Paliwa alternatywne w warszawskiej komunikacji miejskiej

Moderatorzy: JacekM, Dantte

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 11 sty 2006, 21:06

Dzięki za dokładne wyjaśnienie numeracji modeli mana
To i tak nie wszystko, bo MAN ma jeszcze oznaczenia poszczególnych typów nadwozi. Przykładowo-nasze NG313 to także MAN A23. W przypadku gazowych dodaje sie CNG. Ale wobec nowej generacji przyjeło sie nazwy handlowe-Lion's City+literka oznaczająca kategorie gługości. Bo właściwie autobusy Lion's City nadal podchodzą pod trzecią generacje.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6106
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 11 sty 2006, 21:10

TLG pisze:To i tak nie wszystko, bo MAN ma jeszcze oznaczenia poszczególnych typów nadwozi. Przykładowo-nasze NG313 to także MAN A23.
Kto to by pamiętał ;) A tak na serio to zapewne każdy bus ma jakieś tam oznaczenie nadzwozi,np.wiesz jakie solaris ma? :)
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 11 sty 2006, 21:23

Piotrek pisze:Kto to by pamiętał ;)
Hmmm....na przykład ja :D
Piotrek pisze:A tak na serio to zapewne każdy bus ma jakieś tam oznaczenie nadzwozi,np.wiesz jakie solaris ma? :)
O Solarisie nic nie wiem, żeby był podwójny system. Jednak w Solarisach wszystko jest w ramacg jednego zakładu. Natomiast niektóre Volva mają po dwa-trzy różne typy. Np. Volvo 7000 (zasadniczo oznaczenie nadwozia) to także B7R (podwozia-B-bus, silnik 7-litrowy, R-w układzie wieżowym) czy B10MA czyli m.in nasz Jelcz M180 lub-jak kto woli-Steyr SG18 (B-bus, 10-litrowy silnik, M-usytuowany między osiami, A-articular czyli przegumowy). Jeszcze śmieszniej jest z karosowanymi podwoziami Volva. To tak już zupełnie off topic :wink:
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Piotrek
Posty: 6106
Rejestracja: 30 gru 2005, 10:27
Lokalizacja: Radiowo/Bemowo

Post autor: Piotrek » 11 sty 2006, 21:30

TLG pisze:O Solarisie nic nie wiem, żeby był podwójny system. Jednak w Solarisach wszystko jest w ramacg jednego zakładu. Natomiast niektóre Volva mają po dwa-trzy różne typy. Np. Volvo 7000 (zasadniczo oznaczenie nadwozia) to także B7R (podwozia-B-bus, silnik 7-litrowy, R-w układzie wieżowym) czy B10MA czyli m.in nasz Jelcz M180 lub-jak kto woli-Steyr SG18 (B-bus, 10-litrowy silnik, M-usytuowany między osiami, A-articular czyli przegumowy). Jeszcze śmieszniej jest z karosowanymi podwoziami Volva. To tak już zupełnie off topic :wink:
Wiedzę techniczną faktycznie masz imponującą,dzięki za różne ciekawostki :)
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.

Wujek_ed

Post autor: Wujek_ed » 11 sty 2006, 21:31

TLG pisze:
Piotrek pisze:Kto to by pamiętał ;)
Hmmm....na przykład ja :D
Piotrek pisze:A tak na serio to zapewne każdy bus ma jakieś tam oznaczenie nadzwozi,np.wiesz jakie solaris ma? :)
O Solarisie nic nie wiem, żeby był podwójny system. Jednak w Solarisach wszystko jest w ramacg jednego zakładu. Natomiast niektóre Volva mają po dwa-trzy różne typy. Np. Volvo 7000 (zasadniczo oznaczenie nadwozia) to także B7R (podwozia-B-bus, silnik 7-litrowy, R-w układzie wieżowym) czy B10MA czyli m.in nasz Jelcz M180 lub-jak kto woli-Steyr SG18 (B-bus, 10-litrowy silnik, M-usytuowany między osiami, A-articular czyli przegumowy). Jeszcze śmieszniej jest z karosowanymi podwoziami Volva. To tak już zupełnie off topic :wink:
Niezły jesteś w tych oznaczenich. Moje gratulacje =D> =D>

