Komunikacja miejska na Woli

Moderator: Wiliam

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14787
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 29 cze 2023, 18:28

BrdzJkb pisze:
27 cze 2023, 13:12
Raczej przydałoby się coś więcej niż dojazd do metra które jest jednak raczej w strefie dojścia. Rzucę, może trochę głupi pomysł, ale takie 107 mogłoby tam pojechać.
To już lepiej 159 wywalić z Blue City i skierować na Tunelową przez Kolejową.
Tylko od razu skrzeczą trzy kwestie: brak dowozu do metra, korki i taka sobie częstotliwość. Obawiam się, że autobus po ciągu równoległym do (przynajmniej teoretycznie) silnie obsługiwanej Kasprzaka będzie skazany na porażkę. Frekwencja w 255 też nie powala.
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4769
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 29 cze 2023, 22:06

A jakby tak 106 z Płockiej w Brylowską i potem Kolejową do Karolkowej i do swojej trasy? Zakładam że z Młynowa ludzie chętniej jeżdżą do M2 niż dalej do Śródmieścia. Zresztą to chyba nie musiało by być strasznie kosztowne czasowo.
Tylko wtedy pewnie trzeba coś zorganizować na Skierniewickiej dla przystanku Rogalińska.
Obrazek

Jelcz4755
Posty: 136
Rejestracja: 02 paź 2012, 17:11

Post autor: Jelcz4755 » 30 cze 2023, 15:02

Ja początkowo myślałem o przedłużeniu 117 przez Zawiszy, Kolejową i Prądzyńskiego do Bema. Niestety nie wiem, gdzie zakrańcować taką linię. Ze skrętem z Jerozolimskich w Towarową nie ma problemów, nie wiem jak lewoskręt w Kolejową. Z minusów to oczywiście nadal nie dowozi do M2 oraz może być problem z korkami przed Zawiszy w stronę centrum, co na pewno nie spodoba się mieszkańcom Gocławia. W moich marzeniach jest 504 do Daszyniaka oraz bus pas w godzinach szczytu na środkowym pasie Towarowej ze śluzą dla autobusów przed pl. Zawiszy, chociaż obawiam się, że ten pomysł jest zbyt rewolucyjny na Warszawę.

Georg
Posty: 5991
Rejestracja: 25 cze 2009, 19:14
Lokalizacja: WARSZAWA

Post autor: Georg » 30 cze 2023, 15:15

A dlaczego tego nie można załatwić 255? Po co ma jechać Kasprzaka wzdłuż tramwaju? Jeśli może skręcić w Bema i dojechać sobie Prądzyńskiego, Kolejową do Towarowej i pl. Zawiszy?

Jelcz4755
Posty: 136
Rejestracja: 02 paź 2012, 17:11

Post autor: Jelcz4755 » 30 cze 2023, 15:33

Zakładam, że podstawowym celem 255 jest najszybszy i najprostszy dowóz Jana Kazimierza do Metra Rondo Daszyńskiego.

Z drugiej strony, chyba najprostszym rozwiązaniem jest nowa linia z Ronda Tybetu przez Prądzyńskiego i Przyokopową do MRD, a powrót przez Kolejową. Ewentualnie 167 (coś a la kiedyś proponowane 254 do Tunelowej), aczkolwiek nie jestem wielkim fanem utrzymywanie 167 nad M2.

BrdzJkb
Posty: 199
Rejestracja: 26 kwie 2022, 18:34

Post autor: BrdzJkb » 30 cze 2023, 15:52

Georg pisze:
30 cze 2023, 15:15
A dlaczego tego nie można załatwić 255? Po co ma jechać Kasprzaka wzdłuż tramwaju? Jeśli może skręcić w Bema i dojechać sobie Prądzyńskiego, Kolejową do Towarowej i pl. Zawiszy?
Linia dowozowa do metra z rejonu będącego w strefie pieszego dojścia to taki sobie pomysł.

primoż
Posty: 3766
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 30 cze 2023, 16:14

