1. Jednoznaczne - pasażer powinien móc jednoznacznie określić, czy dojedzie linią do celu.
2. Przejrzyste - pasażer powinien móc szybko ustalić, którymi liniami dojedzie do celu, a potem informację tę łatwo przyswoić.
Jednoznaczność można osiągnąć nadając liniom numery, nawet w sposób przeprowadzany obecnie przez KM - to i tak krok do przodu w stosunku do wcześniejszego systemu.
Drugiego warunku oczywiście nowy system KM nie spełnia - żeby zaczął spełniać, liczba linii powinna być ograniczona do klikunastu, góra 30-40.
Kłopot w tym, że połączeń obecnie jest dużo więcej - zapewne nie bez powodu, np. może chodzić o elastyczne dostosowanie do potrzeb pasażerów przy optymalnym wykorzystaniu taboru. Jeżeli względów tych nie zamierzamy poświęcić dla przejrzystości systemu, można pójść na kompromis - rozwiązanie ZTM lub podobne.
Bardzo podoba mi się pomysł cube'a z numeracją KM XYZ i KM 0YZ, z tą jednak różnicą, że zamiast 5 znaków, wystarczą 3 lub rzadziej 4 (łatwiej zapamiętać).
Moja modyfikacja propozycji ZTM/cube to uproszczenie oznaczeń cube'a do postaci R(E)s i R(E)kw, gdzie:
- R(E) to po prostu "R" lub "RE", jak w propozycji ZTM - "R" - to przejazdy przez W-wę Śródmieście, "RE" - przez W-wę Centralną
- s - odpowiada którejś z docelowych stacji warszawskich (np. 1 - Zachodnia/Wschodnia, 6 - Wileńska, 9 - Gdańska/Wola, 8 - Lotnisko Okęcie) - oznaczenie tylko dla linii kończących bieg w Warszawie
- k - kierunek - określa kierunek połączenia kolejowego poza Warszawą (np. jak w propozycji ZTM)
- p - wariant kierunku, czyli np. dla rozwidlenia na Czeremchę i Łuków mogłyby zaistnieć 2 warianty (lub więcej, o czym za chwilę)
Kilka połączeń w danym kierunku może właściwie mieć jedno oznaczenie z wyróżnikiem miejscowości docelowej, np. linie udające się w kierunki "1" (wg nomenklatury ZTM Skierniewice) mogłyby mieć następujące oznaczenia w zależności od stacji docelowej:
- "R10 Pruszków"
- "R10 Grodzisk Mazowiecki"
- "R10 Żyrardów"
- "R10 Skierniewice"
Wystarczyłoby, aby osoby mieszkające bliżej Warszawy zapamiętały, że mają pojechać "R10". Mieszkańcy dalszych miejscowości musieliby zwracać uwagę także na wyróżnik.
Alternatywą jest rozwiązanie przyjmujące jako wariant kierunku miejscowość docelową, czyli odpowiednio:
- "R10" - do Pruszkowa
- "R11" - do Grodziska
- "R12" - do Żyrardowa
- "R13" - do Skierniewic
Wadą tego rozwiązania jest szybsze zużycie pojemności numeracyjnej oznaczeń (maksymalnie może być 10 wariantów kierunku - od "R10" do "R19") - wówczas możnaby się jednak zdecydować na 2-cyfrowe wariany (np. "R143" - "1" - kierunek, "43" - wariant)
Dla przypomnienia propozycja cube'a:
![Obrazek](http://desmond.imageshack.us/Himg407/scaled.php?server=407&filename=oznaczenialiniikm.png&res=medium)
[ Dodano: |5 Kwi 2012|, 2012 14:54 ]
Np. do poniższych stacji mogłyby jeździć następujące linie (oznaczenia kierunku, czyli pierwszej cyfry, na podstawie propozycji ZTM):
Pruszków R10
Milanówek R10
Grodzisk Mazowiecki R10
Żyrardów R10
Skierniewice R10
Mińsk Mazowiecki R20
Mrozy R20
Siedlce R20
Siemiatycze R21
Czeremcha R21
Łuków R22
Błonie R30
Sochaczew R30
Łowicz Gł. R30
Kutno R30
Płock R31
Sierpc R31, R94
Legionowo R90
Radzymin R51
Tłuszcz R51, R60
Wyszków R52
Ostrołęka R52
Wołomin R60
Małkinia R60
Otwock R70
Pilawa R70
Dęblin R70
Piaseczno R80
Góra Kalwaria R81
Czachówek Płd. R82
Warka R82
Radom R82
Przysucha R83
Drzewica R83
Skarżysko Kamienna R84
Nowy Dwór Mazowiecki R91
Nasielsk R91
MPL Modlin R92
Ciechanów R93
Mława R93
Działdowo R93
Płońsk R94
W-wa Wsch/Zach przez W-wę Śródm. R1 lub R01
W-wa Wsch/Zach przez W-wę Centr. RE1 lub RE01
W-wa Wileńska R6 lub R06
W-wa MPL Okęcie R8 lub R08
W-wa Gdańska/Wola R9 lub R09