O stronach ZTM MZA i TW

Moderatorzy: Tyrystor, Dantte

Stary Pingwin
Posty: 5799
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 14 cze 2020, 12:31

Na salonie jest przyjemniej, niż w klatce motorniczego. Wentylatory wyciągowe w swingach pracują cały czas, a przez otwarte okna napływa świeże(?) powietrze. Za to prowadzący siedzi w oszklonej z trzech stron klatce i i nie ma miejsc chłodnych, jakie znaleźć można na salonie.
miłośnik 13N

mkm101
Posty: 993
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 14 cze 2020, 12:58

No cóż panowie, ZTM wykazał się tutaj nadgorliwością bliską faszyzmowi.

Sytuacja wygląda tak:
Na podstawie zaleceń
Państwowego Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Krakowie MPK Kraków od 4.04.2020 wyłączona została klimatyzacja i wentylacja wymuszona.
6.04 taką samą decyzję odjął ZTM w Warszawie. Tyle że:
1) zalecenia PPIS obowiązują na terenie działania danego inspektoratu, tak więc powoływanie ZTM na zalecenia PPIS w Krakowie jest niepoważne
2) brak informacji czy PPIS w Warszawie wydał jakiekolwiek zalecenia w tym względzie
3) zalecenia GIS (a dokładnie Państwowego Zakładu Higieny, które zaleca GIS), mówią tak https://nimoz.pl/files//news/365/PZH%25 ... zacja).pdf
- "urządzenia służące do ogrzewania i chłodzenia pomieszczeń działające na powietrzu obiegowym (np.klimakonwektory wentylatorowe, jednostki wewnętrze w systemach klimatyzacji z bezpośrednim odparowaniem czynnika, pomieszczeniowe pompy ciepła w systemach z pętlą wodną) należy wyłączyć albo przestawić wentylator w tryb pracy ciągłej ze stałą wydajnością"
czyli - czyli wyłączyć lub praca ciągła jeśli wyłącznie obieg zamknięty

- "instalacje wentylacji sterowane w zależności od wymagań (np. instalacje sterowane poziomem stężenia dwutlenku węgla) powinny być przestawiane w tryb pracy ze stałą, maksymalną wydajnością"
czyli wentylacja mechaniczna jak najbardziej jest dopuszczalna

- "Istotne jest zapewnienie stałych, wysokich wydajności przepływu powietrza w systemie wentylacyjno-klimatyzacyjnym danego obiektu w cyklu dobowym. "
czyli klimatyzacja i wentylacja są dopuszczone, tylko ma być wysokowydajna

- "Zastosowanie powyższych rozwiązań w praktyce pozwoli w sposób efektywny zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się czynników zakażeń mikrobiologicznych, w tym wirusa SARS-CoV-2, za pośrednictwem instalacji HVAC w obiektach użyteczności publicznej, a także w wielkopowierzchniowych obiektach handlowych."
czyli klimatyzacja i wentylacja jest dopuszczalna

4) co więcej - w ww zaleceniach jest wprost "Najczęstszą i stosunkowo prostą do realizacji metodą ograniczenia możliwości zakażeń wirusowych wewnątrz pomieszczeń zaopatrzonych w system wentylacyjno-klimatyzacyjny jest metoda „rozcieńczania” mikrobiologicznych zanieczyszczeń w powietrzu wewnątrz pomieszczeń poprzez utrzymanie dość rygorystycznych zasad w zakresie wysokiej krotności wymian powietrza w pomieszczeniach, w których przebywają ludzie.Dodatkowo istotne jest aby powietrze zużyte wywiewane z pomieszczeń było, w miarę możliwości, usuwane na zewnątrz budynku, a do pomieszczeń nawiewane było głównie odpowiednio uzdatnione powietrze świeże (atmosferyczne) z możliwie jak najmniejszym dodatkiem powietrza z sytemu cyrkulacji."
I teraz konia z rzędem - co lepiej "rozcieńcza" i zapewnia "wysoką krotność wymian powietrza" - stale działający układ klimatyzacyjno-wentylacyjny na maksymalnej wydajności czy małe okienka i raz na jakiś czas otwierane drzwi?

