
Aplikacje oparte o dane udostępnione przez m.st. Warszawa
Ale potestowałem i kawał dobrej roboty 

Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2
W pięknym kolejowym stylu KM wytłumaczyły wyłączenie dostępu do GPS. Bo kiedyś coś tam stworzymy, to udostępnimy. A na razie sami nie wiemy kiedy, bo nie wiemy co stworzymy.
I raczej w pociągach nadajników nie wyłączyli, więc gdzieś ten sygnał trafia.
I raczej w pociągach nadajników nie wyłączyli, więc gdzieś ten sygnał trafia.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 23 lut 2025, 18:09
Hej!
Czy ktoś może wie, jak trudno byłoby podłączyć się do systemu SIP warszawskiego metra, aby uzyskać dane o czasie przyjazdu pociągów, tak jak są wyświetlane na tablicach w metrze? Z tego, co rozumiem, ten czas jest obliczany na podstawie oprogramowania Kontron systemu sterowania ruchem. Czy istnieje szansa na dostęp do takich danych, czy raczej metro nie będzie chciało ich udostępnić? Jak myślicie?
Czy ktoś może wie, jak trudno byłoby podłączyć się do systemu SIP warszawskiego metra, aby uzyskać dane o czasie przyjazdu pociągów, tak jak są wyświetlane na tablicach w metrze? Z tego, co rozumiem, ten czas jest obliczany na podstawie oprogramowania Kontron systemu sterowania ruchem. Czy istnieje szansa na dostęp do takich danych, czy raczej metro nie będzie chciało ich udostępnić? Jak myślicie?
Bardzo ciekawa funkcja z pozycją słońcaDomeQ pisze: ↑20 lut 2025, 9:38Witajcie,
W mojej aplikacji https://zbiorkom.live/warsaw pojawił się spory update:
- Lokalizacje pociągów WKD, ŁKA, KMŁ, KD
- "Co przyjedzie" dla pociągów SKMW i KM (na samym dole listy stacji kursu)
- Przystanki techniczne i kursy zjazdowe/wyjazdowe z zajezdni MZA i TW.

Pozycja słońca dostała rename na Gdzie usiąść?
+ Od dzisiaj autobusy GPA z rozkładami brygad są widoczne na https://zbiorkom.live/warsaw Informacje o pojazdach i dokładna trasa pojazdu (zamiast prostych kresek) pojawią się w najbliższym czasie
+ Od dzisiaj autobusy GPA z rozkładami brygad są widoczne na https://zbiorkom.live/warsaw Informacje o pojazdach i dokładna trasa pojazdu (zamiast prostych kresek) pojawią się w najbliższym czasie

- fik
- Naczelne Chamidło
- Posty: 27734
- Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
- Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser
Jak to działa? Średni azymut ważony czasem przejazdu + wybór mniej nasłonecznionej strony?
(po zachodzie słońca mogłoby nie sugerować żadnej strony w sumie
)
(po zachodzie słońca mogłoby nie sugerować żadnej strony w sumie

the only thing that closes quicker than our caskets be the factories
Jest szansa na zrobienie rozkładu wg przystanków?
Taka ciekawostka z dzisiejszego dnia.
Na linii 176/204 (br.639) kursuje 4400, ale w aplikacji zamiast niego pokazuje się ursus "1996/118/3".
Wóz 4400 wyświetla się w aplikacji wprawdzie jako "176/204/639", ale jego pozycja na mapie jest pokazywana jakby kursował na linii 197 br. 6. Na mapie w tym samym miejscu jednocześnie wyświetlają się i ww. 4400, i prawidłowy 4419/197/6.
Ktoś wie skąd takie błędy mogą powstawać?
Na linii 176/204 (br.639) kursuje 4400, ale w aplikacji zamiast niego pokazuje się ursus "1996/118/3".
Wóz 4400 wyświetla się w aplikacji wprawdzie jako "176/204/639", ale jego pozycja na mapie jest pokazywana jakby kursował na linii 197 br. 6. Na mapie w tym samym miejscu jednocześnie wyświetlają się i ww. 4400, i prawidłowy 4419/197/6.
Ktoś wie skąd takie błędy mogą powstawać?
W MZA jest kilka źródeł lokalizacji GPS w jednym autobusie. Biletomat, system łączności alarmowej (aktualnie ze względu na montaż radiostacji wycofywany z użycia), ewentualnie jeszcze e-toll, SIL/SIP. Wystarczy, by jeden GPS był źle skonfigurowany (zamieniony z innego pojazdu), by spowodować opisywane sytuacje 

