Obwodnica ekspresowa Warszawy: S2-S7/S8-S17
Moderator: Wiliam
Ogłoszono przetarg
„Budowa drogi S-8/S-7 węzeł „Salomea” – węzeł „Opacz” – węzeł „Paszków” wraz z powiązaniem z drogą krajową nr 7 w węźle „Magdalenka”:
Etap I – Odcinek zlokalizowany poza granicami miasta st. Warszawy tj. S-8 węzeł „Paszków” – węzeł Janki Małe – S7 węzeł „Opacz (bez węzła) – węzeł Janki Małe – węzeł „Magdalenka”;
Etap II – Odcinek zlokalizowany w granicach miasta st. Warszawy tj.: S7 węzeł „Opacz (bez węzła) – węzeł „Salomea” – węzeł „Łopuszańska ”(bez węzła).
W zakres zamówienia wchodzą w szczególności : ETAP I :
─ budowa drogi ekspresowej S7 węzeł „Opacz (bez węzła) tj. od przecięcia projektowanej trasy z istniejącą ul. Targową (gmina Michałowice) do skrzyżowania z droga wojewódzką nr 721 (gmina Raszyn – węzeł „Magdalenka” );
─ budowa drogi ekspresowej S8 od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 (gmina Nadarzyn – węzeł „Paszków” – do włączenia do drogi S7 w węźle „Janki Małe” ─ budowa węzła „Sokołowska” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S7 z ul. Sokołowską wraz z obiektem WD-18 nad drogą ekspresową w ciągu ul. Sokołowskiej;
─ budowa węzła „Janki Małe” na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S7 i S8 wraz z obiektami: •wiadukt drogowy WA-20 w ciągu jezdni prawej S7 - •wiadukt drogowy WA-21 w ciągu jezdni prawej Al. Mszczonowskiej •wiadukt drogowy WA-22 w ciągu jezdni lewej S7 •wiadukt drogowy WA-23 w ciągu jezdni prawej S7;
─ budowa węzła „Magdalenka” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S7 z droga wojewódzką nr 721 wraz z obiektami: •wiadukt drogowy WD-28 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 721 •wiadukt drogowy WA-28A w ciągu drogi lokalnej, nad łącznicą Ł-M5 •przejście pod ekranem akustycznym WA-28B;
─ budowa węzła „Paszków” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S8 z droga wojewódzką nr 721 wraz z obiektem WD-32 nad drogą ekspresową w ciągu drogi wojewódzkiej 721;
─ budowa mostów drogowych: •ciągu drogi ekspresowej S7 MA-15 nad rzeką Raszynka •w ciągu drogi ekspresowej S8 MA-33 nad rzeką Utrata •w ciągu dróg lokalnych MA-15A nad rzeką Raszynka i MA-33A nad rzeką Utrata;
─ budowa przejazdów na drogą ekspresową wraz obiektami: •wiadukt drogowy WD-13 nad drogą ekspresową S7 w ciagu ul. Pruszkowskiej •wiadukt drogowy WD-16 nad drogą ekspresowa S7 w ciągu ul. Centralnej •wiadukt drogowy WD-19 nad drogą ekspresową S7 w ciągu drogi lokalnej •wiadukt drogowy WD-24 nad drogą ekspresową S7 w ciągu drogi lokalnej •wiadukt drogowy WD-29 nad drogą ekspresową S8 w ciągu ul.Sękocińskiej •wiadukt drogowy WD-31 nad drogą ekspresową S8 w ciągu drogi lokalnej;
─ budowa przejazdu dla drogi lokalnej pod drogą ekspresową S7 wraz z obiektem WA-25;
─ budowa kładek dla pieszych nad drogą ekspresową S7/8 KŁ-14, KŁ-17, nad drogą ekspresową S7 KŁ-27, oraz nad drogą ekspresową S8 KŁ-30.;
─ budowa przejść ekologicznych dla małych i średnich zwierząt pod drogą ekspresową MPD-1, ŚPD-2, MPD-3;
─ budowa ścian oporowych MO-1, MO-2, MO-3, MO-4;
─ budowa oczyszaczalni ścieków dla Instytutu Badawczego Leśnictwa w rejonie węzła „Magdalenka”;
─ przebudowa stawów rybnych w Walendowie w rejonie węzła „Paszków”;
─ modernizacja odcinków dróg: Al. Mszczonowskiej, Al. Krakowskiej, drogi wojewódzkiej nr 721;
─ przebudowa istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w rejonie węzłów i przejazdów;
─ budowa układu dróg serwisowych;
─ budowa infrastruktury drogowej: oświetlenie drogowe, kanalizacja deszczowa, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu, •sygnalizacje świetlne na trzech skrzyżowaniach, urządzenia zabezpieczeń ekologicznych. •zieleń
─ przebudowa i zabezpieczenia urządzeń kolidujących: rozbiórki nawierzchni i elementów drogowych istniejących dróg rozbiórki obiektów budowlanych tj. zabudowa mieszkaniowa i gospodarcza, rozbiórki istniejącego uzbrojenia pod i nadziemnego pozostałego po wyburzonych obiektach budowlanych, •przebudowa linii WN 220 kV i 110 kV, przebudowa urządzeń elektroenergetycznych przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci telekomunikacyjnych, przebudowa sieci gazowej wysokiego ciśnienia DN 400, przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia.
