Koleje Dużych Prędkości (tzw. Ygrek)

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10651
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 15 gru 2011, 18:34

Aligator pisze:Bilety IC (mowa o pierwszej klasie) już dziś bywają droższe od połączeń lotniczych.
No jak będziesz porównywał klasę pierwszą z ekonomiczną, w dodatku w wybranych terminach, to ja się nie dziwię dziwadłom.
Aligator pisze:jaki jest sens ładowania miliardów w "średniodystansową" kolej pasażerską
Odpowiedź na to pytanie (mam nadzieję, że) znajdzie się w przygotowywanym studium. Na razie minister zrezygnował z nie-wiadomo-czego, zastępując to nie-wiadomo-czym.
Aligator pisze:przy mniejszych nakładach zastąpić ją może usługa "sky taxi"?
Dyskusyjne. *Jeden* centralny port lotniczy miał kosztować porównywalne pieniądze.
Sky taxi owszem możesz sobie zamówić, nawet jest taka linia lotnicza; loty kosztują np. 700 €/h.
Aligator pisze:Na dzień dzisiejszy chyba jedyny realny sens rozbudowy infrastruktury kolejowej to transport cargo.
Wbrew pozorom to był jeden z głównych (acz rzadko przywoływanych) argumentów za Y-grekiem: uwolnienie dotychczasowej linii do przewozów towarowych, również kontenerowych na v = 110 km/h. Spróbuj wytrasować pociągi na jednej linii z v_hand: ~130 (ekspres), 105 (TLK, nieźle) oraz ~50 km/h (zwykły towarowy).

Poza tym wątpię, żeby przewozy towarowe były zainteresowane rozbudową linii kolejowych; czy byłyby zainteresowane utrzymywaniem infry na ponad te 110, jeśli nie mniej?

[ Dodano: |15 Gru 2011|, 2011 18:40 ]
Delfino pisze: IC za 170 zł ciągnie ogromne dotacje z budżetu państwa
Hej, hej, TLK są dotowane, ale IC?!

[ Dodano: |15 Gru 2011|, 2011 18:43 ]
Wolfchen pisze:
Aligator pisze:Na dzień dzisiejszy chyba jedyny realny sens rozbudowy infrastruktury kolejowej to transport cargo.
Do tego KDP się nijak nie przyda :P
Przyda :P Tłumaczę powyżej.

[ Dodano: |15 Gru 2011|, 2011 18:52 ]
Wolfchen pisze:Owszem, sam do Gdańska często latam samolotem, zamiast tłuc się pociągiem czy PKSem w dzień.
400 zł to dla mnie zaporowa cena, sorry.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Daniel_FCB
(kaczofob)
Posty: 1599
Rejestracja: 23 lut 2008, 20:54
Lokalizacja: Natolin

Post autor: Daniel_FCB » 15 gru 2011, 18:59

Powiem tak:
Warszawa-Wrocław
IC klasa 1 170 PLN - 5,5h
IC klasa 2 120 + miejscówka - 5,5h podróży
TLK 70 pln - 6h
PLL LOT: 80 PLN - 2,5h (wliczając odprawę i podróż z i na lotniska).
Ile jest takich biletów w LOT na jeden kurs? Poza tym system biletowy nie sprzyja lotom "z dnia na dzień". Anyway, zobacz sobie ile osób jedzie do Wrocławia w piątek po południu i przelicz to na pojemność ATRa.
A co do tego czy modernizować czy budować Y - niech bedzie cokolwiek na trasie do Wro i to czym prędzej! 5:40 naprawdę może człowieka zdenerwować, zwłaszcza jak pamięta, że kiedyś jechał koło 4:45...
Wciąż się zastanawiał, jak nielogiczne może się stać logiczne rozumowanie, jeśli zajmuje się nim dostatecznie duży komitet - Pratchett, Świat finansjery
A mówili nauczyciele "z gminem nie zadajemy się nie z powodu ich niskiego urodzenia, ale dlatego, że nie ma po co" - Ziemiański, Achaja
FCBARCA.COM

