III linia metra i kolejne - koncepcje rozwoju sieci metra

Moderator: JacekM

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 22 lut 2015, 0:30

Oczywiście, że BPRW. Jak w ogóle można było nie brać pod uwagę połączenia Gocławia/Grochowa/etc (ogólnie: Pragi Południe) z centrum bez wywijania przez Wschodni?

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4775
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 22 lut 2015, 13:35

Dogmat o tym by na dworzec kolejowy dalekobieżny był dojazd metrem.
Obrazek

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 22 lut 2015, 16:01

III linia ma zaliczać DWA dworce dalekobieżne położone na tej samej linii kolejowej. Więc chyba nie to.

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4775
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 22 lut 2015, 18:35

I z Gdańska na Gocław przez Zachodni?

Był jeszcze dogmat o jednej przesiadce w ramach sieci. To się mniej wiąże ze Wschodnim, ale jak najbardziej ze Stadionem i dużą stacją na styku dwóch linii.
Obrazek

Lynx
Posty: 31
Rejestracja: 08 gru 2008, 0:49
Lokalizacja: Bedfordshire / (Warszawa)

Post autor: Lynx » 22 lut 2015, 21:13

I tak żaden z wariantów, poza I-1 (obowiązujący), nie ma absolutnie szans na realizację. Dubluje bowiem prawie każdy z nich jakąś linie kolejową planowaną do zagospodarowania przez SKM. Dogmat o stacji przesiadkowej M2-M3 został już zrealizowany w połowie i nie ma możliwości się z niego wycofać. Tak więc można tylko do niego się dopasowywać.
Dogmat o M3 przy Dw. Zachodnim jest do odrzucenia bo skoro ma tam docierać tramwaj z Wilanowa (wybudowany w tej 5-latce) to metro traci tam rację bytu.

BTW. Nikt nie odniósł się do propozycji ograniczenia M3 w zaproponowanym przeze mnie przebiegu do jednego toru z kilkoma stacjami-mijankami. Czy to aż takie sci-fi? Skraca to czas budowy, ogranicza koszty, zapewnia wystarczający takt. Skład nawet co 5min. w danym kierunku to max. 18000pas./h, zupełnie wystarczający jak sądzę dla tej trasy.

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4775
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 22 lut 2015, 21:31

Ze średnicy się dużo więcej niż jest teraz nie wyciśnie. Szczególnie w proporcji do środków jakie trzeba by w nią włożyć.
Zupełnie nie rozumiem co ma tramwaj z Wilanowa (potrzebny!) do M3 do Zachodniego. Ani to nie są te same korytarze, ani potoki.

Metro na jednotorze? Bez sensu. Dziadostwo, a nie oszczędność.
Obrazek

Lynx
Posty: 31
Rejestracja: 08 gru 2008, 0:49
Lokalizacja: Bedfordshire / (Warszawa)

Post autor: Lynx » 22 lut 2015, 21:57

Jeśli cały ruch Regio ma się przez średnicę przewalać to tak. Jeśli jednak planowo ruch Regio kończyłby się na Dw. Zach./Wsch. ew. Gdańskim to wtedy średnica jest na wyłączność dla SKM. Np. w relacjach typu Lotnisko-Zachodni P8 (po przebudowie WWK)-Gdański-Wschodni-Śródmieście-Zachodni P3. Masz wówczas linię obwodową pełniącą funkcję swoistego M4. To jedyne sensowne, na dłuższą metę, podejście moim zdaniem. To byłoby najefektywniejsze wykorzystanie średnicy dla potrzeb miejskiego zbiorkomu.

Co ma tramwaj do M3? Ano tramwaj na Wilanów (owszem, potrzebny, któremu też bardzo kibicuje) przewiezie z Zachodniego wszystkich zainteresowanych do południowych dzielnic. Owszem, nie obsłuży tranzytu W-Z w śródmieściu południowym no ale tu kłania się moja koncepcja średnicy jako linii czysto "metrowej" oraz podtrzymania roli BRT na TŁ. Czy źle się ten koncept spisuje? Prowadzenie M3 pod Wilczą miałoby sens tylko gdyby przewidywano tam bardzo gęstą zabudowę wysokościową biurowo/mieszkalną. Teraz tymczasem to kwartały zwykłych, 3-5 piętrowych kamienic i raczej się to nie zmieni. Intensywna zabudowa będzie postępować na Mirowie oraz Czystem, ale tam dociera już M2.

PS. Jaki kraj, takie metro M3 (bo kasy z UE na to nie będzie...)

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 22 lut 2015, 21:59

A ja powiem tak: losy rozbudowy systemu metra są zależne od dostępności środków unijnych. Jeśli tych nie będzie, będzie się drążyć w tempie jedna stacja na trzy lata, co oznacza, że druga linia zostanie wybudowana przy założeniu dużego szczęścia gdzieś między 2030, a 2035. Do tego czasu może się zmienić myślenie zwłaszcza o drogich, a zbędnych inwestycjach) i ludzie za nie odpowiedzialni, zatem równie dobrze ktoś może stwierdzić, że lepiej stację w połowie zasypać niż budować trzecią linię w tak absurdalnym kształcie. Nie będzie to pierwszy ani ostatni taki przypadek w świecie zresztą.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
Czotyk
Posty: 2285
Rejestracja: 02 paź 2010, 23:03
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Czotyk » 24 lut 2015, 21:44

