[MK] Najbrzydsze i najładniejsze dworce kolejowe

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 16 paź 2006, 1:13

Gdynię lubię - budynek zaniedbany, ale sympatyczny... Budynek wypadałoby odnowić wraz z zagospodarowaniem przestrzeni wokółdworcowej, peronowej (wraz z naprawą systemu nagłośnienia). Ja źle wspominam Żyrardów, ale ostatnio budynek podlegał gruntowej przebudowie.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Karol
Posty: 857
Rejestracja: 18 gru 2005, 16:24
Lokalizacja: Marysin Wawerski

Post autor: Karol » 16 paź 2006, 1:39

Podobno tragicznie wygląda Zgorzelec Miasto, ale nigdy nie widziałem na żywo....

Generalnie fatalny jest Zachodni, Wschodni troszkę lepszy, podobnie Centralny. Sypiący się Kraków Gł. powoli zaczyna irytować, coraz gorzej wygląda Lublin Pn., Katowice...fajny dworzec tylko brudny. Ogólnie rzecz biorąc najgorzej jest tam gdzie w miejsce zabytkowych dworców po wojnie postawiono klocki, które obecnie niszczeją bo są za duże (Rejowiec)

Co do Gdańska to irytuje mnie dysproporcja. Dworzec ma być dworcem a nie galerią handlową.
www.kolej.one.pl
Zachęcam do aktualizowania danych!!!

Pasażer:KM, 401, 520, 115, 173, 315 (kolejność zamierzona!)

Awatar użytkownika
khangoor
Posty: 134
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:34
Lokalizacja: otwock/wawa
Kontakt:

Post autor: khangoor » 16 paź 2006, 9:34

zdecydowanie nie podoba mi się dw.Katowice. Zachodni w Wawie to, tak naprawdę, nie jest dworzec.
po drugiej stronie (czyli, że podoba mi się to co panowie mówią, że się podoba) są: Kraków Gł., Otwock i Powiśle (choć teraz po przemalowaniu na zielono- zółty kolor trochę spadnie w rankingu).

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 29 paź 2006, 22:02

Dworzec Łódź Kaliska miał to nieszczęsćie, że był na początku lat 90-tych poddany modernizacji. Obecnie jest to obraz nędzy i rozpaczy.

Jest to dworzec niezwykle dziwny, z kilku względów. Po środku (choć to może określenie na wyrost) znajduje się budynek dworca. Takiego syfu to prawie nigdzie nie ma... Ja nie wiem, jak można do ruiny doprowadzić dworzec - jak można było tak nie dbać o niego... Tam jest gorzej niż na Centralnym. Do tego tandetność rozwiązań wychodzi na każdym kroku - odpadające kafelki z elewacji, zacieki, rdza, uszkodzone drzwi automatyczne, zniszczona posadzka, odpadające panele sufitowe. Do tego śmród...

Do tego dochodzi jeszcze układ torowy, który w większości został niezrealizowany. Przy peronie 2 sztucznie zrobiono tor czołowo zakończony, bo w oś toru i peronu wchodzi budynek chyba nastawni... Peron 4 (jedna krawędź peronu, zlokalizowany po drugiej stronie budynku dworca, od strony miasta jest nieużywany i został tylko w połowie zrealizowany. Połowicznie zrealizowany został też peron 5. Więc trzy perony - 4, 5 i 6 kończą się także czołowo od strony Kutna. Te perony właściwie nie są wykorzystywane - kilka pociągów odjeżdża tylko z peronu 5. Dalej są jakieś wykopy, chaszcze, dziury, straszące słupy oraz niedokończone zejścia i szyby wind. Potem ciągnie się gotowy wiadukt, ale tylko do podbudowy betonowej (bliźniaczy do tego, po drugiej stronie budynku).

Układ stacji jest zupełnie niefunkcjonalny - 6 krawędzi peronowych kończących się czołowo od strony Kutna i 4 przelotowe (z czego jedna obecnie w remoncie). Do tego aby dojść do dworca autobusów MPK i linii tramwajowej, trzeba się naspacerować, wyjść z dworca, obejść nasyp i przejść pod oddalonym wiaduktem, bowiem akurat przejście podziemne znajduje się w tej niezbudowanej części - otwarto i skończono tylko jego część, pod peronami 1, 2 i 3 w stronę stadionu ŁKS. Od strony miasta zaczęto prace, wykopano przejście, ale jest ono zabarykadowane i w stanie surowym - wyjść na niedokończone perony są, ale pozbawione schodów, prace skończono na wykonaniu "pochylni" pod schody, straszą niedokończone szyby od wind. Przejście jest odgrodzone od strony budynku dworca.

