Strona 8 z 12

: 14 paź 2008, 13:35
autor: Aligator
ale oprócz tego jest depozytariuszem owoców ciężkiej pracy narodu polskiego (czyt. taboru, który kiedyś był państwowy). Gdyby to była firma Zdzisławex, która zarobiwszy na produkcji grzebieni skołowała sobie tabor i uruchomiła pociągi, nic bym do tego nie miał.

Jakiś czas temu było głośno o niemieckim "podarunku" jakim była partia starych Leopardów. Niemcy woleli je odstąpić za półdarmo niż złomować na własny koszt, podobnie postąpiło USA oddając Polsce fregatę (i proponując w tym roku Indiom dzierżawę starego lotniskowca).
Przyglądając się obecnej sytuacji to pozbycie się tego "państwowego dobra" i oddanie go IC za bezcen jest lepsze niż złomowanie go lub dokładanie co rok po kilkaset milionów złotych do utrzymania przestażałego taboru - którego już nawet na Bąłkany byśmy nie odsprzedali.

Generalnie PIC nowych wagonów nie kupuje, trochę modernizuje, ale zazwyczaj zachowując liczbę miejsc w przedziale, ewentualnie dbając o potrzeby i wygody tak priorytetowych grup podróżnych, jak rowerzyści
Akurat rowerzyści to jedna z poważniejszych grup dla kolei i rynek w który powinni inwestować, ten sektor dynamicznie się rozwija, przybywa ludzi którzy na dwóch kółkach chcą się wybrać np. w góry czy nad morze.
Albo wejdzie przewoźnik prywatny - liberalizacja coraz bliżej - tyle, że on za darmo też jeździł nie będzie i w intratnych porach biletów za darmo miał nie będzie. Chociaż gdy będzie ich dwóch, to z pewnością większa będzie szansa na cenę niższą (aczkolwiek niekoniecznie niższą).
Tu jest pies pogrzebany...
Tak długo jak dla IC nie będzie alternatywy, niższych cen i wyższego standardu nie będzie, przy czym za konkurencję uważam nie tylko ekspresy ale i pociągi przyspieszone czy osobowe.
Samo wprowadzenie drugiego operatora ekspresowego niewiele zmieni bo dojdzie do niczego innego jak podział rynku - tak jak obecnie ma to miejsce w wypadku PKP PR i TLK.
Żeby cokolwiek się zmieniło konieczne jest rozwinięcie sprawnie działającej alternatywnej sieci połaczeń, sieci w której poważną rolę odgrywałyby regionalne i międzyregionalne połączenia kolejowe.
Dopiero coś takiego stworzyłoby realną alternatywę dla ekspresów i wymusiło zmniejszenie ich kosztów.

: 14 paź 2008, 15:51
autor: Adam G.
Wolfchen pisze:Właśnie patrzyłem trasę Warszawa - Berlin i jestem przerażony cenami po 1000 i więcej złotych... 8-(
jest wiele tras, na których samolot jest tańszy lub naprawdę niewiele droższy od pociągu. nie chodzi tu bynajmniej wyłącznie o długie trasy ;)

porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu. Gdyby nie fakt, że IC (jeszcze) oferuje mi zniżkę szkolną, nawet bym się nie zastanawiał.

: 14 paź 2008, 16:11
autor: Aligator
porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu.

Porozmawiamy kiedy na linie lotnicze nałożą obowiązek zakupu limitów emisji gazów cieplarnianych ;)

: 14 paź 2008, 19:16
autor: Glonojad
Adam G. pisze: porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu. Gdyby nie fakt, że IC (jeszcze) oferuje mi zniżkę szkolną, nawet bym się nie zastanawiał.
131 to cena regularna czy promocyjna?

: 14 paź 2008, 19:32
autor: KwZ
Wtedy prąd też zdrożeje dwa razy.

Adam G. pisze:To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu.
Godzina lotu, a wiesz może,ile zajmują dojazdy na lotnisko, odprawy itp.?

: 14 paź 2008, 20:16
autor: Adam G.
Glonojad pisze:
Adam G. pisze: porównajmy na przykład cenę IC Szczecin - Warszawa z samolotem LOT-u. To pierwsze (2kl.) to koszt 109zł i 5,5 godziny jazdy. To drugie - 131zł i niewiele ponad godzina lotu. Gdyby nie fakt, że IC (jeszcze) oferuje mi zniżkę szkolną, nawet bym się nie zastanawiał.
131 to cena regularna czy promocyjna?
rzekomo promocyjna, lecz normalnie taki bilet da się kupić w cenie do 150zł (wliczam w to wszystkie opłaty) - zdecydowanie konkurencyjne dla pociągu.

