Poniżej przedstawiam propozycję zmian kompleksowych, związanych z uruchomieniem tramwaju na całej długości ul. Powstańców Śląskich.
Założenia:
- linie tramwajowe przejmują potoki do Centrum oraz lokalne wzdłuż ciągów komunikacyjnych, którymi są poprowadzone;
- należy dążyć do krótkich tras linii autobusowych, dzięki czemu łatwiej zachować regularność linii oraz dostosować częstotliwość i tabor do realnych potrzeb większości trasy;
- należy dążyć do czytelnego podziału na linie tranzytowe i dowozowe (tranzytowe/międzydzielnicowe - jadą intuicyjnie prostą trasą, bez kluczenia w środkowych odcinkach trasy; dowozowe - zaglądają w każdy zakamarek, dowożą do głównych ciągów komunikacyjnych: metra, tramwajów, linii tranzytowych, są częste aby przesiadki były opłacalne czasowo;
- należy dążyć do odjazdów autobusów w tym samym kierunku z jednego węzła (np. 112 i 114 z metra Marymont, a nie jedno z nich z Pl. Wilsona);
- linie przyspieszone należy lokalizować na ciągach komunikacyjnych, które nie leżą w strefach obsługi przez linie tramwajową,
- zgodnie z zapewnieniami ZTM 159 zostaje wycofane z Koła oraz powstaje nowa linia na trasie: Powązki - Dw. Gdański.
Z powyższego wynika, że:
- Bemowo (Bemowo I - Bemowo V) nie potrzebuje autobusu bezpośrednio do Centrum, bo ma szybki tramwaj,
- Lazurowa, człuchowska - nie potrzebują bezpośredniej linii autobusowej do Centrum - tylko dojazdowe do metra i tramwaju,
- na terenie Bemowa linia przyspieszona ma sens wyłącznie na ciągu ulicy Górczewskiej.
Analiza dzisiejszego układu linii autobusowych Na Bemowie i Jelonkach, w strefie dojścia i dojazdu do ul. Powstańców Śląskich:
105,109 - częste, regularne, krótkie - przykład linii, do których należy dążyć
523 - częsta ale niepunktualna z uwagi na długą trasę, za to w miarę regularna z uwagi na wysoką częstotliwość
190 - długa, przez co nieregularna, na Jelonkach pełni rolę dowozową, na reszcie trasy - tranzytową (Jelonki powinny mieć linię dowozową o lepszej regularności). Ponadto, na Jelonkach podaż miejsc jest zbyt duża wobec popytu (przeguby nie wyjeżdżają pełne z Powstańców Śl.)
171 - długa i bardzo nieregularna; na Bemowie pełni funkcje linii dowozowej, od Ratusza do Centrum tranzytową; między Nowym Bemowem a Ratuszem zapełnienie zauważalnie mniejsze niż na ciągu ulicy Górczewskiej, większość pasażerów Bemowa wysiada przy ratuszu lub przy Wola Parku, bo ci co jadą do centrum wybierają 23,24; utyka w korkach na Marszałkowskiej i na Górczewskiej, przez co jest nieprzewidywalna dla pasażerów, którzy chcą być dowiezieni z tramwaju do Widawskiej, czy Rodła
należy rozbić część dowozową od tranzytowej
171+190 - obie linie pokrywają się na długim odcinku (Ratusz Bemowa - Pl. Bankowy), a nieregularność każdej z nich powoduje często przyjeżdżanie obu na raz
należy wprowadzić jedną linię na połączeniu Ratusz Bemowa - Pl. Bankowy
E-2 - wyraźnie mniejsze wykorzystanie na Bemowie, linia zapełnia się na przystanku Bemowo-Ratusz, a duże wykorzystanie świadczy o silnym potoku: Bemowo-Ratusz - Centrum, który zyskuje na krótszym czasie przejazdu poprzez pomijanie przystanków pozawęzłowych
