Tabor Kolei Mazowieckich

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
Premo
Posty: 5448
Rejestracja: 15 kwie 2006, 14:58

Post autor: Premo » 21 wrz 2013, 0:01

8934 z Siedlec na pojedynczym AKM. Zawalony jak siemasz. Rozumiem ze FLIRTy są w naprawie ale przewozić ludzi w takich warunkach to lekka przesada

Jacek Z.
Posty: 1873
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:14

Post autor: Jacek Z. » 21 wrz 2013, 1:16

Premo pisze:8934 z Siedlec na pojedynczym AKM.
Pewnie EN57-1567...

Awatar użytkownika
vernalisadonis
Posty: 3110
Rejestracja: 03 cze 2012, 13:12

Post autor: vernalisadonis » 25 wrz 2013, 8:29

Nie wiem czy już kiedyś tutaj te pytanie padło ale się zapytam.
Dlaczego "Flirty" w KM mają oznaczenie ER75 a w kolejach śląskich EN75?
Warszawa, 08.07.2014r., 8505/4A/519
Wrocław, 04.02.2016r., 4630/010A/146
Bydgoszcz, 05.01.2022 M202/3/55
Komunikacja miejska oraz kolej

VLnt7
Posty: 743
Rejestracja: 15 maja 2012, 11:57

Post autor: VLnt7 » 25 wrz 2013, 12:43

vernalisadonis pisze:Nie wiem czy już kiedyś tutaj te pytanie padło ale się zapytam.
Dlaczego "Flirty" w KM mają oznaczenie ER75 a w kolejach mazowieckich EN75?
Rozumiem, że chodziło o koleje śmieszne/śląskie?
Oznaczenie KM chyba jest niepoprawne.

WojtekE65
Posty: 947
Rejestracja: 15 lis 2012, 19:28
Lokalizacja: Legionowo Przystanek

Post autor: WojtekE65 » 25 wrz 2013, 13:30

Dokładnie, nawet w wiki tak stoi:
link
Rubryka "koleje Mazowieckie" i "oznaczenie"

Awatar użytkownika
Vilén
Posty: 787
Rejestracja: 14 sty 2012, 11:47
Lokalizacja: z getta pozawarszawskiego

Post autor: Vilén » 25 wrz 2013, 14:05

vernalisadonis pisze:Dlaczego "Flirty" w KM mają oznaczenie ER75 a w kolejach śląskich EN75?
Bo oznaczenia typu EXyy to oznaczenia wewnętrzne przewoźnika, i po prostu każdy z nich sobie nadał takie, jak chciał. Równie dobrze KM-y mogłyby sobie to oznaczyć jako DUPA14/88, i nic nikomu do tego...

WojtekE65
Posty: 947
Rejestracja: 15 lis 2012, 19:28
Lokalizacja: Legionowo Przystanek

Post autor: WojtekE65 » 25 wrz 2013, 15:21

Czy aby na pewno jest taka dowolność? link

Oznaczenia kilku pojazdów, które znam zgadzają się z zastosowaniem tego wzoru, oprócz oczywiście ER75.

Awatar użytkownika
marcin89
Posty: 832
Rejestracja: 13 paź 2008, 16:03
Lokalizacja: Sulejówek

Post autor: marcin89 » 25 wrz 2013, 15:37

WojtekE65 pisze:Czy aby na pewno jest taka dowolność? link

Oznaczenia kilku pojazdów, które znam zgadzają się z zastosowaniem tego wzoru, oprócz oczywiście ER75.
Tak było kiedyś :) Teraz mamy prawo unijne i to ono teraz obowiązuje. Kilka ładnych lat temu na pociągi nanosili nowe oznaczenia np. SKMWA 2 150 016-5 to z 19we 304.

WojtekE65
Posty: 947
Rejestracja: 15 lis 2012, 19:28
Lokalizacja: Legionowo Przystanek

Post autor: WojtekE65 » 25 wrz 2013, 16:09

Chociaż EN76 weszły do użytku w 2011 i mają jeszcze oznaczenia pekapowe.
Te starsze wydają się być bardziej logiczne, przynajmniej dla mnie.
Ale wciąż dowolność nie obowiązuje.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 25 wrz 2013, 16:11

Oznaczenia typu VT również są niepoprawne. Bo co to za trakcja V? :D
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

WojtekE65
Posty: 947
Rejestracja: 15 lis 2012, 19:28
Lokalizacja: Legionowo Przystanek

Post autor: WojtekE65 » 25 wrz 2013, 16:16

Sorry że się na wiki powołuję link
VT614 w Polsce SN84...

