Informacja pasażerska i oznaczenia linii kolejowych w WWK

Moderator: JacekM

kamil
Posty: 75
Rejestracja: 23 sty 2009, 20:39

Post autor: kamil » 27 mar 2012, 21:32

29 czyli linia Tłuszcz-Ostrołęka wg KM i D29. Pozostaje nam rozszyfrować ostatnie cyfry...

AAdamq
Posty: 489
Rejestracja: 30 lis 2010, 13:27

Post autor: AAdamq » 27 mar 2012, 22:37

:-k
Nawet obsługa pociągu o takim oznaczeniu nic nie wie...
:-D " Nigdy się nie tłumacz - przyjaciele tego nie potrzebują, a wrogowie i tak nie uwierzą " - Mark Twain

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 28 mar 2012, 1:59

To nowe oznaczenia linii (relacji), mają być oficjalnie stosowane od kwietnia. Pierwsza cyfra oznacza numer linii, z której pociąg jedzie - pozostałe to już wg hiper skomplikowanego klucza (każda relacja ma inny numer) ;) Tak więc nie wróżę temu świetlanej przyszłości.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26930
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 28 mar 2012, 6:02

No bo zrobić tak, jak na Zachodzie, czyli stałe linie Rxx się nie da - kolejarze musieliby się w drodze do domu przesiadać...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 28 mar 2012, 9:16

KMy chcąc podkreślić ekspresowość swoich przyspieszonych, oznakowują je KMEx.
x- cyfra.
Ufff... a czemu nie po prostu P.
Poza tym jak widzę już 4 cyfrową liczbę, to jest źle.
Całość powinna dać się zamknąć w 2 cyfrach.
1. cyfra - linia początkowa
2. cyfra - linia końcowa
np KM23: Siedlce/Łuków/Mińsk - Łowicz/Sochaczew/Błonie. Dodajemy do tego i tak nazwę stacji końcowej, więc ogranicznik już mamy.

Jeżeli z Warszawy: KM01, KM02..
Jeżeli z linii 2-cyfrowej - mamy zakres 40-49 i 50-59 dla takich dziwnych relacji (nie wiem, czemu one są wolne w ogóle).
W tej chwili jest to nieczytelne.

KM310 Błonie - Mińsk Mazowiecki. Zgłupiałem. Po co mi informacja, skąd jedzie pociąg, skoro nie ma jasnego przekazu (poza nazwą "Mińsk Mazowiecki") gdzie on jedzie.

BJ
(BJ.2052)
Posty: 7395
Rejestracja: 26 maja 2008, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: BJ » 28 mar 2012, 21:41

Szczerze mówiąc, to ja w ogóle nie wiem, po co na wyświetlaczu więcej informacji niż stacja docelowa.
Na bocznych przydałyby się jeszcze stacje, na których pociąg zatrzymuje się po drodze, ale numer wg. jakiegoś klucza, którego pewnie nawet obsługa pociągu nie ogarnia? Bez sensu.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 28 mar 2012, 22:03

Ktoś może nie wiedzieć, gdzie jest Łuków albo Halinów. Jakbym nie był stałym użytkownikiem tego forum, też bym nie wiedział. Ale do tego wystarczy numer linii + ew. cyfra/litera oznaczająca odległość od Warszawy. Czyli: 2-1/2a Rembertów, 2-2/2b Sulejówek M., 2-4/2d Mrozy itp. itd.

System musi być zrozumiały dla użytkowników, nie tylko (ale też) obsługi.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 28 mar 2012, 22:08

Problem jest taki: ktoś potrzebuje dojechać pociągiem do Służewca, a nie wie, gdzie jest Czachówek / Skarżysko Kamienna / Radom (to znaczy może wie, gdzie są te miasta, ale nie wie, czy pociąg z takim kierunkiem jedzie przez Służewiec - bo i skąd ma wiedzieć). Numer linii powinien dawać jasną odpowiedź: tym pociągiem dojadę do Służewca.