należy wycofać z Bemowa, który do Centrum dojeżdża tramwajem (ci, co z niego korzystają, robią to z wygody dużego prawdopodobieństwa miejsc siedzących
należy zapewnić odpowiednią podaż tramwajów)
184 - na całym odcinku Powstańców Śl. i dalszym pokrywa się z tramwajem, częstotliwość od dawna coraz niższa, wykorzystanie równie słabnie
należy zlikwidować zastępując tramwajem; odcinek Młociny - Conrada również osłabł po reorganizacji lokalizacji szkół na Bielanach oraz degradacji popularnego niegdyś bazarku na Wolumenie, przez co znaczenie tej relacji osłabło a linia ma słabe wykorzystanie na tym odcinku;
112 - długa i nieregularna linia tranzytowa (na Jelonkach dodatkowo funkcja dowozowa do marketu w Karolinie i do tramwajów z Człuchowskiej; będzie się pokrywać z tramwajem na zbyt długim odcinku (Conrada - Hala Wola), dlatego powinna zostać z tego odcinka wycofana
122 - częsta linia dowozowa ale o nierównomiernym wykorzystaniu: pomiędzy OSG a Conrada zabudowa w miarę zrównoważona, funkcja dowozowa do tramwajów i ciągu Górczewskiej oraz Powstańców Śl.; na dalszym odcinku pełni rolę tranzytu do Pl. Wilsona, dodatkowo silny potok wzdłuż Krasińskiego do Pl. Wilsona, plus zupełnie niezależny potok z ul. Gwiaździstej i Potockiej do Pl. Wilsona
należy zmienić połączenie Bemowa z Pl. Wilsona (ta relacja nie jest konieczna), część Bemowa dojeżdża linią 122 do metra Pl. Wilsona (ponad 20min) a są stacje położone bliżej (Stare Bielany), poza tym w relacji do Centrum Bemowo powinno być dowożone tramwajami (bo szybciej) a nie metrem (bo dłużej)
167 - linia tranzytowa - nieregularna, z niemal pełną wymiana pasażerów na BW20, między Chomiczówką a Kołem z niewielkim wykorzystaniem
należy wydzielić relację: Ochota-Bemowo od części: Siekierki - Ochota, dostosowując tabor i częstotliwość do rzeczywistego zapotrzebowania
154 - linia tranzytowa pomiędzy Bemowem a Ochotą; w tej relacji obecnie kursują 4 linie: 154,167,184,523, spośród których jedynie 523 ma wysoką częstotliwość i duże wykorzystanie, pozostałe wymagają skoncentrowania
połączenie Górczewskiej z Ochotą przez Redutową nie jest potrzebne
Wobec powyższego proponuję następujący układ tras linii autobusowych w strefie dojścia i dojazdu ciągu ul. Powstańców Śląskich:
E-2 - Wilanów - Pl. Piłsudskiego
wycofanie z obsługi ul. Górczewskiej (przejęcie przez 506) i Bemowa (tramwaje)
106 - Ursus-Niedźwiadek - Karolin - Szeligowska - Lazurowa - Człuchowska - Powstańców Śl. - Górczewska - Ciołka - Koło
nowa linia dowozowa zastępująca 197 (na odcinku mało wykorzystanym, podczas gdy 197 powinno mieć wysoką częstotliwość na Fortach Bema), linię 112 na Jelonkach (jako dowozową do marketu w Karolinie oraz dowóz do tramwajów), linię 190 (jako dowozową do tramwajów na Człuchowskiej oraz zastępując relację: Człuchowska - Górczewska)
cz. 20/20/20 (dodatkowe kursy: Karolin-Koło co 20min.) dając na wspólnym odcinku cz. 10/10/10
112 - Chomiczówka - Conrada - al. Reymonta - ... - CH Marki