[ Dodano: Wto 14 Paź, 2008 20:17 ]
KwZ pisze:Godzina lotu, a wiesz może,ile zajmują dojazdy na lotnisko, odprawy itp.?
wiem. znacznie mniej niż 5,5h.

: 14 paź 2008, 20:23
autor: piotram
Adam G. pisze: [ Dodano: Wto 14 Paź, 2008 20:17 ]
KwZ pisze:Godzina lotu, a wiesz może,ile zajmują dojazdy na lotnisko, odprawy itp.?
wiem. znacznie mniej niż 5,5h.
4h? Na lotnisku trzeba być ile wcześniej (pytam bo nie wiem), nie mówiąc o tym, ze lotnisko znajduje się bardzo daleko od Szczecina (chyba z godzinę jazdy). A po modernizacji jazda pociągiem w 4h będzie całkiem wykonalna.

[ Dodano: Wto 14 Paź, 2008 20:26 ]
Aligator pisze: Przyglądając się obecnej sytuacji to pozbycie się tego "państwowego dobra" i oddanie go IC za bezcen jest lepsze niż złomowanie go lub dokładanie co rok po kilkaset milionów złotych do utrzymania przestażałego taboru - którego już nawet na Bąłkany byśmy nie odsprzedali..
Ciekawe, skoro to IC sobie łyknął sam najnowszy tabor...

: 14 paź 2008, 21:04
autor: Glonojad
Adam G. pisze:
Glonojad pisze: 131 to cena regularna czy promocyjna?
rzekomo promocyjna, lecz normalnie taki bilet da się kupić w cenie do 150zł (wliczam w to wszystkie opłaty) - zdecydowanie konkurencyjne dla pociągu.
No nie wiem, ja tam o ile pamiętam sprawdzałem na okres świąteczny i za dwie osoby w dwie strony było to ok. 650 PLN. Czyli dwie stówy więcej niż w IC, nie licząc nieznanej (i niemożliwej do ustalenia zdalnie!!!) stawki busiarza do Międzyzdrojów...

: 14 paź 2008, 21:07
autor: R-9 Chełmska
Najłatwiej sprawdzić na stronie :P
Lot na jutro - najtańszy - na samolot o 22:20 349,38 PLN (w jedną stronę), najdroższy - na lot o 7:25 - jedyne 670,38 PLN.

: 14 paź 2008, 21:16
autor: Glonojad
Toż piszę, że sprawdzałem dla konkretnej podróży w międzyświęcie.

: 14 paź 2008, 22:42
autor: Aligator
Ciekawe, skoro to IC sobie łyknął sam najnowszy tabor...
Mówisz o tych kilku Ed-ytkach z PR?
To może warto by również wpsomnieć o tych dziesiątkach - setkach? - starych szrotowatych wagonów które czeka albo kapitalny remont albo złomowanie?
Loków też raczej nowych nie przejął, ba nawet poczciwe EU07 wypożycza z Cargo...

: 14 paź 2008, 22:47
autor: bohunu
Aligator pisze:Loków też raczej nowych nie przejął, ba nawet poczciwe EU07 wypożycza z Cargo...
Mówisz o tych zielonych na których jest napisane "PKP Intercity - Zakład Północny/Centralny itd."? Czy o tych w kolorze denaturatu co prowadzą pośpieszny Mazury codziennie?
Aligator pisze:To może warto by również wpsomnieć o tych dziesiątkach - setkach? - starych szrotowatych wagonów które czeka albo kapitalny remont albo złomowanie?
Na każdym wagonie PR jest nalepka czyj jest/będzie po podziale.

: 14 paź 2008, 22:49
autor: MeWa
To nie jest temat o zmianach w podziałach spółek, a o różnicach w podróżowaniu pociągami PR i IC. Proszę przestrzegać porządku tematycznego.

: 15 paź 2008, 17:30
autor: Adam G.
R-9 Chełmska pisze:Najłatwiej sprawdzić na stronie :P
Lot na jutro - najtańszy - na samolot o 22:20 349,38 PLN (w jedną stronę), najdroższy - na lot o 7:25 - jedyne 670,38 PLN.
powszechnie wiadome jest, że im wcześniej kupimy bilet lotniczy, tym lepszą będzie on miał cenę :)

: 15 paź 2008, 21:13
autor: piotram
Adam G. pisze:
R-9 Chełmska pisze:Najłatwiej sprawdzić na stronie :P
Lot na jutro - najtańszy - na samolot o 22:20 349,38 PLN (w jedną stronę), najdroższy - na lot o 7:25 - jedyne 670,38 PLN.
powszechnie wiadome jest, że im wcześniej kupimy bilet lotniczy, tym lepszą będzie on miał cenę :)
No i to dyskwalifikuje samoloty jako środek tramsportu na krótkich dystansach. Do Anglii to można sobie zarezerwować 2 miesiące wczesniej, ale do Krakowa?