osa
Posty: 2595
Rejestracja: 23 wrz 2009, 12:04

Post autor: osa » 15 gru 2011, 19:22

Ja tam na początku roku leciałem do Wrocławia B737 i był prawie pełny.
Gdyby pociąg Warszawa-Wrocław znów jechał 4,5 godz., byłbym całkiem zadowolony. Z decyzji o zaniechaniu KDT oczywiście się cieszę, ciekaw jestem, kiedy ktoś dobierze się do skóry min. Grabarczyka za rozpoczęcie budowy dworca w Łodzi. Że coś jest na rzeczy sugeruje zresztą jego następca. Poniżej linki do codziennych teraz trenów łódzkiego dodatku ”Gazety” po stracie KDP:
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,1080 ... kolej.html
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35134,1078 ... kosci.html
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35134,1081 ... i_KDP.html
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,1081 ... e_KDP.html
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,1081 ... e_KDP.html
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,1082 ... tanie.html
http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35134,1081 ... awka_.html

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 15 gru 2011, 19:34

Bilet LOT do Wrocławia na jutro w jedną stronę kosztuje 776 zł.

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 15 gru 2011, 20:02

Do tego KDP się nijak nie przyda :P
Ale mi tu o KDP wcale nie chodzi ale o możliwość transportu cargo z prędkością 100-120 kmh koleją a do tego również trzeba inwestycji.
No jak będziesz porównywał klasę pierwszą z ekonomiczną, w dodatku w wybranych terminach, to ja się nie dziwię dziwadłom.
Ja nie mówiłem o wybranych terminach tylko o stałej tendencji to raz. Dwa porównywać komfort na zasadzie klasy podróży to możesz w wypadku jednego środka transportu.
Generalnie w wypadku tych dwóch środków transportu kolej nie ma żadnego argumentu by w ogóle do porównania stawać.
Jeśli mam jednak porównywać klasa ekonomiczna w samolocie przez godzinę albo klasa 1 we wlokącym się pociągu to mój komfort psychiczny będzie większy gdy podróż skończę w 2 godziny zamiast 6 ciu.
Odpowiedź na to pytanie (mam nadzieję, że) znajdzie się w przygotowywanym studium. Na razie minister zrezygnował z nie-wiadomo-czego, zastępując to nie-wiadomo-czym.
Raczej w to wątpię ale poczekajmy, może mnie czymś zaskoczą... mam tylko nadzieję że nie będzie to odpowiedź na zasadzie "bo Polska potrzebuje mieć jak Europa zachodnia".
Przyda :P Tłumaczę powyżej.
No nie do końca tłumaczysz. Bo to jest raczej argument w stylu "potrzebujemy pociągów pasażerskich jeżdżących 300 km/h żeby kolej towarowa mogła jździć 110 na obecnych torach.
Natomiast fakt jest jeden. Nawet jeśli zbudowaliby takie przewozy pasażerskie to pociągów wolniejszych by nie usunięto. Być może zniknęłyby połączenia IC czy EC ale połaczenia TLK czy regio by pozostały więc torów byś dla cargo nie uwolnił.
A to oznacza że nie ma sensu budować KDP gdyż powyższy stan można osiągnąć właśnie przez rozwój transportu lotniczego.
400 zł to dla mnie zaporowa cena, sorry.
A uważasz że KDP to będzie w cenie TLK?
W Hiszpanii bilety na RENFE (KDP) na trasie Madryt-Barcelona kosztują mniej więcej tyle co lotnicze. Nie oczekuj tego że w Polsce byłoby inaczej.
Druga sprawa. Trzeba wiedzieć jak kupować bilety :D
Niedługo otworzą Modlin i zwiększy się siatka połączeń krajowych, ceny powinny spaść.
Anyway, zobacz sobie ile osób jedzie do Wrocławia w piątek po południu i przelicz to na pojemność ATRa.

To akurat nie ma znaczenia ile wsiądzie w ATR, jeśli połączenie się opłaca - a widać loty się opłacają bo społecznie ich się nie robi - to może lecieć i 10 ATR-ek albo coś większego.

