patryk148 pisze: ↑08 sie 2024, 23:57
Odgrzebałem swój projekt sprzed kilku miesięcy. Trochę uzupełniłem o to co może się wydarzyć w związku z tramwajem. W założeniu minimalizacja linii, trochę kosztem wydłużenia tras, ale z w zasadzie wszystko z większą częstotliwością. W projekcie chodziło o dołożenie maksymalnie 4 całek, ale znaczący wzrost podaży przez powiększenie tabory z 10 do 12 i z 12 do 18 metrów (czyli kosztowo też więcej może być).
Interesujący i przemyślany projekt, ale mam dosłownie kilka drobnych uwag.
115
skierowanie od Radości przez Most Siekierkowski na Ursynów za zastępstwo 319, z jednoczesnym jednokierunkową całodzienną i całotygodniową obsługą Centrum Kardiologii
CH URSYNÓW – Płaskowickiej – Pileckiego – Gandhi – Rosoła – Branickiego – Przyczółkowa – Południowa Obwodnica Warszawy – Wał Miedzeszyński – Skalnicowa – Panny Wodnej – Patriotów wschodnia – Żegańska – Pożaryskiego – Kajki – Kościuszkowców – (powrót: Czecha – Wierzchowskiego – Alpejska) – Marysin – Korkowa (w dni robocze – Korkowa – Łysakowska – Korkowa) – Wspólna – trasa 115 – MOKRY ŁUG
częstotliwość 30/20/30/20 i na trasie Marysin – CH Ursynów kursy skrócone co 30 minut uzupełniające takt do 15 minut 15/20/15/20.
tabor: w założeniu 12 m, na kursach skróconych może być 18 m
Bardzo dobry pomysł, uwzględniający obecną sytuację geopolityczną. Ważnym jest, aby zapewnić kluczowe bezpośrednie połączenie AONu z rejonem Świątyni Opatrzności Bożej, bo tylko zawierzenie opiece sił wyższych może pomóc polskim siłom zbrojnym. Linia wydaje się predestynowana do połączenia z 209, dzięki czemu mieszkańcy Marysina zyskają całotygodniową możliwość przesiadki na pociągi na linii radomskiej, obecnie realizowane tylko w dni robocze przez 402.
113
wyodrębnienie z kursów skróconych linii 142, wydłużenie za 125 do metra ze względu na brak połączenia ciągu M2 z Traktem Lubelskim oraz przejęcie połączenia Borkowa za 219 w relacji do PKP Radość i do Wiatracznej oraz przejęcie trasy 115 na południe od Radości
DW. WSCHODNI KIJOWSKA – Kijowska – Targowa – Zamoyskiego – Grochowska – Płowiecka – Trakt Lubelski (powrót: przez Floriana) – Borków – Juhasów – Mrówcza – Panny Wodnej – Patriotów wschodnia – Walcownicza – trasa 115 – ALEKSANDRÓW
dodatkowo 2 kursy szkolne z podjazdem do ZP Ośrodek Szkoleniowy
częstotliwość: 20/30/20/30
tabor: 12 m
142
skierowanie od PKP Falenica do Błot zamiast do Aleksandrowa oraz wydłużenie do M2
DW. WSCHODNI KIJOWSKA – Kijowska – Targowa – Zamoyskiego – Grochowska – Płowiecka – Trakt Lubelski (powrót: przez Floriana) – Wal Miedzeszyński – Przewodowa – Patriotów zachodnia – Michalinki – Olecka – Poezji – Bysławska – Wal Miedzeszyński – BŁOTA
częstotliwość: 20/30/20/30
tabor: w założeniu 12 m, z możliwością stosowania 18 m
Ciekawa idea, jednak wydaje mi się, że dynamiczny rozwój Zerznia i okolic powinien zostać dostrzeżony i to jest właściwy moment, aby rozpocząć dyskusję o bezpośredniej linii autobusowej do ściślego centrum miasta. Proponuję 113 na trasie:
GROTY - Hubala-Dobrzańskiego - Bolimowska (powrót: Spychowska) - Kocjana - Lazurowa - Górczewska - Powstańców Śląskich - Połczyńska - Wolska - aleja "Solidarności" - most Śląsko-Dąbrowski - Targowa - Kłopotowskiego - Jagiellońska (powrót: Okrzei) - Zamoyskiego - Grochowska - Lubelska - zawrotka na pętli DW. WSCHODNI (LUBELSKA) - Lubelska - Grochowska - Płowiecka - Trakt Lubelski (powrót: przez Floriana) - Borków – Juhasów – Mrówcza – Panny Wodnej – Patriotów wschodnia – Walcownicza – trasa 115 – ALEKSANDRÓW.