Chyba źle do tego podchodzicie. Za bardzo skupiacie się na konkretnych liniach co powoduje, że to bardziej wygląda jak zapchajdziura niż sensowna propozycja. Tu już wypadły z bębna maszyny losującej 106, 107, 117 i 504. Tymczasem może warto odwrócić sposób myślenia i zastanowić się jakie funkcje taka linia powinna pełnić, w sensie gdzie i dokąd dowozić, w jaki sposób (jakimi ulicami byłoby najkorzystniej) i czy taka linia powinna jechać gdzieś dalej. Do głowy mi przyszło takie coś:

1. Nadrzędnym celem tej linii powinien być dowóz do najbliższego kluczowego punktu przesiadkowego po stronie wschodniej nowego osiedla. Widzę tutaj dwa punkty: rondo Daszyńskiego i plac Zawiszy.
a) Bardziej tutaj pasowałby Daszyniak z powodu stacji najbardziej wydajnego i najszybszego środka transportu na terenie Warszawy jakim jest metro. Do tego jest dostępna dobra oferta tramwajowa i są też linie autobusowe do pozostałych rejonów miasta.
b) Na korzyść placu Zawiszy przemawia fakt, że jest on geograficznie położony bliżej dość istotnych punktów w mieście jak DWC i św. patelnia. Dla sporej grupy paxów przesiadka tam może przemawiać też przesiadka do częstej i przez to atrakcyjnej komunikacji tramwajowej w AlJ :arrow: centrum. Nie należy też zapominać o możliwości przesiadki do tramwajów :arrow: Ochota, pociągów na linii średnicowej, jak też do autobusów (szczególnie :arrow: centrum, :arrow: nie szynowy ŻiW) i w innych kierunkach.
2. Po stronie zachodniej warto byłoby, gdyby taka linia dowoziła również do węzła przesiadkowego. Tutaj siłą rzeczy jest to PKP Wola (Kasprzaka), która oferuje możliwość przesiadki ramach wspólnego biletu do pociągów co byłoby bardzo wskazane (abstrahując już od oferty kolejowej; to temat na osobą dyskusję) jak też do autobusów w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia.

Opcjonalnie: po rozpatrzeniu i najlepiej spełnieniu tych wszystkich punktów można i może w jakiś sposób warto byłoby zastanowić się nad:

3. Czy linia autobusowa z Kolejowej powinna pojechać gdzieś dalej w stronę Śródmieścia? Jeśli tak, to:
a) powinien to być ciąg nieobsługiwany komunikacją szynową, żeby najlepiej taka linia się nie dublowała z nią?
b) jest to bez różnicy, bo potok będzie na tyle duży, że obroni się frekwencją szczególnie jeśli połączenie go z linią autobusową jadącą ze wschodu lub południa centrum?

Zastanawiam się też, czy w przypadku wyboru punktu 1a) wraz punktem 2. nie powinno się myśleć już nad punktem 1b) jako następnym krokiem do realizacji? Aczkolwiek mam wrażenie, że Kolejowa nie będzie chyba w stanie wyprodukować sensownej frekwencji na dwie linie autobusowe o średniej częstotliwości kursowania (min. 10/15/15 lub 10/20/20), jak też uważam, że lepiej byłoby, gdyby była tam jedna linia o fajnej częstotliwości niż jakieś w ostatnim czasie modne dziady.

Nie piszę jeszcze co ja bym puścił na Kolejową, bo aż tak się nie zastanawiałem mocno i nie mam wielkich faworytów. Do tego chciałem was niejako sprowokować do rozmowy opierającej się niekoniecznie na istniejących już liniach. Uważam, że w ostatnich reformach w zbiorkomie m.in. za bardzo skupiano się bardziej na samych liniach niż na tym, które relacje zasilić/zachować, w efekcie czego od 2015, to jest od czasu zmian związanych z otwarciem M2C reformy są przez to coraz mniej trafne.
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Awatar użytkownika
tomstak
Posty: 1286
Rejestracja: 31 sty 2012, 2:00

Post autor: tomstak » 30 cze 2023, 16:48

primoż pisze:
30 cze 2023, 16:14
...
:idea: Czyli kolejny ogryzek z serii 2xx :roll:

Jelcz4755
Posty: 136
Rejestracja: 02 paź 2012, 17:11

Post autor: Jelcz4755 » 30 cze 2023, 16:49

Bardzo trafne przemyślenia. Chciałbym podkreślić, że XIX dzielnica już jest zbudowana, w budowie są NuWola i Kolejowa 19. Budynków mieszkalnych z roku na rok będzie przybywać i wszyscy raczej zgadzamy się, że zbiorkom powinno wporwadzać się wcześniej niż później, żeby ludzi od razu do niego przyzwyczaić.