Może głupie pytanie, ale czemu nie jedno źródło? Autobus powinien być źródłem sygnału GPS, a nie jego komponenty XD. Jedynie co, to powinny być 2 moduły, drugi to slave awaryjnie.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2
Jak "autobus?" Przecież to nie jest monolit, składa się z setek elementów, z których coraz większa część jest na stałe połączona przez GSM z serwerami. A zastosowanie kilku źródeł sygnału zapewnia redundancję transmisji danych w przypadku, gdy jedno urządzenie zawiesi się, czy zostanie odłączone. I każde te urządzenie raportuje swoje dane diagnostyczne wraz z ID pojazdu oraz pozycją i to trafia potem na jeden serwer. A przesunięcie kilku metrów (antena GPS z biletomatu czy centralki łączności) nie ma większego znaczenia.
Dzięki za wyjaśnienie, bo zaintrygowały mnie te dość dziwne błędy.
Dzisiaj spojrzałem i jest to samo. Widać, że te 3 wozy (1996, 4400, 4419) są ze sobą jakoś połączone w systemie.
Otóż w aplikacji 1996 stoi na Stalowej (podejrzewam, że tak naprawdę to 4400, któremu się wyświetla "118/3/1996"). Ale gdy wpisze się "4400" to jego pozycja jest dokładnie taka sama jak 4419 na linii 135/3. Czyli 4400 stoi na R13, wyświetla się znacznik z wczoraj (176 lub 204 br. 639), a wg mapy znajduje się w tej chwili na Olszynce Grochowskiej jako 204, zaś jak spojrzy się na "Trasę" to za 30 minut będzie ruszał z pętli Metro Bródno w kierunku Grodziska..
Dopóki ktoś tego nie skoryguje, albo to ustawienie nie zostanie w jakiś sposób zresetowane, to podejrzewam że będzie się tak wyświetlać codziennie.
Dzisiaj spojrzałem i jest to samo. Widać, że te 3 wozy (1996, 4400, 4419) są ze sobą jakoś połączone w systemie.
Otóż w aplikacji 1996 stoi na Stalowej (podejrzewam, że tak naprawdę to 4400, któremu się wyświetla "118/3/1996"). Ale gdy wpisze się "4400" to jego pozycja jest dokładnie taka sama jak 4419 na linii 135/3. Czyli 4400 stoi na R13, wyświetla się znacznik z wczoraj (176 lub 204 br. 639), a wg mapy znajduje się w tej chwili na Olszynce Grochowskiej jako 204, zaś jak spojrzy się na "Trasę" to za 30 minut będzie ruszał z pętli Metro Bródno w kierunku Grodziska..
Dopóki ktoś tego nie skoryguje, albo to ustawienie nie zostanie w jakiś sposób zresetowane, to podejrzewam że będzie się tak wyświetlać codziennie.
Owszem, ale to nie lepiej, żeby wszystkie komponenty były połączone siecią kablową z modułem GSM, a następnie ten GSM łączył się z serwerem, a także ten moduł emitował sygnał GPS, biorąc pod uwagę, że moduł ten musi składać się z komponentów awaryjnych czyli drugi i trzeci GSM? Też redundancję by spełniało, a obecne zastosowanie nie rodzi pola do desynchronizacji?SU89 pisze: ↑02 mar 2025, 10:16Jak "autobus?" Przecież to nie jest monolit, składa się z setek elementów, z których coraz większa część jest na stałe połączona przez GSM z serwerami. A zastosowanie kilku źródeł sygnału zapewnia redundancję transmisji danych w przypadku, gdy jedno urządzenie zawiesi się, czy zostanie odłączone. I każde te urządzenie raportuje swoje dane diagnostyczne wraz z ID pojazdu oraz pozycją i to trafia potem na jeden serwer. A przesunięcie kilku metrów (antena GPS z biletomatu czy centralki łączności) nie ma większego znaczenia.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2
- ZielonyJamnik
- Posty: 1156
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
1 wiadomość do ZTM z pewnością zdziała więcej niż 10 postów tutaj. @SU89 zapomniałeś jeszcze dopisać Hyterę, która też ma GPS i nawet potrafi radiostacja pokazywać prędkość poruszania się 

Mkną po koleinach zielone jamniki... 

Redundancja jest spoko, ale wychodzi na to że system powinien mieć filtr odsiewający "outlierów", tj. jeśli jakieś jedno źródło raportuje parametry bardzo odbiegające od innych to powinno zostać wyeliminowane. Ewentualnie pewnie można by wprowadzić maksymalny skok pozycji oparty nawet na maksymalnej realnej prędkości dla pojazdów KM.