Teraźniejszość i przyszłość polskiej kolei

Moderator: JacekM

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10153
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23

Post autor: JacekM » 13 gru 2012, 0:22

A ja nie popieram. Dużo bardziej przeszkadza mi bełkot użytkowników stosujących poprawnie alty i shifty...
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Piottr
Posty: 1294
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 13 gru 2012, 9:27

Wolfchen pisze:Albo już przywoływany przeze mnie przykład wycięcia pociągów pośpiesznych z linii Wawa - Gdańsk, żeby nie odbierały pasażerów PICowi. Co zresztą się powtórzy, bo umowa w sprawie pendolino daje monopol na tej linii dla PICu - a więc będą sobie dowolnie mogli ukłądać rozkład tak, aby zmusić pasażerów do korzystania z droższych połączeń bądź wybrania innego środka transportu...
Nie będą mogli sobie dowolnie układać... Polski Bus na tej trasie ma już tak ugruntowaną pozycję, że PICCCC będzie musiał stanąć na głowie, żeby choć w połowie zapełnić nie-pendolino. Istnieje ryzyko, że kolej już nigdy nie odzyska pasażerów utraconych przez nieudolną modernizację linii Warszawa - Gdańsk, bo za chwilę z Warszawy do Gdańska będzie można dojechać autostradami A2 i A1 (której brakuje tylko kawałka od Włocławka do Torunia, a DK7 jest już dwujezdniowa na 1/4 długości.
ness pisze:Z monopolem nie bedzie problemu, PR padna w koncu z hukiem, wtedy na dlugich dystansach PIC bedzie mial monopol.
Nie będzie miał monopolu. PB zapowiada zakup 100 autokarów w przyszłym roku. I to jest realna konkurencja, z którą PKPICCCC powinien się wreszcie zacząć liczyć.

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 13 gru 2012, 9:34

Autobus Warszawa-Gdańsk NIGDY nie zejdzie poniżej 4 godzin. Nawet najbardziej nieudolna kolej w końcu pojedzie 3h. Niech sobie PB już szuka zastosowania na swoje autobusy wtedy.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10659
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 13 gru 2012, 9:54

Piottr pisze: za chwilę z Warszawy do Gdańska będzie można dojechać autostradami A2 i A1 (której brakuje tylko kawałka od Włocławka do Torunia, a DK7 jest już dwujezdniowa na 1/4 długości.
Nie przesadzajmy, nikt z Wawy do Gdańska nie będzie jeździł przez Stryków. Ale S7 lub S10 to interesująca alternatywa.
MichalJ pisze:Autobus Warszawa-Gdańsk NIGDY nie zejdzie poniżej 4 godzin. Nawet najbardziej nieudolna kolej w końcu pojedzie 3h. Niech sobie PB już szuka zastosowania na swoje autobusy wtedy.

Obecna kolej jest bardziej niż nieudolna?
Autobus już jedzie setką bardzo często, więc nie spodziewam się, żeby mógł istotnie przyspieszyć. Co innego osobówki.
Mówię: PB znajdzie sobie inne zastosowania*, które jednak nadal będą odbierać pasażerów IC.
* - w wątku o PB.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Piottr
Posty: 1294
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 13 gru 2012, 10:19

MichalJ pisze:Autobus Warszawa-Gdańsk NIGDY nie zejdzie poniżej 4 godzin. Nawet najbardziej nieudolna kolej w końcu pojedzie 3h. Niech sobie PB już szuka zastosowania na swoje autobusy wtedy.
Pociąg Warszawa - Gdańsk NIGDY nie zejdzie z ceną poniżej 30 zł, tym bardziej, jak będzie Pendolino.
Czas przejazdu nie jest jedynym kryterium wyboru autobus VS pociąg. Istnieje duża grupa pasażerów, która nie pojedzie pociągiem dla zasady (oczywiście jest podobna grupa która dla zasady nie pojedzie autobusem). Ale to kolej pracuje rzetelnie nad tym, żeby ta grupa pasażerów którzy mają pociągowstręt, stale się powiększała.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 13 gru 2012, 13:30

Piottr pisze:Nie będą mogli sobie dowolnie układać... Polski Bus na tej trasie ma już tak ugruntowaną pozycję, że PICCCC będzie musiał stanąć na głowie, żeby choć w połowie zapełnić nie-pendolino.
Oduczyli się patrzeć na kolej z punktu widzenia sztywnego popytu? Chociaż tyle.
MichalJ pisze:Autobus Warszawa-Gdańsk NIGDY nie zejdzie poniżej 4 godzin. Nawet najbardziej nieudolna kolej w końcu pojedzie 3h. Niech sobie PB już szuka zastosowania na swoje autobusy wtedy.
Nie musi szukać. Cały czas będą mieli pasażerów, którzy patrzą na cenę. A ta grupa spokojnie zapełni Astromegę (autobus do opłacalności potrzebuje około 80 - 100 pasażerów, czyli tyle, co upychane jest w jednym wagonie 2 klasy). Ile kosztuje jednorazowy w taryfie D Warszawa - Gdańsk? Z 60 złotych? A w TLK raczej nie znajdę gniazdka.
Piottr pisze:Czas przejazdu nie jest jedynym kryterium wyboru autobus VS pociąg.
Dokładnie, szkoda, że nie wszyscy o tym pamiętają.

