: 29 kwie 2008, 0:21
TramWar pisze:RZECZYWISTOŚĆ - 2008 R.
Rok 2008r przyniósł pewien postęp. W marcu 2008r. budowa trasy tramwajowej na Tarchomin została wpisana przez U.M.St. Warszawy na przekazaną Ministerstwu Infrastruktury listę zamierzeń inwestycyjnych związanych z Euro 2012, które zgłoszone będą do dofinansowania z funduszy UE (w ramach wydzielonej puli w PO "Infrastruktura i Środowisko"). Niestety niska pozycja na liście i priorytet dla inwestycji bezpośrednio związanych z obsługą Euro 2012 nie dają dużych szans na uzyskanie dofinansowania.
Pod koniec marca 2008r. zakończyły się prace projektowe Trasy Mostu Północnego (odc. węzeł Pułkowa - Modlińska) w tym projektowanie trasy tramwajowej na tym odcinku. Nadal jednak brak jest decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę, co powoduje że pierwsze prace budowlane (o ile bez problemów uda się rozstrzygnąć przetarg na wybór wykonawcy) rozpoczną się najwcześniej jesienią 2008r.
Natomiast na początku kwietnia firma Baks przedstawiła wstępne koncepcje przygotowywanego na zlecenie ZDM projektu modernizacji ul. Modlińskiej. W projekcie tym przewiduje się zachowanie rezerwy pod linię tramwajową z Żerania na Tarchomin. Jest to jednak jedyna dobra informacja na temat tego odcinka, nadal bowiem oficjalnie nie jest on wykonalny w bliskiej przyszłości z powodu problemów związanych z przebudową węzła Modlińska przez GDDKiA (zobacz).
W dniu 14 kwietnia 2008r. Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił przetarg na zaprojektowanie trasy tramwajowej wzdłuż ulic Projektowanej i Światowida (odcinek finansowany przez ZTM). Zwycięzca przetargu ma w cišgu 19 miesięcy od podpisania umowy wykonać projekty (budowlany i wykonawczy) oraz uzyskać wszystkie wymagane zezwolenia niezbędne do budowy tego odcinka. Inwestor przewiduje że projektowany odcinek trasy liczyć będzie około 5,2 km toru podwójnego, z pętlą końcową Winnica (liczącą aż 5 stanowisk postojowych) i pętlą pośrednią Tarchomin (przy skrzyżowaniu ulic Światowida i Ćmielowskiej, zgodnie z nowym planem zagospodarowania osiedla) oraz 9 zespołami przystankowymi, wyposażonymi w system informacji pasażerskiej i zunifikwane elementy małej architektury. Co ciekawe założenia przetargu są oparte na wewnętrznym dokumencie TW (jakim jest Studium Wykonalności), a niektóre fragmenty specyfikacji przetargowej są wręcz żywcem przepisane z tego Studium - wprowadzone przez ZTM zmiany (poza przeniesieniem pętli pośredniej) są niewielkie - sprowadzają się głównie do powiększenia pętli Winnica oraz zmiany nazw większości przystanków. Oferty przetargowe mają zostać otwarte 28 maja 2008r, biorąc jednak pod uwagę niedoróbki specyfikacji (np. brak zaleceń co do rozstawu szyn czy szerokości taboru przewidywanego do obsługi linii) oraz możliwe zapytania potencjalnych oferentów, można spodziewać się opóźnień. Niezależnie od tych wątpliwości, samo ogłoszenie przetargu jest krokiem przybliżającym do zbudowania nowej trasy tramwajowej.