Ile spalają autobusy ?

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
Jamnik
Posty: 3835
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:58
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jamnik » 22 maja 2009, 0:14

Kozik pisze:To Solaris podaje bzdury. Na stronie DAF'a czyli producenta silnika są właściwe dane.
Skąd takie przypuszczenie :?:
Kozik pisze:A Solarisy Ubrino 12 nie mają 255KM tylko 248,81KM (183kW)
Przecież SU12 mają 188 kW (czyli 255 KM), a nie 183.

prosper5250
Posty: 842
Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
Lokalizacja: Białołęka-Ratusz

Post autor: prosper5250 » 22 maja 2009, 0:33

Jamnik pisze:Kozik napisał/a:
To Solaris podaje bzdury. Na stronie DAF'a czyli producenta silnika są właściwe dane.
Skąd takie przypuszczenie :?:
Jamnik - bo kto jak nie sam producent ma znać najdokładniejsze parametry montowanego przez siebie urządzenia?

W kwestii 5530, czyli Ikarusa 280.38A - faktycznie posiadał skrzynię ZF4HP500. Seria 280.38 miała tylko jeden podtyp: z końcówką symbolu w postaci litery A, która oznaczała skrzynię ZF4HP500. Te pięć nietypowych ikarów miało niespotykaną nigdy wcześniej (z wyjątkiem dziadunia 6430 rocznik '94) w Warszawie moc 270KM i 10-cio litrowy silnik wiadomo czyj (potem taką mocą charakteryzowały się jedynie jednostki grodziowych Skanii).
280.38A to była ostatnia partia a 5530 ostatnią sztuką Ikarusa z silnikiem MANa. Nazywamy je "bizonami", pomimo ubytku 40 koni? Zostały jeszcze cztery: 5430-5433.

Natomiast seria 280.37 posiada aż trzy podtypy: A (10szt.), B (20szt.) i D (10szt.), z czego sam 280.37 ('92-'93) można nazwać podtypem z racji tego, że był montowany na Węgrzech (na dodatek jeszcze, pierwsze dwie sztuki wyposażono w skrzynię ZF5HP500- jak wiadomo to dawne wozy 5250 [ob. 5202] i 5251 [ob. 5203]), natomiast wozy z literkami - na Stalowej (montowana była również wersja C - jednak żaden taki autobus nie trafił na warszawskie ulice (odbiorcami była Łódź i Poznań) a w każdym fakt taki nie został odnotowany).
http://www.buslodz.pl/index.php?id=ng1493
A (czerwiec '94): ZF4HP500; D (sierpień '94): Voith D851.2; B (grudzień '94): również Voith D851.2, ale to właśnie w tych wozach zamontowano po raz pierwszy laminaty zamiast płyt pilśniowych i zastosowano nowy typ okien.
Faktem jest natomiast to, że wszelkie możliwe źródła, podają naprzemiennie typ silnika całej serii 280.37, mianowicie D2865 i D2866. I nie wiadomo ostatecznie, który z nich faktycznie "siedzi" w bizonach - najprawdopodobniej cała seria 280.37 to D2866 a rodzynek 280.38A to D2865.

A co do serii 57XX, sprawa wygląda tak, że na 95 wszystkich sztuk tylko pierwsze 30 dostało skrzynię ZF4HP500. Pozostałym montowano trzybiegową Voith. Żeby nie wiem jak dobra była przekładnia Voith, za ZF zawsze trzeba dopłacić... No i jeszcze to charakterystyczne, natychmiast rozpoznawalne brzmienie :) Jeśli ktoś ma wątpliwości, to zapraszam do kliknięcia linka, który mam w podpisie i podkręcenia głośności :idea:
Jamnik - nie zauważyłem Twojego posta, który pojawił się na następnej stronie i poprawiałem w najlepsze literówki w swoim poprzednim... Udokumentowało się jaką uwagę przywiązuję do poprawnej pisowni:)

Awatar użytkownika
Kozik
Posty: 692
Rejestracja: 24 wrz 2007, 11:05
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo

Post autor: Kozik » 22 maja 2009, 11:46

Jamnik pisze:
Kozik pisze:To Solaris podaje bzdury. Na stronie DAF'a czyli producenta silnika są właściwe dane.
Skąd takie przypuszczenie :?:
Kozik pisze:A Solarisy Ubrino 12 nie mają 255KM tylko 248,81KM (183kW)
Przecież SU12 mają 188 kW (czyli 255 KM), a nie 183.
Tak uważasz, to przeczytaj sobie ten artykuł i tabelkę pod min

http://www.daf.eu/PL/Trucks/Components/ ... .aspx#tab2

I to sobie też przeczytaj:

http://www.solarisbus.pl/urbino,15,Urbino_12,3,84.html

I to również:

http://www.solarisbus.pl/urbino,16,Urbino_18,3,88.html
pozdrawiam Kozik

prosper5250
Posty: 842
Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
Lokalizacja: Białołęka-Ratusz

Post autor: prosper5250 » 22 maja 2009, 12:24

Masz rację - w tym wypadku wystąpił błąd w katalogu autobusów na P, bowiem SU12 mają silniki PR183S1 o mocy 183kW właśnie, co odpowiada 249 KM. Pomyłka zapewne zostanie niebawem poprawiona.

Michalk001
Posty: 1222
Rejestracja: 26 paź 2007, 20:18
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Michalk001 » 25 maja 2009, 20:52

Co do Ikarusów to pamiętam każdą dostawę i napiszę dokładnie który co ma - wliczam też już wozy wycofane:

Seria 280.37 - "bizon" :

52xx - ZF 4 biegowy za wyjątkiem obecnych 5202, 5203 i jak dotąd zapomnianych 5234, 5235 ( 5b. ZF )(d. 5211 , 5212) dwa ostatnie dawniej były najlepszymi wozami pod względem napędu - skrzynia 5b. plus doskonały nietypowy most dzięki któremu uzyskano długie przełożenia i cichobieżność. Niestety w żadnym już tego mostu napędowego nie ma.

5300, 5310-5318, 5330-5332, 5390 - 4b. ZF
5301-5305, 5333-5335, 5391 - 3b. VOITH

5410-5419, 5436, - 4b. ZF
5400-5401, 5434-5439, 5480-5481, 5490 - 3b. VOITH

Seria 280.38:

5430-5433 plus 5530 - 4b. ZF

Seria 280-70E:

wszystkie 55xx ( plus 5660-5666) - 4b - ZF

5630-5633, 5670-5675, 5690 - 3b. VOITH)

5700-5709, 5730-5737, 5740-5742, 5760-5768 - 4b. ZF
5710-5716, 5720-5723, 5738-5739, 5743-5749, 5759, 5769-5799 - 3b. VOITH (faktycznie te które mają "pudło" na dachu mają skrzynie 3b. Voith - nie ma tutaj wyjątku.)

Solówki 63xx i 64xx mają 4b. ZF za wyjątkiem 6400-6409 które mają 3b. VOITH.

Mam nadzieję że trochę rozjaśniłem sytuację i przepraszam że tak bez składu.

A co do "Solniczek" z ostatniej dostawy to nie wiem czy mam rację ale one chyba mają tylko 4 biegi gdyż jeszcze w nich nie zaznałem jazdy na "5" - nawet przy dużych prędkościach wydaje się że mają 4.

Awatar użytkownika
Jamnik
Posty: 3835
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:58
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jamnik » 28 maja 2009, 8:14

Michalk001 pisze:52xx - ZF 4 biegowy za wyjątkiem obecnych 5202, 5203 i jak dotąd zapomnianych 5234, 5235 ( 5b. ZF )(d. 5211 , 5212) dwa ostatnie dawniej były najlepszymi wozami pod względem napędu - skrzynia 5b. plus doskonały nietypowy most dzięki któremu uzyskano długie przełożenia i cichobieżność. Niestety w żadnym już tego mostu napędowego nie ma.
Tak się właśnie zastanawiałem, czym wyróżniały się wozy 5211 i 5212 (były to najszybsze wozy na Kleszczowej). Słyszałem o moście, ale o skrzyni dowiaduję się dopiero teraz. ;) Dziwne, że mówiąc o wyjątkach 5250 i 5251, nie wspomina się także o 5211 i 5212. :-k

ODPOWIEDZ