Co w dzielnicy Ursynów piszczy

Moderator: Wiliam

Awatar użytkownika
TGM
Posty: 5298
Rejestracja: 14 gru 2005, 22:52

Post autor: TGM » 05 lis 2015, 22:13

Tak, tylko że marna częstotliwość zniechęca. Wczoraj czy przedwczoraj w 172 na Dolnej ludzie ledwo się pomieścili i słychać było narzekania, że 195 takie słabe.

A 172 miało być taką super linią po likwidacji 130 i co? Wakacyjny rozkład do tej pory. Kolejny raz już zresztą.
Miasto piętnastominutowe - czekaj piętnaście minut na przesiadkę.

Awatar użytkownika
Jalerb
Posty: 198
Rejestracja: 14 lis 2014, 22:30
Lokalizacja: Mokotów/Praga, Praga/Mokotów

Post autor: Jalerb » 05 lis 2015, 23:21

Oczywiste jest, że linia o marnej częstotliwości nie generuje wielkich potoków. Jeszcze dziesięć lat temu na 130 jeździły autobusy wielkopojemne i wcale nie było w nich pusto. Dzisiejsze 195 to marna namiastka, nic dziwnego, że chętnych brak. Choć pomysł na trasę Ursynów-Sadyba przy jednoczesnym skróceniu 185 do Stegien chyba da się wybronić.

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 05 lis 2015, 23:29

Cóż, to wymaga chyba głębszej analizy, choć w zasadzie jest to opowieść o tym, jak nie należy kształtować układu komunikacyjnego.

Dawno, dawno temu były sobie trzy linie - 130, 172 i 195. Wszystkie jeździły z częstotliwościami dostosowanymi do potrzeb mieszkańców i uzupełniały się nawzajem w obsłudze dużego relatywnie dużego obszaru. 130 jeździło do Wilanowa i stanowiło odciążenie dla 116 i 422 na północnym odcinku, jednocześnie wraz ze 172 zapewniały na tyle dużą częstotliwość w relacji "na górę", że opłacało się z nich korzystać. Ponadto z racji dużej łącznej częstotliwości linie te cechowała pewna nadpodaż miejsc na Sobieskiego, dzięki czemu Dolna mogła wejść do autobusu. Tymczasem jeżdżące przez Sikorskiego 195 stanowiło pomoc dla 116 na dalszym odcinku, jak również pozwalało uniknąć kuriozum w postaci Warneńskiej dla przyśpiechów (nie wiem, może w szczycie ten przystanek żyje, poza nim nie bardzo).

Po zmianach zlikwidowano 130, a 195 puszczono zadziwiającym obertasem przez św. Bonifacego, który nie służył ani korzystającym dawniej ze 130 (przypomnę: Wilanów) ani tranzytowi z Ursynowa. Nie bez znaczenia była też redukcja częstotliwości tej linii, jak również dla dawnych pasażerów 130 wzrost nieregularności kursowania z uwagi na korki oraz obsługę przez PKS Grodzisk (ciężko przewidzieć, który czynnik odgrywał decydującą rolę w propagacji opóźnień z Ursynowa na Sobieskiego). Skutkiem likwidacji 130 był też spadek podaży w relacji z Sobieskiego na górę, choć 172 wzmocniono. To zaś przełożyło się na spadek zainteresowania całą relacją (zapewne dla mniej zdesperowanej części pasażerów opłacalne stało się korzystanie z linii na Spacerową lub przez św. Bonifacego do metra), a to wywołało pocięcie 172. Na tym wszystkim straciła Dolna, która alternatywy nie posiada, gdyż rezerwy miejsca w 172 są zbyt małe na jej potrzeby. Na dodatek zniknęło 195, wspomagające dotychczas 116 na odcinku centralnym, w wyniku czego ta ostatnia linia notuje, nazwijmy to, rekordy zapełnienia na tym odcinku.

Jaki z tego morał? A taki, żeby nie brać się za reformy, jeśli nie rozumie się istoty układu, który funkcjonuje w danym regionie. Wypada wyciągnąć też naukę, że nie da się ufać dogmatom, zwłaszcza, gdy nie dysonuje się danymi na temat rozkładu podróży.

I wreszcie jeszcze mam pytanie natury ogólnej: o ile spadła na przestrzeni ostatnich ośmiu lat liczba kursów w przekroju Sobieskiego na wysokości przystanku Kostrzewskiego? Linii 422/522 w ogólnym rozrachunku wypada nie uwzględniać, bo jak pisałem już kiedyś, jej potencjał wykorzystuje w całości ciągle rozbudowujące się Miasteczko Wilanów (a przy okazji dopakowuje też 116 i 519). Wypadałoby, żeby te brygady wróciły teraz na Dolny Mokotów, bo tego układu nie da się zoptymalizować, gdyż wszystko poza pokraką 195 jeździ wypchane po dach.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
Jalerb
Posty: 198
Rejestracja: 14 lis 2014, 22:30
Lokalizacja: Mokotów/Praga, Praga/Mokotów

Post autor: Jalerb » 05 lis 2015, 23:46

Żeby nie robić dalszego off-topu (w końcu mowa o Ursynowie) odpowiedziałem na powyższy post w dziale o Dolnym Mokotowie.

