Druga linia metra - dalsze plany rozbudowy

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 20 wrz 2008, 1:21

Obrazek
Drugie ratusza podejście do drugiej linii metra
Krzysztof Śmietana2008-09-20, ostatnia aktualizacja 2008-09-19 21:39

Kolejny przetarg na linię metra pod Wisłą miasto ogłosi na początku października. Teraz urzędnicy gorączkowo szlifują jego warunki

Za kilkanaście dni będzie wiadomo, ile czasu dadzą władze miasta firmom na zaprojektowanie i zbudowanie centralnego odcinka drugiej linii metra od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Przypomnijmy, że w poprzednim przetargu Metro Warszawskie chciało, by ten fragment powstał w niecałe cztery lata. Dość wyśrubowany harmonogram, a także presja na firmy, by zbudowały metro przed rozgrywkami Euro 2012, sprawiły, że zgłoszone ceny okazały się horrendalnie wysokie. Choć kosztorys zakładał, że centralny odcinek drugiej linii metra powstanie za 2,8 mld zł, wartość ofert osiągnęła prawie 6 mld zł. Dlatego w lipcu władze miasta unieważniły przetarg.

- Kolejny ogłosimy w pierwszym tygodniu października - zapowiedział w piątek rzecznik ratusza Tomasz Andryszczyk. Urzędnicy zakładają wstępnie, że czas przeznaczony na budowę będzie dłuższy. M.in. to ma się przyczynić do zbicia ceny. Urzędnicy Metra Warszawskiego i ratusza zastanawiają się też nad nowymi warunkami przetargu. Chodzi np. o wysokość kar czy zaliczek. Władze miasta liczą, że tym razem będzie większa konkurencja niż w pierwszym przetargu, kiedy ostateczne oferty złożyły tylko trzy firmy. Być może oferty złożą też Chińczycy. Wielu ekspertów nie wierzy jednak w to, że zaproponowane przez nich ceny będą znacząco niższe.

Według optymistycznych założeń wykonawcę prac uda się wybrać na przełomie grudnia i stycznia. Po zaprojektowaniu budowa zaczęłaby się na początku 2010 r. Odcinka łączącego Śródmieście z Pragą już na pewno nie uda się skończyć przed Euro 2012. Żeby jednak nie doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego w czasie mistrzostw, urzędnicy chcą, by do tego czasu została odtworzona większość ulic, pod którymi będzie drążone metro. - Chcemy postawić warunek, by od kwietnia 2012 r. całkowicie przejezdna była Targowa i Trasa W-Z. Wtedy musi być także gotowy nowy układ torowiska i przystanków tramwajowych przy Dworcu Wileńskim. Liczymy, że powstająca pod tym skrzyżowaniem stacja metra będzie gotowa przynajmniej w stanie surowym - mówi Tomasz Kunert, rzecznik koordynatora ratusza ds. remontów.

Pierwszy odcinek drugiej linii metra może być ukończony pod koniec 2013 lub w pierwszej połowie 2014 r.


Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
8917
Posty: 1279
Rejestracja: 19 mar 2007, 19:48
Lokalizacja: Łuków/Warszawa

Post autor: 8917 » 08 paź 2008, 23:23

Obrazek
Gazeta.pl pisze:15 października przetarg na II linię metra
2008-10-08, ostatnia aktualizacja 2008-10-08 22:42

15 października zostanie ogłoszony przetarg na budowę centralnego odcinka II linii metra - poinformował Marcin Ochmański z wydziału prasowego stołecznego urzędu miasta.

W środę w tej sprawie odbyło się spotkanie tzw. komitetu sterującego, w skład którego wchodzą m.in. trzej wiceprezydenci Warszawy, przedstawiciele spółki Metro Warszawskie oraz Zarządu Transportu Miejskiego.

To już drugie podejście władz Warszawy do rozpoczęcia budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolei. W lipcu Ratusz nie zaakceptował wysokich kosztów budowy zaproponowanych przez firmy uczestniczące w poprzednim przetargu.

Władze Warszawy zamierzały przeznaczyć na budowę centralnego odcinka II linii metra ok. 2,8 mld zł. Oferty przedstawione przez trzy zainteresowane budową konsorcja były jednak ponad dwa razy wyższe.