Na mój gust - wyłączenie urządzeń klimatyzacyjno-wentylacyjnych w pojazdach omunikacji miejskiej jest raczej zaprzeczeniem zaleceń PZH-NIH i podwyższeniem ryzyka zakażeń w komunikacji publicznej

Paweł D.
Posty: 5254
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 14 cze 2020, 13:43

Trend może i zakłada, a prognozy mówią że jesienią będzie armagedon.
A to że komunikacją rządzi także polityka już dawno tutaj ustalono.

ashir
Posty: 27710
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 14 cze 2020, 14:33

Autobus Czerwon pisze:
14 cze 2020, 8:49
Szkoda że we wszystkich galeriach handlowych, a nawet pociągach czy w innych miastach (choćby w Poznaniu) klimatyzacja działa. Mówienie że miasto ma związane ręce w tej kwestii jest dla mnie jakąś wymówką.
Z kolei w Toruniu na początku epidemii zakazano sprzedaży biletów przez kierowców i... wyłączono biletomaty. Miejskie spółki łatwo podejmowały takie decyzje, bo w razie czego straty będą pokryte z budżetu miasta. Jakoś u prywaciarzy czy nawet na naszych liniach lokalnych nie ma problemu, żeby kierowcy sprzedawali bilety, oczywiście za gotówkę i mieli bezpośredni kontakt z pasażerami z powodu braku zagrodzenia.
KwZ pisze:
14 cze 2020, 10:36
Jak jechałem pociągiem IC pod koniec maja to sprzedawane było co drugie miejsce.
Od 1 czerwca PKP Intercity sprzedaje już bilety na każde miejsce siedzące. Pod koniec maja po cichu zostało zmienione rozporządzenie, skorzystały na tym też pojazdy komunikacji miejskiej, ale na taką nagłą decyzję ze strony rządu mogło mieć wpływ PKP Intercity. Pociągi zaczęły coraz więcej ludzi wozić, a z 50% zajętością miejsc to niezbyt ekonomiczne. Już teraz pociągi potrafią składać się z 16 wagonów czy 2xED250 (Pendolino), a przed nami wakacje. Pieniądze nie mogą uciekać. Jednocześnie wprowadzono limit 100% miejsc siedzących (zakaz sprzedawania biletów bez miejscówki), żeby przepełnione pociągi nie okazały się wizerunkową klapą. ;)
mkm101 pisze:
14 cze 2020, 12:58
No cóż panowie, ZTM wykazał się tutaj nadgorliwością bliską faszyzmowi.
ZTM to się w wielu kwestiach popisał. Na liniach lokalnych są pojazdy, które nie mają w ogóle otwieranych okien. Rozumiem, że zdaniem ZTM bezpieczniej byłoby nie używać klimatyzacji i dusić się w pojeździe? Na Żelaznej też mają wyłączoną klimatyzację i zamknięte okna? Kolejna kwestia na liniach lokalnych kierowcy sprzedają bilety, dotykają bilonu, wydają resztę, mają bezpośredni kontakt z pasażerami, ale na pozostałych liniach kierowcy to muszą mieć strefę buforową, nawet jak mają pełną kabinę z osobnym wyjściem i nie mają kontaktu z pasażerem, bo nawet biletów nie sprzedają. A jak już ZTM tak bardzo chce brać przykład z Krakowa to proszę bardzo. Od 28 czerwca zostaną uruchomione Krakowskie Linie Muzealne i to w tym samym Krakowie co z powodu oszczędności wyłączał w całym mieście oświetlenie na noc i ostro ściął komunikację. Czy Warszawa pójdzie śladem za Krakowem i uruchomi Warszawskie Linie Turystyczne na okres wakacyjny?

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 14 cze 2020, 17:37

ashir pisze:
14 cze 2020, 14:33
[ A jak już ZTM tak bardzo chce brać przykład z Krakowa to proszę bardzo. Od 28 czerwca zostaną uruchomione Krakowskie Linie Muzealne i to w tym samym Krakowie co z powodu oszczędności wyłączał w całym mieście oświetlenie na noc i ostro ściął komunikację. Czy Warszawa pójdzie śladem za Krakowem i uruchomi Warszawskie Linie Turystyczne na okres wakacyjny?
Jak już w kwestii uruchamiania linii turystycznych... Od 31.05 jeździ już kolejka piaseczyńska, od 19 czerwca wraca "Maltanka" w Poznaniu. Ale nie licz na WLT w tym roku. Dobra okazja, żeby przyoszczędzić parę groszy.

ashir
Posty: 27710
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 14 cze 2020, 17:40

Wiem, pytanie było retoryczne. Białystok już od 7 czerwca rozpoczął tegoroczny sezon. Pewnie niedługo też Poznań ogłosi rozpoczęcie sezonu turystycznego, skoro już w kwietniu wspomnieli o lipcu.

