Koleją na warszawskie lotnisko

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 21 lis 2007, 15:10

Teoretycznie firma "non profit" powinna mieć przewagę, zwłaszcza, że teoretycznie sporo warunków jest dla wszystkich firm wspólnych (stawka dostępu, koszty zasilania, koszty leasingu określonych wagonów - chociaż stały klient może dostać taniej), ale prywaciarze są zwykle mniej sprawni.

Natomiast pomysł dwóch linii co 30'.. :boks: ... dlaczego mam wrażenie, że "do kompletu" Legionowo dostanie SKM co 30 minut na Gdański?
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 22 lis 2007, 17:43

Jeśli KM wygra przetarg ZTMu na obsługę lotniska, to chyba będzie musiała spełniać warunki takie same, jak normalny ajent, czyli kasowniki, honorowanie wszystkich rodzajów biletów ZTM, oznaczenie S-x... :-k
Frencher pisze:A po drugie standard usług oferowanych przez KM urąga cywilizowanemu światu, i jak oni chcą wozić ludzi do stolicy kraju, to niech lepiej poszukają jakiegoś kraju III-go świata (o ile ktoś ich tam zechce).
I dlatego wolałbym, żeby tam jeździła SKMka...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Krzysiek_S
Posty: 5092
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:08
Lokalizacja: Wawer-Zerzeń-Zastów

Post autor: Krzysiek_S » 08 sty 2008, 21:02

Rzeczpospolita pisze:Kolejowy przewoźnik dla lotniska Okęcie
Konrad Majszyk 08-01-2008, ostatnia aktualizacja 08-01-2008 03:45
www.rp.pl/artykul/81899.html
grafik.rp.pl/grafika/81899,98219,9.jpg
Dzisiaj zarząd miasta ma podjąć decyzję w sprawie wyboru operatora dla linii kolejowej między centrum Warszawy i lotniskiem na Okęciu. Decydenci biorą pod uwagę dwa scenariusze: ogłoszenie przetargu albo zlecenie tej usługi z wolnej ręki Szybkiej Kolei Miejskiej.

Polskie Linie Kolejowe obiecują, że do 2010 roku ma się zakończyć remont 8,6 km torów między Dworcem Zachodnim i stacją Służewiec oraz budowa od tej ostatniej 1,6-km odcinka do gotowej od roku stacji pod lotniskiem.

Z kim miasto podpisze 15-letnią umowę przewozową na obsługę tej trasy? Tak naprawdę musi podjąć decyzję w sprawie przyszłości swojego przewoźnika: SKM. Kolejka ma zaledwie osiem pociągów, a przygotowania do jej skierowania na nowe trasy zostały częściowo wyhamowane (wbrew obietnicom wyborczym).

– Powierzenie obsługi lotniska SKM byłoby bodźcem do rozwoju miejskiej kolejki – przyznaje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. – Z drugiej strony w przetargu kolejowi konkurenci mogliby zaproponować atrakcyjniejsze warunki.

Według niego miasto ma dużo czasu na wybór przewoźnika.

Innego zdania jest prezes SKM Leszek Walczak, który lobbuje za swoją spółką. Od tego zlecenia uzależnia zakup nowych pociągów.

– Przetarg to tylko strata czasu – mówi Walczak. – Do obsługi linii na lotnisko potrzeba 13 pociągów. A od ich zamówienia do dostarczenia minie co najmniej 1,5 roku.

Prezes Kolei Mazowieckich Halina Sekita zapowiada, że jej spółka także chce wozić pasażerów do lotniska. W jaki sposób, skoro już dziś odmawia rozszerzenia wspólnego biletu z powodu zbyt małej liczby pociągów?– Tylko w 2008 roku dotrze kilkanaście zamówionych przez nas składów. Dostawy są zaplanowane także na kolejne lata – twierdzi Sekita.

Według informacji „Rz” do prestiżowego przetargu stanęłyby też: Przewozy Regionalne, InterCity oraz przewoźnicy prywatni, np. Arriva, PCC Rail czy Veolia.