Konsorcjum, któremu przewodzi niemiecka firma Alpine Bau Deutschland AG proponowało 5,9 mld zł; konsorcjum, którego liderem jest hiszpańska firma Dragados - 6,2 mld zł. Trzecie, któremu przewodzi Mostostal Warszawa, chciało wybudować odcinek za 6 mld zł. Jak tłumaczył wówczas rzecznik Ratusza Tomasz Andryszczyk, gdyby miasto zgodziło się na którąś z tych ofert, metro nie otrzymałoby dofinansowania unijnego w wysokości 900 mln euro.

Odcinek centralny II linii metra ma połączyć Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Na długości ok. 6 km powstanie siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

Ponowne ogłoszenie przetargu oznacza, że centralny odcinek II linii metra nie zostanie oddany do użytku przed Euro 2012.
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,3486 ... metra.html
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 09 paź 2008, 18:21

Obrazek
Druga linia metra – kolejna odsłona
Konrad Majszyk 08-10-2008, ostatnia aktualizacja 09-10-2008 13:45

15 października Metro Warszawskie ogłosi przetarg na odcinek między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim.

Po czerwcowej klapie przetargu na 6 km tunelu i siedem stacji to najbardziej wyczekiwana stołeczna decyzja inwestycyjna. Powtórka przetargu ruszy 15 października. Tak zdecydowali wczoraj wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz, prezes Metra Jerzy Lejk i ponad 20 innych członków tzw. komitetu sterującego.

Druga linia obok Stadionu Narodowego na pewno nie powstanie przed Euro 2012. Władze Warszawy postanowiły, że tym razem nie będzie już tak nierealnego terminu – w poprzednim przetargu dali wykonawcy 45 miesięcy na projekt i budowę. Tak szybko buduje się np. w Madrycie czy Amsterdamie, ale nie w spętanej urzędniczymi procedurami i protestami mieszkańców Warszawie.

W efekcie koncerny wliczyły sobie w oferty kary za nieuniknione spóźnienie kontraktu (cenę podwyższyła też gigantyczna presja Euro 2012). Kosztorys wynosił 2,8 mld zł, ale hiszpańskie i niemieckie koncerny budowlane zażyczyły sobie aż 6 mld zł. W optymistycznym wariancie druga linia powstanie na przełomie 2013 i 2014 r.

Życie Warszawy
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
8917
Posty: 1279
Rejestracja: 19 mar 2007, 19:48
Lokalizacja: Łuków/Warszawa

Post autor: 8917 » 12 paź 2008, 18:41

Obrazek
Życie Warszawy pisze:Metro bez szklanej tafli
Konrad Majsztyk 10-10-2008, ostatnia aktualizacja 12-10-2008 11:54

Oznaczenia w języku brajla, sygnały akustyczne, kolorowe perony – tak ma wyglądać druga linia metra. Nie będzie za to przegrody z drzwiami do pociągu.

Ratusz przypomniał sobie niewidomych, niedosłyszących i poruszających się na wózkach po wstrząsającym wypadku na stacji Centrum.

17 września 23-letni niewidomy student UW Filip Zagończyk wpadł pod pociąg, który zmiażdżył mu obie nogi. Chłopak bardzo się wykrwawił. Jego stan wciąż jest ciężki.

Dlatego Zarząd Transportu Miejskiego obiecał, że projektant drugiej linii metra przedstawi dokumentację do zaopiniowania środowiskom niepełnosprawnych. Kto nim będzie? W środę zostanie ogłoszony przetarg na odcinek między rondem Daszyńskiego i Dw. Wileńskim.

