Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 04 maja 2021, 11:04

Po ilu latach / km trzeba będzie wymienić baterię? W ogóle wiadomo?
Żeby się nie okazało, że po 8 latach koszt wyniesie tyle, co ówczesna wartość autobusu i nie będzie się chciało inwestować.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 04 maja 2021, 11:28

8 lat wygląda na obecny rynkowy standard ... obietnic.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Vlady
Posty: 125
Rejestracja: 17 gru 2017, 22:56

Post autor: Vlady » 04 maja 2021, 11:34

Przeguby z MZA mają baterie nazwane przez Solarisa High Power. Są to baterie LFP(LiFePO4). Są one żywotniejsze niż typowe dla pojazdów elektrycznych baterie NMC (takie jak np. w większości aut Tesli). Teoretycznie powinny wystarczyć na pełen cykl życia w MZA. Tutaj można więcej poczytać o tym typie baterii:https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_i ... te_battery :)

px33
Posty: 1582
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 04 maja 2021, 12:12

Jeśli po 8 latach to niemal na pewno koszt będzie wyższy, albo w razie postępu w technologii baterii, będzie pewnie trzeba zrobić sporą modernizację pojazdu żeby zadziałał z baterią nowego typu.

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 04 maja 2021, 13:02

px33 pisze:
04 maja 2021, 12:12
Jeśli po 8 latach to niemal na pewno koszt będzie wyższy, albo w razie postępu w technologii baterii, będzie pewnie trzeba zrobić sporą modernizację pojazdu żeby zadziałał z baterią nowego typu.
Może przewoźnik będzie mógł liczyć na dofinansowanie wymiany baterii z jakiegoś funduszu. To nie jest wcale wykluczone.

beni
Posty: 2739
Rejestracja: 16 kwie 2006, 14:53

Post autor: beni » 04 maja 2021, 14:57

A utylizacja baterii jest taka tania nie? A i ekologiczna jak cały ten projekt? Gdyby postawili panele słoneczne lub innego rodzaju ekologiczne maszyny do produkcji prądu to nawet bym w tą pseudo ekologie jakoś uwierzył, i przełknąć można by było koszt utylizacji. A tak fakt elektryk nie smrodzi ale już produkcja prądu to dramat w PL. Dwa nowe normy spalin są tak już wyśrubowane że teraz zwykły diesel to nie to co 10 lat temu.
"Utylizacja baterii to koszt 1 euro za kilogram. Odzyskanie z ogniw litu jest jednak aż pięć razy droższe niż jego wydobycie - 1 tona odzyskanego litu wymaga przetworzenia aż 28 ton baterii."
Czas ewakuacji, lub nowy etap zwał jak zwał czy lepiej czas pokaże...
2004.09 - 2009.03 - MZA
2010.01 - 2012.05 - bus driver
2013.04 - 2023.12 - TW
2024.05 - xxxx - Carris Lizbona

Até a próxima.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10639
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 05 maja 2021, 12:27

Utylizacja baterii to 1 €/kg, a ile jest kg w autobusie? 500? To grosze przy wartości autobusu.

Oczywiście polski miks energetyczny woła o pomstę do Boga UE i powinniśmy ruszyć z budową elektrowni atomowej jak i OZE szybko i mocno. Ale to niezależnie od elektryfikacji transportu.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

fraktal
Posty: 5469
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 19 maja 2021, 8:48

Molo pisze:
27 kwie 2021, 10:58
A z ciekawostek 1908 ma nowy pantograf, taki jak w przegubach, dzięki czemu może jeździć tylko dodatki,bo nie ma gdzie się ładować...
A nie 1907? Bo ten okupuje od kilku dni dodatki na linii 178. :) 1908 stoi na zajezdni. nNe chcę znowu sobie żartować z MZA, ale akurat gdy zaczęli wymieniać pantografy, zwiększył się plan na elektryki solówkowe z powodu Konstancina i znów nie mają taboru, żeby obsłużyć wszystkie brygady na przykład na 222. Osoba odpowiedzialna za logistykę powinna dostać medal. ;)

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 19 maja 2021, 8:55

Jak nie mają taboru? 6 brygad na 139+251, 9 brygad na 178, 6 brygad na 222. Łącznie 21 brygad na 30 wozów. To dużo?

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26798
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 19 maja 2021, 9:03

No ale to rozpisz jeszcze z uwzględnieniem typu pantografów i ładowarek...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 19 maja 2021, 9:18

Powinny być pantografy ujednolicone, ale w okresie przejściowym wrzucenie tych autobusów na 139+251 to niefortunny pomysł.

wincenty
Posty: 1311
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 19 maja 2021, 9:41

ashir pisze:
19 maja 2021, 8:55
Jak nie mają taboru? 6 brygad na 139+251, 9 brygad na 178, 6 brygad na 222. Łącznie 21 brygad na 30 wozów. To dużo?
Na 27 aktualnie : 1904 gdzieś przepadł, 1908 ma zmieniony pantograf i podobno nie może być ładowany przez ładowarki, 1913 pracuje nadal dla TVNu.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

px33
Posty: 1582
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 19 maja 2021, 9:59

Abstrahując od tego czy TVN potrzebuje autobusu na cały dzień (i jeśli tak to czy uczciwie za to płaci), aż się prosi żeby dać tego 1908 na TVN i odzyskać tego drugiego do pracy liniowej

michael112
Posty: 2812
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 19 maja 2021, 10:04

A poza tym czy TVN naprawdę musi mieć warszawski autobus? One miały pracować dla mieszkańców.

ashir
Posty: 27688
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 19 maja 2021, 10:13

Glonojad pisze:
19 maja 2021, 9:03
No ale to rozpisz jeszcze z uwzględnieniem typu pantografów i ładowarek...
Na całodziennym 178 (6 brygad) tylko Ursusy, na szczytowym 178 (3 brygady) może być dowolny elektryk (nie ładują się na mieście), na 139+251 (6 brygad) i 222 (6 brygad) zarówno SU12 III i IV generacji.

ODPOWIEDZ