Komunikacja miejska na Woli

Moderator: Wiliam

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 3831
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 01 wrz 2023, 15:23

Już się tak nie bulwersuj :kekeke:

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36672
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 01 wrz 2023, 15:42

Praga, choć podobnej wielkości, ma zupełnie inny układ urbanistyczny i komunikacyjny - nie ma warunków na wpuszczanie wielkiego ruchu autobusowego do centrum, ponadto dość płynnie dokonała przejścia z systemu obsługiwanego przede wszystkim przez tramwaje do systemu obsługiwanego przede wszystkim przez metro i tramwaje. W związku z tym nie mieli fazy dowożenia wielkich osiedli do centrum autobusami. U nas pozwalały na to warunki drogowe (miasto poprzecinane szerokimi arteriami), zaś wymuszał zastój w komunikacji szynowej w latach 70. i 80. - gdy powstawały wielkie osiedla, nie budowano do nich metra, a i nie dociągano tramwajów. Pragę to w zasadzie ominęło - autobusy pełnią tam więc funkcję dowozową prawie "od zawsze" - oraz, rzecz jasna, międzydzielnicową tam, gdzie nie zapewnia jej tramwaj.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 3831
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 01 wrz 2023, 16:15

Aż mi się przypomniał dowcip: Po co Bóg wymyślił Czechów? Po to, żeby Polacy mieli kompleksy. :term:

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27433
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 01 wrz 2023, 18:23

Autobusy z centrum Pragi wymiotło metro, wcześniej pętały się po nim dość swobodnie. W latach 70. to nawet były pomysły całkowitej likwidacji trakcji elektrycznej w całym mieście, skończyło się na trolejbusach i do dziś widocznym cięciu odcinków tramwajowych w centrum. Na nowe osiedla wielkoskalowe jeździły wyłącznie autobusy, tylko że zapewniały dojazd do metra (bo już było), a nie do centrum.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 01 wrz 2023, 19:34

marko80 pisze:
30 sie 2023, 23:41
a czy 105 ma szanse wylecieć po odpaleniu 10 i 11 na nowych torach na kasprzaka?
W teorii częstotliwośc tramwaju może być lepsza, niż samej 105, ale problem się pojawia przy odpowiednim ułożeniu rozkładów - żeby nie wyszedł potworek w stylu pary 102 i 123 w DS na Chrzanowskiego (5-10)...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Autobus Czerwon
Posty: 4145
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 02 wrz 2023, 10:09

primoż pisze:
01 wrz 2023, 16:15
Aż mi się przypomniał dowcip: Po co Bóg wymyślił Czechów? Po to, żeby Polacy mieli kompleksy. :term:
Żeby się zaraz nie okazało że jedyne miasta do których można porównywać Warszawę to Bukareszt, Sofia, Kiszyniów, Ryga i Nowosybirsk. Bo zasadniczo pozostając w Grupie Wyszehradzkiej, to Budapeszt i Bratysława też mają dużo lepiej ogarnięty zbiorkom niż Warszawa. A do Wiednia i Berlina też oczywiście nie można porównywać, bo to zachód, więc nieporównywalne :P

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27433
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 02 wrz 2023, 10:39

Nie no, zawsze można podbudować się patrząc na Kraków :kekeke:
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Łukasz
Posty: 10695
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 02 wrz 2023, 12:12

fik pisze:
02 wrz 2023, 10:39
Nie no, zawsze można podbudować się patrząc na Kraków :kekeke:
Chyba że chodzi o zabytkowe tramwaje.
ŁK

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 3831
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 02 wrz 2023, 16:14

