TeraĹşniejszoĹÄ i przyszĹoĹÄ polskiej kolei
Moderator: JacekM
Żródło:Rzeczpospolita
W ten sposób każdy rodzaj pociągu będzie obsługiwała inna firma. Oczywiście na osobnych biletach z osobnym zarządemPowstanie PKP Inter Regio?
PKP chce utworzyć kilka nowych spółek. Jedna z nich, PKP Inter Regio, miałaby się zajmować pasażerskimi przewozami między województwami. I przejęłaby najlepszy tabor od PKP Przewozy Regionalne. Druga z planowanych nowych spółek przejmie bazy remontowe.
Tymczasem rządowy plan przewiduje, że w przyszłym roku wszystkie samorządy otrzymają udziały w spółce PKP Przewozy Regionalne. Władze województw zgodziły się prezent przyjąć, ale pod pewnymi warunkami. Wraz ze spółką chciały m.in. przejąć należący do niej tabor i bazy techniczne do jego remontu. Rząd nie odmówił, teoretycznie negocjacje z samorządami nadal trwają.
- Chętnie zobaczę naiwny samorząd, który zechce przyjąć taką spółkę wydmuszkę - podsumowuje Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
PKP twierdzi, że spółkę musi powołać, bo samorządy nie chcą realizować połączeń między województwami.
- Ktoś to robić musi, a PKP Intercity nie może przejąć wagonów remontowanych z unijnych dotacji czy lokomotyw, na remont których Przewozy Regionalne otrzymały pieniądze z budżetu, stąd pomysł powołania nowej spółki - mówi Michał Wrzosek, rzecznik grupy PKP.
- Nie jest to prawdą, te przewozy są dochodowe - mówi Adam Żyliński, wicemarszałek Warmii i Mazur. - Jeżeli jeszcze je zabierze nam rząd, to zostanie nam czarna rozpacz - podsumowuje.
Gdyby majątek wyremontowany za pieniądze pomocy publicznej, unijnej lub zagranicznej trafił bezpośrednio do PKP Intercity, cała dotacja musiałaby zostać zwrócona.
PKP Inter Regio ma przejąć m.in. 74 lokomotywy, które za 100 mln zł odkupiła od PKP Cargo i remontuje za własne pieniądze. Dodatkowo nowa spółka ma przejąć ok. 110 pociągów elektrycznych i ponad 1900 wagonów. W tym cały tabor, jaki PKP Przewozy Regionalne zmodernizowały, korzystając z dotacji unijnych.
Spółka będzie należeć do PKP SA - spółki matki grupy PKP. - Planowany termin wdrożenia dalszych przekształceń to pierwszy kwartał 2008, ale jest to termin płynny - mówi Michał Wrzosek. - Wygląda na to, że PKP, przekazując nam Przewozy Regionalne, chce nie tylko zachować konfitury, ale i zabrać wszystkie narzędzia, które służą do ich wyrobu - podsumowuje Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego. - Może w takim razie należy powołać również spółkę, która będzie zajmować się przewozami wewnątrzregionalnymi i wreszcie uwolnić ten rynek - dodaje Husejko. Województwo, jak wcześniej Mazowsze czy Wielkopolska, chce powołać własną spółkę zajmującą się przewozami regionalnymi. Czeka na odpowiedź PKP w tej sprawie.
Druga ze spółek, która ma powstać na początku przyszłego roku, ma przejąć bazy techniczne niezbędne do napraw taboru kolejowego. W tej chwili 99 proc. takiego majątku należy do PKP Cargo.
Mam 2 pytanka a propos trasy Wawa - Gdańsk :
1. Kiedy ma się skończyć remont na odcinku warszawskim, czyli do mniej więcej Choszczówki?
2. Czy faktycznie będą w niedługim czasie wprowadzane jakieś objazdy, z powodu remontu trasy, np. w Nasielsku, a jeśli tak to kiedy?
Z góry dzięki za info.
1. Kiedy ma się skończyć remont na odcinku warszawskim, czyli do mniej więcej Choszczówki?
2. Czy faktycznie będą w niedługim czasie wprowadzane jakieś objazdy, z powodu remontu trasy, np. w Nasielsku, a jeśli tak to kiedy?
Z góry dzięki za info.
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.
Pozdrawiam, Szafran.
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Tego jeszcze nie było spółka PKP Bilety Kolejowe...
