Mazowieckie To i owo pisze:Kulejąc od Młodych po Grudzie
Nowodworski PPKS jeździł w mieście na granicy opłacalności. A od kiedy weszły nowe warszawskie czerwoniaki zaczął do Legionowa dopłacać. Od 1 marca spróbuje szczęścia na nowych trasach. Ale III Parcela i Ludwisin dalej pozostają bez połączeń. PPKS obsługuje komunikację lokalną w Legionowie od 2005 r., od kiedy władze miasta zlikwidowały nierentowne autobusy miejskie (dokładaliśmy do nich z budżetu miasta 600 tys. zł)
PPKS nie zarabia w Legionowie zbyt wiele.
- Gdyby to były lukratywne linie to prywatne firmy dawno by w to weszły – tłumaczy Aleksander Rogala, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Legionowo.
ZTM - gwóźdź do trumny
Miasto do PPKS-u nie dopłaca. Refunduje tylko przejazdy kilku tysiącom mieszkańców powyżej 65 roku życia. Uprawniony do darmowych przejazdów jest co 8 mieszkaniec, ale nie wszyscy z tego korzystają.
- Rentowność naszych linii w Legionowie kulała od dawna. Ale opłacało się je jeszcze utrzymywać póki nie wszedł ZTM z nowymi liniami – mówi Janusz Bieńkowski kierownik Działu Przewozów PPKS. - To był dla nas gwóźdź do trumny, zaczęliśmy dopłacać.
W styczniu br. przedstawiciele PPKS spotkali się z legionowskimi radnymi, prezydentem i urzędnikami. Uzgodnili nowe trasy, które mają poprawić rentowność połączeń.
- Podaliśmy PPKS-owi gdzie są luki w transporcie w mieście i z których dzielnic ludzie zgłaszali brak obsługi komunikacji lokalnej – mówi Aleksander Rogala.
Wzmocniony został wyjazd z Grudzi, połączenia do Józefowa. Zmniejszona została liczba połączeń na Piaski, które zaczął obsługiwać ZTM.
Nowe trasy PPKS wchodzą w życie 1 marca. Co ciekawe nawet po zmianach nowodworskie autobusy nie dojadą na peryferyjne ulice III Parceli i Ludwisina.
- Nie mieliśmy stamtąd sygnałów, konsultowaliśmy nowe trasy z urzędnikami, wiadomości mieli też radni – tłumaczy Bieńkowski. - Opieraliśmy się również na doświadczeniach kierowców, którzy jeździli kiedyś legionowską komunikacja miejską – dodaje.
Nowe trasy
102: Starostwo - os. Młodych – Cmentarz - Rondo SP2 – PKP Przystanek - Krasińskiego, Sobieskiego – Piłsudskiego – Dworzec PKP – Warszawska - Słowackiego - Jagiellońska - Warszawska – Sybiraków – Piaskowa – Zegrzyńska – Grudzie – Józefów (niektóre kursy jako 101 przez Bukowiec).
103: Kościelna Łajski - os. Młodych – Cmentarz - SP2 – Legionowo Przystanek – Jagiellońska - Błękitne Centrum – ANAT - Krasińskiego - Sobieskiego – ANAT – Sowińskiego – Zakopiańska – Daliowa – Wrzosowa – Roi. 104: identyczna trasa jak 103 tylko z Błękitnego Centrum przez Dworzec PKP a od Roi przez Grzudzie do Józefowa.
Szczegóły tras i rozkładów na stronie internetowej
www.ppksndm.pl/komunikaty/komunikaty_r.htm.
Poza tym od 2 marca br. PPKS uruchamia połączenia na linii relacji Wodociąg Północny Hotel/plaża – Legionowo, Dworzec PKP : niedziela:
godz. 21:20 z Wodociągu Północnego plaża - Dworzec PKP
godz. 22:00 z Legionowa, Dworzec PKP - Wodociąg Północny.
Trzeba będzie się pożegnać?
Od kilku tygodni władze Legionowa negocjują z ZTM wprowadzenie kolejnego, czwartego już autobusu podmiejskiego. Jego trasa miałaby biec z os. Młodych, Strużańską przez Józefów do Warszawy. Jeśli zostanie uruchomiona, sens funkcjonowania PPKS stanie pod jeszcze większym znakiem zapytania.
- Być może będziemy musieli się wtedy pożegnać, choć oczywiście niczego nie przesądzam – mówi Bieńkowski.