Bastian pisze:
01 wrz 2023, 15:42
Praga, choć podobnej wielkości, ma zupełnie inny układ urbanistyczny i komunikacyjny - nie ma warunków na wpuszczanie wielkiego ruchu autobusowego do centrum, ponadto dość płynnie dokonała przejścia z systemu obsługiwanego przede wszystkim przez tramwaje do systemu obsługiwanego przede wszystkim przez metro i tramwaje. W związku z tym nie mieli fazy dowożenia wielkich osiedli do centrum autobusami. U nas pozwalały na to warunki drogowe (miasto poprzecinane szerokimi arteriami), zaś wymuszał zastój w komunikacji szynowej w latach 70. i 80. - gdy powstawały wielkie osiedla, nie budowano do nich metra, a i nie dociągano tramwajów. Pragę to w zasadzie ominęło - autobusy pełnią tam więc funkcję dowozową prawie "od zawsze" - oraz, rzecz jasna, międzydzielnicową tam, gdzie nie zapewnia jej tramwaj.
Na co też wpływa fakt, że Praga w odróżnieniu od Warszawy nie była aż tak doszczętnie zrujnowana, więc ominął ją etap odbudowy miasta z gruzów. Podczas odbudowy Warszawy dokonano wówczas zmiany tkanki urbanistyczno-komunikacyjnej, w związku z czym powstały szerokie arterie wzorowane na radzieckich prospektach. Do tego też w 1974 roku w Pradze oddano do użytku pierwszą część linii metra, a w analogicznym czasie w Warszawie dopiero odbudowywano ze zburzony przez Niemców w II wojnę światową Zamek Królewski, tak więc niejako dalej trwała odbudowa z pożogi wojennej. Czesi tego problemu nie mieli, bo nikt im Zamku na Hradczanach nie zbombardował ani nie zdetonował.
fik pisze:
01 wrz 2023, 18:23
W latach 70. to nawet były pomysły całkowitej likwidacji trakcji elektrycznej w całym mieście, skończyło się na trolejbusach i do dziś widocznym cięciu odcinków tramwajowych w centrum.
Dobrze kojarzę, że u nas też był pomysł w latach 80.(?) likwidacji torowiska tramwajowego na Marszałkowskiej i przerzucenia pasażerów z nich do metra? Zdaje się, że zamiast torowiska miały być dodatkowe pasy ruchu pod św. samochody? Chyba wywalenie stacji pl. Konstytucji i Muranów z projektu budowy spowodowało, że ten pomysł zaniechano. Takie coś kiedyś obiło mi się o uszy :-k
fik pisze:Na nowe osiedla wielkoskalowe jeździły wyłącznie autobusy, tylko że zapewniały dojazd do metra (bo już było), a nie do centrum.
W roku 2023, w stolicy Polski tymczasem w najlepsze św. autobusy popierdalają przez całe miasto z jego funkcjonalnego centrum na nowe osiedla, daleko nie szukając, 160 i to pomimo dwóch linii metra.

Czy to oznacza, że nie dość, że jesteśmy 100 lat za murzynami osobami o ciemniejszej karnacji, to jesteśmy też 50 lat za Czechami? :>
Autobus Czerwon pisze:
02 wrz 2023, 10:09
Żeby się zaraz nie okazało że jedyne miasta do których można porównywać Warszawę to Bukareszt, Sofia, Kiszyniów, Ryga i Nowosybirsk.
Jest to jednak smutne, że stolicę dużego środkowoeuropejskiego kraju trzeba porównywać z krajami o niższym standardzie życia niż z miastami z tego samego regionu Europy, na dodatek z państw, które razem z nami wstąpiły do NATO i/lub UE. Przykre to :cry:

Parafrazując: po co nam sprawny zbiorkom, skoro jest w Pradze :|
Autobus_Czerwon pisze:Bo zasadniczo pozostając w Grupie Wyszehradzkiej, to Budapeszt i Bratysława też mają dużo lepiej ogarnięty zbiorkom niż Warszawa.
Habsburski sznyt miast dawnej C.K. Monarchii :-"
Autobus_Czerwon pisze:A do Wiednia i Berlina też oczywiście nie można porównywać, bo to zachód, więc nieporównywalne :P
Może trzeba, jeśli chce się równać do najlepszych?
fik pisze:
02 wrz 2023, 10:39
Nie no, zawsze można podbudować się patrząc na Kraków :kekeke:
Kraków, choć jest drugim co do liczby mieszkańców miastem w Polsce z największym ruchem turystycznym w Polsce z wieloma zabytkami, pięknymi miejscami i urokliwością samą w sobie, jednak nie powinien być wyznacznikiem standardów w komunikacji miejskiej dla Warszawy choćby ze względu na mniejszą liczbę mieszkańców od syreniego grodu, jak i też tworzenia oferty rozkładowej. Z powodu liczby mieszkańców też nie wiem, czy wspomniana wcześniej Bratysława jest wzorem do naśladowania, albowiem obecna liczba ludności wpływa na brak potrzeby budowy sieci metra. Myślę, że warto patrzeć na miasta o podobnej wielkości ludności i tych z naszego regionu Starego Kontynentu.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8455
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 04 wrz 2023, 8:37