Ja dodam jeszcze parę wyzwań, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają również na przyszłą komunikację na Kolejowej.
1. Korki na Towarowej przed placem Zawiszy. Tutaj będzie potrzeba kreatywnego buspasa, bo przyszła linia bedzie jeździć prosto, w stronę centrum, albo zawracać (albo kombinacje powyższych).
2. Fatalne umiejscowienie przystanków pl. Zawiszy na Towarowej oraz wyjść z metra nad Rondem Daszyńskiego. Szczególnie to ostanie będzie wymagać długiej czasowo zawrotki dla linii z Pl. Zawiszy na rondzie albo skierowania w inne strony. Pytanie: czy teorytycznie przegub może bezpiecznie zawracać na skrzyżowaniu Kasprzaka z Przyokopową/Karolkową? Nie chodzi mi o obowiązujące zakazy, tylko o fizyczną możliwość.
3. Zlekceważenie przez ZTM dojazdu ŻiW i szerzej całej Ochoty do MRD. Oprócz stacji metra, Rondo Daszyńskiego jest ważnym celem samym w sobie. Dla mnie naturlnym jest, żeby taki dojazd zapewniło 504 oraz 1 pół na pół Banacha/Pralka. Jeśli chodzi o 504, patrz punkty 1 i 2.

Szczególnie punkt 3 odnosi się do Twojej propozycji jednej silnej linii (słusznej zresztą). Jeśli skierujemy ją do MRD, co umówmy się jest rozwiązaniem najtańszym i najłatwiejszym, zasadne może być polepszenie połączenia właśnie w relacji MRD - ŻiW/Ochota. Plac Zawiszy oferuje oczywiście więcej, natomiast jedna bądź dwie dodatkowe relacje są tylko zaletami. Na marginesie uważam, że 504 marnuje się na odcinku Pl. Zawiszy - DWC. Niestety, tutaj znów wracamy do problemów w punktach 1 i 2.

Z moich obserwacji jeszcze dodam, że problemem 128, 175 i 504 w relacji Pl. Zawiszy - ŻiW jest brak koordynacji. Zdarza się, że przyjeżdzają na raz. Wtedy pierwszy autobus jest nabity po dach, a w pozostałych często są miejsca leżące. Odnoszę wrażenie, że szczególnie 128 to relikt bezpośredniego połącznia kampusu Ochota z kampusem na Krakowskim Przedmieściu, które mogłoby być realizowane równie dobrze, jak nie lepiej przez przesiadkę w metro na Daszyniaku.

primoż
Posty: 3766
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 30 cze 2023, 16:55

BrdzJkb pisze:
30 cze 2023, 15:52
Linia dowozowa do metra z rejonu będącego w strefie pieszego dojścia to taki sobie pomysł.
Biorąc pod uwagę, że bloki są budowane między Sławińską a Zwrotniczą oraz teren Polfy od strony Prostej, który skutecznie odgradza osiedle od tej arterii, to w niektórych przypadkach ta strefa dojścia jest dość dyskusyjna.
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26837
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 30 cze 2023, 17:02

W ramach XIX dzielnicy powstała ulica, która doprowadza ładnie pieszych do Warsaw Hubu i metra. Dociągnięta jest juz prawie do Karolkowej - oddziela ją ostatnia budowa przy czym na mój nos w jej ramach powstanie nowy przebieg Karolkowej wynikający z MPZP.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

primoż
Posty: 3766
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 30 cze 2023, 17:09

tomstak pisze:
30 cze 2023, 16:48
:idea: Czyli kolejny ogryzek z serii 2xx :roll:
Ale to nie w ogryzku 1xx/2xx jest problem, bo on sam w sobie przez krótką trasę może mieć plusy w postaci względnie przewidywalnego rozkładu jazdy i nie jakiś koszmarnych opóźnień. Prędzej problemem mogłaby być słaba frekwencja, a co za tym idzie, czy potok z Kolejowej nie potrzebuje synergii z innym, (nieco) większym potokiem, tak jak to zrobiono łącząc na te wakacje (przynajmniej oficjalnie) 109 z 517.

