Kolejki wąskotorowe

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9328
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 01 paź 2025, 16:39

Jest gdzieś w Europie pełnobateryjna linia tramwajowa z ładowaniem jedynie na krańcach?

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4858
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 01 paź 2025, 18:08

Właśnie u ruskich otwarto trasę bez trakcji, no ale to tylko 2km.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 88328.html
No i to nie Europa ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9328
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 02 paź 2025, 16:29

Kiedyś r*sskie prezentowały też robota, który okazał się być człowiekiem w przebraniu...
https://www.antyradio.pl/news/Rosjanie- ... wiek-27850

to tyle jeśli chodzi o r*sskie innowacje :-)

px33
Posty: 1737
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 02 paź 2025, 18:27

Z drugiej strony jeśli autobusy przeszły z baterii ~120-150 kWh do 350-400 (i w chyba jednej sztuce na świecie 800 w przegubowcu) to pewnie i w tramwajach dałoby się dzisiaj zabudować więcej baterii, a w czasie tego przeskoku zdaje się nie zamówiono żadnych tramwajów z dużą ilością baterii. Dieslowy generator wymaga wstawienia całkiem dużej szafy, więc nawet gdyby góra baterii trochę popsuła wnętrze to chyba wciąż byłoby to w miarę akceptowalne.

Jeśli wierzyć wynikowi z internetów i przeciętnemu zużyciu 4 kWh/100, to z jako taką rezerwą można by obsługiwać 30-km trasę mając jakieś 150-180 kWh baterii. Z tym że trzeba mieć z tyłu głowy, że przy tej pojemności każdy kurs będzie niemal pełnym cyklem ładowania-rozładowania, więc takie baterie mogą się dość szybko zestarzeć.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 9328
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 04 paź 2025, 11:44

px33 pisze:
02 paź 2025, 18:27
Dieslowy generator wymaga wstawienia całkiem dużej szafy, więc nawet gdyby góra baterii trochę popsuła wnętrze to chyba wciąż byłoby to w miarę akceptowalne.
Ile ważyłaby ta "góra baterii"? Może klucz tkwi w kwestii masy/przekroczeniu możliowego nacisku na oś?

BTW - niemieckie Nordhausen ma doświadczenie z dwusystemowymi tramwajami. Widziałem i jechałem ichnim Combino. Podobno źle im się to eksploatuje i planują rezygnację z dieslowego odcinka na rzecz elektryfikacji...

px33
Posty: 1737
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 04 paź 2025, 12:35

Pobieżne wyszukiwanie mówi, że baterie 24 kWh "zwykłych" producentów ważą ok. 300 kg, jakieś wyżyłowane 100 kWh Tesli ok. 550. Uśredniając to jakoś, wyszłoby ok. 1,5-2 tony, z możliwością rozłożenia pakietów po wagonach. Silnik z ciężarówki podobno waży ok. tony i musi być w jednym miejscu. Plus trochę będzie ważyć paliwo, które trzeba tankować na cały dzień jazdy.

Więc podejrzewam że pod kątem masy wyszłoby dość podobnie, pytanie jak z żywotnością. O koszty chyba nie ma co się martwić, nawet krajowy rynek tramwajowy pokazuje że niezależnie od wyboru będą kosmicznie wysokie.

Autobus Czerwon
Posty: 4469
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 04 paź 2025, 13:06

person pisze:
04 paź 2025, 11:44
px33 pisze:
02 paź 2025, 18:27
Dieslowy generator wymaga wstawienia całkiem dużej szafy, więc nawet gdyby góra baterii trochę popsuła wnętrze to chyba wciąż byłoby to w miarę akceptowalne.
Ile ważyłaby ta "góra baterii"? Może klucz tkwi w kwestii masy/przekroczeniu możliowego nacisku na oś?

BTW - niemieckie Nordhausen ma doświadczenie z dwusystemowymi tramwajami. Widziałem i jechałem ichnim Combino. Podobno źle im się to eksploatuje i planują rezygnację z dieslowego odcinka na rzecz elektryfikacji...
Tram-train w Segedynie radzi sobie całkiem dobrze

ODPOWIEDZ