Koleją na warszawskie lotnisko

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 17 sie 2008, 23:35

Obrazek
Gazeta Stołeczna pisze: Kolejowy tłok na Okęciu

Chociaż budowa obiecywanych od lat torów na lotnisko Okęcie ruszy najwcześniej w przyszłym roku, do portu już chce jeździć co kilka minut dwóch przewoźników kolejowych. - To nie ma sensu - studzi ten zapał Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Na lotnisku Okęcie już ponad roku istnieje podziemna stacja kolejowa. Pasażerowie prędko z niej nie skorzystają, bo brakuje ponad półtorakilometrowego łącznika do linii radomskiej. Przygotowanie jego projektu jest już spóźnione o ponad dwa lata. Czeska forma Sudop twierdzi jednak, że wszystko jest już prawie gotowe i we wrześniu kolejarze będą mogli zacząć szukać wykonawcy łącznika. Pociągi będą nim mogły pojechać najwcześniej na przełomie 2010 i 2011 roku. Na tej trasie szykuje się jednak ogromna konkurencja, bo pasażerów chce wozić dwóch przewoźników. To Szybka Kolej Miejska, której Zarząd Transportu Miejskiego zagwarantował przewozy na tej trasie. Nowoczesne składy, do których w połowie dołoży się Unia Europejska, będą odjeżdżać z Okęcia co 15 minut. Następnie od Dworca Wschodniego będą kursować na przemian w dwóch kierunkach - jedne do Sulejówka-Miłosnej, a drugie do Legionowa. Tymczasem samorząd Mazowsza ogłosił właśnie, że pociągi Kolei Mazowieckich również będą dojeżdżać na lotnisko Okęcie. Część dotrze do Dworca Wschodniego, a część pojedzie dalej - do lotniska dla tanich linii w Modlinie. Władze Mazowsza ogłosiły już nawet częstotliwość kursowania na główne stołeczne lotnisko. Składy będą tam docierać co 10 minut. Jeśli dodamy do tego pociągi SKM, które będą kursować na lotnisko co kwadrans, oznacza to, że pasażerowie będą mogli wyruszać z portu do Śródmieścia co kilka minut. Rzadziej - co 10 minut - jeździ teraz znacznie mniej pojemny autobus 175. Czy przy takiej częstotliwości pociągi nie będą zbyt słabo wykorzystane? - Im więcej przewoźników, tym lepiej. Z naszego punktu widzenia pociągi będą wypełnione - mówi Hanna Maliszewska z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.

Samorząd województwa, do którego należą Koleje Mazowieckie, jak stołeczna SKM również zamierza sfinansować zakup pociągów w połowie ze środków unijnych. Jeśli obaj przewoźnicy nie dojdą do porozumienia, to w przyszłości mogą rodzić się pewne problemy. Unia wymaga, by pociągi, do których się dokłada, jeździły tylko po trasie wcześniej zapisanej we wniosku o unijne dotacje. Jeśli niektóre pociągi na lotnisko jeździłyby puste, nie dałoby się ich przesunąć na inną trasę.
Jak się dowiedzieliśmy, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaprotestowało wobec zbliżonych planów dwóch przewoźników. To zaś ucieszyło przedstawicieli stołecznej kolejki. - Koleje Mazowieckie powinny się skupić na dowożeniu pasażerów na lotnisko w Modlinie, a nam pozostawić Okęcie - mówi Leszek Walczak, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej. Leszek Ruta, szef ZTM, proponuje zaś, by z Modlina do Okęcia dojeżdżał tylko co trzeci lub co czwarty pociąg Kolei Mazowieckich. Miejscy urzędnicy liczą na to, że przewoźnikom uda się porozumieć w tej sprawie.

Obie spółki jesienią zamierzają ogłosić przetarg na zakup nowoczesnych składów. SKM zamówi 13 pociągów, a Koleje Mazowieckie 16. Ich produkcja zajmie od półtora roku do dwóch lat.

A co będzie, jeśli nowe pociągi będą dostarczone w zakładanym terminie, a po raz kolejny opóźni się budowa tunelu kolejowego na Okęcie albo modernizacja lotniska w Modlinie? Według Leszka Walczaka w wyjątkowych przypadkach Unia może się zgodzić, by składy tymczasowo kursowały na innej trasie, np. do Piaseczna zamiast na Okęcie.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,3486 ... keciu.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Amator
Posty: 19
Rejestracja: 19 lip 2007, 17:04

Post autor: Amator » 28 sie 2008, 14:04

Czekamy z utęsknieniem na tunel by przejechać się pociągiem na lotnisko. Póki go nie ma możemy popatrzeć jak to zrobiono w innych miastach.

Pierwszy przykład z Zurichu. Obok lotniska jest linia kolejowa. Tam jest także tunel z odnogą do stacji pod lotniskiem. Tyle, że jest to odgałęzienie głównej linii a nie ślepa bocznica. Tunel ma około 4,7km długości. Na stacji zatrzymują się również pociągi dalekobieżne.

Obrazek

Drugi przykład z Amsterdamu. Tam linia kolejowa nie ma odnogi tylko biegnie w tunelu pod lotniskiem. Dlugość tunelu około 4,7km. Stacja pod lotniskiem jest rówież przelotowa.

