowano nad rozwojem PolskiegoBusa, mało brakowało, a powstałaby "czerwona" aplikacja, zamiast "pomarańczowo-zielonej". :P
Czy tylko mnie schemat wydaje się podobny do Polskiego Ekspressu z lat 90-tych ubiegłego wieku, który też został założony przez Brytyjczyków i spotkał się z dużym zainteresowaniem społecznym, ale pomimo tego potem odsprzedany Polakom, a na koniec zdechł...
Doszliśmy w Polsce do stanu, że rozkład jazdy pociągów to jest coś,
co w istocie działania przypomina kalejdoskop, obracający się nie rzadziej niż cztery razy do roku,
w tym raz, w grudniu, z solidnym potrząśnięciem....

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 29 cze 2019, 8:35

Piottr pisze:
28 cze 2019, 11:18
Widzę, że masz sporo wiedzy na ten temat. W jaki sposób zatem można wytłumaczyć z pozoru chaotyczne ruchy, jakie w pewnej chwili wydawało się że robi PB, uruchamiając nowe linie do mniejszych miast, (np do Włocławka) a potem je wygaszając?
Podobnie pamiętam, że kiedyś chciałem pojechać do Olsztyna, patrzę, a tu nagle przestały być kursy.
Nie nazwałbym tego chaotycznym ruchem, w jednym momencie uruchomiono linie P25-P32 (przez niektórych nazywanych prześmiewczo PKS Souter), które docierały do mniejszych miejscowości. Podejrzewam, że ten eksperyment miał na celu sprawdzenie w praktyce rentowności takich linii. Pewnie nie pamiętasz, ale z jakiś względów nawet bilety nie były wystawiane na Souter Holdings Poland, tylko jakąś "firmę-krzak", bodajże Express One. Rzeczywiście linie były później wygaszane, a w zasadzie to wchłaniane, bo wiele tych mniejszych miejscowości weszło do siatki połączeń już na stałe i funkcjonuje po dziś dzień we FlixBusie.