-ETAP II: projektowany odcinek drogi ekspresowej Salomea - Wolica od granicy m.st. Warszawy (rejon węzła „Opacz”) do węzła „Salomea”
-projektowany węzeł „Salomea” (skrzyżowanie drogi Salomea - Wolica z Al. Jerozolimskimi i projektowaną ul. Nowo-Lazurową) W zakres opracowania nie wchodzi węzeł „Opacz”, natomiast węzeł „Salomea” został zaprojektowany dla rozwiązania docelowego - połączenie z projektowaną ul. Nowo-Lazurową oraz projektowanym węzłem „Łopuszańska” (skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską). Projekt ul. Nowo-Lazurowej i węzła „Łopuszańska” nie jest objęty przedmiotowym opracowaniem. W niniejszym opracowaniu ujęta jest również:
-przebudowa Alei Jerozolimskich związana z budową węzła „Salomea”,
-budowa ul. Nowo-Lazurowej na odcinku związanym z budową węzła „Salomea”,
-przebudowa układu dróg lokalnych,
-budowa dróg serwisowych
W zakres zamówienia wchodzą w szczególności :
─ budowa drogi ekspresowej S7/8 od granicy m.st. Warszawy do węzła „Salomea”,
─ budowa węzła „Salomea” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej z Al. Jerozolimskimi i ul. Nowo-Lazurową wraz z następujacymi obiektami: wiadukt drogowy WA-01A oraz ściany oporowe SO-01 (żelbetowa) SO-02, SO-03 (z gruntu zbrojonego) •wiadukt drogowy WA-01B oraz ściany oporowe z gruntu zbrojonego: SO-04 SO-05, wiadukt drogowy WA-02 dwa wiadukty drogowe WD-03 (WD-03A, WD-03B;
─ budowa wiaduktu nad torami kolejowymi WKD: obiekty WA-04A i WA-04B w ciągu drogi ekspresowej i obiekt WA-04C w ciągu drogi lokalnej dla każdego obiektu oraz ściany oporowej SO-07 z gruntu zbrojonego;
─ budowa kładki dla pieszych nad Al. Jerozolimskimi KŁ-06 ─ budowa przejścia podziemnego dla pieszych PE-05 wraz ze ścianą oporową SO-06 z gruntu zbrojonego;
─ przebudowa Al. Jerozolimskich na odcinku pomiędzy węzłem „Salomea” a włączeniem do węzła „Łopuszańka”, który jest realizowany w ramach oddzielnego opracowania;
─ budowa układu dróg serwisowych;
─ budowa infrastruktury drogowej: oświetlenie drogowe, kanalizacja deszczowa, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu, •urządzenia zabezpieczeń ekologicznych. zieleń;
─ przebudowa i zabezpieczenia urządzeń kolidujących: rozbiórki nawierzchni i elementów drogowych istniejących dróg rozbiórki obiektów budowlanych tj. zabudowa mieszkaniowa i gospodarcza, rozbiórki istniejącego uzbrojenia pod i nadziemnego pozostałego po wyburzonych obiektach budowlanych, przebudowa urządzeń elektroenergetycznych •przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci telekomunikacyjnych, przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia.
„Budowa drogi S-8/S-7 węzeł „Salomea” – węzeł „Opacz” – węzeł „Paszków” wraz z powiązaniem z drogą krajową nr 7 w węźle „Magdalenka”:
Etap I – Odcinek zlokalizowany poza granicami miasta st. Warszawy tj. S-8 węzeł „Paszków” – węzeł Janki Małe – S7 węzeł „Opacz (bez węzła) – węzeł Janki Małe – węzeł „Magdalenka”;
Etap II – Odcinek zlokalizowany w granicach miasta st. Warszawy tj.: S7 węzeł „Opacz (bez węzła) – węzeł „Salomea” – węzeł „Łopuszańska ”(bez węzła).
W zakres zamówienia wchodzą w szczególności : ETAP I :
─ budowa drogi ekspresowej S7 węzeł „Opacz (bez węzła) tj. od przecięcia projektowanej trasy z istniejącą ul. Targową (gmina Michałowice) do skrzyżowania z droga wojewódzką nr 721 (gmina Raszyn – węzeł „Magdalenka” );
─ budowa drogi ekspresowej S8 od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 721 (gmina Nadarzyn – węzeł „Paszków” – do włączenia do drogi S7 w węźle „Janki Małe” ─ budowa węzła „Sokołowska” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S7 z ul. Sokołowską wraz z obiektem WD-18 nad drogą ekspresową w ciągu ul. Sokołowskiej;
─ budowa węzła „Janki Małe” na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S7 i S8 wraz z obiektami: •wiadukt drogowy WA-20 w ciągu jezdni prawej S7 - •wiadukt drogowy WA-21 w ciągu jezdni prawej Al. Mszczonowskiej •wiadukt drogowy WA-22 w ciągu jezdni lewej S7 •wiadukt drogowy WA-23 w ciągu jezdni prawej S7;
─ budowa węzła „Magdalenka” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S7 z droga wojewódzką nr 721 wraz z obiektami: •wiadukt drogowy WD-28 w ciągu drogi wojewódzkiej nr 721 •wiadukt drogowy WA-28A w ciągu drogi lokalnej, nad łącznicą Ł-M5 •przejście pod ekranem akustycznym WA-28B;
─ budowa węzła „Paszków” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S8 z droga wojewódzką nr 721 wraz z obiektem WD-32 nad drogą ekspresową w ciągu drogi wojewódzkiej 721;
─ budowa mostów drogowych: •ciągu drogi ekspresowej S7 MA-15 nad rzeką Raszynka •w ciągu drogi ekspresowej S8 MA-33 nad rzeką Utrata •w ciągu dróg lokalnych MA-15A nad rzeką Raszynka i MA-33A nad rzeką Utrata;
─ budowa przejazdów na drogą ekspresową wraz obiektami: •wiadukt drogowy WD-13 nad drogą ekspresową S7 w ciagu ul. Pruszkowskiej •wiadukt drogowy WD-16 nad drogą ekspresowa S7 w ciągu ul. Centralnej •wiadukt drogowy WD-19 nad drogą ekspresową S7 w ciągu drogi lokalnej •wiadukt drogowy WD-24 nad drogą ekspresową S7 w ciągu drogi lokalnej •wiadukt drogowy WD-29 nad drogą ekspresową S8 w ciągu ul.Sękocińskiej •wiadukt drogowy WD-31 nad drogą ekspresową S8 w ciągu drogi lokalnej;
─ budowa przejazdu dla drogi lokalnej pod drogą ekspresową S7 wraz z obiektem WA-25;
─ budowa kładek dla pieszych nad drogą ekspresową S7/8 KŁ-14, KŁ-17, nad drogą ekspresową S7 KŁ-27, oraz nad drogą ekspresową S8 KŁ-30.;
─ budowa przejść ekologicznych dla małych i średnich zwierząt pod drogą ekspresową MPD-1, ŚPD-2, MPD-3;
─ budowa ścian oporowych MO-1, MO-2, MO-3, MO-4;
─ budowa oczyszaczalni ścieków dla Instytutu Badawczego Leśnictwa w rejonie węzła „Magdalenka”;
─ przebudowa stawów rybnych w Walendowie w rejonie węzła „Paszków”;
─ modernizacja odcinków dróg: Al. Mszczonowskiej, Al. Krakowskiej, drogi wojewódzkiej nr 721;
─ przebudowa istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w rejonie węzłów i przejazdów;
─ budowa układu dróg serwisowych;
─ budowa infrastruktury drogowej: oświetlenie drogowe, kanalizacja deszczowa, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu, •sygnalizacje świetlne na trzech skrzyżowaniach, urządzenia zabezpieczeń ekologicznych. •zieleń
─ przebudowa i zabezpieczenia urządzeń kolidujących: rozbiórki nawierzchni i elementów drogowych istniejących dróg rozbiórki obiektów budowlanych tj. zabudowa mieszkaniowa i gospodarcza, rozbiórki istniejącego uzbrojenia pod i nadziemnego pozostałego po wyburzonych obiektach budowlanych, •przebudowa linii WN 220 kV i 110 kV, przebudowa urządzeń elektroenergetycznych przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci telekomunikacyjnych, przebudowa sieci gazowej wysokiego ciśnienia DN 400, przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia.