skrócenie linii, zachowując funkcję tranzytową: Bielany - Bródno, na ul. Powstańców Śl. zastąpiona przez tramwaj, na Człuchowskiej i Karolinie przez krótką i przewidywalną linię 106
cz. 10/12/12
114 - Metro Marymont - Trasa AK - ... - BRP
skrócenie linii do relacji: metro - Bródno, skierowanie do węzła wspólnego dla pozostałych linii na Bródno;
przejęcie relacji: Pl. Wilsona - Sady Żoliborskie przez inną linię, wycofanie z Broniewskiego (tramwaje), przejęcie odcinka: Conrada - Młociny przez 121 oraz połączenia Młocin z UKSW przez 181
dotychczas linia 114 pełniła rolę tranzytową i dowozową na różnych, nieporównywalnych pod względem popytu odcinkach, przez co wymaga podziału
cz. 10/10/10
122 - OSG - ... - Kochanowskiego - Jarzębskiego - al. Zjednoczenia - Marymoncka - Podleśna - Gwiaździsta - Potocka - Mickiewicza - Pl. Wilsona
wycofanie z odcinka o funkcji tranzytowej (Kochanowskiego - Powązki) o małym wykorzystaniu i uzupełnienie o odcinek dowożenia do stacji metra (Stare Bielany i Pl. Wilsona), zachowanie połączenia Bemowa z Pl. Wilsona, zapewnienie dojazdu dla Bemowa do bliższej stacji metra niż Pl. Wilsona (dla relacji na terenie Bielan, bo do centrum są tramwaje), wycofanie z korkogennej ul. Krasickiego (zastąpienie obsługi przez 2xx do Dw. Gdańskiego)
cz. 10/12/12
154 - Okęcie - ... - Dw. Zachodni
skrócenie do relacji dowozowej na terenie Ochoty, zastąpienie na odcinku północnym przez 184/523 oraz 155
cz. 15/15/15
155 - Nowe Bemowo - Powstańców Śl. - Piastów Śl. - Żołnierzy Wyklętych - Wrocławska - Radiowa - Powstańców Śl. - Górczewska - Jana Olbrachta - Redutowa - Kasprzaka - Prosta - Rondo Daszyńskiego
nowa linia dowozowa w relacjach: Bemowo-tramwaje, Bemowo - Górczewska, zastąpienie 154 na odcinku: Górczewska - Kasprzaka, dowóz Redutowej i Kasprzaka do metra;
zapewnienie linii wolnej od korków
cz. 10/12/12
167 - Siekierki - Metro Pole Mokotowskie
podział linii z uwagi na nierównomierne wykorzystanie, przejęcie relacji Ochota-Bemowo przez nową trasę 184
171 - likwidacja
zastąpienie źle funkcjonującej linii innymi, dostosowanymi do potrzeb danych odcinków, gwarantujących punktualność lub lepszą regularność, tj. przez 155 (NB- Ciołka), 190/506 (Górczewska-Pl. Bankowy), 128 (Torwar-Centrum)
184 - Szczęśliwice - ... - al. Prymasa Tys. - Wolska - Elekcyjna - Deotymy - Obozowa - Dywizjonu 303 - Wroclawska - Powstańców Śl. - al. Reymonta - Lindego - Marymoncka - Młociny UKSW
wycofanie z odcinka obsługiwanego przez tramwaj, zastąpienie linii 167 po jej podziale, zapewnienie relacji tranzytowej poprzez ciąg alternatywny do głównego zapewniając dodatkowo funkcje dowozowe z ciągu: Deotymy-Elekcyjna; zapewnienie relacji na przedłużeniu ul. Marymonckiej po wycofaniu 181
cz. 15/15/20
190 - Znana - Jana Olbrachta - Górczewska - ... - CH Marki
stworzenie silnej linii tranzytowej (połączenie ze 171 zapewni lepszą regularność), zastąpienie autobusów wycofanych po uruchomieniu M2w relacji Dw. Wileński-Pl. Bankowy, uzupełnienie poprzez wyższą częstsotliwość ciągu ul. Radzymińskiej o bardzo dobrym wykorzystaniu; wycofanie z funkcji dowozowej na Jelonkach (przejęcie przez linię 106)
