Podróżowanie koleją po Polsce: PR a IC

Moderator: JacekM

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 14 paź 2008, 13:35

ale oprócz tego jest depozytariuszem owoców ciężkiej pracy narodu polskiego (czyt. taboru, który kiedyś był państwowy). Gdyby to była firma Zdzisławex, która zarobiwszy na produkcji grzebieni skołowała sobie tabor i uruchomiła pociągi, nic bym do tego nie miał.

Jakiś czas temu było głośno o niemieckim "podarunku" jakim była partia starych Leopardów. Niemcy woleli je odstąpić za półdarmo niż złomować na własny koszt, podobnie postąpiło USA oddając Polsce fregatę (i proponując w tym roku Indiom dzierżawę starego lotniskowca).
Przyglądając się obecnej sytuacji to pozbycie się tego "państwowego dobra" i oddanie go IC za bezcen jest lepsze niż złomowanie go lub dokładanie co rok po kilkaset milionów złotych do utrzymania przestażałego taboru - którego już nawet na Bąłkany byśmy nie odsprzedali.

Generalnie PIC nowych wagonów nie kupuje, trochę modernizuje, ale zazwyczaj zachowując liczbę miejsc w przedziale, ewentualnie dbając o potrzeby i wygody tak priorytetowych grup podróżnych, jak rowerzyści
Akurat rowerzyści to jedna z poważniejszych grup dla kolei i rynek w który powinni inwestować, ten sektor dynamicznie się rozwija, przybywa ludzi którzy na dwóch kółkach chcą się wybrać np. w góry czy nad morze.
Albo wejdzie przewoźnik prywatny - liberalizacja coraz bliżej - tyle, że on za darmo też jeździł nie będzie i w intratnych porach biletów za darmo miał nie będzie. Chociaż gdy będzie ich dwóch, to z pewnością większa będzie szansa na cenę niższą (aczkolwiek niekoniecznie niższą).
Tu jest pies pogrzebany...
Tak długo jak dla IC nie będzie alternatywy, niższych cen i wyższego standardu nie będzie, przy czym za konkurencję uważam nie tylko ekspresy ale i pociągi przyspieszone czy osobowe.
Samo wprowadzenie drugiego operatora ekspresowego niewiele zmieni bo dojdzie do niczego innego jak podział rynku - tak jak obecnie ma to miejsce w wypadku PKP PR i TLK.
Żeby cokolwiek się zmieniło konieczne jest rozwinięcie sprawnie działającej alternatywnej sieci połaczeń, sieci w której poważną rolę odgrywałyby regionalne i międzyregionalne połączenia kolejowe.
Dopiero coś takiego stworzyłoby realną alternatywę dla ekspresów i wymusiło zmniejszenie ich kosztów.

Adam G.
Posty: 5443
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:56
Lokalizacja: Żoliborz

Post autor: Adam G. » 14 paź 2008, 15:51

Wolfchen pisze:Właśnie patrzyłem trasę Warszawa - Berlin i jestem przerażony cenami po 1000 i więcej złotych... 8-(
jest wiele tras, na których samolot jest tańszy lub naprawdę niewiele droższy od pociągu. nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o długie trasy ;)

porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu. Gdyby nie fakt, że IC (jeszcze) oferuje mi zniżkę szkolną, nawet bym się nie zastanawiał.
noidea

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 14 paź 2008, 16:11

porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu.

Porozmawiamy kiedy na linie lotnicze nałożą obowiązek zakupu limitów emisji gazów cieplarnianych ;)

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 14 paź 2008, 19:16

Adam G. pisze: porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu. Gdyby nie fakt, że IC (jeszcze) oferuje mi zniżkę szkolną, nawet bym się nie zastanawiał.
131 to cena regularna czy promocyjna?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10660
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 14 paź 2008, 19:32

Wtedy prąd też zdrożeje dwa razy.

Adam G. pisze:To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu.
Godzina lotu, a wiesz może,ile zajmują dojazdy na lotnisko, odprawy itp.?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Adam G.
Posty: 5443
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:56
Lokalizacja: Żoliborz

Post autor: Adam G. » 14 paź 2008, 20:16

Glonojad pisze:
Adam G. pisze: porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu. Gdyby nie fakt, że IC (jeszcze) oferuje mi zniżkę szkolną, nawet bym się nie zastanawiał.
131 to cena regularna czy promocyjna?
rzekomo promocyjna, lecz normalnie taki bilet da się kupić w cenie do 150zł (wliczam w to wszystkie opłaty) - zdecydowanie konkurencyjne dla pociągu.

[ Dodano: Wto 14 Paź, 2008 20:17 ]
KwZ pisze:Godzina lotu, a wiesz może,ile zajmują dojazdy na lotnisko, odprawy itp.?
wiem. znacznie mniej niż 5,5h.
noidea

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 14 paź 2008, 20:23

Adam G. pisze: [ Dodano: Wto 14 Paź, 2008 20:17 ]
KwZ pisze:Godzina lotu, a wiesz może,ile zajmują dojazdy na lotnisko, odprawy itp.?
wiem. znacznie mniej niż 5,5h.
4h? Na lotnisku trzeba być ile wcześniej (pytam bo nie wiem), nie mówiąc o tym, ze lotnisko znajduje się bardzo daleko od Szczecina (chyba z godzinę jazdy). A po modernizacji jazda pociągiem w 4h będzie całkiem wykonalna.

