Czyżby nasi wschodni sąsiedzi zaczęli na poważnie remonty szlaków i inwestycje w tabor? Jak do tej pory to szło nieudolnie dość (elektryfikacja jednego toru na szlaku dwutorowym, elektryfikacja sieci kolejowej, która się urywa na granicy miasta)... A mimo to, z kolei korzysta tam bardzo dużo pasażerów, standardową sytuacją jest brak możliwości zakupu biletu bezpośrednio przed podróżą...
Jak informuje ukraińska gazeta Вiдомостi (Widomosti) - w pierwszych trzech kwartałach tego roku dokonano remontu 3000 km linii kolejowych УкраїнскіЗалізниці/Ukrajinski Zaliznici (УЗ/UZ), o dwa razy więcej niż w pierwszych trzech kwartałach roku 2007. Modernizacji trasy dokonano na długości 637,8 km, co stanowi 43% ilości wykonanej w analogicznym okresie roku wcześniejszego. Remonty średnie dokonano na trasach o ogólnej długości 796,7 km, co stanowi 85% ilości wykonanej w pierwszych trzech kwartałach roku 2007.
Według informacji radia Kijów (НаціональнаРадіокомпаніяУкраїниКиїв) i gazety Widomosti (Biдомостi) - na przygotowanie infrastruktury kolejowej do Euro 2012 , ukraińskie koleje УкраїнскіЗалізниці/Ukrajiński Zaliznici (УЗ/UZ) wydały dotychczas 203,9 milionów hrywien (ok. 40 mln $). Prace miały na celu wprowadzenie szybkiego ruchu pociągów na trasach: Kijów - Donieck, Kijów –Dniepropietrowsk oraz Kijów - Lwów. Modernizacja objęła 82% kosztów i 23% robót. Wyremontowano dotychczas 296 km linii kolejowych za cenę 134 mln hrywien (ok. 27 mln $).
Problem wizualnego, estetycznego i przede wszystkim fizycznego zestarzenia się taboru kolejowego jest jednym z ważniejszych problemów, z którymi musi zmierzyć się UZ. Dla rozwiązania tego problemu przygotowano „Kompleksowy program odnowienia kolejowego taboru Ukrainy na lata 2008-2020”, w którym zaproponowano pozyskanie: 211 pociągów zestawionych z elektrycznych zespołów trakcyjnych, 124 pociągów zestawionych z jednostek spalinowych, 48 autobusów szynowych oraz 40 międzyregionalnych pociągów zestawionych z elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Na dzień dzisiejszy podmiejskie przewozy pasażerskie realizowane są przez 342 pociągi złożone z elektrycznych zespołów trakcyjnych, 163 pociągi zestawione z jednostek spalinowych oraz 9 pociągów obsługiwanych szynowymi autobusami. 57% (905 z 1589 sekcji) pociągów zestawionych z elektrycznych zespołów trakcyjnych przekroczyło normatywny okres eksploatacji. Dla sekcji jednostek spalinowych wskaźnik ten osiąga jeszcze wyższe wartości i wynosi 92% (298 z 324). Ale w obecnych warunkach finansowo-ekonomicznego kryzysu, realizacja tych zadań może być odłożona na okres bliżej nieokreślony.
Najbardziej racjonalnym wyjściem z tej złożonej sytuacji jest modernizacja istniejącego już taboru. Przewaga takiego podejścia polega na tym, że po modernizacji okres eksploatacji taboru wydłuża się od 5 do 15 lat, a koszt modernizacji jest 5 razy mniejszy od ceny nowo pozyskanych wagonów. Ale rozwiązanie problemu tym sposobem nie jest możliwe bez wprowadzenia zmian na kolei, w pierwszej kolejności z powodu chronicznego ubytku podmiejskich pociągów, spowodowanym brakiem subwencji z budżetu za przewozy pasażerów uprawnionych do bezpłatnych przejazdów, których udział w strukturze jest większy, niż połowa.
Według informacji kijowskiej gazety Widomosti i radia Kijów, w pierwszym półroczu tego roku ukraińskie koleje УкраїнскіЗалізниці/Ukrainski Zaliznici (УЗ/UZ) dokonały wkłady inwestycyjne w wysokości 1,2 mld $ przy rocznym planie 2 mld $. Według informacji ministerstwa transportu i łączności Ukrainy, УЗ/UZ dokonały inwestycje o wartości 5,9 miliardów hriwień (1,2 mld $), wykonując roczny plan w ponad 50%. Fundusze zakładowe napełniono o sumę 0.6 mld $, przy czym aż 98% tej sumy wydano na cele produkcyjne. Tabor kolejowy odnowiono za sumę 0,54 mld $, co stanowi ponad 40% planu tegorocznego. Z inwestycji w tabor kolejowy, 85% wydano na zakup nowego sprzętu. Wydatki na tym polu wyniosły 0,46 mld $, co stanowi 1,5 - krotny wzrost w stosunku do I półrocza 2007 r. Przy tym w 44% wykonano plan tegoroczny. Na modernizację taboru kolejowego wydano jeszcze 83 mln $, co stanowi 100% - owy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Trwa intensywna wymiana wagonów i składów pasażerskich co związane jest z intensywnymi przygotowaniami УЗ/UZ do Euro 2012.
Źródło:
http://inforail.pl