Awatar użytkownika
Vilén
Posty: 787
Rejestracja: 14 sty 2012, 11:47
Lokalizacja: z getta pozawarszawskiego

Post autor: Vilén » 25 wrz 2013, 16:28

WojtekE65 pisze:Oznaczenia kilku pojazdów, które znam zgadzają się z zastosowaniem tego wzoru, oprócz oczywiście ER75.
To, że paru przewoźników przyjęło dawny system oznaczania pojazdów kolejowych PKP za swój bez zmian, nie oznacza jeszcze, że to jest system jakoś przepisany prawnie.

WojtekE65
Posty: 947
Rejestracja: 15 lis 2012, 19:28
Lokalizacja: Legionowo Przystanek

Post autor: WojtekE65 » 25 wrz 2013, 18:22

Po szybkim guglowaniu wyszło mi że nowe oznaczenia są regulowane przez rozporządzenie ministra transportu z 31 maja 2006 r. Pierwsze nowe oznaczenia miały SKMowe 14WE.
Nie wiem, jaki dokument regulował stare oznaczenia.
Teraz z tego co widzę np EN76 oznaczone są i tak i tak.
Czy rozporządzenie ministra to prawo? Chyba tak.


Może koledzy którzy pracują w branży jakoś to rozstrzygną.

Rozporządzenie

Jacek Z.
Posty: 1873
Rejestracja: 05 sie 2012, 22:14

Post autor: Jacek Z. » 25 wrz 2013, 22:44

Nie pracuję w tej branży, ale może warto zauważyć, że kilka ze wspomnianych oznaczeń pochodzi z zupełnie różnych systemów:

Nadrzędnym w tej chwili oznaczeniem wydaje się być oznaczenie wg UIC. Niestety, moim zdaniem, system ten zawiera w sobie parę dziwactw, np.
  • 1) Oznaczenie pojazdu jest za długie do używania przez ludzi, bo czy ktokolwiek normalny powie Stasiek, idź przestaw tego (94 51 2 120) 334, 335, 336 (+ cyfry kontrolne)...?
    2) Wypiera lepsze, bo prostsze systemy. Przez swoją niepraktyczność wymusza stosowanie oznaczeń dodatkowych, jak np. numery operacyjne w warszawskiej SKM.
    3) Niektóre pojazdy wieloczłonowe mają wspólny numer UIC dla wszystkich członów, jak np. wspomniane ER75; inne z kolei, np. 27WE - odrębny numer dla każdego członu.
    4) Nie jestem pewien, ale chyba w przypadku składaków z elementów różnych pojazdów (jak np. EN57-204) człony do końca eksploatacji będą nosiły (niekolejne) numery z EZT z których pochodziły.
EN57AKM-1598 to przykład starego oznaczenia PKP, zastąpione oznaczeniem UIC, ale dopuszczone nadal do stosowania jako oznaczenie dodatkowe (przez to mniejsze, mniej czytelne i/lub rozmieszczane w gorszym miejscu, np. na narożniku pudła zamiast na czole).

14WE to przykład nowego oznaczenia polskiego, zunifikowanego dla różnych producentów (np. 14WE - Newag, 27WE - PESA). Tu moja wiedza jest zdecydowanie zbyt mała.

VT627 to przykład oznaczenia wewnętrznego z kraju, w jakim pojazd był eksploatowany. Czytałem gdzieś, że dolepiając litery VT popełniono grzech nadgorliwości, jako że w DB oznaczano taki typ jako po prostu 627 (nie ręczę za rzetelność źródła tej informacji, ale znalazłem też taką fotkę).

Awatar użytkownika
tomstak
Posty: 1286
Rejestracja: 31 sty 2012, 2:00

Post autor: tomstak » 26 wrz 2013, 0:40

Norma UIC, zawiera za dużo cyferek, ale rewidenci wykorzystują oznaczenia literowe lub typ wagonu i ostatnie sześć cyfr bez cyfry sumy kontrolnej.
Husarze oficjalnie na pudle nie posiadają starego oznaczenia PKP, ale przyjęło się je nazywać EU44, a jako numer lokomotywy ostatnie trzy cyfry bez cyfry sumy kontrolnej np. EU44-009 dla 91 51 5 370 009-0.

ODPOWIEDZ