Elektrobusy

Moderatorzy: JacekM, Dantte

michael112
Posty: 3046
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 14 kwie 2023, 19:22

Generalnie ruch we właściwą stroną, w mojej ocenie wizualnie autobusy Mobilisu nadal wyglądają niemal jak nowe.
Tylko skąd oni mają wytrzasnąć te dodatkowe 25 autobusów, których zgodnie z przetargiem może zażądać ZTM?

alojz
Posty: 2724
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 14 kwie 2023, 20:12

Nordyk110 pisze:
14 kwie 2023, 18:47
Rozpisano przetarg na przedłużenie Mobilisu, całkiem słusznie według mnie.
Nie zgadzam się z Tobą, to książkowe pompowanie kasy podatników do Mobilisu.

W mojej ocenie należało ogłosić przetarg na nówki.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25807
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 14 kwie 2023, 22:00

Trzeba było od razu robić przetarg na 10 lat. Teraz Mobilis zbierze dywidendę za tamten błąd ZTM-u. Ale pewnie wyjdzie taniej niż by miało wyjść za nowy tabor. Co dziś jest kluczowe.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Nordyk110
Posty: 1642
Rejestracja: 06 sty 2006, 21:32

Post autor: Nordyk110 » 28 lip 2023, 21:32

Pali się statek z samochodami koło Holandii.
Blok na Górczewskiej spalony.
Zajezdnia autobusowa w Stuttgarcie spory pożar.
Trochę tych głośnych i sporo mniejszych afer jest.
Będzie nas dużo kosztowała ta zmiana.
Czekam ( nie czekam ) na spektakularne wydarzenie z wodorem.
I kto tu jest największym wygranym?
Chiny.
Kto będzie największym zwycięzcą zakończonej wojny?
Chiny.
Przegubowce ,to sól tej ziemi .

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8894
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 31 lip 2023, 9:39

Nordyk110 pisze:
28 lip 2023, 21:32
Pali się statek z samochodami koło Holandii.
Blok na Górczewskiej spalony.
Zajezdnia autobusowa w Stuttgarcie spory pożar.
Trochę tych głośnych i sporo mniejszych afer jest.
Będzie nas dużo kosztowała ta zmiana.
Ile w tym czasie było pożarów benzynowych/ropowych aut, ile w tym czasie spaliło się autobusów o napędzie tradycyjnym?
Nordyk110 pisze:
28 lip 2023, 21:32
Czekam ( nie czekam ) na spektakularne wydarzenie z wodorem.
I kto tu jest największym wygranym?
Chiny.
Kto będzie największym zwycięzcą zakończonej wojny?
Chiny.
Owszem, bezrefleksyjne zastępowanie ropy prądem to zamiana jednego uzależnienia na drugie.

Flash8222
Posty: 7836
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 31 lip 2023, 10:43


Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8894
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 31 lip 2023, 12:14

O to to.
Swego czasu z mitem pożarowości elektryków rozprawiał się też J. Wiech w swoim podcaście.
Podrzucę jako zajawkę jego tweeta (xeeta):
https://twitter.com/jakubwiech/status/1 ... 4586969088

cezari
Posty: 22
Rejestracja: 03 lut 2007, 17:55
Lokalizacja: z Saskiej Kępy, ale teraz mieszkam na Bielenach

Post autor: cezari » 31 lip 2023, 13:36

Hałabała opowiada różne rzeczy, które okazują się bajkami, albo manipulacjami, bo mu za to płacą. To nie jest autorytet.
W zeszłym roku spaliły się trzy zajezdnie elektryków w Niemczech. Problem jest taki, że elektryk jest nie do ugaszenia.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8894
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 31 lip 2023, 14:07


Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2376
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 02 sie 2023, 9:00

Znaczy inna kwestia, że elektryki to raczej młode auta, a w puli dieslów jest wiele gratów które też mają większe skłonności do zapłonu. Ale zgadzam się, że straszenie elektrykami to gruba przesada. No i na rękę Konfederussi, która chyba ma w interesie walkę z postępem
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Michał
Posty: 72
Rejestracja: 12 sty 2006, 12:50
Lokalizacja: WAWER

Post autor: Michał » 02 sie 2023, 11:36

Moim zdaniem tu nie chodzi żadną konfederację, inną partię itp. Faktem jest, że elektryki trudniej ugasić niż pojazd spalinowy i straż pożarna o tym doskonale wie (po co kupować te wanny, robić szkolenia itp.). Obecnie elektryki są znacznie cięższe, droższe i mniej praktyczne niż pojazdy spalinowe. Ich ekologiczność też jest mocno wątpliwa (produkcja, utylizacja, źródła pozyskania energii). Oczywiście, że pojazdy spalinowe też płoną, ale często są to pojazdy stare, w złym stanie technicznym, z wyciekami płynów, ze sparciałymi przewodami elektrycznymi bądź przeróbkami, a i tak taki pojazd łatwiej ugasić niż nowego elektryka. Co więcej pojazd spalinowy oddaje się na złom, gdzie jest utylizowany i tyle. Przyszłość zapewne będzie należała do pojazdów elektrycznych ale obecna technologia nie jest jeszcze na takim poziomie, żeby wydawać jakieś akty prawne zakazujące kupowania czy produkcji pojazdów spalinowych (w tym autobusów). Na to po prostu jest jeszcze za wcześnie i przeczy to logice oraz zdrowemu rozsądkowi. Dlatego obecnie ja nie byłym zadowolony, gdyby na parkingu podziemnym w moim bloku zaparkował elektryk, gdyż nie można wykluczyć, że długotrwałość pożaru elektryka, trudność jego ugaszenia, mogłaby przyczynić się do naruszenia konstrukcji budynku. Dlatego dziwią mnie opinię jakiś ekspertów itp. że z elektrykami nie ma żadnych problemów, bo one istnieją nie da się tego zagłuszyć.