Kolejna sprawa. jak już mamy liczyć. Policz ilu z tych jadących do Wroclawia w piątek pojechałoby pociągiem za 300-350 pln - bo koło takiej kwoty najpewniej stałyby usługi KDP?

Jedyne z czym się zgodzę to to że w liniach lotniczych trudno jest dostać normalne bilety na podróż niezaplanowaną. Natomiast o tanie bilety wcale tak trudno nie jest i większość planowanych wyjazdów można spokojnie dostać w przyzwoitym przedziale cenowym.


I jeszcze coś jeśli chodzi o koszt budowy sławnego "centralnego portu lotniczego".
Ktoś kto porusza ten temat powinien zdawać sobie sprawę z faktu że lotniska lokalne a międzynarodowy port lotniczy to duża różnica. Koszty eksploatacyjne są inne, koszty budowy też diematralnie inne. Tak naprawdę obsługę lotów wewnątrzkrajowych bez problemu mogliby realizować nawet prywatni piloci awionetkami na lotniskach o nieutwardzonych pasach - z resztą takie usługi powoli w Polsce się rozwijają.
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10651
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 15 gru 2011, 20:08

Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi pisze:Wpompowanie 15 mld zł w Łódź przez ministra Cezarego Grabarczyka może być solą w oku dla innych samorządów.
=;
Miało nie być postów ograniczających się do jednej emotki, więc dodam:

A jak ma nie być?!

[ Dodano: |15 Gru 2011|, 2011 20:29 ]
Aligator pisze:Ja nie mówiłem o wybranych terminach tylko o stałej tendencji to raz.
Póki co tanie połączenia pojawiają się tu i ówdzie w wybranych terminach. Najczęściej po kilka biletów na samolot, żeby było co reklamować.
Aligator pisze:Dwa porównywać komfort na zasadzie klasy podróży to możesz w wypadku jednego środka transportu.
Ale nie widzę powodu, dla którego porównujesz klasę ekonomiczną samolotu z klasą pierwszą, a nie drugą IC.
Aligator pisze:Raczej w to wątpię ale poczekajmy, może mnie czymś zaskoczą... mam tylko nadzieję że nie będzie to odpowiedź na zasadzie "bo Polska potrzebuje mieć jak Europa zachodnia".
Mówiłem, że to studium powinno zawierać m.in. rzetelną analizę ekonomiczną opartą o wielokryterialne porównanie wielu wariantów, m.in. opierającego się na sieci lotniczej. Za 49 mln zł można by się wysilić.
Aligator pisze:Bo to jest raczej argument w stylu "potrzebujemy pociągów pasażerskich jeżdżących 300 km/h żeby kolej towarowa mogła jździć 110 na obecnych torach.
Potrzebujemy nowych torów. Do obsługi przelotowych pociągów pasażerskich. W węzłach nie ma jak ich budować, trzeba je budować "w polu" (jak CMK albo autostrady). Wtedy okazuje się, że budowa na 160 czy 360 km/h to prawie to samo.
Aligator pisze:Być może zniknęłyby połączenia IC czy EC ale połaczenia TLK czy regio by pozostały więc torów byś dla cargo nie uwolnił.
Ok, nie tylko dla towarowych. Niemniej łatwiej będzie ci trasować mając do wyboru 3 czy 2 kategorie prędkościowe pociągów? Podpowiem, że to najważniejszy powód, przez który nie będzie dziennych pospiesznych Wawa-Gdańsk.
Aligator pisze:A to oznacza że nie ma sensu budować KDP gdyż powyższy stan można osiągnąć właśnie przez rozwój transportu lotniczego.
Ile PLN pochłonie rozwój transportu lotniczego? Centralny port lotniczy miałby kosztować tyle, co KDP. A pozostałe? Po drugie: ile miałyby kosztować bilety lotnicze? Na razie rzucamy ci cenami 2-4x większymi, niż przywołana przeze mnie wcześniej cena połączenia Paryż-Metz (20 do 70€ w zależności od zniżki, pory itd.). Przewiduję, że w dłuższej perspektywie ceny lotnicze będą szły w górę szybciej od kolejowych. Mówi ci coś oil peak?
Aligator pisze:A uważasz że KDP to będzie w cenie TLK?
Nie. I, tak jak ty, mam nadzieję, że KDP nie wyeliminowałoby kategorii TLK. Uważam jednak, że nie ma podstaw do rzucania cenami za KDP wyższymi, niż za TGV, czyli właśnie np. 20-70€. Całkiem porównywalna cena do samochodu na trasie Wawa-Wroc.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