Obrazek

Nasz tunelik ma około 1,2km oraz kończy się ślepo. Jakie argumenty za tym stały?
aMaTor

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27606
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 28 sie 2008, 14:07

No ale litości, jakie pociągi dalekobieżne miałyby na tym Okęciu stawać? Pięć pośpiechów do Krakowa i jeden sezonowy ekspres? Trochę marnie...
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Amator
Posty: 19
Rejestracja: 19 lip 2007, 17:04

Post autor: Amator » 28 sie 2008, 14:16

Fikander pisze:No ale litości, jakie pociągi dalekobieżne miałyby na tym Okęciu stawać? Pięć pośpiechów do Krakowa i jeden sezonowy ekspres? Trochę marnie...
To kwestia wizji komunikacji: albo najpierw skasujmy pociągi a potem powiedzmy, że nikt nimi nie jeździ albo dajmy ludziom możliowośc jeżdżenia to zaczną.

Co stoi na przeszkodzie by dalekobieżne niektóre startowały z lotniska?
Trzeba tylko chcieć. Można założyć, że lotnisko Okęcie jest lokalnym mało znaczącym portem albo dużym przesiadkowym. Jak na razie to wygląda, że nie wiemy co chcemy.
aMaTor

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27606
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 28 sie 2008, 14:20

Amator pisze:Co stoi na przeszkodzie by dalekobieżne niektóre startowały z lotniska?
Nic, niezależnie od przelotowości tunelu.
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Amator
Posty: 19
Rejestracja: 19 lip 2007, 17:04

Post autor: Amator » 28 sie 2008, 14:23

Fikander pisze:
Amator pisze:Co stoi na przeszkodzie by dalekobieżne niektóre startowały z lotniska?
Nic, niezależnie od przelotowości tunelu.
No tak, wygląda na to, że już jest trochę ustalone. Linia na lotnisko to taka kolejowa wersja metro-tramwaju.
aMaTor

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 28 sie 2008, 14:32

Akurat pociągi z/do Białegostoku czy Siedlec to mogłoby dojeżdżać na lotnisko.
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14826
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 28 sie 2008, 14:37

Tm pisze:Akurat pociągi z/do Białegostoku czy Siedlec to mogłoby dojeżdżać na lotnisko.
Kwestia manewrów zmiany czoła, pojemności torów odstawczych (czy w ogóle są takie przewidziane), no i przepustowości szlaku.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Amator
Posty: 19
Rejestracja: 19 lip 2007, 17:04

Post autor: Amator » 28 sie 2008, 14:43

Wolfchen pisze:
Tm pisze:Akurat pociągi z/do Białegostoku czy Siedlec to mogłoby dojeżdżać na lotnisko.
Kwestia manewrów zmiany czoła, pojemności torów odstawczych (czy w ogóle są takie przewidziane), no i przepustowości szlaku.
Z tego co wiem to stacja pod lotniskiem wygląda jak zwykła stacja metra z dwoma torami i kozłami na ich końcach. Jak tam zawracać czymś innym niż EZT to nie wiem?
aMaTor

Awatar użytkownika
Premo
Posty: 5448
Rejestracja: 15 kwie 2006, 14:58

Post autor: Premo » 28 sie 2008, 14:48

Amator pisze:Z tego co wiem to stacja pod lotniskiem wygląda jak zwykła stacja metra z dwoma torami i kozłami na ich końcach. Jak tam zawracać czymś innym niż EZT to nie wiem?
Żeby tradycyjne pociągi mogły kończyć bieg potrzeba torów odstawczych. A takich chyba nie planuje się wybudować

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14826
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 28 sie 2008, 14:48

Amator pisze:Z tego co wiem to stacja pod lotniskiem wygląda jak zwykła stacja metra z dwoma torami i kozłami na ich końcach
Teoretycznie push-pulle wjadą. O ile skrajnia będzie zachowana :P
Amator pisze:Jak tam zawracać czymś innym niż EZT to nie wiem?
Nawet składem wagonowym się da. Trzeba tylko po obydwu stronach wstawić loki.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Premo
Posty: 5448
Rejestracja: 15 kwie 2006, 14:58

Post autor: Premo » 28 sie 2008, 14:54

Wolfchen pisze:Trzeba tylko po obydwu stronach wstawić loki.
I gdzie potem drugą lokomotywę odczepisz?

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14826
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 28 sie 2008, 14:57

Premo pisze:I gdzie potem drugą lokomotywę odczepisz?
Choćby na Zachodnim.
:arrow: Aczkolwiek nie mówię, żeby wstawiać, tylko, że taka techniczna możliwość istnieje.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

dzidek
Posty: 7762
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:48

Post autor: dzidek » 03 wrz 2008, 17:42

Dziś postanowiłem wypróbować kolej :D Wsiadłem na nowej stacji i w 14 minut znalazłem się w Śródmieściu !! Rewelacja :) W godzinach szczytu jest to najlepszy środek transportu do Śródmieścia z Ochoty :) Tylko ta marna częśtotliwość !!

Czy ktoś wie czy może gdy zakończą się prace remontowe między Zachodnim a Służewcem to pociągi pojadą trochę szybciej niż obecnie?

Awatar użytkownika
jasiu
Posty: 3282
Rejestracja: 06 mar 2006, 22:11
Lokalizacja: Transplovietia

Post autor: jasiu » 03 wrz 2008, 18:27

I gdzie potem drugą lokomotywę odczepisz?
Nie zapominajcie, że IC ma mieć składy zmiennokierunkowe ;] Natomiast nie wiem czy takie wydłużenie na Okęcie miałoby jakiś sens - w końcu jaki % ludzi jadących np. ICkiem z Gdyni wybiera się na lotnisko? Zrobi się (S)KMkę na lotnisko co pół godziny (skoro na rzymskie Fiumicino kursuje co 15 minut, to spokojnie wystarczy)

ODPOWIEDZ