Pod lotniskowym parkingiem przy Terminalu 1 mamy w tej chwili gotową stację kolejową bez torów. Za dwa lata grozi nam część druga farsy: tory bez przewoźnika.

w 20 minut z lotniska do centrum

Pociągi mają jeździć co 15 minut z lotniska do Dworca Zachodniego. Po drodze powstaną nowe przystanki: pod Al. Jerozolimskimi i ul. Żwirki i Wigury. Z Zachodniego pociągi dojadą na dworce Centralny i Wschodni, gdzie się rozdzielą: połowa pojedzie do Legionowa (a docelowo do nowego lotniska w Modlinie), a połowa do Otwocka.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 08 sty 2008, 22:35

A jakby tak Metro albo Tramwaje stanęłu do przetargu? :D

(Żart. Umowy wieloletnie tych spółek wykluczają ich udział w takich przetargach, gdyż nie będę zgodne wówczas z unijnym rozporządzeniem nt. świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym).
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Jacek Mocki
Posty: 28
Rejestracja: 23 cze 2006, 4:53
Lokalizacja: Brisbane

Post autor: Jacek Mocki » 09 sty 2008, 3:02

"Według informacji „Rz” do prestiżowego przetargu stanęłyby też: Przewozy Regionalne, InterCity oraz przewoźnicy prywatni, np. Arriva, PCC Rail czy Veolia. "

To byłby rzeczywiście ciekawy przetarg. Myśle, że najpierw Lotnicy powinni się zastanowić razem z Kolejarzami, jak optymalnie skonfigurować połączenia z lotniskiem w Radomiu i Modlinie, i wtedy może będziemy mieli wiekszą jasność, czy napewno SKM to najlepsze rozwiązanie!!!

Jeśli np. w Modlinie lądowałyby tanie linie lotnicze z Europy środkowo-wschodniej, a LOT zacznie latać Dreamlinerami do Singapuru, to może warto rozważyc połączenie ED74 pomiędzy lotniskami. Powiedzmy ED74 jadący przez Warszawe Gdańską, zatrzymujący się na powiedzmy czterech przystankach kolejowych po drodze. Podróż nie powinna zająć dłużej niż 50 minut.

Co o tym sądzicie?

Pozdrawiam

Jacek

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 09 sty 2008, 9:42

ED74 są przeznaczone jak na razie do obsługi linii Warszawa - Łódź, a zgodnie z umową podpisaną z miastem, to Warszawa decyduje kto jeździć ma na lotnisko Okęcie.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 09 sty 2008, 12:07

MeWa pisze:ED74 są przeznaczone jak na razie do obsługi linii Warszawa - Łódź, a zgodnie z umową podpisaną z miastem, to Warszawa decyduje kto jeździć ma na lotnisko Okęcie.
ED74 jak sama nazwa wskazuje to jednostka dalekobieżna, co najwyżej podmiejska, a nei miejska. To samo 14WE. Tam potrzeba jednostki zupełnie nowej - miejskiej. Trzeba poszukać u zachodnich producentów, bo jak na razie na horyzoncie nic nie ma.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8455
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 09 sty 2008, 14:03

Jacek Mocki pisze:jak optymalnie skonfigurować połączenia z lotniskiem w Radomiu
To ktoś jeszcze bierze na poważnie możliwość powstania kolejnego lotniska dla Warszawy w Radomiu?! :-s

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8621
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 09 sty 2008, 15:22

geograf pisze:To ktoś jeszcze bierze na poważnie możliwość powstania kolejnego lotniska dla Warszawy w Radomiu?
:arrow: Tak, władze Radomia. Cały czas jest mowa o powstaniu tu lotniska cywilnego.
Jestem sceptycznie nastawiony do tego, że coś im się w tej kwestii uda, ale kto wie...

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 09 sty 2008, 15:35

Prezes Kolei Mazowieckich Halina Sekita zapowiada, że jej spółka także chce wozić pasażerów do lotniska. W jaki sposób, skoro już dziś odmawia rozszerzenia wspólnego biletu z powodu zbyt małej liczby pociągów?– Tylko w 2008 roku dotrze kilkanaście zamówionych przez nas składów. Dostawy są zaplanowane także na kolejne lata – twierdzi Sekita.
Coś mi się wydaje, że ktokolwiek to ewentualnie wygra, to i tak będzie obowiązywała taryfa ZTM...
Jacek Mocki pisze:Myśle, że najpierw Lotnicy powinni się zastanowić razem z Kolejarzami, jak optymalnie skonfigurować połączenia z lotniskiem w Radomiu i Modlinie
Hipotetycznie mówiąc, to dojazd do Radomia jest znacznie szybszy i wygodniejszy poprzez DK nr 7.
MZ pisze:Tak, władze Radomia. Cały czas jest mowa o powstaniu tu lotniska cywilnego.
I przykre jest to, że na tą paplaninę idą nasze podatki... #-o
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 09 sty 2008, 15:40

Wolfchen pisze:Coś mi się wydaje, że ktokolwiek to ewentualnie wygra, to i tak będzie obowiązywała taryfa ZTM...
Ależ oczywiście.

Przecież z powodu obsługi linii ZTMowych na liniach własnych PKS Grodzisk Mazowiecki nie zaczęły obowiązywać jego bilety.