-ETAP II: projektowany odcinek drogi ekspresowej Salomea - Wolica od granicy m.st. Warszawy (rejon węzła „Opacz”) do węzła „Salomea”
-projektowany węzeł „Salomea” (skrzyżowanie drogi Salomea - Wolica z Al. Jerozolimskimi i projektowaną ul. Nowo-Lazurową) W zakres opracowania nie wchodzi węzeł „Opacz”, natomiast węzeł „Salomea” został zaprojektowany dla rozwiązania docelowego - połączenie z projektowaną ul. Nowo-Lazurową oraz projektowanym węzłem „Łopuszańska” (skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską). Projekt ul. Nowo-Lazurowej i węzła „Łopuszańska” nie jest objęty przedmiotowym opracowaniem. W niniejszym opracowaniu ujęta jest również:
-przebudowa Alei Jerozolimskich związana z budową węzła „Salomea”,
-budowa ul. Nowo-Lazurowej na odcinku związanym z budową węzła „Salomea”,
-przebudowa układu dróg lokalnych,
-budowa dróg serwisowych
W zakres zamówienia wchodzą w szczególności :
─ budowa drogi ekspresowej S7/8 od granicy m.st. Warszawy do węzła „Salomea”,
─ budowa węzła „Salomea” na skrzyżowaniu drogi ekspresowej z Al. Jerozolimskimi i ul. Nowo-Lazurową wraz z następujacymi obiektami: wiadukt drogowy WA-01A oraz ściany oporowe SO-01 (żelbetowa) SO-02, SO-03 (z gruntu zbrojonego) •wiadukt drogowy WA-01B oraz ściany oporowe z gruntu zbrojonego: SO-04 SO-05, wiadukt drogowy WA-02 dwa wiadukty drogowe WD-03 (WD-03A, WD-03B;
─ budowa wiaduktu nad torami kolejowymi WKD: obiekty WA-04A i WA-04B w ciągu drogi ekspresowej i obiekt WA-04C w ciągu drogi lokalnej dla każdego obiektu oraz ściany oporowej SO-07 z gruntu zbrojonego;
─ budowa kładki dla pieszych nad Al. Jerozolimskimi KŁ-06 ─ budowa przejścia podziemnego dla pieszych PE-05 wraz ze ścianą oporową SO-06 z gruntu zbrojonego;
─ przebudowa Al. Jerozolimskich na odcinku pomiędzy węzłem „Salomea” a włączeniem do węzła „Łopuszańka”, który jest realizowany w ramach oddzielnego opracowania;
─ budowa układu dróg serwisowych;
─ budowa infrastruktury drogowej: oświetlenie drogowe, kanalizacja deszczowa, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu, •urządzenia zabezpieczeń ekologicznych. zieleń;
─ przebudowa i zabezpieczenia urządzeń kolidujących: rozbiórki nawierzchni i elementów drogowych istniejących dróg rozbiórki obiektów budowlanych tj. zabudowa mieszkaniowa i gospodarcza, rozbiórki istniejącego uzbrojenia pod i nadziemnego pozostałego po wyburzonych obiektach budowlanych, przebudowa urządzeń elektroenergetycznych •przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci telekomunikacyjnych, przebudowa sieci gazowej średniego ciśnienia.
Sorry Andrzej, ale patrzysz na problem jedynie w promieniu 500 m od swojego domu.Andrzej pisze: I dlatego zawieszone WOW, gdy kiedyś powstanie, mogłoby być przesunięte spod mojego osiedla 200 metrów w pobliski las (nie rezerwat), nikomu nie szkodząc lub w przedłużonym z Groszówki tunelu. Niestety GDDKiA chce ostro oszczędzać na swoich inwestycjach, budowanych przecież nie na rok czy dwa.
Tym czasem trasa biegnie dalej na północ. I tam wchodzi w cenne już przyrodniczo obszary (m.in. Kozie Bagno).
Z kolei parametry ekspresówki nie pozwalają na zrobienie zakrętów o zbyt małych promieniach łuków.
Trasę wręcz należałoby przesunąć jakieś 200 m na zachód, bo najkorzystniej by było, przytulić ją do pobliskiej linii kolejowej. Przesunięcie o 200 m na wchód, które sugerujesz od dawna, nie wchodzi w grę i byłoby sprzeczne z Dyrektywą EIA.
Z kolei przedłużenie tunelu też nie wchodzi w grę, gdyż dopuszczalne spadki podłużne nie pozwoliłyby na wyniesienie WOW nad Cyrulików. WOW nie może przejsc pod Cyrulików z powodu niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i jednoczesnie z powodów przyrodniczych.
