Połączenia komercyjne w Polsce

Moderator: JacekM

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 06 lis 2025, 14:40

person pisze:
06 lis 2025, 13:11
Prezesi komunikują się przez WhatsAppa, a PKP IC zgłasza sprawę do ABW, bo w IC pracują miłośnicy kolei ludzie znający więcej ludzi z innych firm kolejowych.
WP puściła dzisiaj tekst o teatrze związanym z liberalizacją rynku kolejowego w Polsce:
https://wiadomosci.wp.pl/pkp-intercity- ... 786897504a
A RegioJet obiecywał, że sprzedaż na nowe połączenia w rozkładzie 2025/2026 udostępni od 4 listopada, ale do tej pory tego nie zrobił, bo nie został opublikowany ZRJ1. Według Rynku Kolejowego rozkład ma być opublikowany jeszcze dzisiaj, ciekawe kiedy ruszy sprzedaż biletów? Niektórzy spekulują, że nie mają wystarczająco taboru lub załogi, ale oficjalnie to właśnie z powodu rozkładu nie można jeszcze kupić biletów. A opóźnienie publikacji rozkładu jest rzekomo z powodu dostosowania pociągów do licznych zamknięć torowych. Jedynie słaba zagrywka ze strony RegioJet, że na swojej stronie internetowej usunął informację o terminie rozpoczęcia sprzedaży i w zamian wprost nie napisał co jest tego powodem i kiedy można spodziewać się rozpoczęcia sprzedaży. Akurat tutaj RegioJet jest ostrożny (pomimo wpadki z zamknięciem Warszawy Centralnej) i nie chce sprzedawać w ciemno biletów, jak to robi konkurencja LeoExpress, która sprzedaje już bilety nawet na sierpień 2026. To też należy docenić, mimo że na razie 100% biletów sprzedaje przez kanały elektroniczne i ma kontakt mailowy do wszystkich swoich klientów. Od 17 listopada będzie druga para, tym razem w relacji Kraków Główny - Warszawa Gdańska - Kraków Główny, więc powoli RegioJet się rozpędza. ;)
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 25431.html

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9331
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 06 lis 2025, 15:31

ashir pisze:
06 lis 2025, 14:40
Od 17 listopada będzie druga para, tym razem w relacji Kraków Główny - Warszawa Gdańska - Kraków Główny, więc powoli RegioJet się rozpędza. ;)
Szkoda, że ledwie dwie godziny wcześniej niż pierwsza para :(

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9331
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 06 lis 2025, 16:41

Osowski wskoczył na konia wierszówki. W większości to powtórzenie z wp.pl, ale jest coś do odnotowania.
Jeden z akapitów to dodatkowe informacje w sprawie (okoliczności opisane w sensacyjnym tonie), a drugi z wartych uwag akapitów to "cytat z anonimowego znawcy rynku kolejowego":
https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7 ... 1-L.1.duzy

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 06 lis 2025, 17:07

Nie mam prenumeraty, ale już początek to pomieszanie z poplątaniem. RegioJet żadnych biletów po 9 zł z Warszawy do Gdańska nie oferuje i nie zapowiadał (wprost) takich niskich cen na tej trasie. W tej cenie (a nawet za 8 zł) owszem można pojechać w najtańszej klasie Low Cost z Warszawy do Krakowa, ale to w ramach połączeń pilotażowych do 13 grudnia, które mają wydłużony czas przejazdu, a załoga w pociągu uczy się obsługiwać pasażerów. Nie wiadomo jakie ceny zaoferuje RegioJet na kursy od 14 grudnia. Mile widziane, jeżeli w pierwszych tygodniach zostaną utrzymane bardzo promocyjne ceny, jednak docelowo ceny mają się rozpoczynać od 49 zł.

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 07 lis 2025, 8:50

ZRJ1 już opublikowany. RJ ostatecznie ma uruchomić 7 par Warszawa - Kraków (w tym 3 pary Kraków - Warszawa - Gdynia, z powrotem wieczorny kurs tylko do Warszawy), 6 par Warszawa - Poznań i 1 parę Warszawa - Praga. Ze zmian jakie zaszły to jedna para Gdynia - Kraków pojedzie przez Zawiercie i wszystkie pociągi jednak mają rozpoczynać i kończyć bieg na stacji Kraków Główny, a nie Płaszów. Poza tym połączenia międzynarodowe Warszawa - Praga i Przemyśl - Praga chyba będą dostępne na odcinkach krajowych. Największe zmiany w godzinach odjazdów są oczywiście na trasie Warszawa - Kraków, na pozostałych symboliczne minutowe przesunięcia. Na pierwszą korektę też już się łapie Leo Express do Warszawy i zaskakująco zbliżony jest rozkład do rocznego. Poranny kurs wręcz rusza idealnie o 7:21 z Warszawy Wschodniej i dociera o 10:14 do Krakowa Głównego (minutę później względem rocznego rozkładu). :)

