Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10642
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 18 lis 2020, 21:30

Stary Pingwin pisze:
18 lis 2020, 15:27
Tramwaje mają różne typy pantografów, a współpracują z całą siecią Warszawy.
Bo to inna sieć.
Sieć tramwajowa to drut, a drugi biegun jest w szynach. Zresztą zasada działania wszystkich pantografów tramwajowych jest taka sama. Inna zasada to dopiero pantograf lirowy, a i to niewiele. Tutaj to bardziej trzeba byłoby porównywać pantograf tramwajowy z trolejbusowym. Albo jak gniazdka elektryczne polskie z brytyjskimi.
BTW, mam nadzieję, że chociaż gniazdka zrobili takie same.

Tutaj potrzebujesz podać co najmniej + oraz - i pewnie jeszcze uziemienie. Chociaż jak piszą 5-polowy, to nie wiem, na co jeszcze. Przecież chyba nie podają prądu trójfazowego do prostowania na pokładzie autobusu (plus null plus uziemienie)??

Oczywiście lepiej byłoby, jak ktoś tutaj już wskazywał, na autobusach umieszczać dwa (czy trzy) pręty, a pantograf umieścić na ładowarce. Bo część na pętlach ma być użytkowana częściej niż ta na autobusach.
Nie mówiąc już o jednym systemie na aglomerację.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

px33
Posty: 1585
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 18 lis 2020, 23:50

to nie wiem, na co jeszcze.
Może to linie do transmisji danych między autobusem a ładowarką?

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 19 lis 2020, 10:49

Najlepiej to byłoby, gdyby był jeden standard zdefinowany normą zharmnizowaną.

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 20 lis 2020, 16:35

Plus, minus, PE i komunikacja pojazdu z pantografem. Wymiana danych odbywa się zgodnie z wypracowanym standardem (norma ISO, czy EN, nie pamiętam numerów), więc pod tym kątem wszystko jest identyczne, niezależnie od producenta pantografu i pojazdu.

Dzisiaj w nocy dojadą dwa wozy na R-3 i jeden na R-4.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10642
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 20 lis 2020, 21:56

PE = protected earth?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

px33
Posty: 1585
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 20 lis 2020, 22:27

Przewód ochronny PE (ang. protective earth lub protective conductor) czyli po naszemu uziemienie

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 24 lis 2020, 12:24

chudy5d pisze:
20 lis 2020, 16:35
Wymiana danych odbywa się zgodnie z wypracowanym standardem (norma ISO, czy EN, nie pamiętam numerów), więc pod tym kątem wszystko jest identyczne, niezależnie od producenta pantografu i pojazdu.
Że się tak spytam grzecznie: i co z tego, że wymiana danych, skoro pantografy z ładowarkami nie pasują do siebie fizycznie? Od d... strony to międzymordzie jest definiowane...

chudy5d
Posty: 305
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 24 lis 2020, 16:46

Eh... Ciężko mi tu pisać wypracowania. Jak znasz temat, to jest to tak samo, jak z tym, że masz wszędzie w pojazdach CAN na bazie normy j1939. Pomimo tego, że różne urządzenia, mają różne wtyczki. I tylko tak na to należy patrzeć. Jeżeli ta analogia nic Ci to nie mówi, to przykro mi, ale nie pomogę. Zresztą sam doktoratu z tego nie mam, więc nie poczuwam się do bycia wielkim znawcą tej dziedziny.
Mimo wszystko, porównanie do sieci tramwajowej, bo tam wszystkie typy pantografu pasują, uważam za mało sensowne, gdy jedyne co nas od strony drutu interesuje, to biegun dodatni napięcia. Aż tyle i tylko tyle.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 24 lis 2020, 20:58

Wiem o co chodzi. Zawodowo na każdym kroku spotykam się z interfejsami, które proszą się o standaryzację i da się to zrobić, ale zrobione nie jest, bo przemysł ma interes w braku zgodności...

Sebastian
Posty: 907
Rejestracja: 28 mar 2015, 21:56

Post autor: Sebastian » 24 lis 2020, 22:04

kveld pisze:
19 lis 2020, 10:49
Najlepiej to byłoby, gdyby był jeden standard zdefinowany normą zharmnizowaną.
Może kiedyś wykrystalizuje się jedno najczęstsze rozwiązanie, które przerodzi się w normę, choćby w rejonie jednej aglomeracji. Elektrobusy obecnie dopiero raczkują. Gdy trolejbusy się pojawiły też były różne standardy (np. jeden przewód nad drugim) dopiero po jakimś czasie doszło się do jednego, najlepszego.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1851
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 25 lis 2020, 9:45

Sebastian pisze:
24 lis 2020, 22:04
kveld pisze:
19 lis 2020, 10:49
Najlepiej to byłoby, gdyby był jeden standard zdefinowany normą zharmnizowaną.
Może kiedyś wykrystalizuje się jedno najczęstsze rozwiązanie, które przerodzi się w normę, choćby w rejonie jednej aglomeracji. Elektrobusy obecnie dopiero raczkują. Gdy trolejbusy się pojawiły też były różne standardy (np. jeden przewód nad drugim) dopiero po jakimś czasie doszło się do jednego, najlepszego.
Nie no, zakładam, że skoro MZA ma 130 autobusów w jednym standardzie, to jeśli będzie zamawiać następne, to zażyczy sobie zgodności rozwiązania z tym właśnie standardem. Powiem więcej - mam nadzieję, że będzie również dążyć do dostosowania do tego standardu posiadanych już pozostałych autobusów. Ale może ja naiwny jestem...

beni
Posty: 2739
Rejestracja: 16 kwie 2006, 14:53

Post autor: beni » 26 lis 2020, 10:06

Mamy zarejestrowane 126 elektryków brak tylko póki co:

5929 - WX5080C
5939 - WX5105C
5976 - WX5075C
5999 - WX5130C

7100 - odjechał do producenta koniec 3 letniej dzierżawy. Szkoda.
Czas ewakuacji, lub nowy etap zwał jak zwał czy lepiej czas pokaże...
2004.09 - 2009.03 - MZA
2010.01 - 2012.05 - bus driver
2013.04 - 2023.12 - TW
2024.05 - xxxx - Carris Lizbona

Até a próxima.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 26 lis 2020, 12:44

kolejne linie do elektryfikacji od tego weekendu.

wincenty
Posty: 1319
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 26 lis 2020, 14:30

beni pisze:
26 lis 2020, 10:06
Mamy zarejestrowane 126 elektryków brak tylko póki co:

5929 - WX5080C
5939 - WX5105C
5976 - WX5075C
5999 - WX5130C

7100 - odjechał do producenta koniec 3 letniej dzierżawy. Szkoda.
Zgodnie z umową do jutra mają czas na dostawę.
A 7100 pewnie wypłynie w Krakowie, jak wcześniejsze elektryczne testery Solarisa.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

Awatar użytkownika
MJ
(Jachim)
Posty: 2207
Rejestracja: 24 lut 2012, 14:57

Post autor: MJ » 28 lis 2020, 6:57

wincenty pisze:
26 lis 2020, 14:30
Zgodnie z umową do jutra mają czas na dostawę.
A 7100 pewnie wypłynie w Krakowie, jak wcześniejsze elektryczne testery Solarisa.
W sumie to szkoda pozbywać się pojazdu dostosowanego pod warszawskie wymogi. Jest okazja żeby kupić autobus elektryczny w dobrej cenie wystarczy dogadać się żeby dostosować pantograf do tych samych co w pozostałych przegubach.

ODPOWIEDZ