Długi precz i cała naprzód! Rząd wie, jak pomóc PKP
Leszek Baj2007-08-29, ostatnia aktualizacja 2007-08-29 20:05
Spółki z Grupy PKP po wielu chudych latach wreszcie wychodzą na prostą. Resort transportu ma strategię naprawy polskich kolei. Pytanie, czy niepewna sytuacja polityczna nie pokrzyżuje jego planów.
PKP wozi więcej pasażerów i poprawia wyniki finansowe. Notorycznie nierentowne PKP Przewozy Regionalne w pierwszym półroczu zmniejszyły stratę o prawie 240 mln zł. PKP Intercity miała 22 mln zł zysku netto i to bez wliczania 30 mln dotacji z Funduszu Kolejowego. Spadł tylko zysk netto wożącego towary PKP Cargo - z 27 w I półroczu 2006 do 7 mln zł w tym roku.
Poprawa sytuacji PKP jest jednym z warunków dalszej restrukturyzacji kolei. Głównym jej punktem jest usamorządowienie kolejowych przewozów regionalnych. Chodzi o to, by samorządy wojewódzkie na bazie firmy PKP PR utworzyły własne spółki kolejowe. Dziś na tej zasadzie działają Koleje Mazowieckie. Problem w tym, że PKP PR przez lata była niedofinansowana (dopłacanie do nierentownych przewozów regionalnych spoczywa na samorządach), przez co długi firmy przekroczyły 2 mld zł. A samorządy takiego balastu długów nie chcą na siebie brać.
Dlatego rząd zdecydował się na oddłużenie PKP PR. PKP SA dostanie z budżetu pożyczkę (maksymalnie 1,86 mld zł) w dwóch etapach w latach 2008-09. Następnie pieniądze te przekaże wierzycielom PKP PR, czyli m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Cargo oraz PKP Energetyka. Jako spłatę pożyczki skarb państwa dostanie udziały w PKP PR, które później przekaże samorządom. Spółki samorządowe dostaną też w "spadku" po PKP PR tabor do realizacji przewozów regionalnych oraz całe zaplecze techniczne i serwisowe.
Ale na oddłużenie potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej. Polski rząd musi wystąpić o udzielenie pomocy publicznej. - Wniosek będzie gotowy za mniej więcej miesiąc. Dotarła do nas informacja, że Komisja szykuje rozporządzenie określające, jaki rodzaj pomocy publicznej nie będzie wymagał notyfikacji Komisji. Myślimy, że pomoc dla PKP PR będzie uznana za dozwoloną - mówi Mirosław Chaberek, wiceminister transportu ds. kolejnictwa.
Czy w oddłużeniu nie przeszkodzi obecna sytuacja polityczna? Resort transportu uspokaja. - Rozwiązania problemów na kolei nie mają charakteru politycznego, a gospodarczy i społeczny. W sprawie przejęcia przewozów regionalnych przez samorządy wielokrotnie konsultowaliśmy się z województwami. Na oddłużenie zgadzają się też inne ministerstwa, więc pieniądze na ten cel są zapewnione - tłumaczy Mirosław Chaberek.
Jeśli właścicielem firmy PKP PR zostaną samorządy, wtedy przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe musi przejąć inna firma. Resort transportu oraz PKP już myślą nad tym, żeby obsługą tych połączeń zajęła się spółka o roboczej nazwie PKP InterRegio. W spadku po PKP PR dostałaby także niezbędny tabor.
Strategia dla kolei zakłada też powołanie firmy PKP Bilety Kolejowe. Miałaby zajmować się rozwojem zintegrowanego systemu obsługi biletowej. - Chcemy w ten sposób podnieść jakość obsługi klientów kolei, umożliwiając np. kupienie biletu przy wykorzystaniu telefonu komórkowego czy komputera - mówi Chaberek. PKP ma też pomysł, by do spółki włączyć obsługę kas biletowych oraz umożliwić zakup biletu nie tylko w spółkach PKP, ale i u innych przewoźników.
Źródło: Gazeta Wyborcza
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
A juz sie ludzilem, ze chodzi o ulatwienie sprzedazy biletow w sytuacji, gdy po polskich torach bedzie jezdzilo wielu przewoznikowGW pisze:Strategia dla kolei zakłada też powołanie firmy PKP Bilety Kolejowe. Miałaby zajmować się rozwojem zintegrowanego systemu obsługi biletowej. - Chcemy w ten sposób podnieść jakość obsługi klientów kolei, umożliwiając np. kupienie biletu przy wykorzystaniu telefonu komórkowego czy komputera