Solbus Solcity

Moderatorzy: JacekM, Dantte

reserved
Posty: 14766
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 21 lip 2014, 21:37

Kto wymyślił tak czułe dotykowe przyciski STOP/DRZWI?! :O Dziś stojąc przy drzwiach zauważyłem, że wciśnięty został STOP, po chwili co chwila coś pikało, jakby ktoś bawił się tym przyciskiem. Po chwili zorientowałem się, że czubeczkiem palca leciutko najeżdżałem na ten przycisk. :-D

(jeśli o tym była mowa, to przepraszam, ciężko o niepowtórzenie czegoś, gdy w ogóle się nie przeglądało 32 stron tematu)

Awatar użytkownika
vernalisadonis
Posty: 3211
Rejestracja: 03 cze 2012, 13:12

Post autor: vernalisadonis » 21 lip 2014, 21:47

A tak one są bardzo czułe czasami jest tak, że na desce rozdzielczej wyskakuje, że trzeba się zatrzymać na żądanie a w rzeczywistości nikt nie wysiada, bo ktoś po prostu lekko je dotknął.
Warszawa, 08.07.2014r., 8505/4A/519
Wrocław, 04.02.2016r., 4630/010A/146
Bydgoszcz, 05.01.2022 M202/3/55
Kraków, 19.10.2024 mc339/4A/178
Komunikacja miejska oraz kolej

Awatar użytkownika
MJ
(Jachim)
Posty: 2284
Rejestracja: 24 lut 2012, 14:57

Post autor: MJ » 21 lip 2014, 23:06

Kiedyś jak 10-tką jechałem i miałem rozpiętą kurtkę to też załączyło. :D

RobertP
Posty: 209
Rejestracja: 29 sty 2012, 22:48

Post autor: RobertP » 15 paź 2014, 18:40

1207 dach ma oklejony bateriami słonecznymi... przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka. Ktoś wie coś więcej? Tylko ten tak ma? Co to i do czego?

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2103
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 16 paź 2014, 14:28

RobertP pisze:1207 dach ma oklejony bateriami słonecznymi... przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka. Ktoś wie coś więcej? Tylko ten tak ma? Co to i do czego?
Może to ten sam patent, który testują teraz w Lublinie. Dach pokryty jest kolektorami słonecznymi, które wytwarzają energię, z której ładowane są akumulatory. W rezultacie dzięki temu ma spaść zużycie paliwa.

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4181
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11

Post autor: Plesim » 07 lis 2014, 13:21

Wygląda na to, że 1210 też dostał baterie słoneczne. Tylko w jakim celu?
Obrazek

Awatar użytkownika
Szeregowy_Równoległy
Szeregowe Chamidło
Posty: 14095
Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37

Post autor: Szeregowy_Równoległy » 07 lis 2014, 23:55

Strzelam: jeśli w osobówce jazda na włączonych światłach mijania powoduje wzrost zużycia paliwa rzędu pojedynczego procenta, to cały elektrobajzel, który posiada autobus, może robić różnicę. Jeśli część tego burdelu uda się zasilić za pomocą matki natury, to może być z tego jakaś oszczędność. Oczywiście prawdopodobniejsze jest, że te baterie gówno dadzą i całe to ekopedalstwo okaże się kasą wyrzuconą w błoto, ale, kurde, jak to brzmi!
129, 177, 178, 187, 194, 197, 207, 716, 401, 517, N35, N85, R1, R3, S1.

Nazywam się Major Bień

grzegorz
Posty: 1364
Rejestracja: 03 mar 2011, 21:16
Lokalizacja: Mokotów/Grochów

Post autor: grzegorz » 08 lis 2014, 9:16

Szeregowy_Równoległy pisze:Oczywiście prawdopodobniejsze jest, że te baterie gówno dadzą i całe to ekopedalstwo okaże się kasą wyrzuconą w błoto, ale, kurde, jak to brzmi!
Szkoda, że nie mam danych liczbowych, ale faktem jest, że wożenie dodatkowego „plecaka” też kosztuje, i to kosztuje okrągły rok niezależnie od tego, czy „plecak” produkuje prąd czy nie. Ja tylko mam nadzieję, że te egzemplarze testowe nie będą jeździć na nocnych... Natomiast całe to „zobaczymy” jest niepoważne: warunki pracy ogniw są znane - Warszawa, tyle, a tyle dni słonecznych, zyski na paliwie (gdy wiemy ile dopuszczamy prądu) do prostego wyznaczenia (jazda z odłączonymi kiolkoma układami żrącymi tyle, ile spodzieamy się dostać z ogniw), koszt ogniw znany. Jedyne co to psucie się, odłączanie się kabelków... Też znane rzeczy.

Awatar użytkownika
Szeregowy_Równoległy
Szeregowe Chamidło
Posty: 14095
Rejestracja: 13 paź 2008, 11:37

Post autor: Szeregowy_Równoległy » 08 lis 2014, 11:44

A ktoś to eksploatował? Są jakieś dane, na których można oprzeć przewidywaną awaryjność? Koszty serwisu tego badziewia też są zerowe? Bo zakładam, że tam czasem trzeba zajrzeć. Z tego, co wiem, hybrydy okazały się średnio trafioną inwestycją, tutaj ma być inaczej? Albo to po prostu wielki elektroencefalograf do badania nastrojów pasażerstwa :term:
129, 177, 178, 187, 194, 197, 207, 716, 401, 517, N35, N85, R1, R3, S1.