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 18 lis 2015, 18:30

Tymczasem Informator Stolicy zapowiada, że ZTM uruchomi od przyszłego roku linię jeżdżącą z Baletowej na Ursynów Południowy (trasą 209 i 809). W tym celu zostanie wybudowany lewoskręt na Baletowej w Puławską oraz sześć przystanków. Pętla autobusowa znajdzie się na granicy miasta.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 18 lis 2015, 19:05

A Krasnowola do się kiedyś doczeka jakiejś komunikacji?

ashir
Posty: 27743
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 18 lis 2015, 20:55

Poc Vocem pisze:Tymczasem Informator Stolicy zapowiada, że ZTM uruchomi od przyszłego roku linię jeżdżącą z Baletowej na Ursynów Południowy (trasą 209 i 809). W tym celu zostanie wybudowany lewoskręt na Baletowej w Puławską oraz sześć przystanków. Pętla autobusowa znajdzie się na granicy miasta.
Ta linia (299?) już była od dawna zapowiadana (nawet na stronie ZTM) i w sumie to nawet od września miała jeździć, ale wiadomo jak to z terminami. :razz:

Awatar użytkownika
Poc Vocem
(volviak)
Posty: 3612
Rejestracja: 01 mar 2008, 13:15
Lokalizacja: al. Rzepy pospolitej

Post autor: Poc Vocem » 18 lis 2015, 21:04

A, możliwe. To w każdym razie przypominam, że sprawa jeszcze nie umarła ze starości.

Co się zaś tyczy Krasnowoli, nie mam pojęcia, ale tam powinno coś jeździć, bo teraz to jakieś żarty.
In times of eternal darkness / In times of peace and embrace / When the minstrel of atrophy mock us / There's need for love and there's need for death / Too late for understanding / Too late for your tears

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4775
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 18 lis 2015, 21:13

MichalJ pisze:A Krasnowola do się kiedyś doczeka jakiejś komunikacji?
Pisał o tym osa: http://autobusczerwony.blox.pl/2015/09/ ... ynowa.html
Nie wcześniej niż w 2017.
Obrazek

BJ
(BJ.2052)
Posty: 7395
Rejestracja: 26 maja 2008, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: BJ » 19 lis 2015, 5:38

Poc Vocem pisze:Co się zaś tyczy Krasnowoli, nie mam pojęcia, ale tam powinno coś jeździć, bo teraz to jakieś żarty.
Mam tam paru znajomych.
Żarty żartami, ale - o dziwo - nie słyszę głosów narzekania na obecny stan.
Obawiam się, że akurat tam nikt by autobusem nie jeździł, gdyż jeździłby on prawdopodobnie co 30 min. i większości (oprócz starszych osób, których tam nie mieszka specjalnie dużo) nie chciałoby się czekać. Wszyscy - tak jak teraz - szliby do Puławskiej.
Zwłaszcza, że akurat z osób dorosłych posiadających auto to nikogo byś z tamtej okolicy do autobusu co nawet 15 min. nie przesadził.

Stary Pingwin
Posty: 5834
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 19 lis 2015, 9:10

No tak, dzieci już nie chodzą pieszo do szkoły, nie te czasy.
miłośnik 13N

Woronicz
Posty: 206
Rejestracja: 20 cze 2015, 15:31
Lokalizacja: skrzyżowanie Woroniczej i Wołowskiej

Post autor: Woronicz » 05 lut 2016, 15:52

Czy na ursynowskim odcinku linia 503 zbiera dużo pasażerów czy może dałoby radę zastąpić ją poprzez przywrócenie 195 na Trakt Królewski, a na ursynowskim odcinku zostawić 185 (wywalone spod reala, ale nie o nim teraz piszę), które jeździ tam prawie tak samo jak 503 (przesiadki 185 <-> 503)?

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6942
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 05 lut 2016, 15:54

185 to powinno zastąpić właśnie 195.

Woronicz
Posty: 206
Rejestracja: 20 cze 2015, 15:31
Lokalizacja: skrzyżowanie Woroniczej i Wołowskiej

Post autor: Woronicz » 05 lut 2016, 15:57

Czyli przepięcie ursynowskich tras 185 i 195 + połączenie 195 z 503 ponieważ po zmianie końcówek 185 i 195 ta druga praktycznie pokrywa się z 503? Mnie to bardzo dobrze wygląda.

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 6942
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 05 lut 2016, 16:00

Miałem na myśli 195 do piachu, 503 bez zmian, 185 od Ursynowa Płn. po trasie 195.

ODPOWIEDZ