A inna sprawa jest taka, że WOW idzie w swojej rezerwie. Wyjście poza rezerwę dopuszczalne jest wg mnie tylko wtedy, gdy ma to uzasadnienie środowiskowe lub społeczne. Obszar w pobliżu WOW nie jest zbytnio zurbanizowany. Oddalenie trasy od kilku zabudowań (które zapewne powstały już po wyzbaczeniu rezerwy pod trasę), by wprowadzić drogę w bagna i obszary gdzie rosną nawet storczyki, nie jest uzasadnieniem dla wyjścia z rezerwy.
Możliwe będzie jednak, by przykryć trasę kopuła, jak w przypadku Trasy Toruńskiej.
Jednak nie widzę nawet dla takiego przykrycia uzasadnienia. Trasę Toruńską trzeba przykryć, bo zbyt blisko są wysokie domy. W przypadku WOW swoją rolę zda zastosowanie ekranów akustycznych, gdyż zabudowa w okolicy jest niska, jednorodzinna.
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
http://www.zw.com.pl/artykul/244829,322 ... dnicy.htmlNici z obwodnicy
Konrad Majszyk 06-01-2009, ostatnia aktualizacja 07-01-2009 18:31
Przed Euro 2012 miał powstać wokół miasta pierścień obwodnicy ekspresowej. Zamiast tego będą tylko niezwiązane ze sobą odcinki. Inwestycja utknęła m.in. przez protesty przeciwników tras i biurokratyczne procedury.
Za tydzień Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnie o losie wschodniej obwodnicy Warszawy. To ciąg dalszy głośnej sprawy „ministerialnego gryzmołu”. O co chodzi? Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił w 2008 roku postanowienie byłej minister rozwoju regionalnego Grażyny Gęsickiej, wskazujące przebieg trasy przez Wesołą z powodu... jej nieczytelnego podpisu i braku pieczątki imiennej. Rządowi drogowcy złożyli do NSA skargę kasacyjną.
Sądowa droga przez mękę
Dla budowniczych tras ekspresowych to będzie gra o wszystko. Jeśli 13 stycznia NSA uchyli wyrok sądu niższej instancji, sprawa wróci do ponownego rozpatrzenia. Wtedy przygotowania do budowy mogą się toczyć dalej. Jeśli nie, skomplikowaną procedurę trzeba będzie zaczynać od początku. A zgromadzenie od podstaw pełnej dokumentacji ze wszystkimi uzgodnieniami trwałoby cztery – pięć lat!
– W takiej sytuacji będziemy musieli pożegnać się ze wschodnią obwodnicą co najmniej do 2016 roku – twierdzi Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.
Ale nawet przy pozytywnym dla drogowców wyroku NSA sytuacja nie będzie wcale różowa. W sąsiedztwie trasy mieszka wielu wpływowych polityków i biznesmenów, którym jest ona nie na rękę. Mają oni inne możliwości zablokowania inwestycji. Na przykład tzw. decyzja środowiskowa, niezbędna do rozpoczęcia prac, nie ma rygoru natychmiastowej wykonalności. A to znaczy, że przed wbiciem pierwszej łopaty przeciwnicy tej trasy będą mieli jeszcze okazje, żeby procedury zatrzymać.
Sprawę komplikuje powołanie w sąsiedztwie trasy kilku chronionych obszarów – już nie tylko unijnego programu Natura 2000, ale też Shadow 2008 (to tzw. poczekalnia do Natury 2000). A wschodnia obwodnica to tylko jeden z elementów obiecywanej przez rząd obwodnicy ekspresowej. Bez niej rzeka samochodów z zapowiadanej od lat 90. na Mazowszu autostrady A2 wleje się wprost do centrum Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała: wszystko jest pod kontrolą, a cały pierścień będzie gotowy przed Euro 2012.
– Nie wycofuję się z tego. Jeśli do końca 2009 roku będę miał prawomocne pozwolenia na budowę, do Euro 2012 powinniśmy mieć całą obwodnicę – mówi szef mazowieckiej GDDKiA Wojciech Dąbrowski.
Ten urzędowy optymizm ma jednak już niewiele wspólnego z rzeczywistością. W tej chwili trwa budowa tylko jednego odcinka obwodnicy ekspresowej – 10,5 km trasy za 2,1 mld zł z miejscowości Konotopa koło Piastowa przez środek Bemowa do ul. Powązkowskiej.
SISKOM od trzech lat prezentuje postęp prac w warszawskim węźle drogowym. Na stronie www.siskom.waw.pl można obejrzeć wirtualną mapę. Po kliknięciu na datę program rysuje trasy, które w tym czasie obiecują zbudować drogowcy – aż do 2030 roku. Niestety, GDDKiA nie trzyma się harmonogramu. Prezentację co roku trzeba uaktualniać, przesuwając kolejne inwestycje na kolejne lata.
Z najnowszej wynika, że w 2012 roku „obwodnica” będzie składała się z przypadkowych odcinków. Pierścień praktycznie urywa się na linii Wisły. Po wschodniej stronie rzeki jest szansa na skończenie tylko jednego fragmentu: przebudowy Trasy Toruńskiej między mostem, Modlińską a Markami.
Miliardy pójdą w asfalt
Drogowcy nie chcą przyznać się do nadciągającego blamażu. W 2009 roku roku mazowiecka GDDKiA planuje wydać na inwestycje w Warszawie i okolicach prawie 5 mld zł (w 2008 r. było to 3,8 mld zł). Presja z Ministerstwa Infrastruktury na przełamanie drogowego zastoju jest już tak duża, że GDDKiA ogłasza przetargi nawet bez prawomocnych decyzji administracyjnych. Tak stało się np. z Trasą Salomea – Wolica, czyli nową wylotówką na Kraków i Katowice. Sprzeciwiający się jej przebiegowi mieszkańcy Magdalenki oprotestowali decyzję środowiskową i napisali skargę do Komisji Europejskiej.