Już teraz wiadomo, że na wszystkich stacjach drugiej linii znajdą się: pasy na krawędzi peronu odróżniające się od reszty posadzki kolorem i fakturą, szczeliny między krawędzią peronu i pociągiem na tyle małe, żeby umożliwić łatwy wjazd wózkom, kontrastujące linie przy wejściu na schody ruchome i na zejściu z nich, drzwi automatyczne z czujnikami ruchu, które uniemożliwią przytrzaśnięcie pasażera, przeszklone windy oznakowane w języku brajla, wyposażone w kamerę i interkom, toalety dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Ratusz nie przyjął za to sugestii dyrektor Polskiego Związku Niewidomych Małgorzaty Pacholec. Według niej, na peronach powinny być zainstalowane przezroczyste tafle z drzwiami, które otwierają się automatycznie w chwili przyjazdu pociągu (tak jest np. na linii Meteor w Paryżu).

– Takie rozwiązanie wymusiłoby stosowanie jednego rodzaju taboru. A my nie chcemy uzależniać się od jednego producenta – mówi rzecznik ZTM Igor Krajnow.

ZTM zapowiadał, że w październiku ogłosi przetarg na dostosowanie do potrzeb niewidomych pierwszej linii metra. Tuż po wypadku wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz obiecywał, że stacje zostaną zmodernizowane „w ciągu kilku tygodni”. Urzędnicy zaczynają się z tych deklaracji wycofywać. W piątek usłyszeliśmy, że ratusz nie przyznał na ten cel dodatkowych pieniędzy.
http://www.zw.com.pl/artykul/2,295828_M ... tafli.html
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 14 paź 2008, 22:24

Wstrzymywanie całej inwestycji z powodu konsultacji wydaje mi się absurdalne, można zrobić to na dalszym etapie...

Obrazek
Apel radnych: Wstrzymajmy przetarg na metro
Wojciech Karpieszuk 2008-10-14, ostatnia aktualizacja 2008-10-14 21:29

Radni apelują do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz o wstrzymanie ogłoszenia przetargu na budowę drugiej linii metra. Chodzi o umożliwienie przeprowadzenia konsultacji w sprawie jej dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych

W zeszłym tygodniu ujawniliśmy, że środowiska osób niepełnosprawnych dostały jeden dzień na opiniowanie szczegółowych wytycznych dotyczących budowy drugiej linii metra. Paweł Wdówik, kierownik biura ds. osób niepełnosprawnych na Uniwersytecie Warszawskim, sam niewidomy, napisał dramatyczny list do władz Warszawy. Odmówił wzięcia udziału w tak przeprowadzonych konsultacjach. W podobnym tonie wypowiedziała się również Małgorzata Pacholec, dyrektorka Polskiego Związku Niewidomych. Oboje podkreślali, że potrzebują co najmniej dwóch tygodni na zapoznanie się z dokumentacją.

Wczoraj radni z komisji polityki społecznej przychylili się do ich próśb. Nie przekonał ich Ryszard Główka, dyrektor ds. inwestycji w ZTM, który zapewniał, że konsultacje można przeprowadzić po przetargu. - Najdelikatniej mówiąc, to bezczelność, kpina i kompromitacja. Przecież wszystkie istotne inwestycje dotyczące transportu miejskiego miały być na bieżąco konsultowane ze środowiskiem niepełnosprawnych - grzmiał na dyrektora radny Andrzej Golimont (SLD). Komisja jednogłośnie opowiedziała się za wstrzymaniem ogłoszenia przetargu do 28 października. Jednak ostateczna decyzja należy do prezydent Gronkiewicz-Waltz. Nieoficjalnie wiemy, że ZTM chce ogłosić przetarg dziś.

(...)
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
8917
Posty: 1279
Rejestracja: 19 mar 2007, 19:48
Lokalizacja: Łuków/Warszawa

Post autor: 8917 » 14 paź 2008, 22:28

Obrazek
Życie Warszawy pisze:Pomysły „last minute“ na drugą linię
ikr , kmaj 14-10-2008, ostatnia aktualizacja 14-10-2008 21:24

W przededniu ogłoszenia przetargu na nową linię metra radni Woli chcą zmiany jej przebiegu. PiS proponuje przełożenie przetargu z powodu niepełnosprawnych.

Dzisiaj władze Warszawy ponownie ogłoszą przetarg na siedem stacji między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim. Druga linia obok Stadionu Narodowego na pewno nie powstanie jednak przed Euro 2012. Czyli trzeba będzie skoordynować uciążliwą budowę z piłkarską megaimprezą. Jak? Dziś oficjalnie ogłosi to wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz.

