Informacja pasażerska

Moderatorzy: Tyrystor, Dantte

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25791
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 02 lip 2011, 15:07

primoż pisze:
pawcio pisze:Bo łatwiej jest transportowca nauczyć informatyki niż informatyka transportu.
To nie lepiej, żeby w jednej firmie byli transportowiec i informatyk? Ja wiem, że im dwóm trzeba płacić, ale tak mogłoby lepiej :-k
Jeszcze by się musieli dogadać. A to nie jest takie oczywiste.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Tyrystor
Posty: 1833
Rejestracja: 30 gru 2005, 16:07
Lokalizacja: Zielone Pola Białej Łąki
Kontakt:

Post autor: Tyrystor » 02 lip 2011, 18:29

px33 pisze:
Tyrystor pisze:przy okazji podpinania nowego systemu mogła się pojawić czcionka "krakowska", co sugeruje zdjęcie bocznego wyświetlacza, którego czcionka jest bardzo doń podobna
Ta czcionka tylko wydaje się być podobna do krakowskiej (przez chore odstępy i niewłaściwie zrobione "ó"), krakowski font (bo to nie sprawka sterownika tylko programu w wyświetlaczu (jest możliwa sytuacja, w której wagon ma 4 wyświetlacze z 3 różnymi fontami), może da się to zdalnie aktualizować, chociaż znając R&G to wątpię) ma jeszcze te paskudne cyfry i chamsko rozciąga tekst, słowem na krótkich tablicach zachowuje się dokładnie tak samo źle jak na długich.
Według mnie ona nie wydaje się być podobną ;) Ona jest podobna, tylko dzięki większej rozdzielczości wyświetlacza możliwa była poprawa wad czcionki orginalnej, czyli chociażby właśnie za duża szerokość.
Szerokie odstępy akurat nie są "krakowską" domeną - odstępy między znakami to nadal 1 piksel :)

A czcionki da się jakoś aktualizować (zapewne formatując tablicę i wgrywając nowe pliki - ostatnio w Krakowie właśnie mnożą się autobusy z tak przeformatowanymi zielonymi "klapkami" :)

Zaś co do Novejmedii:
Obrazek

Zauważ, że przeskalowana czcionka krakowska idealnie pokryła "WILANÓW" z Novejmedii, 117 jest nieco grubsze, bo pochodzi z czcionki typowej dla numeru linii, a nie wąskiego kierunku.

Zatem ja nadal się będę trzymać swojej wersji, że Novamedia mocno się inspirowała czcionką krakowską ;)
px33 pisze:
Tyrystor pisze: Zapewne Novamedia ma za zadanie jedynie pobierać ze starego sterownika trasę i przystanki i ogarniać informację pasażerską wewnątrz, zaś rozkład ma do dyspozycji jedynie kierowca.
Mocno wątpię, no chyba że znowu wcisnęli swój sterownik żeby więcej zarobić pod pretekstem niekompatybilności. Przypuszczam, że monitory mają swoje komputery (albo ukryte w środku obudów albo w szafce nad głową kierowcy) i jeśli tylko sterowniki R&G mogą wysyłać całą trasę bez zmian w oprogramowaniu to równie dobrze mogłyby ją wysyłać bezpośrednio do ekranów, więc dodatkowy sterownik byłby niepotrzebny.
Pretekst niekompatybilności w kwestii sterowników i monitoringu jest bardzo możliwy.
112 120 190 240 256 412 527 E-9 L43 L45 N11

mozgow
Posty: 703
Rejestracja: 04 gru 2007, 11:43
Lokalizacja: Ochota

Post autor: mozgow » 02 lip 2011, 19:17

Siecool pisze:Jak to jest, że kupuje się wypaśny system informacji pasażerskiej, po czym informatyk pisze do tego taki program, żeby przypadkiem nie dało się tego rozsądnie wykorzystywać...
Z doświadczenia mogę powiedzieć, że informatyk (czy też bardziej firma, które to robiła), zaprogramuje tylko to czego wymaga klient. Jeśli klient takiego wymagania nie zgłosił, to nikt czegoś takiego z dobrego serca nie zrobi. Więc jeśli kogoś można obwiniać, to osobę lub osoby, które zgłaszały/opisywały wymagania programu.
1 7 9 22 128 141 157 172 175 504

px33
Posty: 1656
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 02 lip 2011, 20:40

Tyrystor pisze: Zatem ja nadal się będę trzymać swojej wersji, że Novamedia mocno się inspirowała czcionką krakowską ;)
Inspirowała
Tyrystor pisze: Zatem ja nadal się będę trzymać swojej wersji, że Novamedia mocno się inspirowała czcionką krakowską ;)
Mocno inspirowała - zgoda (chociaż nie do końca bo oprogramowanie krakowskie ma co najmniej 3 czcionki wybierane wg. długości opisu), ma źle zrobione ogonki i okropne odstępy (w Warszawie są 2 idealne fonty - duży z Mobiteców i R&G z nowych MAN-ów)
Bo 3-znakowy opis linii na 84-ce R&G w praktyce zajmuje pół wyświetlacza (tutaj mniej więcej widać: http://gtlodz.eu/img-2092_70a2,25714.html ). Poza tym przy takim krótkim kierunku na oryginalnym krakowskim R&G napis byłby chyba pisany największym i najbrzydszym fontem.