Autobus Czerwon pisze:
01 wrz 2023, 14:53
No ale gdyby 179 jeździło z taką częstotliwością jak (...)
Czy dobrze mi się kojarzy, że 179 kursowało kiedyś częściej? Czy może 10' było od zawsze?
primoż pisze:
02 wrz 2023, 16:14
Dobrze kojarzę, że u nas też był pomysł w latach 80.(?) likwidacji torowiska tramwajowego na Marszałkowskiej i przerzucenia pasażerów z nich do metra?
Planowali to jeszcze dyrektorzy nieistniejącego od kilku lat Biura Drogownictwa i Komunikacji, więc pomysł mógł wciąż żyć na przełomie 90. i 00. ;)

Matt Cubis
Posty: 476
Rejestracja: 05 mar 2017, 22:25
Lokalizacja: Natolin

Post autor: Matt Cubis » 04 wrz 2023, 16:56

person pisze:
04 wrz 2023, 8:37
Autobus Czerwon pisze:
01 wrz 2023, 14:53
No ale gdyby 179 jeździło z taką częstotliwością jak (...)
Czy dobrze mi się kojarzy, że 179 kursowało kiedyś częściej? Czy może 10' było od zawsze?
Kiedyś co ~7,5' w porannym szczycie, jakoś między 6, a 7 z tego co pamiętam.

Popołudniu może też było jakieś wzmocnienie, ale to może ktoś inny potwierdzi.

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 3831
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 05 wrz 2023, 17:31

person pisze:
04 wrz 2023, 8:37
Czy dobrze mi się kojarzy, że 179 kursowało kiedyś częściej? Czy może 10' było od zawsze?
W DŚ na pewno. Sam pamiętam, jak w jednego roku w Wigilię kursowało co 10', bo nie było ścinane na święta (teraz nie do pomyślenia).
person pisze:Planowali to jeszcze dyrektorzy nieistniejącego od kilku lat Biura Drogownictwa i Komunikacji, więc pomysł mógł wciąż żyć na przełomie 90. i 00. ;)
W latach 90. to był pomysł poprowadzenia Marszałkowskiej na wysokości Ogrodu Suskiego (chyba pod pl. Bankowym też?) w tunelu, ktory miał być zbudowany przy okazji budowy tunelu metra?

mb112
Posty: 1005
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 06 wrz 2023, 9:36

Coś jest mocno nie tak z aktualną organizacją ruchu na Kasprzaka. Jak wynika z aplikacji, aktualnie przed Rondem Tybetu od strony Bemowa tkwi 6x105, 2x184, 3x255, 5x167, 3x197, 1xZ26, niektóre poopóźniane o ponad 30 minut, jedno 167 nawet 57 minut. Mimo, że zniknęły zawrotki to wszystko się zatkało totalnie, przed wakacjami nie było aż takiej masakry. Chyba przede wszystkim trzeba wyraźnie wyznaczyć buspas i go egzekwować, w niektórych miejscach są tylko znaki poziome, pionowych nie ma, potem się kończy, ogólny bałagan. Rowerem też ciężko przejechać bo południowo-wschodni narożnik jest w ogóle totalnie rozgrzebany, trzeba jechać po jezdni, ogólnie bałagan totalny.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10654
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 06 wrz 2023, 10:19

Przez wakacje jechałem kilka razy tamtędy i nie było większych utrudnień (aż się zdziwiłem).
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Flash8222
Posty: 7628
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 06 wrz 2023, 10:22

Tam zmieniono koordynację świateł i wszystko się zakorkowało.

ODPOWIEDZ