[Poznań] Tramwaje

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 07 sty 2025, 18:47

MPK kupiło, a w mediach kałszkwał, bo "stare" (no i wiadomo - niemieckie).
W T-P rozprawili się z podawanymi (w tym w mediach ogólnopolskich) tezami:
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 85719.html

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 09 sty 2025, 9:37

Osowski postanowił wskoczyć na poznańskiego konia i zadał ważkie pytanie: czemu Warszawa nie kupuje używańców?
W ostatnim tekście standardowa, kłamliwa odpowiedź tramwajarzy. Aczkolwiek nie mam złudzeń, że z powodu dumy (a od kilku lat: unikania hejtu prawicy) zakup używanych pojazdów w Warszawie jest niemożliwy. Zdecydowanie brakuje tego wątku w artykule, którego autor w tytule pyta o przyczyny, po czym zadowala się jednym (!) akapitem odpowiedzi na to pytanie.

https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7 ... B.3-L.1.zw

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 14 sty 2025, 10:23

Na konia wskakuje kolejny gracz, czyli chętni mogą posłuchać jak autor branżowego podcastu rozmawia z doktorem poznańskiej polibudy o tych wagonach oraz (to chyba największa wartość dodana) o perspektywie taborowej dla innych, zwłaszcza mniejszych, polskich miast:
https://www.wezelprzesiadkowy.pl/181-uz ... -poznania/

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 29 maja 2025, 11:45

Oczko odlepiło się nowym poznańskim Gammom, więc wycofali je z ruchu:
- MPK Poznań odebrało dotąd 6 wagonów Moderus Gamma LF 04 AC BD. W dwóch z nich stwierdzono problemy komunikacji między niektórymi urządzeniami zabudowanymi w wagonie, w wyniku czego zdarzały się błędy w sterowaniu
https://epoznan.pl/news-news-163827-mpk ... ecia_bledu

Awatar użytkownika
Krzysztof_J
Posty: 610
Rejestracja: 19 wrz 2018, 15:34
Kontakt:

Post autor: Krzysztof_J » 26 cze 2025, 22:16

Dawny warszawski wagon 13N nr 115 ma szansę zostać uratowany: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 87377.html

Prototypowy wagon 118N trafił w ręce miłośników (KMPS): https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 87428.html

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 04 lip 2025, 12:06

Poznań ma swój sezon remontowy.
Obecnie remontują m.in. część skrzyżowania Hetmańska/Głogowska. Od północy (od strony centrum) dojeżdża tam linia 11.
Co ciekawe dojazd do przystanku wsiad/wysiad... jest przez nakładkę. Tramwaj (z dworca) przejeżdża przez nakładkę z pasażerami. U nas byłoby to możliwe? ;)
https://www.ztm.poznan.pl/aktualnosci/k ... 8-czerwca/

Niestety nie mogę znaleźć fot z ruchu w ogólnodostępnych zasobach internetu...

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 5340
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 04 lip 2025, 12:10

person pisze:
04 lip 2025, 12:06
Tramwaj (z dworca) przejeżdża przez nakładkę z pasażerami. U nas byłoby to możliwe? ;)
Teraz - Metro Centrum, Metro Ratusz-Arsenał, do niedawna Plac Grunwaldzki. W poprzednich latach Dworkowa, Wawrzyszewska. Daleko szukać nie trzeba.
Bardziej interesujący fakt jest taki, że Poznań nie stosuje ograniczenia do 5 km/h jak Warszawa na nakładce i tramwaje jeżdżą z prędkością taką jak na innych rozjazdach.
Obrazek

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 04 lip 2025, 12:25

Bosze, człowiek tylko dom-praca-dom i kompletnie nie wie co się na tym świecie dzieje...
(Poznań to w ogóle średnio ograniczenia stosuje i tramwaje potrafią jechać szybko po takich trupich szynach...)

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 04 lip 2025, 16:03

Znane problemy. Uniwersalne problemy:
https://epoznan.pl/news-news-165137?fbc ... dL3GOKNhLg

Awatar użytkownika
Krzysztof_J
Posty: 610
Rejestracja: 19 wrz 2018, 15:34
Kontakt:

Post autor: Krzysztof_J » 25 lip 2025, 14:36

Moderus Beta o numerze taborowym 459 będzie przypominał o ważnych rocznicach: 145-lecia komunikacji miejskiej oraz 100-lecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. Na wagonie pojawią się grafiki przedstawiające pojazdy, które niegdyś służyły pasażerom i pasażerkom, ale również takie, które dziś są wykorzystywane przez przewoźnika.
https://www.mpk.poznan.pl/wyjatkowy-tra ... o60TPa1j0A

Awatar użytkownika
MisiekK
Posty: 7951
Rejestracja: 15 gru 2005, 18:17
Lokalizacja: Nowe Dwory Tarchomińskie

Post autor: MisiekK » 14 sie 2025, 12:36

person pisze:
04 lip 2025, 12:06
Tramwaj (z dworca) przejeżdża przez nakładkę z pasażerami. U nas byłoby to możliwe? ;)
Tak, jest to możliwe po tym jak 10 lat temu pokazałem na Majakowskiego, że pasażerowie nie doznają urazów podczas przejazdu przez rozjazd nakładkowy i śmiertelność wśród motorniczych jest zerowa.
Bywalec pisze:
04 lip 2025, 12:10
Bardziej interesujący fakt jest taki, że Poznań nie stosuje ograniczenia do 5 km/h jak Warszawa na nakładce i tramwaje jeżdżą z prędkością taką jak na innych rozjazdach.
Akurat w instrukcji Vossloh wyraźnie opisuje jak należy używać nakładek i nakazuje ograniczenie prędkości. Co nie przeszkodziło na Rzymowskiego jeździć niektórym i po 30 km/h.
Jožin z bažin kouše, saje, rdousí.... -
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów" - Stanisław Lem
Powyższy post jest tylko i wyłącznie moim prywatnym zdaniem z którym inni dyskutanci nie muszą się zgadzać.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9305
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 23 paź 2025, 11:59

Wartą odnotowania jest informacja, że 3.11 ruszają w Poznaniu dwie spore inwestycje związane z tramwajami:
- remont/modernizacja mostu Chrobrego (brak połączenia między Garbarami, a Śródką przy Katedrze przez 3 lata),
- budowa nowej trasy tramwajowej w centrum na Ratajczaka.

W tym drugim przypadku rozpoczną od rozbudowy węzła Wierzbięcicie, więc szykują się niezłe objazdy i spore utrudnienia w ruchu w centrum Poznania...

Szczegóły:
https://www.ztm.poznan.pl/aktualnosci/k ... iedzialek/
To pierwszy etap obu inwestycji.
W przypadku mostu Chrobrego w ciągu kilku tygodni powstanie kraniec przy Garbarach i pojadą tam dwie linie (trzecia skończy na placu Wielkopolskim).
W drugim przypadku po Wierzbięciciach zaczną budowę wzdłuż ulicy, by połączyć tory z już wybudowanym odcinkiem. Miasto już podało, że po tej trasie pojadą tramwaje linii 9 i 19 (nie, nie było i nie bedzie "konsultacji społecznych" ;-) ).
Przebieg trasy na Ratajczaka został pokazany na tym schemacie torowym:
https://gleisplanweb.eu/Map.php?Map=Posen

ODPOWIEDZ