Awatar użytkownika
Nordyk110
Posty: 1634
Rejestracja: 06 sty 2006, 21:32

Post autor: Nordyk110 » 11 sty 2006, 21:58

Wujek_ed pisze:
TLG pisze: Hmmm....na przykład ja :D O Solarisie nic nie wiem, żeby był podwójny system. Jednak w Solarisach wszystko jest w ramacg jednego zakładu. Natomiast niektóre Volva mają po dwa-trzy różne typy. Np. Volvo 7000 (zasadniczo oznaczenie nadwozia) to także B7R (podwozia-B-bus, silnik 7-litrowy, R-w układzie wieżowym) czy B10MA czyli m.in nasz Jelcz M180 lub-jak kto woli-Steyr SG18 (B-bus, 10-litrowy silnik, M-usytuowany między osiami, A-articular czyli przegumowy). Jeszcze śmieszniej jest z karosowanymi podwoziami Volva. To tak już zupełnie off topic :wink:
Niezły jesteś w tych oznaczenich. Moje gratulacje =D> =D>
i moje =D>

Brzydal
Posty: 143
Rejestracja: 15 gru 2005, 22:18

Post autor: Brzydal » 14 sty 2006, 18:31

Jako, że jestem kompletnym "lajkonikiem" w kwestii pojazdów na gaz, wytłumaczcie mi proszę czy ten CNG, którym mają być napędzane te nowe autobusy też tak cuchnie jak gaz stosowany w samochodach ? Pytam poważnie, bo miałem okazję 2 razy w życiu jechać samochodem osobowym na gaz i było czuć zapach gazu czy też raczej spalin o ile instalacja była sprawna :)

PS Wiem, że spaliny z diesla czy benzyniaka też śmierdzą jak cholera ale do tych jestem przyzwyczajony, a gaz to dla mnie nowość :>

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4181
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11

Post autor: Plesim » 14 sty 2006, 19:42

CNG jest gazem bezwonnym. To jest ten sam, ktory masz w kuchence gazowej zaislanej z sieci miejskiej (nie z butli).

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 14 sty 2006, 19:47

można jeszcze tak :) :

CNG -> gaz ziemny (uzywany m,in, w domu w kuchence gazowej)
LPG -> gaz propan-butan używany w samochodach osobowych

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 14 sty 2006, 21:04

CNG-compressed natural gas-sprężony gaz ziemny. I napędza on NGV-natural gas vehicle.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Nordyk110
Posty: 1634
Rejestracja: 06 sty 2006, 21:32

Post autor: Nordyk110 » 14 sty 2006, 22:49

8315 pisze: CNG -> gaz ziemny (uzywany m,in, w domu w kuchence gazowej)
W samochodach gdzies na świecie też jest używany

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 14 sty 2006, 22:54

Tak. Np. w radiowozach. Jest bezpieczniejszy w razie przestrzelenia zbiornika niż paliwo ciekłe. W samochodach jest bardzo popularny w Ameryce Południowej. Można np. w garażu zabudować sobie swoją własną stacje tankowania.
15/12/2005-12/7/2019

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 14 sty 2006, 23:08

TLG pisze:Jest bezpieczniejszy w razie przestrzelenia zbiornika niż paliwo ciekłe
no tak nizupełnie, po perwsze jest sprężony, po drugie jako gaz duzo bardziej lotny- to z jednej strony zalety, bo szybciej sie "rozejdzie" z grugiej jednak wieksze prawdopodobieństwo zapłonu
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

TLG
Posty: 5895
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:20

Post autor: TLG » 14 sty 2006, 23:17

Tak, ale temperatura zapłonu CNG jest dużo wyższa. Ulotny-właśnie-bardzo szybko sie ulatnia, a przy rozprężaniu dodatkowo sie schładza.Podczas testów zbiorniki kompozytowe z CNG ostrzeliwonano, tłuczono, wrzucano do peica. Na Świecie nie było jeszcze ani jednego wybuchu pojazdów napędzanych gazem ziemnym. Sądze, że Amerykanie dobrze wiedzieli co robią. Trudno to wszystko podważyć zwykłymi wątpliwościami.
15/12/2005-12/7/2019

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4181
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11

Post autor: Plesim » 15 sty 2006, 19:59

Nordyk110 pisze:W samochodach gdzies na świecie też jest używany
W Polsce też. Obecnie coraz więcej pojazdów przyjeżdza na tankowanie do gazownii i nie są to już tylko pojazdy Gazownii Warszawskiej.

ODPOWIEDZ