cz. 5/8/8
506 - Os. Górczewska - Górczewska - al. Solidarności - Bielańska
przystanki: OSG, Klemensiewicza, Bemowo-Ratusz, Konarskiego, Góralska, Ciołka, Kino Femina, Metro Ratusz, Bielańska
linia tranzytowa: silne zapewnienie relacji Górczewska - Pl. Bankowy, w zastępstwie linii E2 i 171, uzupełnienie linii 190
cz. 6/12/12
Zmiany w innych rejonach związanych z modyfikacją układu wzdłuż ul. Powstańców Śl.:
121 - Chomiczówka - Conrada - Sokratesa - Kasprowicza - Metro Młociny
przejęcie relacji po wycofaniu linii 114, zapewnienie relacji: Bielany-Ruda przez 122,197
cz. 10/10/10
128 - Szczęśliwice - ... - Al. Jerozolimskie - po trasie 171 na Torwar
przejęcie relacji po wycofaniu linii 171, obsługa okolic uniwersytetu wzbogacona o M2
156 - Żerań FSO - ... - DWK
wycofanie z Bielan (zastąpienie przez 112 i 203)
157 - Konwiktorska - Muranowska - Stawki - ... - Szczęśliwice
wycofanie z os. Potok (obsługa os. Ruda i Potok zapewniona przez 122, 197 i 205); ze względu na korki z ul. Żelaznej, na os. Potok linia jest nieregularna i nieprzewidywalna, relacja: os. Potok -Stawki jest mało wykorzystywana, na os. Ruda i Potok jest zbyt dużo linii
181 - Metro Młociny - Trasa Mostu Pn. - Pułkowa - ... Młociny-UKSW / Cm. Północny
silna linia zapewniająca obsługę relacji: metro - UKSW; ujednolicenie dojazdu na Cm. Płn.: zawsze z Młocin (a nie czy z Młocin (409), czy z Pl. Wilsona (181)),
na Marymonckiej zastąpiona przez 184 i tramwaje oraz przez silne 197
cz. 5/10/10
185 - Powązki - Cm. Wojskowy - Krasińskiego - ... - Ursynów Zach.
przejęcie relacji: Powązki - Pl. Wilsona po zmianie 122; uporządkowanie komunikacji na os. Ruda i Potok (linie: 122, 197, 205)
cz. 15/15/20
197 - Koło - ... - Podleśna - Kaludyny - Mickiewicza - Pl. Wilsona
silna linia dowozowa do metra dla Fortów Bema, Bielan i os. Ruda i Potok; przejęcie relacji na ul. Klaudyny po 157,181,185)
cz. 8/10/10
203 - Fort Wawrzyszew - ... - Kasprowicza - Metro Słodowiec (rondo przy północnym wyjściu)
linia dowozowa przejmuje relację lokalną po wycofaniu 156
cz. 15/20/20
397 - Gwiaździsta - Podleśna - Klaudyny - Mickiewicza - Pl. Wilsona
uzupełnienie linii 197 dla zapewnienia regularności dowozu os. Ruda do metra w porannym szczycie (korki na Obrońców Tobruku mogą zakłócać punktualność 197)
cz. 8/-/-
520 - Marysin - ... - GUS
zapewnienie silnej obsługi Trasy Łazienkowskiej; wycofanie z północnego odcinka, na który były przenoszone korki z odcinka południowego; zastąpienie na odcinku północnym przez 190 i 506
Podsumowanie układu komunikacyjnego po zmianach:
- Powstańców Śl. (Radiowa - Ratusz): 11, 28, 155, 523
- Powstańców Śl. (Ratusz - Hala Wola): 10, 11, 26, 106, 129
- Górczewska (Ratusz - Ciołka): 106, 109, 155, 506, 523
- Człuchowska: 106, 189
Na podstawie powyższych uzasadnień, moim zdaniem, przy okazji otwarcia linii tramwajowej na Powstańców Śl. należy dążyć do układu czytelnego, wycofania linii dowozowych z miejsc korkogennych, na przykład takich jak te.