Zastanawia mnie dlaczego w Pradze, która (wg Wikipedii) jest mniej liczna od Warszawy można przedłużać jedną i budować zupełnie nową, już czwartą w tym mieście, linię metra a u nas jest mega wielki sukces, że udało się zbudować ogryzek... Ja od zawsze powtarzałem, powtarzam i powtarzać będę, że III linia w obecnym, planowanym kształcie to największa głupota. Żadne tramwaje czy jak ostatnio wymyślili BRT (sic!) na Gocław tylko właśnie metro ale nie z jakimś absurdalnym okrążaniem całej dzielnicy tylko od Zachodniego (wiadomo, że do przedłużenia na zachód, pytanie gdzie) przez stacje w lokalizacjach: na pl. Narutowicza, Nowowiejska/Niepodległości, Politechnikę, pl. Na Rozdrożu, Rozbrat/Łazienkowska ew. Rozbrat/Górnośląska, al. Stanów/Saska, Bora/Abrahama, Bora/Fieldorfa, Umińskiego/Rechniewskiego, Promenada no i końcowa (póki co) przy węźle Marsa. Tam oczywiście wielki P+R, duża pętla autobusowa zbierająca całą okolicę i siedemsetki no i przedłużony tramwaj z Gocławka.

Co zyskujemy takim przebiegiem?
-mniejszy dubel średnicy i II linii czym jest obecnie planowana III linia, moja propozycja biegnie ku południu,
-metro na bardzo obciążonym ciągu komunikacyjnym,
-nowy węzeł przesiadkowy pozwalający kierowcą ze wschodu i południowego wschodu przesiąść się do szybkiego i sprawnego środka transportu,
-obsługa 60 tysięcznego osiedla - Gocławia oraz 10 tysięcznego - Ostrobramska metrem, czyli najwydajniejszym środkiem transportu.

Od lat tak uważam ale wtedy myślałem, że stacje np. przy Rozbracie czy Umińskiego są zbędne ale widząc gdzie zbudowano stację Powiśle przeszło mi to :P

Poza tym zastanawiam się nad stacją przy Umińskiego. Tam zabudowa sprawia trochę problemu. Idealnie na środku pomiędzy stacjami przy Saskie i Fieldorfa jest przystanek Wał Gocławski. Kilka lat temu ta lokalizacja była zupełnie nie do zaakceptowania dla stacji metra, teraz dzięki nowym osiedlą jest już trochę lepiej ale i tak lepiej przesunąć ją trochę na wschód bo obejmie po prostu więcej ludzi.

STP mogłoby powstać za trasą Siekierkowską, tam jest bardzo dużo wolego miejsca, wręcz idealna lokalizacja. Ewentualnie gdzieś w zagłębiu kolejowym pomiędzy Szczęśliwicami i Odolanami ale nie wiem, czy tam za bardzo jest miejsce. Połączenie torowe z I linią przy Politechnice też wydaje się dość trudne ale w dzisiejszych czasach nie takie rzeczy się buduje.

No i metro na Wiatraczną i Dw. Wschodni - jak najbardziej ale nie III linia. Wiem, brzmi to śmiesznie i to jest smutne.
Obrazek
^^ widzicie go? On rozpędza się do 300 km/h a pendolino 200 km/ na 80 km...

Krzysiek_S
Posty: 5092
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:08
Lokalizacja: Wawer-Zerzeń-Zastów

Post autor: Krzysiek_S » 24 lut 2015, 21:51

STP na Zakolu Wawerskim ?

Awatar użytkownika
Czotyk
Posty: 2285
Rejestracja: 02 paź 2010, 23:03
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Czotyk » 24 lut 2015, 21:56

Wiem, tam jest jakiś rezerwat chyba czy coś takiego ale nie na całym tym pustym terenie.
Obrazek
^^ widzicie go? On rozpędza się do 300 km/h a pendolino 200 km/ na 80 km...

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26847
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 24 lut 2015, 21:58

Metro w korytarzu TŁ według wszelkich modeli obciąża się na poziomie góra 10000 pasażerów w jednym kierunku (i jest to dalece niewystarczające, by analizę ekonomiczną obronić). Nawet, jeśli jest to niedoszacowane, to nie jest to potok na typowe, ciężkie metro po warszawsku.

Poza tym mam spore wątpliwości, czy technicznie wykonalne jest poprowadzenie trasy z "wypadem" na Gocław - podobnie jak w przypadku przedłużki M1 z Huty na Tarchomin należy pamiętać, że metro w miejscu o 90 stopni nie skręci.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 24 lut 2015, 22:03

Glonojad pisze:Metro w korytarzu TŁ według wszelkich modeli obciąża się na poziomie 10000 pasażerów w jednym kierunku. Nawet, jeśli jest to niedoszacowane, to nie jest to potok na typowe, ciężkie metro po warszawsku.
Nijak w te modele uwierzyć nie mogę.

A ile wyszło z Gocławia przez Wschodni, bo przecież nie mogło więcej, chyba że ktoś grubo oszukał.

Nie zrozumiałem, o co chodzi z "wypadem na Gocław".

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26847
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 24 lut 2015, 22:04

Mniej, o ile mnie pamięć. Co nieco jest na Siskomie:

http://siskom.waw.pl/kp-metro-3.htm
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 24 lut 2015, 22:05

I na podstawie tego "mniej" wydano pieniądze na drugi peron na Stadionie?

ODPOWIEDZ