W związku z tym rodzi się parę pytań:

1. Po co zdecydowano się na budowę tak wielkiego dworca, skoro nie uzasadnia tego ruch? Istniejące czynne perony są niezbyt wykorzystywane, w przejściach i na peronach jest pustawo pod względem pasażerów...
2. Czemu tak nagle, w momencie sporego zaawansowania prac, zadecydowano o zaprzestaniu prac? I to w dosyć dziwny sposób... Bo niewykorzystany wiadukt z jednej strony kończy się peronami czołowymi, a z drugiej strony też chyba są tory jakiejś stacji odstawczej czy towarowej! Niewiele zabrakło, żeby te odcinki połączyć...
3. Czemu postanowiono tak niefortunnie zakończyć prace, że aż 6 torów przy peronie kończy się czołowo od strony Kutna, żaden czołowo nie kończy się od południa i tylko 4 są przelotowe?
4. Czemu nic nigdy z tym nie zrobiono, teren pozostaje niezagospodarowany, niedokończone jest nawet przejście podziemne, które znacznie poprawiłoby funkcjonalność ciągów pieszych? Czy miasto nie próbowało naciskać na kolej?
5. Czy są jakieś plany związane z wykorzystaniem dworca Kaliska?

Dworzec budzi skrajne uczucia - u bohuna ta niewykorzystana pustka i wielka przestrzeń budzi poczucie strachu i niepewności, mnie z kolei niesamowicie intryguje.

Tak w ogóle, to w odległych planach zrodził się pomysł wycieczki do Łodzi w celu dokładnego zwiedzenia Kaliskiej i innych niedokończonych inwestycji kolejowych, tramwajowych i drogowych...

Obrazek
ze strony http://barteq.fotolog.pl/

To jest właśnie widok z peronu 4 w kierunku nieskończonej części dworca. Po prawej jest widoczny budynek dworca. Po lewej, na peronie 5 jest szyb w stanie surowym do nieczynnego przejścia podziemnego

Mile widziane są linki poświęcone tej stacji. Niestety kolej.one nie działa, tak jak i strona, którą bohun mi wczoraj podawał...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8424
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 29 paź 2006, 22:15

MeWa pisze:5. Czy są jakieś plany związane z wykorzystaniem dworca Kaliska?
Nie, nie ma.
Nikt nie podejmuje tematu,nikt o tym nie wspomina, powoli każdemu przestaje przeszkadzać ten szkaradek (a stary dworzec podobny był piękny...). Oczywiście oprócz miłośników.
Łodzianom nie przeszkadza, bo sa przyzwyczajeni do indolencji władz, niedokończonych albo zepsutych projektów i innych koszmarów architektonicznych.
Może to nie tyle przyzwyczajenie, ile zwykła bierność.

Brak pieniędzy, pomysłu, utrata zapału i najwyczajny brak wizji- to dolega temu dworcowi. Zresztą po co Łodzi ładny dworzec, skoro do niej już prawie pociągi nie jeżdżą? Łodzianie mają swoje dworce w Koluszkach, Kutnie i Warszawie...

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 29 paź 2006, 22:20

bądź co bądź dziwi ta indolencja czy zobojętnienie, wszak dworzec to wizytówka...
Nie wiem też, jak to możliwe, że dopiero przy takim zaawansowaniu prac wyszło, że nie ma pieniędzy na skończenie, wszak wygląda to jakby większość została tam już zrobiona.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Tm
Posty: 7559
Rejestracja: 13 gru 2005, 21:27
Lokalizacja: Boskie Buenos

Post autor: Tm » 30 paź 2006, 17:30

1. Po co zdecydowano się na budowę tak wielkiego dworca, skoro nie uzasadnia tego ruch? Istniejące czynne perony są niezbyt wykorzystywane, w przejściach i na peronach jest pustawo pod względem pasażerów...
no cóż, niegdyś był wiekszy ruch,
zresztą jeszcze dziwniejsza jest likwidacja stacji Chojny mającej dobrą lokalizację i połączenia komunikacyjne
აბგდევზთიკლმნოპჟრსტუფქღყშჩცძწჭხჯჰ
абвгґдеєжзиіїйклмнопрстуфхцчшщюяь
ابتثجحخدذرزسشصضطظعغفقكلمنهويةى

Krzysiek_S
Posty: 5092
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:08
Lokalizacja: Wawer-Zerzeń-Zastów