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 11 lis 2025, 9:05

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 25473.html

A może tak w przerwie przy pisaniu wniosku do KE znajdą czas na uruchomienie sprzedaży biletów na rozkład 2025/2026? Sami obiecali, że bilety będą dostępne od 4 listopada, czyli dokładnie tydzień temu. PKP PLK zatwierdziła już rozkład, więc na co czekają? Mają wystarczające zasoby kadrowe i taborowe? Bo ten "zasiedziały konkurent" ma gotowe zestawienia na nowy rozkład, a RJ jak na razie wszystkich wokół siebie zraża, włącznie z pasażerami. Pociąg z Warszawy do Pragi przez Pyrzowice Lotnisko, Tarnowskie Góry, Gliwice i Racibórz raczej był pozytywnie oceniany za szukanie niszy na rynku, a RJ nagle się obraża, że ich pociąg nie jest trasowany przez Katowice. Może niech najpierw spróbują alternatywnej trasy, a później komentują? Wcale bym z góry nie przekreślał tej trasy. Skarżą się, że jedna para została wytrasowana przez Zawiercie, ale nie widzą, że wybrane pociągi PKP Intercity też dostały trasę objazdową. Ba, poranny IC 1312 Malinowski jest trasowany właśnie przez Zawiercie i jedzie aż 27 minut dłużej od RJ 1380, który jedzie całą drogę po CMK. Obydwa pociągi są trasowane na 160 km/h. Owszem, Malinowski ma dodatkowe stacje Opoczno, Włoszczowa i Miechów, ale wyleciał na objazd z powodu konkurenta, bo z Warszawy obydwa pociągi dzieli zaledwie 12 minut. Jakoś PIC nie płacze, że jest przez to dyskryminowany. Ta walka tylko o klienta EIP to fikcja. Sam jeżdżę różnymi kategoriami pociągów, a znaczenie ma godzina odjazdu, czas przejazdu, cena biletu czy standard pociągu. Przy czym wydłużenie czasu przejazdu o 8-9 minut nie koniecznie uznałbym za tragedię, bo przy remontach i jednotorach warto mieć większy bufor czasu, a i klient raczej woli dojechać punktualnie niż "znowu spóźniony" i nieważne, że nie z winy przewoźnika.

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 25474.html
Ten artykuł też jest świetny. Sprzedaż biletów ruszy, jak właścicielowi minie foch, bo na razie jest obrażony na rozkład, jaki otrzymały jego pociągi. :D A może po prostu nie są gotowi do obsługi nowego rozkładu? I co te zawirowania na trasie Warszawa - Kraków mają wspólnego z trasą Warszawa - Poznań, gdzie otrzymali to o co wnioskowali, z bardzo dobrymi czasami przejazdu, ale dalej nie sprzedają biletów? Tu też są obrażeni?

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36105
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 11 lis 2025, 19:26

A w ogóle to gdzie można zobaczyć ten nowy rozkład? Bo póki co to udało mi się tylko natrafić na artykuły o nim.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 11 lis 2025, 19:37

Na Portalu Pasażera.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36105
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 12 lis 2025, 0:25

Ale gdzie konkretniej? Na głównej stronie PP o nowym rozkładzie ani słowa, ani linku.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Łukasz
Posty: 11592
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 12 lis 2025, 7:40

Bastian pisze:Ale gdzie konkretniej? Na głównej stronie PP o nowym rozkładzie ani słowa, ani linku.
Jak wyszukasz na dowolny dzień po 13 grudnia, to będą już odpowiednie połączenia.
ŁK

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9331
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 12 lis 2025, 12:02

Sprawdziłem piątek 19.12.
Ani do Poznania, ani do Krakowa i Gdańska nie ma RJ - tylko PKP IC.

edit 12:06 Ok, COFAM. Na Portalu Pasażera - jest. Nie ma na... rozklad-pkp.pl. WTF, po cholerę toto żyje, po co dwa podobne portale z różnymi informacjami (zresztą ICków też jakby więcej na PP niż w tym drugim)?

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 17 lis 2025, 10:13

Dziś ruszyła druga para RJ na trasie Kraków - Warszawa i ostatecznie obydwa składy liczą po 5 wagonów: Low Cost, Standard-Astra, Standard, Relax/Business, Relax, czyli w ruchu tylko 10 wagonów, po 2 każdego typu. Ciekawe ile wagonów mają już gotowych na nowy rozkład i kiedy rozpoczną sprzedaż biletów. ;)

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9331
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 19 lis 2025, 13:01

Ktoś coś słyszał o ruszeniu sprzedaży biletów RJ od nowego RJ (lol)?

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 19 lis 2025, 13:45

Nie, oficjalnie sami nie wiedzą. Słabe tylko, że najpierw była wersja, że to wina problemów technicznych z systemem sprzedażowym, później wina niezatwierdzonego rozkładu przez PKP PLK, a jak i ta wymówka stała się nieaktualna to właściciel się obraził, bo niby w Polsce ma pod górkę i "zasiedziały konkurent" jest lepiej traktowany. Co ciekawe poranny RJ 5380/1 o 7:37 z Warszawy Wschodniej do Krakowa wyleciał w pierwszej korekcie, natomiast LE 414 o 7:21 z Warszawy Wschodniej jest idealnie jak w rocznym rozkładzie jazdy, choć będzie dopiero kursował od 1 marca. Ani słowem się nie wypowiedzieli źle o swojej czeskiej konkurencji, choć "zabrali" im slot. ;-) Tracą klientów, zbliżają się Święta. Niektórzy będą kupować bilety na PKP Intercity z 30-dniowym wyprzedzeniem, skoro czeska konkurencja nie chciała ich wyprzedzić. Wielka niewiadoma też jakie ceny zaoferują od 14 grudnia czy na początku dalej będą promocyjne ceny i słynne bilety za 8 zł czy od razu w górę do 48 zł? LeoExpress sprzedaje bilety 9 miesięcy do przodu i można już kupić bilety nawet na 16 sierpnia. Najtańsze bilety z Warszawy do Krakowa są po 7 zł.

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 20 lis 2025, 13:27

Od dzisiaj za bilety na podróż RegioJetem można płacić za pomocą Blika. :)

ODPOWIEDZ