JaBaal
Posty: 740
Rejestracja: 09 lis 2006, 21:06

Post autor: JaBaal » 15 gru 2011, 21:39

Obrazek
W PO buntują się przeciwko pomysłowi Sławomira Nowaka

prot 15.12.2011 , aktualizacja: 15.12.2011 21:09

Parlamentarzystom i europosłowie PO są oburzeni pomysłem Sławomira Nowaka, by zrezygnować z projektu kolei dużych prędkości - podaje "Wprost". - Nie wiem, dlaczego pan minister tak nie lubi Łodzi - mówi europosłanka Joanna Skrzydlewska.

- Linia kolejowa dużej prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia (przez Łódź - red.) nie powstanie przed 2030 rokiem - zapowiedział minister transportu Sławomir Nowak. Według wcześniejszych zapowiedzi rządowych, linia miała być gotowa około 2020 r. Nowak wyjaśnił, że w najbliższych latach czeka nas głównie modernizacja i rewitalizacja istniejących linii. Pomysł budowy w Polsce kolei dużych prędkości określił jako "kosztowne marzenia".

Ta decyzja nie spodobała się członkom PO. List protestacyjny w tej sprawie napisało do ministra 13 eurodeputowanych PO. Prosimy o ponowne przeanalizowanie decyzji ( ) oraz przeprowadzenie głębokiej dyskusji w tej sprawie" - napisali.

Szczególnie obudzeni są politycy z Łodzi. . - Nie wiem, dlaczego pan minister tak nie lubi Łodzi. Sądzę, że jego decyzja wynika z braku kompletnej wiedzy, o takich sprawach nie powinien decydować tak szybko i lekko. Jeśli ta linia nie powstanie, Polska będzie kolejową pustynią Europy - mówi "Wprost" Skrzydlewska, europosłanka z Łodzi.

Natomiast parlamentarzyści PO z woj. łódzkiego założyli zespół parlamentarny poświęcony swojemu regionowi. Są tam też politycy innych partii.
Źródło
Jeśli ktokolwiek wypowiada się o komunikacji w Pruszkowie, niech nie zapomina, że na północ od torów (Gąsin, Żbików, Bąki) też mieszkają ludzie.
Śp. 714 Ożarów - os. Staszica = to były piękne dni...

Awatar użytkownika
Delfino
Posty: 934
Rejestracja: 03 lut 2007, 14:42
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Delfino » 15 gru 2011, 22:44

MichalJ pisze:Bilet LOT do Wrocławia na jutro w jedną stronę kosztuje 776 zł.
A ile według ciebie będzie kosztował szybki pociąg? Popatrz po cenach TŻV albo niemieckiego ICE.

[ Dodano: |15 Gru 2011|, 2011 22:45 ]
KwZ pisze: Hej, hej, TLK są dotowane, ale IC?!
Nawet jeśli IC nie bierze nic osobiście, to na pewno korzysta chociażby z infrastruktury, na którą już łożymy z budżetu. Infrastruktura lotnicza utrzymuje się sama.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10651
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 15 gru 2011, 23:18

Delfino pisze:A ile według ciebie będzie kosztował szybki pociąg? Popatrz po cenach TŻV
Cały czas przywołuję TGV i 20-70€, a nie 400 zł.
Delfino pisze:Nawet jeśli IC nie bierze nic osobiście, to na pewno korzysta chociażby z infrastruktury, na którą już łożymy z budżetu.
Problematyczne. Teoretycznie PLK i UTK ustalają stawki dostępu do torów, które mają pokryć koszty utrzymania. Na TLK PIC oraz PR dostają dofinansowanie, które później przechodzi do PLK*. Ekspresy i IR płacą tyle samo, tylko nie mają dofinansowania z budżetu. PLK nie dostaje dofinansowania na utrzymanie z budżetu - chyba że dodruk akcji obejmowanych przez Skarb Państwa uznamy za coś takiego.