Post autor: Krzysiek_S » 08 sie 2007, 22:06

Wreście ;-)
Gazeta Stołeczna pisze:Kolejowy dworek w Żyrardowie
Jerzy S. Majewski2007-08-08, ostatnia aktualizacja 2007-08-08 21:44

Robotnicy zamalowywali graffiti na ścianach przejścia podziemnego, sadzili kwiaty, kosili trawę i spryskiwali chwasty na torowiskach. Wczoraj trwały prace porządkowe wokół odremontowanego dworca kolejowego PKP w Żyrardowie. Dziś uroczyste otwarcie.
Budynek dworca z 1922 r. urzeka urodą. Zbudowany w stylu dworkowym przypomina dworce PKP wznoszone tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w Pruszkowie, Grodzisku czy Radziwiłłowie. Ich projektantem był architekt Romuald Miller, od 1918 r. naczelnik wydziału budownictwa Warszawskiej Dyrekcji PKP. W latach 30 dworzec wzbogacono o przejście podziemne i nowoczesną wiatę na peronie z daszkiem w formie rozłożonych skrzydeł ptaka.

Teraz budynek dworca został wyremontowany. - To remont prowadzony ze środków PKP. Wyłożyliśmy na niego trzy miliony złotych. Dokumentację zaczęliśmy przygotowywać już w 2004 r. - mówi Marek Sieczkowski z biura marketingu i komunikacji społecznej PKP SA i wylicza przeprowadzone prace: wyremontowano elewacje, stolarkę drzwi i okien. Całkowicie wymieniono dach i instalacje. -Wszystko to pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków - słyszymy. Budynek, przez lata szary i ponury, teraz odzyskał urodę. Znów cieszą jego barokowe szczyty z kulami przypominającymi mydlane bańki, wieżyczka ponad dachem czy podcienia z kolumienkami pękatymi jak brzuchy szlachciurów nadużywających wina. Odmieniły się wreszcie wnętrza. Starannie odrestaurowano w nich sztukaterie, zachowano zabytkowe piece, a jednocześnie unowocześniono. Obok kas i poczekalni znajdzie się tu m.in. miniaturowy pasaż handlowy. - Wykonaliśmy też instalacje pod monitoring. Wspólnie z prezydentem Żyrardowa chcemy, by dworzec był obserwowany przez kamery i by był miejscem bezpiecznym - przekonuje Marek Sieczkowski.

Dodajmy, że prace przy remoncie dworca łączą się z modernizacją linii kolejowej z Warszawy do Łodzi realizowanej z budżetu państwa i Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Niestety, remont ograniczył się do samego budynku. Wokół nadal straszą chodniki jak po trzęsieniu ziemi, przerażają prymitywne kioski i budy, a stojąc na zalanym słońcem peronie, czuję jak mój but zapada się w asfalcie wylanym chyba jeszcze za Gomułki. Wracając do Warszawy, mijam dworzec w Grodzisku Mazowieckim. Wyremontowany kilka lat temu dziś ponownie straszy zaniedbaniem.


Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Zy ... tion01.jpg

[ Komentarz dodany przez: MeWa: 2007-08-09, 00:47 ]
Zmiana nazwy tematu zgodnie z komunikatem z dn. 9 VIII '07 r. MeWa

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 08 sie 2007, 22:11

Jutro oficjalne otwarcie tego dworca.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
rufio198
Posty: 3596
Rejestracja: 19 sie 2006, 13:47
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Kontakt:

Post autor: rufio198 » 09 sie 2007, 18:01

Z zewnatrz nawet ładnie sie prezentuje.jechałem w zeszłym tygodniu to widziałem. O-)
I stało się - Muminek ma Muminkę i pannę Migotkę :D
http://www.fotokolej.waw.pl/
Mój post to moja prywatna opinia i nie jest pisany po to żeby go cytować w mediach

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8621
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 08 lis 2009, 23:21

:arrow: Nie miałem pomysłu, do jakiego wątku to dać (najwyżej MeWa gdzieś przerzuci, upraszając o powrót do wykonywania normalnych czynności ;)).

Konserwator uznał cały kompleks dworca PKP za zabytek. Fakt, piękne te budynki są :-?.
Miłośnicy kolei walczą zaś o kibel (i to nie o pociąg, tylko zwykły kibel, taki do srania :-$).
Onet.pl pisze:"Fakty" TVN: WC blokuje obwodnicę miasta

Grabów nie może się doczekać obwodnicy, a korki są tam "jak w Warszawie". Dlaczego tak się dzieje? Winne jest WC, które uznano za… zabytek.