[ Dodano: Wto 14 Paź, 2008 20:26 ]
Aligator pisze: Przyglądając się obecnej sytuacji to pozbycie się tego "państwowego dobra" i oddanie go IC za bezcen jest lepsze niż złomowanie go lub dokładanie co rok po kilkaset milionów złotych do utrzymania przestażałego taboru - którego już nawet na Bąłkany byśmy nie odsprzedali..
Ciekawe, skoro to IC sobie łyknął sam najnowszy tabor...
"A jedenastka to pojedzie w zatrzymanie, bo oni nie mogą tymi nowymi tramwajami po innych torach jeździć"

"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 14 paź 2008, 21:04

Adam G. pisze:
Glonojad pisze: 131 to cena regularna czy promocyjna?
rzekomo promocyjna, lecz normalnie taki bilet da się kupić w cenie do 150zł (wliczam w to wszystkie opłaty) - zdecydowanie konkurencyjne dla pociągu.
No nie wiem, ja tam o ile pamiętam sprawdzałem na okres świąteczny i za dwie osoby w dwie strony było to ok. 650 PLN. Czyli dwie stówy więcej niż w IC, nie licząc nieznanej (i niemożliwej do ustalenia zdalnie!!!) stawki busiarza do Międzyzdrojów...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
R-9 Chełmska
Posty: 7779
Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec

Post autor: R-9 Chełmska » 14 paź 2008, 21:07

Najłatwiej sprawdzić na stronie :P
Lot na jutro - najtańszy - na samolot o 22:20 349,38 PLN (w jedną stronę), najdroższy - na lot o 7:25 - jedyne 670,38 PLN.
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 14 paź 2008, 21:16

Toż piszę, że sprawdzałem dla konkretnej podróży w międzyświęcie.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 14 paź 2008, 22:42

Ciekawe, skoro to IC sobie łyknął sam najnowszy tabor...
Mówisz o tych kilku Ed-ytkach z PR?
To może warto by również wpsomnieć o tych dziesiątkach - setkach? - starych szrotowatych wagonów które czeka albo kapitalny remont albo złomowanie?
Loków też raczej nowych nie przejął, ba nawet poczciwe EU07 wypożycza z Cargo...

Awatar użytkownika
bohunu
Posty: 5753
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:26
Lokalizacja: dolina absurdu

Post autor: bohunu » 14 paź 2008, 22:47

Aligator pisze:Loków też raczej nowych nie przejął, ba nawet poczciwe EU07 wypożycza z Cargo...
Mówisz o tych zielonych na których jest napisane "PKP Intercity - Zakład Północny/Centralny itd."? Czy o tych w kolorze denaturatu co prowadzą pośpieszny Mazury codziennie?
Aligator pisze:To może warto by również wpsomnieć o tych dziesiątkach - setkach? - starych szrotowatych wagonów które czeka albo kapitalny remont albo złomowanie?
Na każdym wagonie PR jest nalepka czyj jest/będzie po podziale.
1 10 20 22 24 26 103 109 151 157 171 180 190 507 520 645 691 695 KM2 KM7 KM8 KM26 KM31 IC3 IC4 IC7 IC8 IC10
To, że pracuje tam gdzie pracuję nie oznacza, że zawsze zgadzam się z decyzjami swojej firmy, a wszystko co tu wyprodukuje jest moim własnym zdaniem.
a poza tym zgadzam się z maksymą pawcia!

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 14 paź 2008, 22:49

To nie jest temat o zmianach w podziałach spółek, a o różnicach w podróżowaniu pociągami PR i IC. Proszę przestrzegać porządku tematycznego.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Adam G.
Posty: 5443
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:56
Lokalizacja: Żoliborz

Post autor: Adam G. » 15 paź 2008, 17:30

R-9 Chełmska pisze:Najłatwiej sprawdzić na stronie :P
Lot na jutro - najtańszy - na samolot o 22:20 349,38 PLN (w jedną stronę), najdroższy - na lot o 7:25 - jedyne 670,38 PLN.
powszechnie wiadome jest, że im wcześniej kupimy bilet lotniczy, tym lepszą będzie on miał cenę :)
noidea

Awatar użytkownika
piotram
Posty: 2849
Rejestracja: 27 lut 2006, 19:42
Lokalizacja: W-wa Kercelak

Post autor: piotram » 15 paź 2008, 21:13

Adam G. pisze:
R-9 Chełmska pisze:Najłatwiej sprawdzić na stronie :P
Lot na jutro - najtańszy - na samolot o 22:20 349,38 PLN (w jedną stronę), najdroższy - na lot o 7:25 - jedyne 670,38 PLN.
powszechnie wiadome jest, że im wcześniej kupimy bilet lotniczy, tym lepszą będzie on miał cenę :)
No i to dyskwalifikuje samoloty jako środek tramsportu na krótkich dystansach. Do Anglii to można sobie zarezerwować 2 miesiące wczesniej, ale do Krakowa?
"A jedenastka to pojedzie w zatrzymanie, bo oni nie mogą tymi nowymi tramwajami po innych torach jeździć"

"Odbudowa trakcji elektrycznej na Chłodnej to szalony pomysł, gdyż wymaga to budowy pętli. Tramwaj konny jej nie potrzebuje" - architekt projektu rewitalizacji Chłodnej

ODPOWIEDZ