Awatar użytkownika
Vlady
Posty: 125
Rejestracja: 17 gru 2017, 22:56

Post autor: Vlady » 02 sie 2023, 21:07

Może pora rozprawić się raz na zawsze z tymi "zdroworozsądkowymi przemyśleniami" i popatrzeć na statystyki oraz dane z pierwszej ręki. Artykuł długi, ale może nieco rozjaśni temat: https://wysokienapiecie.pl/89604-pozar- ... go-ugasic/

Michał
Posty: 72
Rejestracja: 12 sty 2006, 12:50
Lokalizacja: WAWER

Post autor: Michał » 03 sie 2023, 0:52

Trudno prowadzi się dyskusję z kimś, kto stawia kropkę w temacie bezpieczeństwa technologii pojazdów elektrycznych, która jest dopiero w fazie rozwoju, powołując się na artykuł prasowy, nadto sugeruje przedmówcy ciemnotę. A moim skromnym zdaniem pojazdy elektryczne po prostu nie powinny ulegać samozapłonowi np. w trakcie ładowania, bo może mieć to tragiczne skutki. Koniec i kropka. Fakt, że w Polsce według artykułu było tylko kilka czy kilkanaście takich przypadków oznacza tylko tyle, że było ich o kilka czy kilkanaście za dużo. W tym miejscu zaznaczam, że autor nie znał dokładnie wieku pojazdów, a sugerował, że niektóre mogły mieć kilkanaście lat np. Tesla S czy Nissan Leaf. Czym innym jest też samozapłon na postoju, a zapłon w trakcie użytkowania pojazdu, bo liczy się też czas reakcji na pożar. Ciągłe odwoływanie się do pożarów pojazdów spalinowych, tylko po to by usprawiedliwić czy umniejszyć pożary elektryków?Jaki to ma sens? Co do opisanych filmów obrazujących pożary pojazdów o różnym napędzie nie sposób powołać się na filmy i artykuły prasowe obrazujące siłę eksplozji i pożary elektrycznych hulajnóg, gdzie bateria jest wielokrotnie mniejsza niż samochodzie. Czy to zjawisko też jest przesadzone? Oczywiście nowoczesne samochody są coraz większe, wykończenie wnętrza zawiera różne palne materiały itp. zgoda, tylko w elektryku dodatkowo sama palna bateria waży od ok. 300 kg do nawet tony w przypadku samochodów sportowych, a elektryczne SUV potrafią ważyć nawet 2600 kg. I naprawę taki samochód pali się tak samo długo, jak spalinowy, a zakup wanien do ich schładzania był zbędny? Nie wiem ile mogą ważyć baterie w elektrycznych autobusach, ale widziałem bardzo szybko rozwijający się i intensywny pożar elektryka i było to przerażające. Autor powyższego artykułu wykonał niesamowicie ciężką pracę, przywołał wiele faktów i wyjaśnień, natomiast wnioski są takie, że technologia musi się jeszcze wiele zmienić, żeby można było powiedzieć, że zakup pojazdu elektrycznego (samochodu, autobusu) jest rozsądny pod względem ekonomicznym, ekologicznym i praktycznym. Ale kto bogatemu zabroni...

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 03 sie 2023, 6:28

Nordyk110 pisze:
28 lip 2023, 21:32
Pali się statek z samochodami koło Holandii.
Blok na Górczewskiej spalony.
Podlinkowany artykuł na WysokieNapięcie twierdzi, że oba te przykłady są pożarami, w których początkiem i głównym paliwem były samochody spalinowe. Czy to nie jest właśnie straszenie elektrykami?

Skoro Straż Pożarna nie postuluje zakazów wobec elektryków, to ja bym im właśnie zaufał jako ekspertom.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Leitner98
Posty: 123
Rejestracja: 04 wrz 2022, 22:29

Post autor: Leitner98 » 07 lis 2023, 8:51

Dziś na 106 jeżdżą tylko 2 elektryki z 7 planowych. W ogóle w ruchu jest tylko 11 krótkich elektrycznych Solarisów z 20. One są aż tak popsute/po awariach? Dwa jeżdżą na dodatkach 165 (#1907) i 739 (#1919) - mają problem z ładowaniem pantografowym, że nie mogą jeździć cały dzień? Jestem ciekaw, czy ktoś się orientuje i może się tym podzielić.

ODPOWIEDZ