PLK dostaje pieniądze budżetowe i unijne na rozwój.
EDIT: poprawka, PLK dostaje także dotację na wyrównanie amortyzacji :-k
Delfino pisze:Infrastruktura lotnicza utrzymuje się sama.
Operacyjnie, a lotniska kto wybudował? Przypuszczam, że z grubsza wygląda to tak samo jak na kolei - rozbudowy już są sponsorowane.

* - z dokładnością do wypłacalności PR, które w pewnym momencie nawet miało zakaz wyjechania na tory.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Adam G.
Posty: 5443
Rejestracja: 15 gru 2005, 19:56
Lokalizacja: Żoliborz

Post autor: Adam G. » 15 gru 2011, 23:23

Delfino pisze:
MichalJ pisze:Bilet LOT do Wrocławia na jutro w jedną stronę kosztuje 776 zł.
A ile według ciebie będzie kosztował szybki pociąg? Popatrz po cenach TŻV albo niemieckiego ICE.
Zgodnie z moimi długaśnymi wyliczeniami, by utrzymać poziom Niemiec czy Francji, bilety na KDP nie powinny być droższe niż ~150zł w drugiej klasie. Na pewno nie doszlibyśmy do 776 - bez jaj, tyle nie kosztuje nawet Eurostar z Paryża do Londynu rezerwowany z dnia na dzień (no okej, w opcji "flexible" kosztuje niemal dokładnie tyle, lecz w non-refundable jednak mniej) :)
noidea

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 15 gru 2011, 23:34

Delfino pisze:
MichalJ pisze:Bilet LOT do Wrocławia na jutro w jedną stronę kosztuje 776 zł.
A ile według ciebie będzie kosztował szybki pociąg?
Nic, bo go nie będzie. :) Ale też nie tyle, gdyby był, to jakieś 300 pewnie.

Ale ja nie o tym chciałem, tylko chodziło mi o to, żeby dać odpór poglądom, jakoby już teraz LOT był tańszy od IC 1 klasa. Kilka biletów na rejs może jest tańszych, a reszta...