– Nie wiem, jaki będzie los tych odwołań i skarg. Prowadzenie przetargów to ryzyko, ale nie mam wyjścia – mówi dyr. Dąbrowski. – Nie mogę siedzieć z założonymi rękami.
http://www.zw.com.pl/artykul/244829,322 ... _mnie.htmlTrasa „tak”, ale nie u mnie
Konrad Majszyk 07-01-2009, ostatnia aktualizacja 07-01-2009 17:56
Żeby zdążyć z obwodnicą na Euro 2012, prace powinny już dziś trwać na całej jej długości. Ruszyły tylko na Bemowie. Co z budową reszty dróg? Zablokowali ekolodzy, a także zwykli pieniacze.
Środek Bemowa przecina w tej chwili jedyny budowany fragment obwodnicy ekspresowej: trasa S-8 z Konotopy do ul. Powązkowskiej. To w ramach tej inwestycji powstaje jeden z największych w Polsce węzłów drogowych – obok al. Prymasa Tysiąclecia i Lasku na Kole. Kosztuje ponad 200 mln zł za kilometr – to rekord Polski.
W tej chwili na skutej lodem budowie prace zamarły. W sezonie budowlanym szły jednak pełną parą. Jak podają drogowcy, wykonawca ma za sobą 36 proc. prac, czyli nieznacznie wyprzedza harmonogram.
– Z tej trasy skorzystamy w październiku 2010 roku – obiecuje szef mazowieckiej GDDKiA Wojciech Dąbrowski.
Mocni w obietnicach
Na tym sukcesy się jednak kończą. Żeby trasa z Konotopy przez Bemowo do Trasy AK miała sens, potrzeba kolejnych fragmentów obwodnicy: przez Włochy, Ursynów i Wesołą. Według nierealnego, ale oficjalnego harmonogramu, wszystkie mają powstać przed Euro 2012.
W tym roku GDDKiA obiecuje rozpoczęcie budowy czterech tras. ∑ Dla odcinka w kształcie litery „L” z tras S-2 i S-79 między Puławską, lotniskiem Okęcie a Marynarską trwa wycinka drzew i toczy się pierwszy etap przetargu (dziś ma zostać rozstrzygnięty protest jednego z koncernów drogowych, blokujący przejście do drugiego etapu).
∑ Budowę trasy S-2 między Konotopą a lotniskiem Okęcie odblokował korzystny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, a przetarg ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych dni – tak obiecują drogowcy.
∑ Na przebudowę Trasy Toruńskiej od mostu Grota-Roweckiego do Marek toczy się pierwszy etap przetargu. Na wysokości Bródna trasa ma się schować w półtunelu z ekranów akustycznych.
∑ Drogowcy obiecują też start Trasy Salomea-Wolica, czyli łącznika trasy krakowskiej i katowickiej z Al. Jerozolimskimi, który ma odciążyć al. Krakowską. Tutaj też toczy się przetarg, ale szanse na rychłe rozpoczęcie budowy są niewielkie.
Rospuda w Magdalence?
Zaskarżyły ją trzy prężnie działające stowarzyszenia z Magdalenki, Raszyna i Sękocina – np. stowarzyszenie Przyjazna Droga 721. Pojawił się m.in. pomysł odsunięcia o kilometr od Magdalenki węzła tej trasy ekspresowej z drogą nr 721.
– GDDKiA chce nam puścić tranzyt pod oknami, burząc jednocześnie 14 domów – mówi Aleksander Mamak z Magdalenki. – Proponujemy wariant, który będzie wymagał zniszczenia tylko jednego domu. Dlaczego GDDKiA nie chce wziąć go pod uwagę? Walczymy już o swoje prawa w Brukseli – podkreśla.
W GDDKiA odpowiadają niezmiennie, że na analizy stracili już ostatnich kilkanaście lat – teraz czas budować. Według Jana Jakiela z SISKOM, z Magdalenki nie da się zrobić „drugiej Rospudy”, bo nie ma tu żadnego obszaru wpisanego na listę Natura 2000.
Mimo wielu proinwestycyjnych zmian w prawie protesty mogą skutecznie sparaliżować budowę wielu dróg. Powód – wiele z procedur ruszyło jeszcze „pod starą ustawą” i według jej zasad musi być kontynuowane. Wśród licznych stowarzyszeń blokujących obwodnicę splatają się te ekologiczne i zrzeszające tzw. pseudoekologów (w rzeczywistości mieszkańcy okolic tych tras, którzy w sądach administracyjnych próbują oddalić trasy od własnych domów).
Ursynów: tunel to za mało
Silne lobby „antyobwodnicowe” działa na terenie Ursynowa i Wilanowa. Budowę trasy S-2 od ul. Puławskiej do Lubelskiej blokuje m.in. Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Zielone Mazowsze i stowarzyszenie Światowid. Ta trasa ekspresowa oznaczałaby dla Warszawy nowy most przez Wisłę. Jej przeciwników nie przekonuje nawet argument, że na terenie Ursynowa będzie ona schowana w tunelu pod ul. Płaskowickiej. W efekcie nie wiadomo, czy przed Euro 2012 budowa w ogóle ruszy (inwestycja znajduje się na tzw. liście rezerwowej).
Na zbudowanie przed 2012 r. wschodnia obwodnica Warszawy szanse ma żadne. Trasa mogłaby być w budowie, gdyby nie były minister środowiska Jan Szyszko. Ten próbował przesunąć ją z Wesołej, w której mieszka, do sąsiedniego Halinowa. W odpowiedzi mieszkańcy Halinowa przyszli na spotkanie z ministrem z transparentami „Szyszko na drzewo”. Dzisiaj przeciwko trasie w Wesołej protestuje m.in. Klub Ekologiczny wspierany mocno przez mieszkańców. Jeszcze jedna ciekawostka: za trasą opowiada się – przynajmniej oficjalnie – wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz – który jako burmistrz Wesołej walczył o to, żeby trasy na jego terenie nie było. Dzisiaj nie ma ani decyzji środowiskowej, ani zezwolenia na realizację inwestycji, a jej przyszłość zależy od wyroku NSA, który nastąpi w przyszły wtorek.