To, że przewoźnikiem S-L byłby KM-KM nie miałoby żadnego wpływu na taryfę, bo niby z jakiej racji. A ZTM może sobie zażyczyć malatury w barwach miasta :p.

Tak czy siak, ucinając spekulacje, stawka wozokm musi być tak skalkulowana, by umożliwiać przewoźnikowi zakup taboru lub wzięcie go w leasing (przy 15 latach to drugie rozwiązanie nie jest takie głupie, zwłaszcza dla spółek wykazujących zysk); stąd teksty "KM nie mają taboru na swoje, czym będą jeździć do lotniska" są niedorzeczne.

Chociaż oczywiście rodzi się pytanie, czy przewoźnik otrzymujący tak znaczącą pomoc publiczna jak KM powinien być do przetargu konkurencyjnego w ogóle dopuszczony... chociaż to kryterium eliminuje także PRy czy ICki (przewozy międzyregionalne i międzynarodowe).
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 16 sty 2008, 17:18

Obrazek
Na lotnisku Okęcie będą stacja i tory, ale zabraknie... pociągów
kmaj 16-01-2008, ostatnia aktualizacja 16-01-2008 01:36

Warszawie grozi kolejna kompromitacja związana z nieudolnie rozbudowywanym lotniskiem Okęcie. Tym razem wyjątkowo nie z winy Portów Lotniczych, ale przez władze Warszawy, które zwlekały z wyborem przewoźnika kolejowego dla trasy między lotniskiem i centrum.

Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że na początku 2010 roku będzie gotowy łącznik kolejowy między Okęciem i Dworcem Zachodnim.

Wtedy powinny być już gotowe nowe pociągi dla pasażerów z lotniska. Nie będą.

– Nawet gdybym dziś podpisał kontrakt z miastem, nie zdążę już sprowadzić na czas nowego taboru – powiedział „Rz” prezes Szybkiej Kolei Miejskiej Leszek Walczak.

A to ważne stwierdzenie – należąca do miasta spółka SKM to główny kandydat na przewoźnika dla Okęcia. Ratusz może bowiem albo dać kontrakt z tzw. wolnej ręki SKM, albo ogłosić otwarty przetarg (oprócz miejskiego przewoźnika wystartują w nim zapewne Koleje Mazowieckie i prywatni operatorzy, np. Arriva czy Veolia).

Dlaczego nie uda się sprowadzić taboru? Dla lotniskowej trasy potrzeba 13 pociągów. Od momentu zamówienia do zakończenia dostaw minie co najmniej półtora roku. Składy muszą być robione „na wymiar”: ze stopniami uwzględniającymi różnice wysokości peronów na trasie (od 760 do 1100 mm), trojgiem drzwi w każdym wagonie i ustawieniem foteli jak w metrze. Według Walczaka do tego terminu trzeba jeszcze dodać minimum trzy miesiące na przetarg na tabor i trzy na rozpatrzenie przez bank kredytujący inwestycję biznesplanu.

Gdyby wygrał prywatny przewoźnik, terminy byłyby podobne. Odliczyć można przetarg na dostawcę taboru (prywatny wybiera sam), ale samego przewoźnika trzeba wyłonić w przetargu (co najmniej trzy miesiące) i doliczyć prawdopodobne protesty.

15-letni kontrakt wart jest ok. 2 mld zł. Opóźnienie w dostawie taboru jest murowane. Tymczasem wiceprezydent Jarosław Kochaniak – odpowiedzialny m.in. za SKM – powiedział w wywiadzie dla „Rz”, że nie paraliżuje go kontrakt nawet za 2 mld dolarów.

Źródło : Rzeczpospolita
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
JotPeCet
Posty: 2527
Rejestracja: 19 kwie 2006, 14:07
Lokalizacja: WPT Ochota

Post autor: JotPeCet » 16 sty 2008, 17:50

Tak. Stopnie w 14WE to jest to!
Polityka złym doradcą w pracy!

Awatar użytkownika
Premo
Posty: 5448
Rejestracja: 15 kwie 2006, 14:58

Post autor: Premo » 16 sty 2008, 17:56

MeWa pisze:trojgiem drzwi w każdym wagonie i ustawieniem foteli jak w metrze.
Takie ustawienie foteli to absurd. Zwłaszcza że pociąg ma jeździć do Modlina a to raczej dłuższa podróż gdzie potrzeba w miarę wygodnych siedzeń. Poza tym nie sądzę że lotniska będą jeździły takie tłumy jak w metrze.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26855
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 16 sty 2008, 23:07

Jak będzie ten Modlin, to pogadamy. Na razie mają większą szansę jeździć do Otwocka.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

ODPOWIEDZ