Wawkomozaury - wieści z ubiegłego tysiąclecia

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 03 paź 2012, 11:25

Dobrze pamiętasz. Tylko zapomniałeś o 205 bis który krańcował koło Laminy. Ten to był faktycznie przyspieszony. Jak wprowadzono trolejbusy to podróżowało się do P-na na zwykłym bilecie / jednorazowy lub miesięczny /. Po wprowadzeniu 2 strefy biletowej Piaseczno przerąbało sprawę nie zgadzając się na dopłaty w 2 strefie wobec czego dano łatwy pretekst do utrupienia trolejbusów. Mogę coś lekko przeinaczyć, bo głównie podróżowałem koleją / z przerwami lata 1980-87 /. Młodzieży wybacz seniorom niepoprawność!
ZUS fundatorem emigracji

Stary Pingwin
Posty: 5834
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 03 paź 2012, 11:53

a/p TALENT, Dla młodzieży nasza młodość jawi się równie odlegle jak czasy dinozaurów :D 205 początkowo miał pętlę zaraz za wiaduktem bocznicy siekierkowskiej, więc do fryzjera na rynku był kawał drogi. Ostatnią zapamiętaną pętlą było Piaseczno-Gołków, teraz jest tam benzynownia.

[ Dodano: |3 Paź 2012|, 2012 12:13 ]
Jeszcze o MSI i zatarciu historycznych podziałów terytorialnych. Służewiec zawsze był osiedlem na Mokotowie, a AŚ Służewiec jest aktualnie na Ursynowie. Wyścigi Konne są na Ursynowie, pętla Wyścigi na Mokotowie. 22 lata temu pozwolenie na budowę brałem w UD Mokotów, potem był podział na Gminę Centrum i wianuszek gmin naokoło. Zbędny i niepotrzebny.
miłośnik 13N

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 03 paź 2012, 12:41

Seniorzy do piór, przepraszam klawiatur. Tu możemy sobie podumać o minionym tysiącleciu i w ogóle o tym co za nami...
Temat założony na prośbę młodzieży aby im nie śmiecić w aktualnych wątkach.

[ Dodano: |3 Paź 2012|, 2012 12:54 ]
Dzięki za posprzątanie i scalenie tematu =D>

[ Dodano: |3 Paź 2012|, 2012 13:24 ]
Wracając do rowerowych przewag Sindbada nad kolejką grójecką to nie był w tym osamotniony. Ja w latach 60-tych deklasowałem na rowerze tzw. bociana ciągnącego skład tzw. towosu. Działo się to na odcinku Runów - Złotokłos w lesie runowskim na gruntowej drodze wzdłuż torowiska ciuchci. Ze składem motorowym było trudniej o wywalczenie przewagi. No chyba, że wtryskiwacze w dieselmotorze produkowały nadmiar spalin a nie mocy. Wtedy skład motorowy dymił i smrodził lepiej niż parowóz no i prędkość była marna.
bocian - parowóz z piszczałkowatym kominem zakończonym charakterystyczną drucianą osłoną przeciwiskrową.
towos - skład pociągu złożony z wagonów osobowych i towarowych
ZUS fundatorem emigracji

Stary Pingwin
Posty: 5834
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 03 paź 2012, 13:47

Cóż, jak demontowano torowisko, to kręciłem się przy robotnikach od Wyścigów :arrow: Sójki. Raz dane mi było prowadzić samowarka ,z fasonem zajechałem pod dom.

[ Dodano: |3 Paź 2012|, 2012 13:50 ]
Można było nie demontować torów, zelektryfikować i mieć tramy podmiejskie jak w Łodzi.Niestety, władze miejskie już od lat 30 nie lubiły wąskotorówek, bo były konkurencją.
miłośnik 13N

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 03 paź 2012, 15:03

Masz rację. Parę lat temu ten wątek był wałkowany na forum. Puławska nadal jest jedyną drogą dla ruchu lokalnego i tranzytu. Dróg lokalnych - rokadowych brak. Puławska - bis to futurystyka. Już widzę ten cyrk na Puławskiej po oddaniu tzw. ślepej końcówki trasy A-2. :D
ZUS fundatorem emigracji

Awatar użytkownika
Mong
(ZEA_R-0)
Posty: 3832
Rejestracja: 29 lis 2010, 0:18
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Mong » 03 paź 2012, 19:03

Aha, czyli linie podmiejskie miały wszystkie przystanki w Warszawie na żądanie a strefa podmiejska obowiązywała na całej trasie, a nie tylko poza Warszawą?