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 16 gru 2011, 0:15

Póki co tanie połączenia pojawiają się tu i ówdzie w wybranych terminach. Najczęściej po kilka biletów na samolot, żeby było co reklamować.
Póki co to jest tak że jak ktoś chciał i przeglądał strony np. Lotu to mógł kupić sobie zapas biletów lotniczych na jakie chciał połączenia krajowe w cenach od 50 do 90 pln na terminy od bodajże grudnia do czerwca przyszłego roku w praktycznie każdym samolocie.
Trzeba po prostu się rozglądać...
Promocje i obniżki są praktycznie co tydzień więc wypadałoby choćby dla spokoju rzucić okiem, jeśli tego się nie robi to co tu dużo mówić... się traci.
Jeśli chodzi o ceny, w dużej mierze uzależnione są one od nasycenia rynku i dostępności infrastruktury. Wiadomo że loty z Wawy są obecnie drogie bo Okęcie ma koszmarne opłaty lotniskowe, to z czasem się zmienić powinno.
Ale nie widzę powodu, dla którego porównujesz klasę ekonomiczną samolotu z klasą pierwszą, a nie drugą IC.
Ponieważ klasa ekonomiczna samolotu stoi zdecydowanie wyżej od klasy 2 pociągu...
Pod pojęciem komfortu kryje się wiele rzeczy. Nie tylko "wygodne siedzenie". Dla mnie jako osobnika np. komfortem jest krótki czas podróży, to że nie tłukę się 5h w pociągu zastanawiając się kiedy dojadę, komfortem jest to że mogę sobie rozplanować dzień, że nie zamęczę się długą podróżą, wreszcie komfortem jest to że docieram do celu o konkretnej godzinie bo samolot w przeciwieństwie do pociągu nie stoi gdzieś w szczerym polu.
Rozumiesz? Komfort podróży możesz pojmować kompletnie inaczej i dla mnie płacenie 200 pln za pierwszą klasę i wygodny fotel w pociągu tylko po to by dotrzeć z klasycznym w Polsce "opóźnieniem" na dworzec to żadne uczucie komfortu - zwłaszcza że standardem jest minimum 30 minut...
Ok, nie tylko dla towarowych. Niemniej łatwiej będzie ci trasować mając do wyboru 3 czy 2 kategorie prędkościowe pociągów? Podpowiem, że to najważniejszy powód, przez który nie będzie dziennych pospiesznych Wawa-Gdańsk.
Pytanie tylko czy zyski przewyższą straty?
Jeśli masz budować torowiska KDP i później jeździły nimi puste pociągi napędzane na kasę podatnika tylko po to by łatwiej Ci było trasować pociągi, to coś tu jest nie halo.
O ile jestem w stanie zrozumieć np. argument, chcemy zmniejszyć zużycie paliw płynnych i w ten sposób ograniczyć import ropy np. z Rosji - to akurat ma sens i z tym jednym mogę się zgodzić (taki obecnie kierunek przyjęli Hiszpanie bo inwestują w elektrownie solarne i RENFE) - ale proszę nie pisz mi o trasowaniu pociągów bo to nie jest argument za budową torów a bardziej za usunięciem pociągów przyspieszonych.
Ile PLN pochłonie rozwój transportu lotniczego? Centralny port lotniczy miałby kosztować tyle, co KDP. A pozostałe?
Widzisz już to pisałem. Pomiędzy portem regionalnym a portem pokroju CPL jest ogromna różnica. Loty regionalne odbywać mogą choćby i małe samoloty lądujące na prostych lotniskach należących do aeroklubów - z resztą takie loty się w Polsce już odbywają.
Po drugie: ile miałyby kosztować bilety lotnicze? Na razie rzucamy ci cenami 2-4x większymi, niż przywołana przeze mnie wcześniej cena połączenia Paryż-Metz (20 do 70€ w zależności od zniżki, pory itd.).
To już jest inna sprawa. Wykresu cenowego Ci podać nie mogę. Jednak patrząc na ceny "normalnych" biletów międzynarodowych np. w Wizzie czy Locie mogę Ci spokojnie powiedzieć że do zaporowych należeć nie powinny.
Z resztą jak powiedziałem połączenie Madryt-Barca na hiszpańskim odpowiedniku TGV ma podobny koszt co połączenie lotnicze, więc nie można tu mówić o jakiejś zawrotnej cenie.
Przewiduję, że w dłuższej perspektywie ceny lotnicze będą szły w górę szybciej od kolejowych. Mówi ci coś oil peak?
I tutaj dwie sprawy:

Pierwszą jest sam "Peak Oil" który towarzyszy nam od lat 70-tych i szoku naftowego jaki wtedy nastąpił. Pomimo to wydobycie ciągle rośnie. Ponadto nie ma większych problemów z rafinacją paliwa lotniczego ze źródeł innych niż ropa - choćby z węgla (Hitlerowskie Niemcy udowodniły że "się da"). Nie ma aż takiego dramatu.
Druga sprawa o której należałoby powiedzieć, jest trochę poważniejsza i raczej nam bliższa. Co się stanie gdy państwo przestanie sponsorować kolej? Właściwie to jestem skłonny twierdzić że to stadium osiągniemy wcześniej niż ten hiobowy "Peak Oil" zważywszy na to co dzieje się w Europie - jeszcze niech Francji spadnie rating a Polska dorzuci te obiecane 100 mld do "ratowania trupa".
We Włoszech już dziś wprowadzają projekt KDP kompletnie prywatnej - jest nawet inwestor, są plany inwestycyjne - parę dni temu nawet był artykuł w mediach.
Pytanie co wtedy?
Nie. I, tak jak ty, mam nadzieję, że KDP nie wyeliminowałoby kategorii TLK. Uważam jednak, że nie ma podstaw do rzucania cenami za KDP wyższymi, niż za TGV, czyli właśnie np. 20-70€. Całkiem porównywalna cena do samochodu na trasie Wawa-Wroc.