Oczywiście zbyt skomplikowany system będzie sztuką dla sztuki i niczego nie poprawi.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
marcin3001
Posty: 316
Rejestracja: 18 lis 2006, 19:09
Lokalizacja: Młynów

Post autor: marcin3001 » 29 mar 2012, 12:41

Nowe oznaczenia pojawiły się w rozkładzie dla linii nr 9 (od 1.04). I tak:

KM 901: W-wa Wola - Działdowo
KM 903: Nasielsk - Działdowo
KM 904: W-wa Wola - Ciechanów
KM 906: W-wa Wola - Nasielsk
KM 907: W-wa Gdańska - Nasielsk
KML909: W-wa Gdańska - Modlin
KM 912: W-wa Gdańska - Mława
KM 914: W-wa Wola - Mława

KME 27: Sierpc - Tłuszcz
KME 92: W-wa Zachodnia - Działdowo

Dodam, że pomimo mnogości oznaczeń nie jest jasne, czy danym numerem dojedziemy do naszej stacji (na przykład KM 914 potrafi być przyspieszony lub nie).

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14825
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 29 mar 2012, 13:37

MeWa pisze:Pierwsza cyfra oznacza numer linii, z której pociąg jedzie - pozostałe to już wg hiper skomplikowanego klucza (każda relacja ma inny numer) ;)
Kompletny bezsens, pasażerowi to nic nie powie, więc po co stosować? (-(

[ Dodano: |29 Mar 2012|, 2012 13:41 ]
przewoz pisze:KM310 Błonie - Mińsk Mazowiecki. Zgłupiałem.
Tragifarsa wręcz... :-s
MeWa pisze:Numer linii powinien dawać jasną odpowiedź: tym pociągiem dojadę do Służewca.
R8 (względnie jak przyśpieszony to RE8) i wszystko jasne ;) Gorzej, jak wg obecnych numerów trafi na linię lotniskową - bo ona może mieć początek zarówno od 9, jak i od 8 - a powinna od 8... :term:
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 30 mar 2012, 11:35

Rynek Kolejowy "zauważył" ów postęp w KM:

http://www.rynek-kolejowy.pl/31873/KMy_ ... elacji.htm
KM-y wprowadzają oznaczenia relacji

Składy Kolei Mazowieckich od 2-3 tygodni jeżdżą z numerami na wyświetlaczach. Spółka wprowadza właśnie nowy system oznaczeń relacji pociągów. Czy nowy system sprawdzi się?

Postulat oznaczenia stałych tras i relacji (wzorem np. Szybkiej Kolei Miejskiej czy linii komunikacji miejskiej) pojawiał się w przeszłości już nie raz. Tym bardziej, że na stacjach trudno było znaleźć informację, która w przystępny sposób odpowiadałaby na pytanie jak dokładnie pociąg jedzie i na jakich stacjach się zatrzymuje. Nowym pasażerom, co raz chętniej korzystającym z przejazdów pociągami w obrębie aglomeracji warszawskiej, niewiele mówiły też nazwy odległych stacji docelowych. Zdarzało się też, że niedostatecznie oznaczone pociągi przyspieszone wywoziły pasażerów za daleko.

Koleje Mazowieckie postanowiły wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, numerując trasy i relacje. Od 2-3 tygodni składy jeżdżą z dodatkowymi oznaczeniami na wyświetlaczach obok nazwy stacji docelowej – np. KM 2901 Ostrołęka czy KM 816 Góra Kalwaria. Niewiele wiadomo o nowym systemie numeracji. Koleje Mazowieckie na razie nie chcą zdradzać klucza, wedle którego numerowane są relacje. – Spółka rozpoczęła wdrażanie systemu oznaczeń, co jest związane m.in. z przeprogramowywaniem tablic informacyjnych w pociągach. Wszelkie szczegółowe informacje zostaną przedstawione podczas planowanej w najbliższym czasie konferencji prasowej – mówi Katarzyna Łukasik z biura rzecznika prasowego.