A jak się tak ścigaliście z ciuchciami to może pamiętacie gdzie dokładnie były przystanki kolejki grójeckiej na terenie Warszawy? :D

Awatar użytkownika
Sindbad
Posty: 900
Rejestracja: 16 gru 2005, 15:58
Lokalizacja: Służew

Post autor: Sindbad » 03 paź 2012, 19:58

Dąbrówka, Pyry, Grabów, Imielin, Dw. Południowy.
Nie daj się zepchnąć z twojej drogi nawet przez ludzi idących w tym samym kierunku.
S.J.Lec

Awatar użytkownika
Mong
(ZEA_R-0)
Posty: 3832
Rejestracja: 29 lis 2010, 0:18
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Mong » 03 paź 2012, 20:10

Dw. Południowy to oczywistość :) Dąbrówkę i Grabów też ogarniam, pewnie przy przystankach, które się tak nazywają. Ale Imielin i Pyry to na wysokści jakich ulic były?

PS. A pamiętacie może z jakimi częstotliwościami jeździły 131 i 205?

Awatar użytkownika
a/p TALENT
Posty: 1715
Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
Lokalizacja: Flughafen Bemowo

Post autor: a/p TALENT » 03 paź 2012, 20:11

Przed wojną - stan na 1939 r. stacja Warszawa Szopy, przystanek Służewiec / 1 700 m. od W-wa Szopy/ czyli przy kasach wyścigów konnych. Za wyścigami konnymi była wtedy granica Warszawy. W czasie wojny przemianowano Szopy na Warszawa Południowa i tak zostało. Później po wojnie to wędrowały granice W-wy i skrócono zasięg kolejki do Piaseczna. Dokładne dzieje kolejki grójeckiej opisał B. Pokropiński w książce " Kolej grójecka".

To na razie tyle, teraz zabieram się za lekturę książki "Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1945 - 1990" totalny odlot.
ZUS fundatorem emigracji

Awatar użytkownika
Mong
(ZEA_R-0)
Posty: 3832
Rejestracja: 29 lis 2010, 0:18
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Mong » 03 paź 2012, 20:23

Wiem, że na kolejce grójeckiej sprzedają jakieś książki o k. grójeckiej, jabłonowskiej i wilanowskiej. Od roku się tam wybieram kupić tą ostatnią, ale jak już się tam zbiorę to kupie dwie (a może nawet i wszystkie trzy :D )

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 03 paź 2012, 21:09

Księgarnie internetowe i allegro też ten towar mają. :)

A kolejką grójecką jeździłem, jak jeszcze do dw. Południowego sięgała...
I trajtkiem na Starówkę, i w ogóle. :)

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26847
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 03 paź 2012, 21:37

Książki o kolejce grójeckiej i wilanowskiej (później włączonej do pierwszej) posiadam, czyta się całkiem przyjemnie, choć ilość szczegółów momentami przytłacza - jeśli się czyta ciurkiem.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
Sindbad
Posty: 900
Rejestracja: 16 gru 2005, 15:58
Lokalizacja: Służew

Post autor: Sindbad » 03 paź 2012, 22:08

Dąbrówka - obecnie za Karczunkowską w kier Mysiadła.
Pyry na wysokości Baszty.
Imielin o ile kojarzę na wys Poleczki.
Nie daj się zepchnąć z twojej drogi nawet przez ludzi idących w tym samym kierunku.
S.J.Lec

Stary Pingwin
Posty: 5834
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 04 paź 2012, 10:33

Jak sięgam pamięcią, to pierwsza stacja na której stawała kolejka po ruszeniu z DP to Pyry. Stacja Grabów była obok szkoły na Grabowie(starej). Stacja Dąbrówka naprzeciwko serwisu Mazdy, z bocznicą do GS.Nie było stacji na wys. Poleczki.W pierwszym rzucie skrócono kolejkę do Dąbrówki. Był też przystanek Służewiec, ale po spaleniu warsztatów we wojnę stracił znaczenie.

[ Dodano: |4 Paź 2012|, 2012 10:41 ]
Jeszcze ciekawostka-Dworzec Południowy zajmował teren od Al. Wilanowskiej do wejścia dzisiejszego metra. Doskonale widać to na zdjęciiach lotniczych Warszawy z 1945 .
miłośnik 13N

Awatar użytkownika
Sindbad
Posty: 900
Rejestracja: 16 gru 2005, 15:58
Lokalizacja: Służew

Post autor: Sindbad » 04 paź 2012, 11:31

Hala biletowa była przyklejona do stojącego jeszcze budynku a za obecnym wejściem do metra była karuzela dla parowozów.
Nie daj się zepchnąć z twojej drogi nawet przez ludzi idących w tym samym kierunku.
S.J.Lec

ODPOWIEDZ