blinski pisze:bepe pisze:Skąd masz takie dane? Zdaje się, że skok na 154 miliardy z OFE miał znacznie obniżyć polski dług publiczny.
I zrobił to. Czy może mi ktoś racjonalnie wyjaśnić, skąd słowo 'skok' opisujące przeniesienie pieniędzy z OFE do ZUS?
Oczywiście. Z dnia na dzień wyjęto z prywatnych przedsiębiorstw (OFE) 150 miliardów złotych. Zwolniono je wprawdzie zarazem z połowy przyszłego długu - trochę w myśl zasady "zabierzemy ci dzisiaj z konta 200 tysięcy złotych, ale w zamian za 30 lat będziesz mógł kupić sobie mieszkanie za pół ceny".
A o tym, ze to był skok, jednoznacznie świadczy sposób, w jaki tego dokonano:
Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1717)
Art. 23
1. W dniu 3 lutego 2014 r. otwarty fundusz emerytalny umarza 51,5% jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku każdego członka otwartego funduszu emerytalnego na dzień 31 stycznia 2014 r. i przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, działającego w imieniu i na rzecz Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, aktywa, o których mowa w ust. 2, o wartości odpowiadającej sumie wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych.
2. W dniu 3 lutego 2014 r. otwarty fundusz emerytalny przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych następujące kategorie aktywów, w określonej poniżej kolejności, aż do osiągnięcia wartości odpowiadającej sumie wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 1, według stanu na dzień 31 stycznia 2014 r.:
1) obligacje i bony emitowane przez Skarb Państwa;
2) obligacje emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.11)), gwarantowane przez Skarb Państwa;
3) inne papiery wartościowe opiewające na świadczenia pieniężne, gwarantowane lub poręczane przez Skarb Państwa;
4) środki pieniężne denominowane w walucie polskiej.
3. Otwarty fundusz emerytalny jest obowiązany posiadać na dzień 31 stycznia 2014 r. aktywa, o których mowa w ust. 2, o wartości nie mniejszej niż wartość wynikająca z ust. 1.
4. W przypadku gdy łączna wartość aktywów z danej kategorii, która jest przekazywana, powodowałaby przekroczenie wartości odpowiadającej sumie wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 1, otwarty fundusz emerytalny przekazuje z tej kategorii w pierwszej kolejności aktywa, których termin wykupu lub zapadalności przypada najwcześniej.
5. W przypadku gdy z wyceny aktywów danej kategorii, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, wynika, że nie jest możliwe ich przekazanie o wartości odpowiadającej sumie wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 1, ze względu na niepodzielność składników poszczególnych kategorii aktywów, otwarty fundusz emerytalny przekazuje z danej kategorii aktywów mniej o jeden papier wartościowy powodujący przekroczenie wartości odpowiadającej sumie wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 1, a różnicę sumy wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych, o której mowa w ust. 1, i wartości przekazywanych aktywów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, pokrywa środkami pieniężnymi.
6. Łączny udział aktywów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, w aktywach otwartego funduszu emerytalnego na dzień 31 stycznia 2014 r. nie może być niższy niż łączny udział tych aktywów w aktywach otwartego funduszu emerytalnego na dzień 3 września 2013 r.
7. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ewidencjonuje na dzień 31 stycznia 2014 r. na subkoncie, o którym mowa w art. 40a ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wartość środków odpowiadających wartości umorzonych przez otwarty fundusz emerytalny na rachunku ubezpieczonego będącego członkiem otwartego funduszu emerytalnego jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 1.
8. Wartość środków, o których mowa w ust. 7, może być wyższa niż wartość umorzonych jednostek rozrachunkowych, w sytuacji gdy wartość aktywów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, wynikająca z kursu wyceny lub ceny ustalonych na dzień 31 stycznia 2014 r., jest niższa niż wartość tych aktywów ustalona na dzień 3 września 2013 r., z tym że do porównania wartości aktywów bierze się kurs wyceny lub cenę danych aktywów ustalone zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wyceny aktywów funduszy emerytalnych, z zastrzeżeniem, że w powyższym kursie lub cenie nie uwzględnia się wartości odsetek należnych na dzień wyceny. W takim przypadku do wyliczenia wartości środków, o których mowa w ust. 7, bierze się kurs wyceny lub cenę ustalone w sposób określony w zdaniu poprzedzającym na dzień 3 września 2013 r., powiększone o należne odsetki na dzień 31 stycznia 2014 r.
9. Obliczenia wartości jednostek rozrachunkowych, o których mowa w ust. 1, przypadających na każdego członka otwartego funduszu emerytalnego oraz obliczenia wartości, o której mowa w ust. 8, służącej do obliczenia wartości środków, o których mowa w ust. 7, dokonuje otwarty fundusz emerytalny na dzień 31 stycznia 2014 r.
10. Zakład Ubezpieczeń Społecznych niezwłocznie:
1) przedstawia do nabycia Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez ministra właściwego do spraw budżetu, przekazane przez otwarty fundusz emerytalny aktywa, o których mowa w ust. 2 pkt 1;
2) przenosi do Funduszu Rezerwy Demograficznej przekazane przez otwarty fundusz emerytalny aktywa, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4.