Tymczasem wczoraj radni z Woli nie zgodzili się na proponowany przez ratusz przebieg podziemnej linii przez ich dzielnicę. Chodzi o tzw. odcinek zachodni, czyli 10 km między stacjami Rondo Daszyńskiego i Połczyńska. Problem w tym, że władze miasta chcą zrezygnować z budowy dwóch stacji: na skrzyżowaniu ul. Młynarskiej z Wolską (obok dawnego pedetu) i Górczewskiej z Płocką. Zamiast nich miałaby powstać jedna – u zbiegu Wolskiej i Płockiej.

– Taki przebieg linii odcina od metra mieszkańców Woli i Bemowa dojeżdżających do centrum tramwajami wzdłuż Obozowej i Młynarskiej. A tuż obok tej trasy powstają właśnie ogromne osiedla – mówi radny Woli Michał Kubiak.

Radni z Woli chcą więc dwóch stacji zamiast jednej. Teoretycznie sprawa dotyczy odcinka zachodniego, ale ma bezpośrednie przełożenie na odcinek centralny, na który dziś zostanie ogłoszony przetarg. Dlaczego? Otóż umieszczenie stacji na skrzyżowaniu Młynarskiej z Wolską wymusiłoby przeprojektowanie też odcinka centralnego. W przeciwnym wypadku linia musiałaby się wyginać pod zbyt ostrym kątem. Jak usłyszeliśmy nieoficjalnie, ratusz wyklucza taką możliwość.

Warszawskie PiS zaapelowało z kolei do władz miasta o przesunięcie o dwa tygodnie ogłoszenia przetargu na centralny odcinek drugiej linii metra. Powód – opozycja chce, żeby w tym czasie ratusz lepiej uwzględnił postulaty środowiska osób niepełnosprawnych.

– W tym tygodniu na łamach „ŻW” prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz ogłaszała kolejną edycję konkursu „Warszawa bez barier” – mówi szef stołecznego PiS Mariusz Błaszczak.

– Chcielibyśmy zgłosić tam metro, ale dziś nie jest ono bezpieczne dla niepełnosprawnych – dodaje.

Zarząd Transportu Miejskiego twierdzi, że druga linia będzie dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych. Przetarg nie będzie przełożony.
http://www.zw.com.pl/artykul/2,296907_P ... inie_.html
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 14 paź 2008, 22:32

Przebieg wolski od początku był życzeniowy, stąd raczej nie widzę szans na przywrócenie tych dwóch stacji...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14787
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 14 paź 2008, 22:41

MeWa pisze:Przebieg wolski od początku był życzeniowy, stąd raczej nie widzę szans na przywrócenie tych dwóch stacji...
Mogliby jednak wreszcie podjąć jakieś wiążące decyzje w tej sprawie, bo trochę długo to trwa... :-k
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 14 paź 2008, 22:42

A na co się tutaj decydować? Przecież decyzja jest
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14787
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 14 paź 2008, 22:45

MeWa pisze:A na co się tutaj decydować? Przecież decyzja jest
Owszem, ale tak to ułożyć, żeby nie pojawiały się takie projekty, jak przywracanie stacji, czy zmiana przebiegu linii, bo to jednak uciążliwe może być. Zresztą koncert życzeń może w niekorzystnym świetle postawić UM, a więc nabić wyborców tym, którzy chcą "udogodnień dla mieszkańców", jak klamka zapadła...
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 14 paź 2008, 22:47

Dzielnica zawsze populistycznie będzie występować w interesie mieszkańców, bez względu na okoliczności. A nic lepszego się nie wymyśli.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

radeom
Posty: 4231
Rejestracja: 22 lis 2007, 17:29

Post autor: radeom » 15 paź 2008, 20:17


Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 15 paź 2008, 21:06

To są niezatwierdzone projekty, jedynie wizje...

