pk45 pisze:No proszę proszę cóż za wspaniała postawa H6. Tylko mi powiedzcie dlaczego ja nie wierzę w bezinteresowność tej decyzji?
![:arrow: :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![:-k :-k](./images/smilies/eusa_think.gif)
Moderator: JacekM
WARSZAWA
METRO Koniec walki o bielańskie kontrakty za 750 mln zł
Odblokowanie pierwszej linii
Hydrobudowa-6 do końca tygodnia wycofa wszystkie sądowe skargi w sprawie przetargów na budowy stacji Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny. Ta decyzja otwiera drogę do rozpoczęcia budowy 3,9 km podziemnej trasy na Bielanach.
Szefowie firmy poinformowali wczoraj o tym p. o. prezydenta miasta Mirosława Kochalskiego. Po siedmiu miesiącach blokowania inwestycji to zaskakująca decyzja.
Według Grzegorza Żurawskiego z Metra Warszawskiego prace przy stacjach Stare Bielany i Wawrzyszew powinny rozpocząć się wciągu pięciu tygodni. W przypadku stacji Młociny poczekamy pewnie kilka tygodni dłużej - oprócz dwóch wycofanych pozwów Hydrobudowy-6 na rozpatrzenie czeka jeszcze protest innej firmy.
Do wczoraj odrzucona w trzech przetargach Hydrobudowa-6 (przegrała z konsorcjum PRG Metro i PeBeKa Lubin oraz z Warbudem) zaciekle walczyła o swoje racje. W sprawie budowy bielańskich stacji złożyła 11 z 18 protestów, 8 z 10 odwołań i 7 z 8 skarg do sądu. W zarządzie spółki do głosu doszli jednak właśnie przeciwnicy eskalacji konfliktu z metrem. Dlaczego?- Konkurencyjne firmy próbują wykorzystać protesty do windowania cen - twierdzi Krzysztof Pasternak, dyrektor handlowy Hydrobudowy-6. - Wycofujemy wszystkie skargi. Będziemy jednak bacznie przyglądali się inwestycjom, bo spodziewamy się nieprawidłowości.
Przedstawiciele firmy przypominają, że w ubiegłym tygodniu metro zawarło umowę za 242 mln zł z konsorcjum PRG Metro i PeBeKa Lubin na budowę stacji Słodowiec. Hydrobudowę zaniepokoiło, że prezes metra Jerzy Lejk już na wstępie rozważa podpisanie do niej aneksu terminowego i kwotowego -w związku z opóźnieniem rozpoczęcia inwestycji przez protesty.
A nieoficjalnie? Hydrobudowa-6 ma wciąż nadzieję na powierzenie jej przez miasto budowy podziemnego parkingu przy stacji Plac Wilsona, a w przyszłości na intratne zlecenia przy budowie drugiej linii. Należące do tej samej grupy kapitałowej Mosty Płockie będą też podwykonawcą na budowie stacji na Bielanach.
Mirosław Kochalski nie chce komentować wczorajszej decyzji Hydrobudowy-6. - Dopóki nie zobaczę podpisanych umów, nie uwierzę - odpowiada.
Konrad Majszyk
Metro wytnie drzewa warte prawie 7 mln zł
Katarzyna Wójtowicz 04-06-2006, ostatnia aktualizacja 05-06-2006 16:32
Żeby zbudować tunele i stacje metra od Marymontu do Młocin, trzeba wyciąć 223 drzewa, 28 przesadzić i zapłacić olbrzymie kary
Pod piły pójdzie cały pas zieleni wzdłuż ul. Kasprowicza. Rosną tu 40-, 50-letnie lipy, topole i kasztanowce. Właśnie tych ostatnich drzew najbardziej żałują mieszkańcy Bielan.
- Co roku zbieramy pod nimi z dziećmi kasztany. Trudno sobie wyobrazić, że ich niedługo nie będzie - mówi Anna Dawidziuk, która mieszka przy ul. Kasprowicza. Drzew żałuje też Joanna Grduszyńska, która pracuje w perfumerii dokładnie naprzeciw miejsca, gdzie powstanie stacja metra. - Co roku czekałam, aż te kasztanowce zakwitną. Ich wycięcie to zły pomysł. Urzędnicy powinni wiedzieć, że starych drzew się nie przesadza - mówi.
Decyzje jednak już zapadły i drzewa będą wycięte. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy wkroczą drwale. - W tej chwili negocjujemy umowę z podwykonawcą. Decyzja zapadnie za kilka dni - mówi Wojciech Słomski z Przedsiębiorstwa Robót Górniczych "Metro", odpowiedzialny za pierwszy etap inwestycji bielańskiej.
Za wycięcie drzew Metro musi zapłacić 6 mln 750 tys. zł kary Gminnemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kolejne pół miliona za te przesadzone drzewa, które nie przyjmą się w ciągu trzech lat. - mówi Grzegorz Żurawski, rzecznik prasowy Metro warszawskie. Po zakończeniu na przełomie 2007 i 2008 r. Metro zasadzi na ul. Kasprowicza nowe drzewa.
WARSZAWA
METRO Dotacja z Unii Europejskiej na dokończenie pierwszej linii
Bruksela pomoże w budowie
Minister transportu Jerzy Polaczek przeznaczył 340 mln zł z unijnego programu SPO Transport na budowę stacji Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny.
- 340 mln zł na pierwszą linię metra? To najlepsza wiadomość w tym roku - powiedział p.o. prezydenta miasta Mirosław Kochalski, który o unijnej dotacji dowiedział się od "Rz". - Docierają do mnie sygnały, że rząd jest przychylny także dotacjom na budowę drugiej linii metra w ramach budżetu UE na lata 2007 - 2013. Jeśli tak się stanie, stolica zacznie nadrabiać zaległości cywilizacyjne.
W ubiegłym roku ratusz liczył na 350 mln zł na pierwszą linię z unijnego programu ZPORR. Decyzją ówczesnego ministra gospodarki Jacka Piechoty (SLD) - tuż przed wyborami parlamentarnymi - stolica tych pieniędzy nie dostała. Lech Kaczyński powiedział wtedy "Rz", że to decyzja "bezczelnie polityczna".
Do skończenia trwającej od 23 lat budowy pierwszej linii trzeba jeszcze czterech stacji i ponad 4 km torów - w tym wykonywanego drogą metodą górniczą odcinka pod Trasą AK. Koszt bielańskiego fragmentu to ponad 750 mln zł. Według prezesa Metra Warszawskiego Jerzego Lejka pasażerowie dojadą do stacji Młociny w pierwszym kwartale 2008 roku.
Na budowie stacji Słodowiec pracują już ekipy PRG Metro i PeBeKa Lubin (z tym wykonawcą Metro Warszawskie w najbliższą środę podpisze umowę na budowę stacji Młociny z węzłem komunikacyjnym). Wczoraj pracownicy metra wprowadzili zaś ekipy Mostostalu Warszawa na budowę stacji Stare Bielany i Wawrzyszew.
kmaj
07 czerwca 2006 17:06
Dodatkowe pieniądze na warszawskie metro
7 czerwca br. Minister Transportu Jerzy Polaczek, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, a także doceniając znaczenie metra w komunikacji Warszawy - po dokonaniu analizy stanu realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego (SPO) Transport – podjął decyzję o przeznaczeniu środków w wysokości ok. 340 mln zł na realizację projektu warszawskiego metra.
Minister Transportu wystąpił do Ministra Rozwoju Regionalnego, jako Instytucji Zarządzającej SPO Transport, z prośbą o podjęcie dalszych działań, zmierzających do przekazania ww. kwoty na realizację projektu budowy metra.