Nazywam się Major Bień

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 08 lis 2014, 12:15

Trzeba tez zapewnie częsciej myć dachy, czy mycie w normalnej myjni nie uszkodzi ogniw? Co z odmrazaniem w zimie?

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 08 lis 2014, 14:44

grzegorz pisze:Natomiast całe to „zobaczymy” jest niepoważne: warunki pracy ogniw są znane - Warszawa, tyle, a tyle dni słonecznych
Współczesne ogniwa fotowoltaiczne działają również, gdy słońca nie ma, tyle że ze z wydajnością zmniejszoną o około 50-60%.
Szeregowy_Równoległy pisze:A ktoś to eksploatował? Są jakieś dane, na których można oprzeć przewidywaną awaryjność? Koszty serwisu tego badziewia też są zerowe? Bo zakładam, że tam czasem trzeba zajrzeć.
Generalnie powiem tak: bez dotacji to się nie opłaca jeszcze. Być może jednak MZA położyło łapę na jakichś unijnych pieniądzach i da radę jakoś wyjść na 0 Parę lat temu dla domu znaczyło to dofinansowanie dla domu na poziomie 50%, ale tam ryzyko uszkodzenia jest minimalne, dopóki z nieba nie zaczną lecieć piłki golfowe. Z drugiej strony kWh energii elektrycznej uzyskane w autobusie jest na pewno droższe niż to z elektrowni, więc większe koszta serwisu w jakimś stopniu nadal powinny się zwracać.
Rosa pisze:Co z odmrazaniem w zimie?
Skoro na domach w Skandynawii nie problemu, to i tu nie powinno.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
Patryk2222
Posty: 1305
Rejestracja: 10 lut 2007, 22:52
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Patryk2222 » 08 lis 2014, 16:40

Nie wiem jak jest w solbusach ale w solarisach 8580-95 jest tak że mają napięty bilans elektryczny, po zjeździe są jeszcze doładowywane na zakładzie z sieci, być może te ogniwa mają na celu właśnie wspomóc alternatory w produkcji prądu.
A415>>3911>>3916>>3905>>4796>>4938 :?: >>5457>>1804

D2156HM6UT POWER >> http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=xyaT6AMVrU0
Ehhh wspomnienia ostatnią jazdą 5202 https://www.youtube.com/watch?v=xdPpMuFIcAg

grzegorz
Posty: 1364
Rejestracja: 03 mar 2011, 21:16
Lokalizacja: Mokotów/Grochów

Post autor: grzegorz » 09 lis 2014, 21:27

Poc Vocem pisze:
grzegorz pisze:Natomiast całe to „zobaczymy” jest niepoważne: warunki pracy ogniw są znane - Warszawa, tyle, a tyle dni słonecznych
Współczesne ogniwa fotowoltaiczne działają również, gdy słońca nie ma, tyle że ze z wydajnością zmniejszoną o około 50-60%.
...sprawdzić, czy nie o nocy mowa. Dobra, 60%*0= 0. Chodzi mi przede wszystkim o np. taką zimę, gdy nie bardzo jest o czym mówić: jasno jest krótko i słońce wysoko nad horyzont się nie wznosi. A akurat wtedy potrzeba dużo prądu (grzanie...).

@Patryk2222 zgaduję, że napięty bilans może mieć swoje zalety: mniej energii ciągnie się z silnika, a prąd z sieci raczej wychodzi taniej.

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 10 lis 2014, 12:19

...sprawdzić, czy nie o nocy mowa. Dobra, 60%*0= 0. Chodzi mi przede wszystkim o np. taką zimę, gdy nie bardzo jest o czym mówić: jasno jest krótko i słońce wysoko nad horyzont się nie wznosi. A akurat wtedy potrzeba dużo prądu (grzanie...).
Akurat na noc to bym tak czy tak nie liczył za specjalnie. Zresztą w ogóle na całkowitą redystrybucję energii elektrycznej bym nie liczył. Panel PV ma moc ok. 200-250W/m^2, co oznacza, że to coś na dachu wygeneruje koło 1,5 kW. Jak kiedyś to liczyłem (nie wiem tylko jak duży błąd w szacowaniu popełniłem), to wyszło mi, że taki autobus ma zapotrzebowanie z włączonym ogrzewaniem rzędu 8 kW. Zresztą nawet oceniając na oko widać, że to wystarczy najwyżej na oświetlenie zewnętrzne i wyświetlacze - oświetlenie podstawowe żre 200 W, obrysówki kolejne 200, wyświetlacze LCD 400, diodowe jeszcze 200, duperele typu lampki na desce rozdzielczej 100 W, 20% strat na sprawności i przesyle -> to daje 1,5 kW. Wszelkie detale typu klima i ogrzewanie niestety i tak muszą brać prąd z alternatora.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

cns80
Posty: 981
Rejestracja: 01 wrz 2011, 12:33
Lokalizacja: Warszawa-Lucerny

Post autor: cns80 » 18 lis 2014, 14:01

Poc Vocem pisze:Generalnie powiem tak: bez dotacji to się nie opłaca jeszcze. Być może jednak MZA położyło łapę na jakichś unijnych pieniądzach i da radę jakoś wyjść na 0 Parę lat temu dla domu znaczyło to dofinansowanie dla domu na poziomie 50%,
A czy przypadkiem to nie było dla kolektorów ? Bo dla fotovoltaiki to przyznam szczerze że nie słyszałem o dopłatach.

ODPOWIEDZ