[Poznań] Czy powstanie pierwsza prywatna linia tramwajowa ?

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
rubeus
Posty: 449
Rejestracja: 23 sty 2006, 20:24
Lokalizacja: Ursynów/Kabaty
Kontakt:

Post autor: rubeus » 08 sty 2010, 21:00

Ciekawostka z Poznania

Prywatny tramwaj zawiezie nas na Naramowice?

Jest szansa na zbudowanie wyczekiwanej trasy tramwajowej na Naramowice i przedłużenie linii z Ogrodów do al. Polskiej. Pod warunkiem, że znajdą się prywatni inwestorzy

Na Naramowicach żyje ok. 16 tys. poznaniaków, a kolejnych 30 tys. ma zamieszkać na osiedlu planowanym w rejonie ul. Rubież. Jedyna wąska ulica - Naramowicka - która prowadzi do centrum Poznania, jest wiecznie zakorkowana. - Dojazd do pracy to koszmar - opowiada Michał z ul. Bronisza. - Autobusy tak się wloką, że z jednego przystanku na drugi można szybciej dojść niż dojechać.

Inną pilną potrzebą komunikacyjną jest przedłużenie trasy z Ogrodów do al. Polskiej. Miałaby tam powstać nowa pętla oraz wspólny dworzec dla tramwajów i autobusów, również podmiejskich. Obok nich ma stanąć parking Park&Ride. Kierowcy, którzy zostawiliby tam auto, za darmo podróżowaliby komunikacją miejską. Dzięki temu rozwiązaniu ul. Dąbrowskiego i Jeżyce przestałyby być wreszcie zakorkowane.

Prywatny inwestor albo nic

Wiceprezydent Mirosław Kruszyński, odpowiedzialny za komunikację: - W najbliższych latach w budżecie Poznania nie będziemy mieć pieniędzy na te inwestycje. Dlatego sprawdzamy różne scenariusze, w których trasy tramwajowe mogliby zbudować prywatni inwestorzy. W lutym będziemy mieć dokumentację dotyczącą trasy do al. Polskiej. Potem zabierzemy się za Naramowice. Dopóki nie ogłosimy przetargów, nie dowiemy się, czy są firmy zainteresowanie tymi projektami. Możliwe, że przetargi rozpiszemy jeszcze w tym roku.

- To słuszna droga, która może przyśpieszyć budowę obu tras - chwali radny Wojciech Kręglewski, przewodniczący komisji polityki przestrzennej. - Inaczej musielibyśmy z nimi czekać aż do 2016-2018 r.

Tory wydzierżawię!

Są dwa możliwe warianty budowy nowych tras: albo według nowej ustawy o koncesjach na roboty budowlane lub usługi, albo na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. W pierwszym wariancie inwestor buduje trasę, a potem przez czas trwania koncesji - np. 30 lat - zarabia na przewożeniu pasażerów. Po upływie koncesji trasa przeszłaby na własność miasta. W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego MPK wydzierżawiłoby tory od inwestora. I ten wariant jest bardziej prawdopodobny.

Jeśli plan się powiedzie, Poznań będzie pierwszym miastem w Polsce z prywatnymi trasami tramwajowymi.

Żeby skusić potencjalnych inwestorów, miasto może zaoferować im coś więcej - atrakcyjne grunty. - Firmie zainteresowanej budową tramwaju do al. Polskiej moglibyśmy przekazać tereny przy planowanej pętli, na których mogłaby zbudować centrum handlowe - mówi Kręglewski.

Na Naramowicach miasto ma treny pod budownictwo wielorodzinne. Inwestorzy są nimi bardzo zainteresowani. Ale atrakcyjność mieszkań, które mają tam powstać, wzrośnie dopiero po wybudowaniu trasy tramwajowej łączącej dzielnicę z centrum. Dlatego - zdaniem radnego Kręglewskiego - deweloperzy mogą być zainteresowani współfinansowaniem torów i planowanej ul. Nowonaramowickiej.

Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001, ... wice_.html

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 08 lis 2012, 21:54

Może nie tramwaj, ale na Naramowice ;) O pomyśle budowy linii trolejbusowej.

http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001, ... jbus_.html
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
vernalisadonis
Posty: 3080
Rejestracja: 03 cze 2012, 13:12

Post autor: vernalisadonis » 08 lis 2012, 22:04

Też uważam, że lepiej linię tramwajową zbudować przynajmniej można to połączyć w jedną całość.
Warszawa, 08.07.2014r., 8505/4A/519
Wrocław, 04.02.2016r., 4630/010A/146
Bydgoszcz, 05.01.2022 M202/3/55
Komunikacja miejska oraz kolej

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 09 lis 2012, 7:34

Zaczynają kombinować jak koń pod górę. Pierwszy objaw zarzucania projektu.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36633
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 09 lis 2012, 7:41

TLG pisze:Pierwszy objaw zarzucania projektu.
Albo, jak się podnosi w komentarzach, próby wyciągnięcia unijnej kasy na drogę.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 09 lis 2012, 20:55

Najlepiej nie budować Nowonaramowickiej, tylko trasę tramwajową. Działoby się, oj działo :D
Trolejbus oczywiście pomysłem absurdalnym.
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

ODPOWIEDZ