Awatar użytkownika
Kelly
Posty: 1512
Rejestracja: 14 lis 2011, 18:29

Post autor: Kelly » 14 cze 2020, 18:04

A jakieś info o Białymstoku możesz podać?

ashir
Posty: 27710
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 14 cze 2020, 18:20

Kelly pisze:
14 cze 2020, 18:04
A jakieś info o Białymstoku możesz podać?
Tak. Szczegóły masz tutaj. Informacja jest dostępna na stronie urzędu miasta. Ogólnie powtórka tego co było w poprzednich latach, w zeszłym roku był "Wielokulturowy Białystok", "Białystok przemysłowców" i "Śladami białostockich murali". Wycieczki do tego stopnia cieszyły się zainteresowaniem, że czasem brakowało miejsc siedzących. W tym roku kursy są tylko w niedzielę i trzeba sobie zarezerwować miejsce, ale to akurat zaleta. :) W zeszłym roku oprócz ogórka jeździł też kwadrat zgodnie z harmonogramem.

Autobus Czerwon
Posty: 4091
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 14 cze 2020, 19:02

Wrocław od jutra wraca do klimatyzowania pojazdów, jak widać się da. Chyba że w Warszawie, tu nigdy się nic nie da.

michael112
Posty: 2821
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 14 cze 2020, 19:44

Trzeba ich przycisnąć, to może się ogarną. ;)

fraktal
Posty: 5476
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 14 cze 2020, 20:53

Autobus Czerwon pisze:
14 cze 2020, 19:02
Wrocław od jutra wraca do klimatyzowania pojazdów, jak widać się da. Chyba że w Warszawie, tu nigdy się nic nie da.
Dla warszawskich urzędników po prostu nie liczy się zwykły mieszkaniec. Chyba że sprawę nagłośnią media. I naprawdę miałem parę lat temu wątpliwą przyjemność rozmawiania jednym z wiceburmistrzów dzielnic z PO - takiej buty i arogancji ze strony urzędnika pod adresem mieszkańca nie widziałem nigdy. Ale to już temat na inną rozmowę i pewnie inne forum. Zatem naprawdę myślisz, że miasto się przejmie brakiem klimatyzacji w pojazdach?

Autobus Czerwon
Posty: 4091
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 14 cze 2020, 21:04

fraktal pisze:
14 cze 2020, 20:53
Autobus Czerwon pisze:
14 cze 2020, 19:02
Wrocław od jutra wraca do klimatyzowania pojazdów, jak widać się da. Chyba że w Warszawie, tu nigdy się nic nie da.
Dla warszawskich urzędników po prostu nie liczy się zwykły mieszkaniec. Chyba że sprawę nagłośnią media. I naprawdę miałem parę lat temu wątpliwą przyjemność rozmawiania jednym z wiceburmistrzów dzielnic z PO - takiej buty i arogancji ze strony urzędnika pod adresem mieszkańca nie widziałem nigdy. Ale to już temat na inną rozmowę i pewnie inne forum. Zatem naprawdę myślisz, że miasto się przejmie brakiem klimatyzacji w pojazdach?
Myślę że nie i denerwuje mnie to tym bardziej, że sprawa jest w 100% polityczna. Tu nawet nie chodzi o oszczędności o których sens można by się było sprzeczać, bo przecież takie zalecenie wydał ZTM, a wszyscy przewoźnicy i tak otrzymują nieobniżoną stawkę za wzkm.

Flash8222
Posty: 7592
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 15 cze 2020, 10:11

Ludzie ogarnijcie się, to nie ZTM zdecydował o wyłączeniu klimy tylko GIS.

Autobus Czerwon
Posty: 4091
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 15 cze 2020, 10:19

Flash8222 pisze:
15 cze 2020, 10:11
Ludzie ogarnijcie się, to nie ZTM zdecydował o wyłączeniu klimy tylko GIS.
W którym miejscu?

ashir
Posty: 27710
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 15 cze 2020, 10:27

Jakoś państwowe PKP Intercity stosuje klimę, ciepły guzik i nawet zlikwidowało strefy buforowe. Polonus też pewnie stosuje klimę, tak jak robi to FlixBus czy NeoBus. Innego wyjścia nie ma jak w pojeździe nie otworzysz żadnego okna. Nie ma co zwalać na GIS.

ODPOWIEDZ