(Uczciwie dodając, to mając na myśli synergia potoków to jako wolałbym żeby jako wzór podawać ewentualne połączenie 109 z wisłostradowym 131 po uruchomieniu tramwajów do Wilanowa i na Gagarina niż 109+517.)
Jelcz4755 pisze:
30 cze 2023, 16:49
Tutaj będzie potrzeba kreatywnego buspasa, bo przyszła linia bedzie jeździć prosto, w stronę centrum, albo zawracać (albo kombinacje powyższych).
Lub inną stronę. Wychodzę z założenia, że oczywistością jest poprawa infrastruktury dla autobusów poruszających się w dalszym lub bliższym rejonie Kolejowej.
Nie zawsze poważne opinie :wink:

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27406
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 30 cze 2023, 17:12

primoż pisze:
30 cze 2023, 16:55
BrdzJkb pisze:
30 cze 2023, 15:52
Linia dowozowa do metra z rejonu będącego w strefie pieszego dojścia to taki sobie pomysł.
Biorąc pod uwagę, że bloki są budowane między Sławińską a Zwrotniczą oraz teren Polfy od strony Prostej, który skutecznie odgradza osiedle od tej arterii, to w niektórych przypadkach ta strefa dojścia jest dość dyskusyjna.
Ja mam wrażenie, że w dobie powszechnej dostępności UTO ta akceptowalna strefa dojścia będzie się poszerzać - zwłaszcza w rejonach o niskiej średniej wieku i wysokiej średniej dochodów, a XIXD z pewnością do takich się zalicza. Stąd zgadzam się, że monofunkcyjna dowozówka do MRD nie ma szansy zadziałać i trzeba szukać synergii.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Jelcz4755
Posty: 136
Rejestracja: 02 paź 2012, 17:11

Post autor: Jelcz4755 » 30 cze 2023, 17:22

fik pisze:
30 cze 2023, 17:12
Ja mam wrażenie, że w dobie powszechnej dostępności UTO ta akceptowalna strefa dojścia będzie się poszerzać - zwłaszcza w rejonach o niskiej średniej wieku i wysokiej średniej dochodów, a XIXD z pewnością do takich się zalicza. Stąd zgadzam się, że monofunkcyjna dowozówka do MRD nie ma szansy zadziałać i trzeba szukać synergii.
Tylko, że z rejonu Kolejowej nie da się zrobić sensownej dowozówki do MRD będącej w synergii z inną linią, bo każda taka linia zamiast jechać prosto Kasprzaka, będzie miała wydłużony przejazd przez Kolejową właśnie. Chyba wychodzi na to, że trzeba stworzyć połącznie PKP Kasprzaka - Pl. Zawiszy.

EDIT: jedyne, co mogłoby się obronić, to dowozówka z Woli/Bemowa do Zachodniej Tunelowej, ale wymagałoby podjazdu kieszeniowego i konkurencyjnej częstotliwości do autobusów z Prymasa. Raczej zapełnienie tylko w godzinach szczytu.

primoż
Posty: 3766
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 30 cze 2023, 17:31

fik pisze:
30 cze 2023, 17:12
Ja mam wrażenie, że w dobie powszechnej dostępności UTO ta akceptowalna strefa dojścia będzie się poszerzać - zwłaszcza w rejonach o niskiej średniej wieku i wysokiej średniej dochodów, a XIXD z pewnością do takich się zalicza. Stąd zgadzam się, że monofunkcyjna dowozówka do MRD nie ma szansy zadziałać i trzeba szukać synergii.
Należy też zaznaczyć, że granica akceptowalna strefy dojścia do stacji metra jest większa niż do pozostałych środków transportu publicznego chociażby ze względu na atrakcyjność czasu przejazdu podziemnej kolei i wysokiej częstotliwości kursowania.
Jelcz4755 pisze:
30 cze 2023, 17:22
Chyba wychodzi na to, że trzeba stworzyć połącznie PKP Kasprzaka - Pl. Zawiszy.
Też zaczynam skłaniać się ku temu wnioskowi, po początkowym wstępnym popieraniu pomysłu z MRA. Chyba, że ktoś będzie miał mocne argumenty dowozem do M2 :-k
Nie zawsze poważne opinie :wink:

ODPOWIEDZ