Awatar użytkownika
Tyrystor
Posty: 1833
Rejestracja: 30 gru 2005, 16:07
Lokalizacja: Zielone Pola Białej Łąki
Kontakt:

Post autor: Tyrystor » 03 lip 2011, 15:38

px33 pisze:Mocno inspirowała - zgoda (chociaż nie do końca bo oprogramowanie krakowskie ma co najmniej 3 czcionki wybierane wg. długości opisu), ma źle zrobione ogonki i okropne odstępy (w Warszawie są 2 idealne fonty - duży z Mobiteców i R&G z nowych MAN-ów)
Bo 3-znakowy opis linii na 84-ce R&G w praktyce zajmuje pół wyświetlacza (tutaj mniej więcej widać: http://gtlodz.eu/img-2092_70a2,25714.html ). Poza tym przy takim krótkim kierunku na oryginalnym krakowskim R&G napis byłby chyba pisany największym i najbrzydszym fontem.
Tak, "kraków" ma 3 rodzaje fontów - my zresztą też, bo w MZA też "kraków" się pojawia (i miejsce występowania, czy to Mielec, czy Gdynia, czy Warszawa, czy Kraków nie ma znaczenia, wersja firmware wyświetlacza jest ta sama ;) ):
- najszerszy 13 pix: w Krakowie częsty (Rżąka itp.), u nas nie, bo piszemy wersalikami, niemniej można podziwić na 190: CH MARKI
- wąski 13 pix: w Krakowie rzadszy (np. Borek Fałęcki), u nas do spotkania np. na liniach szczęśliwickich: 184 SZCZĘŚLIWICE
- wąski 12 pix (czcionka jeszcze ze "starego R&G") dla napisów najdłuższych. Nie dam głowy, ale chyba do złapania na 109. Na pewno został uwieczniony jak po raz pierwszy ta czcionka u nas zagościła na 105 (STARE BEMOWO).

Co do długości numeru linii - nie wiem czemu na wyświetlaczu bocznym (tak wąskim!) R&G nie wymusza stosowania mniejszej czcionki. Jak byłem swego czasu w Olsztynie - na żadnym autobusie z Pixelem nie widziałem większej czcionki dla linii niż 12 wąska lub 14 wąska (jak u grodzia na 191 na pl. Narutowicza).

Z czcionką Mobitec jest różnie - o ile w Conneksach była śliczna, o tyle jej większy odpowiednik w Mobilisie jest już nieco kanciasty. Ale Pixel też jest bardzo dobrą i czytelną czcionką oraz (tu się zgadzam w pełni) R&G z nowych MAN-ów.
112 120 190 240 256 412 527 E-9 L43 L45 N11

px33
Posty: 1656
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 03 lip 2011, 19:54

Tyrystor pisze:(i miejsce występowania, czy to Mielec, czy Gdynia, czy Warszawa, czy Kraków nie ma znaczenia, wersja firmware wyświetlacza jest ta sama ;) )
Nazwa wzięła się ZTCW stąd, że Kraków jako pierwszy dostał te trefne tablice (i nawet zażyczyli sobie żeby im to wgrać we wszystkich). Nie wiem co im strzeliło do głowy żeby coś tak paskudnego wypuszczać jako sztandarowy produkt.

A propos tych ładnych R&G - to jest jakiś inny typ tablicy (o większej rozdzielczości) czy R&G według swojego widzimisię decyduje kogo uszczęśliwić krakowską? A nawet jeśli to inny typ to przecież mają jeszcze b. ładny i strasznie wyraźny wariant z trochę grubszą i kanciastą czcionką na zwykłe tablice.
Jak to ustrojstwo w ogóle ma zapisany program? W procesorze czy w osobnej (wymiennej) kostce żeby dało się to względnie łatwo przegrywać? A może jest opcja flashowania po RS485?

Awatar użytkownika
Tyrystor
Posty: 1833
Rejestracja: 30 gru 2005, 16:07
Lokalizacja: Zielone Pola Białej Łąki
Kontakt:

Post autor: Tyrystor » 04 lip 2011, 0:23

px33 pisze:
Tyrystor pisze:(i miejsce występowania, czy to Mielec, czy Gdynia, czy Warszawa, czy Kraków nie ma znaczenia, wersja firmware wyświetlacza jest ta sama ;) )
Nazwa wzięła się ZTCW stąd, że Kraków jako pierwszy dostał te trefne tablice (i nawet zażyczyli sobie żeby im to wgrać we wszystkich). Nie wiem co im strzeliło do głowy żeby coś tak paskudnego wypuszczać jako sztandarowy produkt.