11. Skarb Państwa, reprezentowany przez ministra właściwego do spraw budżetu, nabywa od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych aktywa, o których mowa w ust. 2 pkt 1, w zamian za gwarancję wypłaty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych świadczeń emerytalnych odpowiadających zewidencjonowanej na subkontach, o których mowa w art. 40a ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, prowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wartości tych aktywów.
12. Fundusz Rezerwy Demograficznej przekazuje aktywa, o których mowa w ust. 2 pkt 4, powiększone o pożytki z tych aktywów, na przychody funduszu emerytalnego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w terminie 30 dni po dniu wpływu tych aktywów na rachunek Funduszu Rezerwy Demograficznej.
13. W 2014 r. Fundusz Rezerwy Demograficznej przekazuje na przychody funduszu emerytalnego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych środki pieniężne uzyskane z tytułu wykupu wyodrębnionych aktywów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, pochodzących z otwartych funduszy emerytalnych lub wypłaty należnych od nich odsetek, w terminie 30 dni od dnia ich otrzymania wraz z pożytkami uzyskanymi od tych środków pieniężnych.
14. Do środków pieniężnych pochodzących z aktywów wymienionych w ust. 12 i 13 stosuje się odpowiednio art. 59 ust. 2b ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
15. Otwarty fundusz emerytalny przekaże aktywa, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, na wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych rachunek lub rachunki papierów wartościowych.
16. Otwarty fundusz emerytalny przekaże aktywa, o których mowa w ust. 2 pkt 4, na wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych rachunek bankowy.
17. Otwarty fundusz emerytalny w dniu 3 lutego 2014 r. przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, podpisany przez osoby upoważnione, wykaz zawierający specyfikację i wycenę aktywów, o których mowa w ust. 2.
18. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i tryb przekazania przez otwarte fundusze emerytalne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych aktywów, o których mowa w ust. 2, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i terminowego przekazania aktywów.
Czyli w skrócie: w dniu 3 lutego 2014 r. OFE miały przekazać 51% swoich środków do ZUS-u. Środki te miały być przekazane w formie aktywów określonych w art. 23 ust. 2, wśród których oprócz państwowych papierów wartościowych znalazły się pieniądze. Co więcej - jeśli przed 31 stycznia 2014 r. któreś OFE akurat nie miało tylu aktywów, ilu zażyczył sobie ustawodawca, to na 31 stycznia 2014 r. musiał je sobie kupić tylko po to, aby 3 lutego przekazać je do ZUS-u.
To nie jest skok?
pawcio pisze:zdziwiłbym się, gdyby TK uwaliło tą reformę z tego powodu.
TK nie wyda wyroku, który kosztowałby państwo 150 miliardów, niezależnie od tego, jak bardzo przepis byłby niekonstytucyjny. OFE może uwalić przepisy o zakazie reklamy, o proporcjach inwestycyjnych, o milczącym wystąpieniu z OFE - ale nie uwali przekazania.
MichalJ pisze:Taaa, mnożą kapitał. Zobacz, ile to państwa kosztuje.
Ale to można łatwo zmienić, zmieniając zasady inwestowania środków w OFE, aby nie mogły inwestować w obligacje skarbowe (albo mogły inwestować mniej). Źródłem absurdu OFE nie jest sama konstrukcja takiego sposobu oszczędzania na emeryturę, ale fakt, że środki miały być inwestowane właśnie głównie w państwowe papiery dłużne.
KwZ pisze: OFE miały brać 7% marżę na koniec obracania pieniędzmi, więc miały na tym (też) zarobić.
Ale opłaty też były absurdalnie wysokie.
pawcio pisze:Pod warunkiem, że uznajemy środki w OFE za własność prywatną i do tego własność obywateli, a nie funduszu, a nie srodki publiczne powierzone OFE w zarząd. Będzie miał TK spory problem do rozgryzienia.
Z art. 6 ust. 1 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych wynika, że kasa w OFE jest własnością funduszy. Jednoznacznie wynika to także z uzasadnienia do projektu ustawy z 1997 r. Choć faktem jest, że sformułowanie użyte w art. 6 ustawy jest mało precyzyjne:
Art. 6
1. Składki wpłacone do funduszu, nabyte za nie lub w związku z nimi prawa i pożytki z tych praw stanowią jego aktywa.
MichalJ pisze:Zależy, jak liczyć. OFE miały przez 14 lat zysk średnioroczny 6.5%. Gdyby zarabiały tak samo dobrze jeszcze 30 lat, to twierdzą, że miałyby średniorocznie 8% (ale tylko dla tych, którzy są w OFE od początku) - to wynika z tego, że opłatę od wpłacanych środków pobiera się raz, a nie co roku.
Waloryzacja emerytur ZUS w tym czasie była średniorocznie 6.4%.
Tyle tylko, że waloryzacja środków w ZUS jest dość arbitralnie ustalana przez polityków, o czym najlepiej świadczy fakt, że bodajże w zeszłym roku nagle zamiast waloryzacji procentowej wprowadzono waloryzację kwotową w imię populistycznej idei troski o biednych.
Bastian pisze:KwZ, a fundusz gwarancyjny to coś danego od Boga? Jak sądzisz, co w nim będzie, gdy nastąpi ogólny krach, który wieszczysz?
A w FUS-ie co wtedy będzie? Też nic.