Powiedziałbym więcej, nawet to, że kogoś nominalnie stać nie oznacza, że pojedzie. Mnie np. stać na jeżdżenie pociagami klasy E, a mimo to nie zdarzyło mi się takie coś, kiedy z własnej kieszeni płaciłem za transport. A samolotem do Gdańska zdarzyło mi się lecieć, kosztował mnie jedynie 120 zł (nieznacznie więcej, jak cena normalnego IC + rezerwacji chyba). Czas przelotu z odprawami, etc - ok. 2:20 - 2:40.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
R-9 Chełmska
Posty: 7777
Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec

Post autor: R-9 Chełmska » 13 gru 2012, 13:44

Wolfchen pisze:(autobus do opłacalności potrzebuje około 80 - 100 pasażerów
Zakładając, że Astromega ma 89 miejsc siedzących to wygląda na to, że nawet przy całkowitym zapełnieniu się nie opłaca... Nie mówiąc już o mniejszych autobusach.

Na dalekobieżnych trasach PKS przyjmuje się ok.20 osób na każdy fragment trasy jako granicę opłacalności...
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 13 gru 2012, 13:49

No ja się złamałem i pojechałem w zeszłym roku pierwszy raz autobusem Zakopane-Kraków, bo akurat był dzień bez "Tater", a połączenia do Warszawy z przesiadką kolej rozwaliła kompletnie. I tylko mnie to utwierdziło w przekonaniu, że autobusy to nie dla mnie...
Samolot w zasadzie też nie dla mnie, pociągi dążą do 'autokarowego' układu siedzeń - no nic, autostrad już nikt nie zwinie.
Chyba w złym wątku dyskutujemy.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 13 gru 2012, 13:52

R-9 Chełmska pisze:Zakładając, że Astromega ma 89 miejsc siedzących to wygląda na to, że nawet przy całkowitym zapełnieniu się nie opłaca...
W przypadku PB to nie jest takie proste - bo różne są ceny biletów. ;)

Ale źle sformułowałem zdanie, powinno być coś w stylu, ze przy 80 pasażerach kurs będzie opłacalny, zaś na kolei to tylko jeden wagon.

Fakt, EOT...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27447
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 13 gru 2012, 14:24

Piottr pisze: Pociąg Warszawa - Gdańsk NIGDY nie zejdzie z ceną poniżej 30 zł, tym bardziej, jak będzie Pendolino.
I ty naprawdę wierzysz, że PB do końca świata i o jeden dzień dłużej będzie jeździł po cenach dumpingowych?
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 13 gru 2012, 14:29

Musieliby być samobójcami ekonomicznymi :P
Do 50 złotych spokojnie mogą windować cenę na większość miejsc, przy zachowaniu części miejsc za niższe progi - i tak będzie taniej, niż TLK. Zresztą właśnie ceny PKSów na tej trasie oscylują wokół 50 złotych (w każdym razie na tym poziomie były przed wakacjami).

:arrow: Kiedy pendolino ma wejsć na tą trasę?
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Piottr
Posty: 1294
Rejestracja: 27 kwie 2010, 9:36
Lokalizacja: Wilanów
Kontakt:

Post autor: Piottr » 13 gru 2012, 15:03

fik pisze:I ty naprawdę wierzysz, że PB do końca świata i o jeden dzień dłużej będzie jeździł po cenach dumpingowych?
Jeśli masz na myśli ten koniec, co to niby ma być za tydzień z kawałkiem, to nie podejrzewam, że do tego czasu zmienią politykę taryfową. Natomiast jak przyzwyczają pasażerów, mogą wprowadzić pełzającą podwyżkę cen, której, z racji systemu sprzedaży biletów, duża liczba pasażerów okazyjnych i tak nie zauważy. Zresztą już się to dzieje - w wakacje kierunek Gdańsk był droższy niż teraz.

Awatar użytkownika
marcin3001
Posty: 316
Rejestracja: 18 lis 2006, 19:09
Lokalizacja: Młynów

Post autor: marcin3001 » 13 gru 2012, 15:35

MichalJ pisze:no nic, autostrad już nikt nie zwinie.
Spokojnie, to badziewie sypie się na potęgę, myślę że już niebawem wszystkie będą w nieustannym remoncie ;)

A i podobnie zaczną się sypać autokary PB, bo chyba nie myślicie że to jakieś wyjątkowe modele które będą pachniały nowością na wieki. Gniazdka przestaną działać (choć przy tym bujaniu autobusu i tak się średnio pracuje na laptopie...), kibel się zapcha, i będziemy wtedy porównywać z koleją.
Jakby nam nagle obcy kapitał wybudował KDP i rozdawał bilety za 5zł też by się wszyscy cieszyli, pytanie tylko co się dłużej utrzyma w stanie zdatności, takie rewelacje jak OLT czy PB czy nasza poczciwa kolej...

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 13 gru 2012, 15:38

No właśnie widać, jak się utrzymuje - 100 km telepiacym kiblem w 2:30... 8-(

Prawda jest taka, że wszystko się sypie, niezależnie od tego, czy to autobus, czy pociąg. Jedynie kible ciężko rozwalić, ale to taki 13N - zdecydowanie przeterminowany i niekomfortowy środek transportu.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
R-9 Chełmska
Posty: 7777
Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec

Post autor: R-9 Chełmska » 13 gru 2012, 17:19

fik pisze: I ty naprawdę wierzysz, że PB do końca świata i o jeden dzień dłużej będzie jeździł po cenach dumpingowych?
ZTCW trasa gdańska w PB obecnie już zarabia na siebie.
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 17, 33, 136, 141, 172, 186, 509, 518, N01, N32

ODPOWIEDZ