Północny blokuje Grota
Plany dotyczące przebudowy Trasy AK wraz z mostem Grota-Roweckiego pokrzyżowały zaś władze Warszawy. Rozsypujący się most Grota to istotny element Trasy AK, który GDDKiA obiecała dostosować do parametrów trasy ekspresowej. Nie można go ruszać, dopóki nie powstanie Trasa Mostu Północnego, która posłuży jako objazd. W przeciwnym wypadku mieszkańców Białołęki, Bródna czy Targówka czekałby komunikacyjny paraliż. Budowa mostu Północnego miała ruszyć w ubiegłym roku, ale wstrzymują ją procedury przetargowe (oferenci zadali Zarządowi Miejskich Inwestycji Drogowych ponad tysiąc pytań).
Najmniej zaawansowane są przygotowania do budowy trasy S-7 między Trasą AK a Łomiankami, czyli nowej wylotówki na Gdańsk. W tym przypadku procedury poprzedzające pozyskanie decyzji środowiskowej dopiero ruszyły. Przeciwko drodze protestują m.in. mieszkańcy Łomianek i Chomiczówki.
Budowa obwodnicy Warszawy - opis do infografiki
Ta trasa jest budowana
1. S-8 między Konotopą a ul. Powązkowską: budowa trwa od lutego 2008 roku, planowany koniec: październik 2010 roku
Na te trasy trwają albo zostaną lada dzień ogłoszone przetargi
2. S-2/S-79 między ul. Puławską, lotniskiem Okęcie a Marynarską: GDDKiA ma ostateczną decyzję środowiskową, lokalizacyjną i pozwolenie na budowę, trwa procedura przetargowa, planowana budowa: połowa 2009 roku – koniec 2011 roku
3. S-2 między Konotopą a lotniskiem Okęcie: drogowcy mają ostateczną decyzję środowiskową i lokalizacyjną, nie mają 15 proc. gruntów ani pozwolenia na budowę, przetarg ma zostać ogłoszony w ciągu najbliższych tygodni, planowana budowa: trzeci kwartał 2009 roku – koniec 2011 roku
4. S-8 (Trasa Toruńska) między Modlińską a Markami: GDDKiA ma ostateczną decyzję środowiskową i lokalizacyjną: nie ma pozwolenia na budowę, trwa procedura przetargowa, planowana budowa: drugi kwartał 2009 roku – początek 2012 roku
5. S-8/S-7 Salomea – Wolica: GDDKiA ma ostateczną decyzję lokalizacyjną, decyzja środowiskowa została oprotestowana i nie jest ostateczna, nie ma praw do 29 proc. potrzebnego terenu ani pozwolenia na budowę, trwa procedura przetargowa, planowana budowa: trzeci kwartał 2009 roku – koniec 2011 roku
Te trasy powstaną raczej po Euro 2012
6. S-8 między Powązkowską a Modlińską (wraz z remontem mostu Grota-Roweckiego): inwestycja ruszy po wybudowaniu mostu Północnego, najwcześniej w połowie 2012 roku
7. S2 między ul. Puławską a Trasą Lubelską: nie ma decyzji środowiskowej ani zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
8. S-17 między Markami, Wesołą a Trasą Lubelską: nie ma decyzji środowiskowej ani zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
9. S-7 między Trasą AK a Czosnowem: nie ma decyzji środowiskowej ani zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
OPINIE
Jan Jakiel, prezes Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji
Przygotowania do Euro 2012 powinny być impulsem, który przyspieszy planowaną rozbudowę infrastruktury. Warszawa jej potrzebuje – niezależnie od tego, czy rozegra się tu Euro, Expo, czy olimpiada. Jeśli ruszyła budowa pierwszego odcinka obwodnicy ekspresowej przez Bemowo, to tej inwestycyjnej machiny nie da się już zatrzymać. Przebieg tras jest optymalny, a jego analizowanie kolejny raz nie ma sensu. Planowanie tej obwodnicy trwa od dziesięcioleci. Bo jesteśmy świetni w planowaniu, a kiedy przychodzi do realizacji, wynajdujemy sobie przeszkody. Nadszedł czas, żeby to zmienić.
Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
W sprawie obwodnicy ekspresowej w Warszawie od lat słychać obietnice, za którymi nie idą działania. W GDDKiA czymś powszechnym jest ogłaszanie harmonogramów politycznych z założeniem, że i tak nie uda się ich zrealizować. Króluje marketing, a nie solidne działanie. Tymczasem inwestycje drogowe mogą rozpędzić gospodarkę w dobie kryzysu. Potrzeba sprzyjającego inwestycjom prawa, sprawnego finansowania inwestycji drogowych i współpracy publicznych instytucji. Zamiast infrastrukturą, wolimy się jednak zająć walką o dzień wolny w Trzech Króli.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
Warto wspomnieć, że nie wszyscy mieszkańcy Halinowa są przeciw, zwłaszcza, że trasa była tam wytyczona w rezerwie innej drogi. Np. jedna pani prawnik właśnie z Halinowa jest bardzo za trasą, bo "przyczyniłaby się do rozwoju okolicy". A pierścień obwodnicy mniejszy czy większy - wewnątrz i tak szybko się urbanizuje.ŻW pisze:Obrazek Trasa mogłaby być w budowie, gdyby nie były minister środowiska Jan Szyszko. Ten próbował przesunąć ją z Wesołej, w której mieszka, do sąsiedniego Halinowa. W odpowiedzi mieszkańcy Halinowa przyszli na spotkanie z ministrem z transparentami „Szyszko na drzewo”.