:arrow: P25 Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Augustów – Suwałki
Jedna z niewielu sytuacji, kiedy PolskiBus odpuścił walkę z Żakiem i zaczął sprzedawać bilety na ich kursy do Łomży, Augustowa, Suwałk, ale też i do Ełku. To samo teraz robi FlixBus. Natomiast Ostrołęka została dla PlusBusa, Polonusa czy obecnie Stalko.
:arrow: P26 Warszawa – Płock – Włocławek
Obydwa miasta zostały wchłonięte do linii Warszawa - Bydgoszcz. To samo zrobił FlixBus na swoich zleceniach, przy czym dodał też Lotnisko Modlin oraz Ciechocinek, a po ostatnich zmianach: rozbiciu połączeń na 2 linie i zwiększeniu ilości kursów dodał też Łowicz i Wyszogród. Jako ciekawostkę dodam, że trasę Warszawa - Płock chciał zacząć obsługiwać Żak Express i nawet rozpoczął sprzedaż biletów, ale termin uruchomienia linii zbiegł się z planami PolskiegoBusa i linia została zawieszona, zanim jeszcze rozpoczęła kursowanie. Codziennie miało być 7 kursów, co by mogło tłumaczyć dlaczego również PolskiBus uruchomił tyle kursów, chociaż na pozostałych trasach ich liczba wynosiła od 2 do 4, a nawet z Warszawy do Bydgoszczy w tamtym okresie były tylko 4 kursy (a w szczytowym momencie istnienia linii tylko 6).
:arrow: P27 Warszawa – Siedlce – Biała Podlaska
Linia ostatecznie zniknęła, chociaż tutaj ciekawostka, bo linię przejął GardenExpress i początkowo jeździł na zezwoleniu PolskiegoBusa według ich kursów i przystanków, a PolskiBus dalej sprzedawał bilety na te kursy.
:arrow: P28 Warszawa – Piotrków Trybunalski – Częstochowa – Opole
Niestety linia się nie przyjęła, kursy do Częstochowy są realizowane w ramach innych linii (zarówno tak było w czasach PolskiegoBusa, jak i teraz we FlixBusie), a pozostałe miasta sobie darowano. Piotrków Trybunalski miał fatalną lokalizację przystanku (poza tym jeździ tam Polonus), a bezpośrednie połączenie Warszawy z Opolem trwało zbyt długo w stosunku do pociągu, aby była dobra frekwencja.
:arrow: P29 Warszawa – Mława – Ostróda – Elbląg
Wszystkie miasta zostały wchłonięte do linii Warszawa - Gdańsk. To samo zrobił FlixBus na swoich zleceniach z nowymi trasami.
:arrow: P30 Warszawa – Radom – Skarżysko Kamienna – Kielce
Linia miała za zadanie zwiększyć ilość połączeń między Warszawą, Radomiem i Kielcami. Przy okazji dostała przystanek w Skarżysku-Kamiennej. Linia najdłużej walczyła o przetrwanie, doczekała nawet czasów FlixBusa. Ostatecznie została zlikwidowana, a po pewnym czasie identyczną linię pod numerem 1270 uruchomił FlixBus, ale bardzo szybko zniknęła. W tym momencie połączenie Warszawy z Skarżyskiem-Kamiennym zapewnia tylko reaktywowane połączenie nocne (obecnie do Ustrzyk Górnych, dawniej do Przemyśla). Połączenia z Radomiem i Kielcami istnieją cały czas, FlixBus na trasie: Warszawa - Kraków uruchomił nawet więcej połączeń, w różnych konfiguracjach: bez przystanków, z przystankiem tylko w Radomiu, z przystankiem tylko w Kielcach, z przystankiem w Radomiu i Kielcach (to ostatnie na starych zleceniach PolskiegoBusa i obsługiwanych nadal przez nich).
:arrow: P31 Warszawa – Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz – Tarnobrzeg
Linia miała za zadanie zwiększyć ilość połączeń między Warszawą, Radomiem i Ostrowcem Świętokrzyskim. Tarnobrzeg się kompletnie nie przyjął. Linia została skrócona do pobliskiego Sandomierza, a wkrótce wchłonięta do linii Warszawa - Rzeszów. FlixBus podtrzymał te kursy, ale tylko na starym zleceniu PolskiegoBusa. Od poniedziałku nie będzie w ogóle dziennych kursów Warszawa - Rzeszów zobaczymy co wymyśli FlixBus z nowymi partnerami.
:arrow: P32 Warszawa – Łódź – Sieradz – Kalisz – Ostrów Wielkopolski
Linia się nie przyjęła. Połączeń z Łodzią nie brakowało ani za czasów PolskiegoBusa, ani teraz za czasów FlixBusa. Pozostałe miasta PolskiBus skreślił ze swojej siatki połączeń z powodu słabej frekwencji. Jednak FlixBus na swoich zleceniach postanowił włączyć Sieradz do linii Warszawa - Wrocław (i dalej).

Rzeczywiście zniknęła linia P11 z Warszawy do Olsztyna, ale FlixBus ją reanimował pod numerem 1220 z dodatkowymi przystankami (na Lotnisku Modlin i Nidzicy, a w wybranych kursach dodatkowo w Mławie). Frekwencja jak na razie tragiczna. Natomiast wspomniany Włocławek cieszy się sporym zainteresowaniem.
Piottr pisze:Ale z tego co twierdzi Wikipedia, Souter się z OnniBusa wycofał:
Highland Global Transport, Lauri Helke and Petteri Rantala sold their shares to Koiviston Auto in October 2018.
Możliwe, natomiast sama firma cały czas prowadzi działalność. Specjalnie wchodziłem na ich stronę i próbowałem zakupić bilet. :P
Piottr pisze:Czy tylko mnie schemat wydaje się podobny do Polskiego Ekspressu z lat 90-tych ubiegłego wieku, który też został założony przez Brytyjczyków i spotkał się z dużym zainteresowaniem społecznym, ale pomimo tego potem odsprzedany Polakom, a na koniec zdechł...
Tylko Polski Ekspress chyba działał na dużo mniejszą skalę?

Piottr
Posty: 1291
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 01 lip 2019, 16:23

^^
Dlatego napisałem, że to były ruchy "z pozoru chaotyczne". Testowali rynek.

Bardzo wyczerpująca temat analiza, dzięki.
A PEX oczywiście, że nigdy nie zdążył osiągnąć skali PB. Mam gdzieś archiwalne rozkłady, oni wyrośli na linii Warszawa - Bydgoszcz. Gdzie podówczas były 3 pociągi w ciągu doby
Doszliśmy w Polsce do stanu, że rozkład jazdy pociągów to jest coś,
co w istocie działania przypomina kalejdoskop, obracający się nie rzadziej niż cztery razy do roku,
w tym raz, w grudniu, z solidnym potrząśnięciem....

ODPOWIEDZ