Kolejne nowoczesne szynobusy
5 czerwca br. upłynął termin składania ofert w przetargu na zakup szynobusów. Przetarg wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Zgodnie z umową szynobusy powinny być dostarczone do 30 listopada br. Koszt całego zakupu to 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego.
– Te dwa projekty to kolejny krok do podwyższania jakości przewozów Kolei Mazowieckich. Nowe szynobusy wyjadą na mniej obciążone linie, co oznacza oszczędności dla spółki oraz wyższy komfort jazdy dla pasażerów – podkreślił marszałek Adam Struzik. – Natomiast budując kolejny parking w systemie Parkuj i Jedź w Błoniu, dbamy nie tylko o pasażerów KM, którzy będą mogli bezpiecznie zostawić swój samochód i przesiąść się do pociągu, ale także o mieszkańców stolicy. Mniej aut w Warszawie to mniejsze zanieczyszczenie środowiska, a także mniejszy ruch w mieście – dodał.
Nowe pociągi to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Szynobusy będą posiadały po 68 miejsc siedzących każdy. Wnętrza pojazdów będą wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Znajdą się w nich także toalety z zamkniętym obiegiem oraz przewijaki dla niemowląt. Oba szynobusy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojazdach zostaną zamontowane specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy będą wyposażone w monitoring. Dodatkowo zamontowane zostaną kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd będzie także posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Co ważne, szynobusy będą także przyjazne środowisku. Są wyposażone w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO IIIb. Zużywają znacznie mniej oleju napędowego niż tradycyjne lokomotywy spalinowe. Całkowita długość pojazdu to 24 500 mm, a maksymalna prędkość – 120 km/h.
Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Przejazd pojedynczego szynobusu jest bowiem znacznie tańszy, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu. Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, będą wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych np. na linii do Ostrołęki. Będą także skierowane do obsługi tras Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno
http://www.mazowieckie.com.pl/konferenc ... loniu.html
Ciekawym kiedy zostanie ogłoszony przetarg na utylizację odstawionych VT627/628