- humptyangel
- Posty: 554
- Rejestracja: 14 lip 2007, 18:48
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Chyba pani prawnik jest ciut mało zagłębiona w praktykę takich spraw - takie przesunięcie z korytarza z Wesołej rezerwowanego do lat 70 do drogę klasy S w korytarz nawet innej drogi ale niższej klasy narusza prawa nabyte mieszkańców nowej lokalizacji.Andrzej pisze:Warto wspomnieć, że nie wszyscy mieszkańcy Halinowa są przeciw, zwłaszcza, że trasa była tam wytyczona w rezerwie innej drogi. Np. jedna pani prawnik właśnie z Halinowa jest bardzo za trasą, bo "przyczyniłaby się do rozwoju okolicy". A pierścień obwodnicy mniejszy czy większy - wewnątrz i tak szybko się urbanizuje.ŻW pisze:Obrazek Trasa mogłaby być w budowie, gdyby nie były minister środowiska Jan Szyszko. Ten próbował przesunąć ją z Wesołej, w której mieszka, do sąsiedniego Halinowa. W odpowiedzi mieszkańcy Halinowa przyszli na spotkanie z ministrem z transparentami „Szyszko na drzewo”.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu jego napisania:)
SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
Na tej samej zasadzie, rezerwa WOW narusza też prawa nabyte osób osiedlonych w Wesołej przed jej wprowadzeniem.humptyangel pisze:Chyba pani prawnik jest ciut mało zagłębiona w praktykę takich spraw - takie przesunięcie z korytarza z Wesołej rezerwowanego do lat 70 do drogę klasy S w korytarz nawet innej drogi ale niższej klasy narusza prawa nabyte mieszkańców nowej lokalizacji.Andrzej pisze:Warto wspomnieć, że nie wszyscy mieszkańcy Halinowa są przeciw, zwłaszcza, że trasa była tam wytyczona w rezerwie innej drogi. Np. jedna pani prawnik właśnie z Halinowa jest bardzo za trasą, bo "przyczyniłaby się do rozwoju okolicy". A pierścień obwodnicy mniejszy czy większy - wewnątrz i tak szybko się urbanizuje.
W ogóle wschodnia obwodnica jako droga ekspresowa pod względem uciążliwości ustępuje już tylko autostradzie. Wszelkie jej porównywania z Trasą Siekierkowską czy Traktem Brzeskim są bezsensowne.
- humptyangel
- Posty: 554
- Rejestracja: 14 lip 2007, 18:48
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Andrzeju,
Tam, gdzie jest rezerwa pod WOW nie ma obecnie w praktyce żadnej zabudowy. Rezerwa jest owszem otoczona w kilku miejscach zabudową, ale powstałą już po wyznaczeniu rezerwy na WOW. Zatem oddziaływania ze strony drogi klasy E (ówcześnie) zakładam, że Ci ludzie wkalkulowali sobie w ryzyko.
Zatem wniosek płynący z powyższego jest następujący: przed wyznaczaniem rezerwy teren należał do Państwa - wojsko, Lasy Państwowe, CWKS Legia. I nadal w zasadzie należy. Państwo samo sobie praw nabytych dobierać nie może.
I dodatkowo, jeśli uważasz, że wariant przez Halinów jest lepszy ze względów społecznych to się grubo mylisz. Ze względów przyrodniczych, ekonomicznych i komunikacyjnych jest najgorszy.
Jeśli uważasz, że nie mam racji, to czekam na opracowanie, które o tym świadczy.
Tam, gdzie jest rezerwa pod WOW nie ma obecnie w praktyce żadnej zabudowy. Rezerwa jest owszem otoczona w kilku miejscach zabudową, ale powstałą już po wyznaczeniu rezerwy na WOW. Zatem oddziaływania ze strony drogi klasy E (ówcześnie) zakładam, że Ci ludzie wkalkulowali sobie w ryzyko.
Zatem wniosek płynący z powyższego jest następujący: przed wyznaczaniem rezerwy teren należał do Państwa - wojsko, Lasy Państwowe, CWKS Legia. I nadal w zasadzie należy. Państwo samo sobie praw nabytych dobierać nie może.
I dodatkowo, jeśli uważasz, że wariant przez Halinów jest lepszy ze względów społecznych to się grubo mylisz. Ze względów przyrodniczych, ekonomicznych i komunikacyjnych jest najgorszy.
Jeśli uważasz, że nie mam racji, to czekam na opracowanie, które o tym świadczy.
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu jego napisania:)
SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
SISKOM - Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji
- Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36870
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Wszystkie prawa są jakoś nabyte, więc te nabyte później mają pierwszeństwo przed nabytymi wcześniej. Przykro miAndrzej pisze:Na tej samej zasadzie, rezerwa WOW narusza też prawa nabyte osób osiedlonych w Wesołej przed jej wprowadzeniem.
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,9519 ... wazny.htmlGryzmoł min. Gęsickiej pod obwodnicą jest ważny
śmik2009-01-13, ostatnia aktualizacja 2009-01-13 12:42
Bliżej do budowy wschodniej obwodnicy Warszawy przez Wesołą, którą blokował mieszkający tam były minister ochrony środowiska Jan Szyszko. We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny uznał za ważny niewyraźny podpis pod dokumentem określającym przebieg tej drogi. Złożyła go minister rozwoju regionalnego Grażyny Gęsickiej w rządzie PiS
Chodzi o jej słynny gryzmoł pod uzgodnieniem do decyzji środowiskowej dla wschodniej obwodnicy Warszawy od Marek do miejscowości Zakręt, gdzie rozwidlają się drogi na Siedlce i Lublin. Latem 2007 r. ówczesna minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka uznała, że najlepszy przebieg to tzw. wariant WIIIA między Wesołą i Starą Miłosną. Jak jednak ujawniła "Gazeta", w kwietniu 2008 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił jej postanowienie. M.in. uznał, że pani minister nie podpisała się na dokumencie czytelnie i nie przystawiła imiennej pieczątki.
We wtorek rano Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził jednak, że podpis jest ważny. Uwiarygadnia go ministerialna pieczątka.
Teraz sprawa ma ponownie wrócić do WSA. Drogowcy stracili jednak kolejny rok. Nie ma już szans, by obwodnica, szczególnie ważna dla prawobrzeżnej Warszawy, powstała przed mistrzostwami Euro 2012.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26936
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
No, więc jednak COŚ się udało min. Gęsickiej zrobić.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
Źródło: Życie WarszawyŻycie Warszawy pisze:Kroczek do obwodnicy
Konrad Majszyk 13-01-2009, ostatnia aktualizacja 13-01-2009 22:08
Nieczytelny podpis minister Gęsickiej nie będzie już blokował wschodniej obwodnicy – uznał Naczelny Sąd Administracyjny. Ale z budową trasy na Euro 2012 nie zdążymy.