W okolicach Grabowa nad rzeką Prosną budowa obwodnicy już trwa, może się jednak zatrzymać na dobre. "Zabytki", które zastopowały budowę fragmentu drogi, to pozostałości po starym dworcu PKP. Są to: komórka na opał i toaleta.

Aleksander Starzyński, Wojewódzki Konserwator Zabytków w Poznaniu, uznał te rudery za zabytki dopiero niedawno. Niedługo potem zmienił zdanie, ale prawdopodobnie uczynił to niezgodnie z prawem. Budowa obwodnicy zatem stoi, szalet też – choć ściany już chyba długo nie wytrzymają.

W sprawie uaktywnili się też miłośnicy kolejnictwa. Jak mówi Piotr Bartz: - Gdyby doszło do zniszczenia tych obiektów, to na pewno to miejsce nie będzie już miejscem, którym było kiedyś.
Filmik można obejrzeć tutaj: http://wiadomosci.onet.pl/2074567,11,,item.html

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 14 cze 2010, 20:22

Obrazek

Zabytkowy dworzec do remontu. Nad kasami będzie hotel

Około czterech mln zł pochłonie generalny remont zamkniętego od trzech lat dworca kolejowego w Modlinie z początku XX w. Ma stać się przyjazny dla niepełnosprawnych, zostanie wyposażony w świetlicę internetową, a na piętrze powstaną pokoje hotelowe.


Gruntowna przebudowa budynku rozpocznie się - obiecują Polskie Koleje Państwowe - jeszcze tego lata. Niebawem zostanie rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę prac. Zgłosiły się trzy firmy: "Ciałbud" Wiesław Ciałkowski, która zaproponowała kwotę nieco ponad 4,3 mln zł, Winnicki z Sochaczewa, (ponad 4,2 mln zł) oraz Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A. (3,7 mln).

Obecnie przez stację w Modlinie przewija się średnio około tysiąca pasażerów dziennie. Już niedługo należy spodziewać się znacznego zwiększenia tej liczby ze względu na planowaną budowę lotniska w Modlinie. Będzie się on znajdował cztery kilometry od położonej w centrum Modlina stacji kolejowej. Lotnisko ma być gotowe na Euro 2012.

Dworzec w Modlinie będzie miał nowoczesną i przyjazną strefę obsługi podróżnych. Powstanie tam między innymi punkt informacyjny wraz ze świetlicą internetową. Dla większego bezpieczeństwa zainstalowany zostanie monitoring. Cały budynek wyposażony będzie w rozwiązania ułatwiające korzystanie z niego przez osoby niepełnosprawne i mające trudności z poruszaniem się. Oprócz tego odnowiona będzie elewacja, wymienione drzwi i okna oraz wszystkie rodzaje instalacji. Wprowadzony zostanie przejrzysty system informacji wizualnej.

Paulina Jankowska z PKP informuje, że stacja w Modlinie będzie jedną z pierwszych inwestycji realizowanych pod marką Dworzec Polski. Przystanki tej marki mają być "zapewnić podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Dworzec Polski będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta" - zapewniają kolejarze w komunikacie prasowym. Na piętrze dworca w Modlinie PKP planuje utworzyć tani hotel z wieloosobowymi pokojami.

Według planów kolejarzy przebudowa zakończy się jesienią 2011 r.
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... hotel.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
rufio198
Posty: 3596
Rejestracja: 19 sie 2006, 13:47
Lokalizacja: Z Doliny Muminków
Kontakt:

Post autor: rufio198 » 14 cze 2010, 21:12

Szkoda że ta kasa zostanie wyrzucona w błoto. Po ok pół roku - roku będzie taki sam syf jak obecnie. Chyba że postawią tam zastęp jakiś Zubrzyków czy SOKów.
I stało się - Muminek ma Muminkę i pannę Migotkę :D
http://www.fotokolej.waw.pl/
Mój post to moja prywatna opinia i nie jest pisany po to żeby go cytować w mediach

TOMEK
Posty: 2494
Rejestracja: 04 lut 2006, 18:12
Lokalizacja: URSYNÓW

Post autor: TOMEK » 16 cze 2010, 1:18

Może, kiedy powstanie lotnisko to i Modlin jako całość się "ucywilizuje", a ochrona musi być, inaczej tego nie widzę.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 16 cze 2010, 14:14

Tylko żeby ten "tani hotel" nie był przypadkiem w cenie miejsc sypialnych... 8-(
S3 | S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