A propos tych ładnych R&G - to jest jakiś inny typ tablicy (o większej rozdzielczości) czy R&G według swojego widzimisię decyduje kogo uszczęśliwić krakowską? A nawet jeśli to inny typ to przecież mają jeszcze b. ładny i strasznie wyraźny wariant z trochę grubszą i kanciastą czcionką na zwykłe tablice.
Jak to ustrojstwo w ogóle ma zapisany program? W procesorze czy w osobnej (wymiennej) kostce żeby dało się to względnie łatwo przegrywać? A może jest opcja flashowania po RS485?
Ja wiem, skąd ta nazwa, nawias odnosił się do "oryginalne krakowskie" z Twojej wypowiedzi ;)
R&G nie decyduje, daje co jest pod ręką, zauważ, że teraz "w obiegu" są dwie wersje oprogramowania:
- stary font z dużym, pogrubionym kierunkiem
- kraków

Wariant "kanciasty" był w obiegu w 2003 r. i szybko znikł, niestety. Niemniej czasem się pojawia dzięki przeprogramowaniu tablic (np. w MAN-y NG 312 ex. Oslo w PKM Katowice).

Wydaje mi się, że tak, aby najprościej dla producenta było zaprogramować, a klient niech się głowi sam jak mu kodowanie się przestawi nagle lub inne problemy się zrobią. W końcu ponoć nadal sterowniki R&G aktualizuje się przez podczerwień...
112 120 190 240 256 412 527 E-9 L43 L45 N11

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 04 lip 2011, 9:16

Nie widzę tego ale być może już było. ZTM zamiast szarego cienkiego paska przekreślającego nr linii na przystanku zastosował czarny szerszy pasek z napisem białą czcionką "LINIA ZAWIESZONA"

Awatar użytkownika
Colony
Posty: 2932
Rejestracja: 05 sty 2006, 17:43
Lokalizacja: przychodzimy i dokąd zmierzamy?
Kontakt:

Post autor: Colony » 04 lip 2011, 10:58

Myślę, że słusznie zważywszy na fakt, że w wielu miejscach miasta te paski przekreślały linii dawno odwieszone albo już nie istniejące.
(podpis tymczasowy zanim nie znajdę czegoś niebanalnego co was zbije z pantałyku)

px33
Posty: 1656
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 04 lip 2011, 11:36

Tyrystor pisze:W końcu ponoć nadal sterowniki R&G aktualizuje się przez podczerwień...
W sensie firmware czy dane? Bo dane można aktualizować na 3 sposoby (w tych nowych może na więcej jeśli przypadkiem dorobili się wifi) - po podczerwieni, po kablu (RS232) albo przez moduł radiowy, a co do firmware'u to nie mam zielonego pojęcia.
Tyrystor pisze: - stary font z dużym, pogrubionym kierunkiem
To jest chyba to co rozumiem pod pojęciem kanciastego. I ten jest naprawdę ładny.

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10155
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23

Post autor: JacekM » 07 lip 2011, 21:06

Czy Milczący Knapik to zjawisko powszechne we wszystkich przegubowcach Mobilisu czy tylko w 180?
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Łukasz
Posty: 11097
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 07 lip 2011, 21:46

JKTpl pisze:Nie no, bardzo fajnie to wygląda. Tylko te dwa sterowniki w kabinie gryzą, lecz to nie mój - jako pasażera - problem.
Większych nie mogli już zrobić? Ten obrazek torów jest taki kluczowy?
ŁK

bepe
Posty: 3516
Rejestracja: 04 wrz 2010, 15:33
Lokalizacja: Gocław

Post autor: bepe » 07 lip 2011, 22:29

JacekM pisze:Czy Milczący Knapik to zjawisko powszechne we wszystkich przegubowcach Mobilisu czy tylko w 180?
Ja ostatnio (to znaczy po słynnej już aktualizacji Macrosystemu, o której już się tu trochę naczytaliśmy) mam wrażenie, że jest to powszechne zjawisko w SU12 Mobilisu.

Tranzystor

Post autor: Tranzystor » 07 lip 2011, 22:33

Ja dzisiaj jechałem SU18 Mobilisowym i jak najbardziej były zapowiedzi p. Knapika :)

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 08 lip 2011, 0:53

Dziś jechałem żoliborskim 35, które miało tablicę boczną z napisem "Kurs wariantowy"/"Trasa wariantowa" (Zajezdnia Żoliborz - Nowe Bemowo). Do tramwaju wsiadłem w Centrum koło 20 w kierunku Okęcia. Jeden pasażer pytał się motorniczego jak ten tramwaj jedzie i wskazywał, że coś nie tak z tablicą jest. Motorniczy na pl. Konstytucji wyszedł z kabiny, zamknął ją, wyszedł z tramwaju, podszedł do tablicy, pokręcił głową. Wrócił do kabiny, rozejrzał się, ale żadnej innej tablicy nie było.

Co to w ogóle za cudo jest?
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

ODPOWIEDZ