Nowe oznaczenia pojawiły się już w rozkładzie linii do Nasielska i Działdowa, obowiązującym od 1 kwietnia br. I tak poszczególne numery na tej trasie oznaczają następujące relacje:

KM 305: Sochaczew – W-wa ZOO
KM 901: W-wa Wola – Działdowo
KM 903: Nasielsk – Działdowo
KM 904: W-wa Wola – Ciechanów
KM 906: W-wa Wola – Nasielsk
KM 907: W-wa Gdańska – Nasielsk
KML 909: W-wa Gdańska – Modlin
KM 912: W-wa Gdańska – Mława
KM 914: W-wa Wola – Mława
KME 27: pociąg przyspieszony Tłuszcz – Sierpc przez W-wę Gdańską
KME 92: pociąg przyspieszony W-wa Zachodnia – Działdowo

Jak widać, pierwsza cyfra oznacza numer linii i tabeli z rozkładem (3 – linia do Sochaczewa i Kutna, 9 – do Nasielska i Działdowa, 27 – Sierpc-Tłuszcz). System oznaczeń, przynajmniej po pobieżnej lekturze, zdaje się nie zawsze odpowiadać na pytanie na jakich stacjach zatrzyma się skład. Przykładowo pociąg z oznaczeniem KM 914 może do Mławy zatrzymywać się na każdym przystanku, ale jednocześnie może omijać wybrane przystanki na odcinku pomiędzy Warszawą ZOO a Nasielskiem / Ciechanowem.

Biorąc pod uwagę liczbę linii wybiegających z Warszawy, otrzymujemy bardzo dużo nowych oznaczeń. Czy taki system okaże się dla pasażerów pomocny i czytelny? W tej chwili nie pozostaje nic innego, jak czekać na publikację „klucza” przez Koleje Mazowieckie.
To będzie jakaś tragedia z tymi oznaczeniami..
PS. Można przerzucać do właściwego tematu :)

ness
Posty: 1030
Rejestracja: 13 lut 2007, 20:19
Lokalizacja: pro-Q3dm6

Post autor: ness » 30 mar 2012, 19:43

mewa prosil to bedzie tutaj :>

Problem jest ze zlokalizowaniem stacji/linii na terenie aglo.
W zwiazku z czym nie ma co sobie zawracac dupy oddzielnym oznaczaniem pociagow do gory kalwarii (poza standardowa stacja docelowa) od pociagow do warki czy innego radomia. Wszystkie wala w koncu przez zachodnia, sluzewiec i piaseczno.
Tym bardziej nie ma co sobie zawracac D oddzielnym oznaczaniem linni poza aglo (jak tluszcz ostroleka), ludzie ktorzy tam jada nie potrzebuja takich 'ulatwien', te linie powinny byc podpiete 'wylotowke' ktora wjezdzaja/wyjezdzaja z aglo.

W zwiazku z ww imho powinny byc 2 opcje.

Opcja 1 kolorki + literki
Noob friendly ale trzeba byloby przyinwestowac w wyswietlacze i okleic stacje dobrze zaprojektowanymi schematami (tego nigdy za wiele swoja droga ale rozumiem ze costam $ to kosztuje).
Opcja 2 cyferki + literki
Mniej noob friendly, ale do machniecia praktycznie bezinwestycjnie.

W opcji 1
Kolorami oznaczamy linie dojazdowe.
Jest w sumie 7 linii wylotowych z wawy (odgalezien jak legionowo-tluszcz czy czachowek-pilawa nie licze)
Mozna kazdej przydzielic jakis kolor w taki sposob, zeby nie dalo sie jej pomylic z inna.
1) zolty 2) zielony 3) pomaranczowy 4) czerwony (ciemny) 5) jasnoniebieski 6) fioletowy 7) braz jakis albo szary.