Tutaj jest kilka spraw.
Więc "po kolei" że tak powiem. Ja nie mam nadziei na to że TLK nie znikinie. Ja wiem że przetrwa. W każdym społeczeństwie występują ludzie mniej zamożni, których na AVE czy TGV stać nie będzie. Oni też będą chcieli podróżować i dla nich te pociągi pozostaną. Generalnie nigdzie na świecie KDP nie udało się wygryźć - i nie uda - połączeń konwencjonalnych.
Jak wspomniałem wyżej. Poziom dofinansowania powoduje że ceny biletów kolei są na takim a nie innym poziomie, lotnictwo takiego sponsoringu nie ma.
I tu się kłania kolejna rzecz. Są kraje takie jak Francja, które - przynajmniej na papierze i nie wiadomo jak długo jeszcze - stać na to by dokładać grube pieniądze do sponsorowania, oraz takie jak Polska które takiego bogactwa nie posiadają i na tak dalekie dopłaty sobie nie pozwolą, ponad to będą prawdopodobnie te dopłaty ograniczać żeby łatać sypiące się budżety.
Stąd nie byłbym przekonany na to ile czasu koleje będą się szczycić "przystępnymi" cenami.
Na to również powinieneś zwrócić uwagę a nie tylko na to że fajnie jest że kolej jest tania.
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 16 gru 2011, 0:24

KwZ pisze:
Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi pisze:Wpompowanie 15 mld zł w Łódź przez ministra Cezarego Grabarczyka może być solą w oku dla innych samorządów.
=;
Miało nie być postów ograniczających się do jednej emotki, więc dodam:

A jak ma nie być?!
ile metra za to byśmy zbudowali :D :D :D
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 16 gru 2011, 9:12

Ludeczkowie. Promocje "bilet za 50 zł" świetnie się sprawdzają u pryszczersów, żeby sobie mogli polecieć w kółko samolotem nie wtedy, kiedy potrzebują, tylko wtedy, kiedy trafił im się bilet. Nijak to nie zmienia faktu, że jak firma chce wysłać pana Kowalskiego na delegację albo serwis do naprawy na jutro, to zapłaci 700-800 zł za bilet w jedną stronę. Średnia cena za miejsce pewnie wychodzi 300-400 zł, albo i więcej.
Jadący 3 godziny pociąg za 100-150 zł, z możliwością kupienia biletu na 5 minut przed wyjazdem albo w wagonie, z wieloma kursami dziennie, jest i będzie doskonałą konkurencją. Natomiast zamiast pociągu jadącego 7 godzin oczywiście wybiera się nie samolot, tylko samochód.
(Z tymi opłatami na Okęciu to mit.)

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 16 gru 2011, 9:49

Bilet na jutro z Warszawy do Wrocławia kosztuje od 117 do 395 zł (LOT w zależnosci od godziny wylotu). Na poniedziałek od 393. W OLT Jet od 465 (bo promocyjne juz sie rozeszły). Do 700 daleko.
Są to ceny drogie ale wynikają zarówno z przedświątecznego okresu jak i braku konkurencji. Sporo taniej kosztują bilety na zagranicznych trasach, w ferie lecę sobie do Rzymu za nieco ponad 100zł. To raczej w lotnictwie upatrywałbym przyszłości dalekobieznej komunikacji. Kolej miała juz swój złoty wiek i do czasów świetności nie ma powrotu, za bardzo rozwinęła się komunikacja indywidualna oraz właśnie lotnicza.

ODPOWIEDZ