Rosa pisze:No bez żartów, rowerem to se mozna przez parę miesięcy w roku pomykac ale juz do pracy, na zakupy czy z dziećmi to raczej nie idzie toto w parze.
Złe myślenie! Do pracy można, wiele osób nie pracuje w garniakach od armaniego!
Na zakupy -ja często robisz zakupy w postaci miesięcznych zapasów? nie lepiej codziennie małe zakupy po kilka sztuk i wrzucone do plecaka to nadal kłopot?
A po co trzymać dzieci w samochodzie
![chtry :>](./images/smilies/chytry.gif)
, na rower z nimi i w drogę a jak nie rower to do komunikacji, dzieci maja nogi, chyba ze sa ruchowo niepełnosprawne.
I niestety ale 0.75 miejsca parkingowego na mieszkanie to zdecydowanie zbyt mało. Biorąc pod uwage ceny nowych mieszkań mozna spokojnie przyjąc że średnia na mieszkanie w takim blokach jest powyzej 1.
O to właśnie chodzi by było za mało! Pierwotnie myślałem nawet o 0,5. Popatrz, weźmy dla przykładu 5 piętrowy blok na każdym piętrze 5 mieszkań każde po około 45mkw.
daje to 25 osób a powierzchnia pod blokiem to będzie 300mkw (w tym pomieszczenia techniczne i inne.
teraz policzmy parking podziemny: każdy samochód to by było wygodnie przyjmijmy 2,5m szerokości plus 3m długości. daje nam to 7,5mkw na każdy jedne samochód. Odliczmy teraz komunikacje która stanowi 1/3 powierzchni parkingu (zawsze), odliczmy tez zjazd i wjazd (1/10 parkingu) klatka schodowa i pomieszczenia gospodarcze ok 40mkw. Razem dostępnej przestrzeni będzie: 300-(40+30+100)=130mkw parkingu. 130/7,5 daje: ok 17 miejsc. Wróćmy do bloku, 5 kondygnacji po 5 mieszkań - 25 mieszkań. 17/25 i ile to procent miejsc? 68%. Wyszło mniej nawet niez przewidywałem. a i jeszcze jeno - parking powinien być w obrysie budynku nie dotyczy to zjazdów - a z tego powodu że parkingi budowane pod parkami i terenami zielnymi znaczaco przyczyniają sie do spływu powierzchniowego i miejskich powodzi błyskawicznych.
teraz aspekt komunikacyjny:
jest poranek niech z tego bloku wyruszy 80% wszystkich osób. czyli w naszym rozważaniu będzie to w przybliżeniu 14 pojazdów. To był jeden blok, o powierzchni 270mkw dodajmy do tego części publiczne, chodniki inne urządzenia terenu - niech będzie ok 800mkw działki o wymiarach 40x26 , działki stawione węższym bokiem do drogi. Na jednym kilometrze po obu stronach ulicy ustawimy po 38 bloków czyli 76 takich bloków w każdym po 25 mieszkania w każdym mieszkaniu 3,5 człowieka czyli na tejże ulicy mieszka 6650 ludzi
No ale wróćmy do naszej kilometrowej ulicy. 76 bloków a z każdego wyjechać chce 14 samochodów w ciągu jednej godziny czyli 1064 pojazdy.
Jeden pas ruchu ma przepustowość ok 1600 pojazdów w warunkach miejskich.
ruch sie zmieści na tym odcinku. Gdyby nasza ulica miała 1500m przepustowość została by przekroczona tylko na tej ulicy.
Teraz weźmy propozycje rosy by było po 1 miejscu parkingowym na lokal. ile to będzie wtedy pojazdów? 1900. i już widać że przepustowość naszej ulicy zostanie przekroczona na 850m dlugosci.
Zmniejszając ilosc miejsc parkingowych o 32% zyskujemy 44% więcej dróg bez korków.
Teraz przyjmijmy na tej ulicy że ma przejechać tramwaj. 120Na zabiera w przybliżeniu 200 pasażerów. Ile tramwajów i z jaka częstotliwością potrzeba by wywieźć wszystkich ludzi z kilometrowej ulicy? 33,25 tramwaju czyli tramwaj musiał by si ena przystanku pojawić co mniej niz 2 minuty. Jednak jest jedne szczegół- samochodami nie wyjeżdża przecież z tej ulicy 100% ludzi a zgodnie z badaniami w samochodzie jest 1,3 osoby. wiec przyjmijmy że potrzeba tak naprawdę przewieźć 1383 osoby - ile tym razem tramwajów potrzeba? niecałe 7 sztuk 120Na. Jaka to częstotliwość? 8,5 minuty.
To tak pokrótce opisałem o parkingach i tym dlaczego tramwaj lepszy, obliczenia powyżej maja charakter wyłącznie orientacyjny i nie mogą służyć jako materiał źródłowy do pracy licencjackiej.
Nie za dużo elektroniki? U mojej dziewczyny w klatce zepsuł się domofon i od tygodnia nie mogą go naprawić, więc drzwi są otwierane niezawodnym, tradycyjnym kluczem (o ile są zamknięte)
Jak często psuje ci sie WKM?