Jamnik pisze:Kozik napisał/a:
To Solaris podaje bzdury. Na stronie DAF'a czyli producenta silnika są właściwe dane.
Skąd takie przypuszczenie
![:?: :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Jamnik - bo kto jak nie sam producent ma znać najdokładniejsze parametry montowanego przez siebie urządzenia?
W kwestii 5530, czyli Ikarusa 280.38A - faktycznie posiadał skrzynię ZF4HP500. Seria 280.38 miała tylko jeden podtyp: z końcówką symbolu w postaci litery A, która oznaczała skrzynię ZF4HP500. Te pięć nietypowych ikarów miało niespotykaną nigdy wcześniej (z wyjątkiem dziadunia 6430 rocznik '94) w Warszawie moc 270KM i 10-cio litrowy silnik wiadomo czyj (potem taką mocą charakteryzowały się jedynie jednostki grodziowych Skanii).
280.38A to była ostatnia partia a 5530 ostatnią sztuką Ikarusa z silnikiem MANa. Nazywamy je "bizonami", pomimo ubytku 40 koni? Zostały jeszcze cztery: 5430-5433.
Natomiast seria 280.37 posiada aż trzy podtypy:
A (10szt.),
B (20szt.) i
D (10szt.), z czego sam
280.37 ('92-'93) można nazwać podtypem z racji tego, że był montowany na Węgrzech (na dodatek jeszcze, pierwsze dwie sztuki wyposażono w skrzynię ZF5HP500- jak wiadomo to dawne wozy 5250 [ob. 5202] i 5251 [ob. 5203]), natomiast wozy z literkami - na Stalowej (montowana była również wersja
C - jednak żaden taki autobus nie trafił na warszawskie ulice (odbiorcami była Łódź i Poznań) a w każdym fakt taki nie został odnotowany).
http://www.buslodz.pl/index.php?id=ng1493
A (czerwiec '94): ZF4HP500;
D (sierpień '94): Voith D851.2;
B (grudzień '94): również Voith D851.2, ale to właśnie w tych wozach zamontowano po raz pierwszy laminaty zamiast płyt pilśniowych i zastosowano nowy typ okien.
Faktem jest natomiast to, że wszelkie możliwe źródła, podają naprzemiennie typ silnika całej serii 280.37, mianowicie D2865 i D2866. I nie wiadomo ostatecznie, który z nich faktycznie "siedzi" w bizonach - najprawdopodobniej cała seria 280.37 to D2866 a rodzynek 280.38A to D2865.
A co do serii 57XX, sprawa wygląda tak, że na 95 wszystkich sztuk tylko pierwsze 30 dostało skrzynię ZF4HP500. Pozostałym montowano trzybiegową Voith. Żeby nie wiem jak dobra była przekładnia Voith, za ZF zawsze trzeba dopłacić... No i jeszcze to charakterystyczne, natychmiast rozpoznawalne brzmienie
![:) :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jeśli ktoś ma wątpliwości, to zapraszam do kliknięcia linka, który mam w podpisie i podkręcenia głośności
Jamnik - nie zauważyłem Twojego posta, który pojawił się na następnej stronie i poprawiałem w najlepsze literówki w swoim poprzednim... Udokumentowało się jaką uwagę przywiązuję do poprawnej pisowni:)