Widzę, że jeszcze nikt nie napisał o tym, że dzisiaj ogłoszony został przetarg na projekt i budowę II linii metra. Termin składania ofert upływa w lutym. Jest to przetarg otwarty, wydłużono czas realizacji inwestycji do 48 miesięcy, zniesiono też zaliczkę.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
8917
Posty: 1279
Rejestracja: 19 mar 2007, 19:48
Lokalizacja: Łuków/Warszawa

Post autor: 8917 » 15 paź 2008, 22:47

MeWa pisze:Widzę, że jeszcze nikt nie napisał o tym, że dzisiaj ogłoszony został przetarg na projekt i budowę II linii metra.
A proszę bardzo: :P

Obrazek
Gazeta.pl pisze:Druga linia metra w 2013 r?
Krzysztof Śmietana 2008-10-15, ostatnia aktualizacja 2008-10-15 22:14

Obrazek

Czy światowy kryzys i start chińskich firm sprawią, że spadnie cena budowy drugiej linii metra? Liczą na to władze Warszawy, które wczoraj ogłosiły drugi przetarg na budowę kolejki między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim

Firmy, z którymi miasto poprzednio rozmawiało o budowie tego sześciokilometrowego odcinka wyceniały ją na od 5,8 do 6,2 mld. To dwa razy więcej, niż planował ratusz. Dlatego pierwszy przetarg unieważniono w lipcu.

Teraz ma być taniej, bo:

* ogólnoświatowy spadek koniunktury gospodarczej powoduje obniżkę kosztów materiałów - tak przewiduje Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury;

* firmy nie muszą się spieszyć, by zdążyć na Euro 2012. Zdaniem ekspertów to właśnie presja czasu doprowadziła do wyśrubowania cen w czasie pierwszego przetargu. Wykonawcy zawczasu wliczali do ceny ewentualne kary za niedotrzymanie terminu;

* startować może nieograniczona liczba chetnych, podczas gdy w pierwszym przetargu miasto rozmawiało tylko z zaproszonymi firmami. Do stołecznych urzędników już dzwonią wykonawcy z Chin, którzy mogą być tańsi. Szefowie Metra Warszawskiego zaznaczają jednak, że wykonawcy z tego regionu będą musieli spełnić europejskie wymogi budowlane.

- Liczymy, że dzięki dużej konkurencji ceny za pierwszy odcinek będą zbliżone do trzech miliardów złotych - stwierdził wczoraj Leszek Ruta, szef Zarządu Transportu Miejskiego.

Firmy mają czas na przygotowanie ofert do 16 lutego, umowę ze zwycięzcą miasto chce podpisać wczesną wiosną. Prace powinny zacząć się rok później i zakończyć w połowie 2013 r.

Drugiej linii metra nie będzie na Euro 2012, a jej budowa nie może paraliżować organizacji mistrzostw. Dlatego największe wykopy, m.in. przy Dworcu Wileńskim, mają zostać zasypane przed rozgrywkami. Kibice dojadą na Stadion Narodowy tramwajami, które zostaną wcześniej wycofane z tego rejonu na czas budowy.

Ratusz twierdzi też, że w czasie projektowania drugiej linii będzie czas na konsultacje architektoniczne ze środowiskami niepełnosprawnych. Na razie, jak pisaliśmy kilka dni temu, na zaopiniowanie gigantycznej dokumentacji urzędnicy dali im tylko jeden dzień.

Kiedy powstaną kolejne odcinki drugiej linii metra: z ronda Daszyńskiego w stronę Bemowa i stacji Mory na granicy Warszawy oraz z Dworca Wileńskiego na Bródno? Władze Warszawy nie potrafią odpowiedzieć. Przygotowania ponoć trwają, ale nie ma żadnych harmonogramów. - Cała druga linia będzie budowana krócej niż 25 lat - próbował wczoraj żartować wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, nawiązując do ślamazarnego tempa budowy pierwszej linii.

Do jej ostatniej stacji - Młociny - dojedziemy pod koniec października.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,3486 ... 13_r_.html
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10651
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 16 paź 2008, 20:36

Leszek Ruta pisze:Liczymy, że dzięki dużej konkurencji ceny za pierwszy odcinek będą zbliżone do trzech miliardów złotych.
Urzędowy optymizm. Ja w to nie wierzę.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

ODPOWIEDZ