Dzięki temu mieszkańcy Aleksandrowa zyskają dogodne bezpośrednie połączenie nie tylko z dalekobieżnym dworcem kolejowym, ale także zachodnią dzielnicą biurową, a nawet sądami na Kocjana. Warto zauważyć, że linia zapewni bezpośrednie połączenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego z Kampinoskim Parkiem Narodowym, w związku z czym przynajmniej część kursów powinna być realizowana przez łosiowozy.
Logiczną konsekwencją powinno być również połączenie 142 ze 156. Pozostawienie jednej z linii po "kijowskiej" stronie dworca Wschodniego zagwarantuje, że nawet pijani bądź niespełna rozumu mieszkańcy Wawra będą w stanie wrócić do domu, niezależnie od stopnia zagubienia w przejściach podziemnych głównego dworca prawobrzeżnej Warszawy. Jednocześnie warto zauważyć, że takie połączenie daje możliwość wprowadzenia sezonowych wydłużonych kursów wariantowych w relacji BŁOTA - PALMIRY, co należy również uwzględnić w przetargu na łosiowozy.
161
wprowadzenie na nowym ciągu ulicy Liliowej, zapewnienie dojazdu na cmentarz w Radości całej parafii, zastąpienie linii 213 na Zagórzańskiej ze względu na wąską ulicę; linia ta jest predestynowana do wydłużenia zarówno w głąb Radości, jak i obsługi rejonu ulic Klimontowskiej i Działkowej w Starym Wawrze i być może wewnątrz Sadula (Mirtowa, Międzyosiedlowa) zamiast 119 szczególnie podczas prac na linii otwockiej – pętla PKP Wawer
Pragnę zauważyć, że dotychczasowa praktyka jednokierunkowej obsługi podjazdów do cmentarza na Izbickiej była prawidłową - statystycznie rzecz biorąc, więcej ludzi do cmentarza dojeżdża niż z niego wraca, co powoduje konieczność asymetrycznej obsługi takich relacji.
SZCZĘSLIWICE – Szczęśliwicka – Bitwy Warszawskiej – Dw. Zachodni – Al. Jerozolimskie – Grzymały – Kopińska – Wawelska – Al. Niepodległości – Madalińskiego – Puławska – Dolna – Chełmska – Bobrowiecka – Beetovena – Witosa – al. Becka – Most Siekierkowski – Wieniawy-Długoszewskiego – pętla Gocław – Stoczniowców (z powrotem z pominięciem pętli) – Łasaka – Kadetów – Wąbrzeska – Lucerny – Mrówcza – Piechurów – Mirtowa – Międzyosiedlowa – Biegunowa – Zwoleńska – Mrówcza (powrót: bezpośrednio Mrówczą) – Panny Wodnej – Izbicka – Kwitnącej Akacji – ZBÓJNA GÓRA
Połączenie Szczęśliwic ze Zbójną Górą jest iście nowatorskim spojrzeniem na planowanie sieci transportowych. Nazwałbym to swoistym dadaizmem komunikacyjnym, myślę że reprezentanci ZTM będą rozchwytywani na międzynarodowych konferencjach i rozpytywani o tę ideę, co z kolei przyniesie szum medialny i
publicity, a co za tym idzie - inwestycje zagraniczne, tak potrzebne i niezbędne w stolicy. Do tej trasy mam jedynie drobną uwagę, albowiem wkradła się nieznaczna nieścisłość związana z niedoskonałością infrastruktury - na pętlę Gocław nie można wjechać od strony Trasy Siekierkowskiej. Wydaje mi się, że logicznym w tym przypadku będzie wprowadzenie 119 na całą długość obwodnicy Gocławia - połowa kursów lewoskrętnie jako 119L, połowa kursów prawoskrętnie jako 119P.