źródło: Życie Warszawy
Oto proponowany pierścień dróg ekspresowych, który ma rozprowadzić ruch np. z auto- strady A2 i zapobiec jego wprowadzeniu do centrum. Dzisiaj trwa budowa jedynie pierwszego odcinka: z Konotopy do Trasy AK. Bez kolejnych dróg – w tym przez Wesołą – obwodnica nie będzie miała sensu. GDDKiA obiecywała, że cały pierścień będzie gotowy w... 2007 roku.
Na rozprawę w NSA przyszedł taki tłum przeciwników i zwolenników trasy ekspresowej przez Wesołą, że rozprawę trzeba było w ostatniej chwili przenieść do większej sali. To właśnie tutaj skład orzekający pod przewodnictwem sędziego Andrzeja Jurkiewicza uchylił wyrok sądu niższej instancji w sprawie „gryzmołów pani minister”.
Zwolennicy budowy dróg odetchnęli. NSA nie podzielił wątpliwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Uznał wczoraj – odwrotnie niż WSA w kwietniu 2008 roku – że zamaszysty zawijas umieszczony pod postanowieniem w sprawie trasy ekspresowej przez Wesołą wyszedł spod ręki ówczesnej szefowej resortu rozwoju regionalnego Grażyny Gęsickiej. Tym samym odblokował przygotowania do budowy potrzebnej Warszawie trasy wartej ponad 1 mld zł.
Kolor i kształt pieczątki
Emocje na wypełnionej sali sądowej sięgały wczoraj zenitu.
– Jeśli zablokujemy inwestycję z powodu podpisu, to w następnej kolejności możemy zająć się np. pieczątką: czy jest właściwego koloru i kształtu, czy krzyżuje się z podpisem czy też może jest do niego równoległa – mówił przed wycelowanymi w siebie kamerami radca prawny z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Kacper Sampławski, uzasadniając wniosek o kasację tamtego wyroku.
W odpowiedzi sędzia Jurkiewicz upomniał go, żeby powstrzymał popisy krasomówcze na potrzeby telewizji. Od tej pory mecenas Sampłowski rzeczowo i bez zbędnych emocji udowadniał, że WSA pod przewodnictwem sędziny Krystyny Napiórkowskiej popełnił w ubiegłym roku przy unieważnianiu decyzji Gęsickiej „szereg rażących błędów”. W sprawie podpisu nie wziął np. pod uwagę faktu, że Gęsicka wcześniej prezentowała dokument na konferencji prasowej (później wielokrotnie potwierdzała jego prawdziwość w mediach). Jak przekonywał, WSA skupił się wyłącznie na uchybieniach proceduralnych, nie odnosząc się w ogóle do najważniejszej sprawy: przebiegu obwodnicy.
Wesoła: twarde „nie”
Grażyny Olędzkiej i kilkunastu innych mieszkańców Wesołej to nie przekonało. Po kolei wnioskowali o oddalenie skargi kasacyjnej Ministerstwa Rozwoju, upatrując w tym szansy na oddalenie planowanej od lat obwodnicy od rodzinnej Wesołej. Według Eugeniusza Siwka ze stowarzyszenia Nie przez Miasto, trasa przetnie bezcenne przyrodniczo obszary i będzie katastrofą dla jego dzielnicy.
Po krótkiej naradzie NSA uchylił decyzję WSA i przekazał mu sprawę do ponownego rozpatrzenia. Ten nie może już więc dalej zasłaniać się nieczytelnymi „gryzmołami”, tylko w końcu odnieść się do przebiegu wschodniej obwodnicy. Na ustalenie tego porządku urzędnicy stracili dziewięć miesięcy (wcześniej w Ministerstwie Środowiska dwa lata). Teraz w sprawie wschodniej obwodnicy znowu musi zebrać się WSA, co potrwa kolejnych kilka miesięcy.
Nie ma już więc żadnych szans, żeby wschodnia obwodnica powstała przed Euro 2012, a tak obiecuje wciąż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dla tej drogi wciąż nie ma prawomocnej decyzji środowiskowej. A dopiero po zakończeniu tego etapu GDDKiA będzie mogła wystąpić o poprzedzającą budowę decyzję o realizacji inwestycji.
– Wygrał dziś zdrowy rozsądek, ale do rozpoczęcia budowy daleka droga – ocenia Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. – Jeśli przeciwnicy tej trasy nie odpuszczą, przygotowania mogą potrwać jeszcze nawet trzy lata. Do Euro 2012 może budowę uda się zacząć, ale nic poza tym – twierdzi.
A kolejne protesty i skargi przeciwników będą na pewno.
– Nie zrezygnujemy. Dla wschodniej obwodnicy nie ma miejsca w Wesołej – zapowiada Bohdan Szymański z Polskiego Klubu Ekologicznego w Wesołej.
Następna wpadka sądowa
Wczorajszy wyrok to kolejny w sprawie obwodnicy błąd WSA, który został skorygowany przez NSA. W ubiegłym roku WSA przyznał Łomiankom prawo do przeprowadzenia referendum w sprawie trasy S7 z Bemowa do Czosnowa. W listopadzie ubiegłego roku wyrok został uchylony.
Problemy ze wschodnią obwodnicą odbiją się na innej trasie. Budowa drogi przez Wesołą powinna być skoordynowana z powstawaniem odchodzącej od niej wylotówki w kierunku Białegostoku, czyli trasy Via Baltica. Obie przechodzą przez to samo miejsce – Drewnicę w Ząbkach. Jeśli budowa wschodniej obwodnicy się spóźni, powstanie inwestycyjne kuriozum: wylotówka na Białystok z „dziurą” w Drewnicy.
1 7 9 22 128 141 157 172 175 504
Mam wrażenie, że cała ta sprawa będzie wałkowana w sądach jeszcze kilka lat. A jak dołorzymy protesty eko-terrorystów co do południowej obwodnicy, to gdzieś tak około 2020 roku nastąpić powinno wbicie pierwszej łopaty...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43
Jakby kogoś interesowało.
- Załączniki
15/12/2005-12/7/2019
- a/p TALENT
- Posty: 1723
- Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
- Lokalizacja: Flughafen Bemowo