Literki do pary z kolorami do oznaczania przez ktora 'wazna' stacje w wawie pociag jezdzie (chyba ze na niej konczy bieg to wtedy nie ma sensu z oczywistych wzgledow)
Generalnie interesuja nas tylko 3, czyli Srodmiescie, Central i Gdanska.
Wilenski nie potrzebuje literki bo jest zawsze stacja koncowa i bedzie wyswietlany swoja droga.

I teraz hipotetyczny przyklad jak by to mialo dzialac.
Leci sobie pociag z otwocka do gory kalwarii przez srednice bliska.
Kolorki pol na pol.
Zolty (linia otwocka) + czerwony (linia radomska) + S (przez srodmiescie)
Na wyswietlaczu "gora kalwaria".
Przyklad 2
Radzymin warszawa wola.
Kolorek jeden bo jedzie tylko do warszawy a nie tranzytowo, pomaranczowy (linia nasielska) + G bo przez gdanski, na wyswietlaczu wawa wola.
Do tego dla przyspieszonych mozna dodawac X.
W zwiazku z tym przyklad 3 ostroleka - radom przyspieszony.
N wyswietlaczuKolor fioletowy (linia wolominska) + kolor czerwony (linia radomska) + C (przez centralny jedzie) + X (przyspieszony).
Do tego standardowo stacja docelowa Radom.

Rzut okiem na sensowny i odpowiednio pokolorowany schemat (podobny jak jest na stronie ztm tyle ze same pociagi) i wiadomo co skad i ktoredy.

W praktyce mogloby to wygladac jakos tak.
Wyswietlacz na czole na gorze ze stacja docelowa.
Na srodku gdzies centralnie 2 wyswietlacz kolorowy jakies lcdowo-ledowy ale kwadratowy jak w swingach na tyle, gdzie wyswietlalyby sie te dodatkowe informacje.
W bocznych sektorach ta dokladniejsza infromacja pasazerska oprocze tego ze powielalaby i precyzowala to co na czeole to jeszcze powinna byc dostosowana kolorystycznie do tego (jak radomska to jakies czerwone tlo itp).

Opcja 2 cyferki i literki (poprzedzielane jakims znaczkiem)
To samo co poprzednia opcja tyle ze zamiast kolorkow liniom przydzielic cyferki.
Dodatkowy (ale monochromatyczny) wyswietlacz tez by sie na to przydal na czole.

Minus jest tego taki ze jednak z kolorkami przy skomplikowanych relacjach byloby to o wiele bardziej lekkostrawne.
1-7-C-X + Deblin (z grodziskiej przez centralny na otwocka do deblina przyspieszony) to jednak sporo znaczkow do rozszyfrowania.
No i ciezej to estetycznie i zrozumiale dla kazdego machnac cyfrowo linie na schemacie (z ktorego pasazerowie korzystaliby planujac podroz).

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 30 mar 2012, 19:53

Po co komuś informacja, skąd pociąg przyjechał?

Awatar użytkownika
marcin89
Posty: 832
Rejestracja: 13 paź 2008, 16:03
Lokalizacja: Sulejówek

Post autor: marcin89 » 30 mar 2012, 20:21

MichalJ pisze:Po co komuś informacja, skąd pociąg przyjechał?
Jak ktoś czeka na kogoś, aby odebrać tą osobę :P

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 30 mar 2012, 20:32

No jeśli mamy oznaczać tylko która gałąź wylotowa, to można zostawić tylko przewijany/zamieniany napis:
KM7 Dęblin <--> KM7 Centralny
(albo bez literek KM, chociaż imo w tym miejscu by się przydały).
Przyspieszone mogłyby dostawać jakiś "+" lub "!", np. KM7+, ew. po nazwie docelowej "(P)".

A najbardziej ułatwiłoby oznaczanie, gdyby relacje były stałe. Np. pociągi z Legionowa (i dalej) zawsze i tylko one jechały na Gdański. Ale to pewnie zbyt piękne.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

ODPOWIEDZ